Star Wars: Skywalker – Η Άνοδος
- Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
- Star Wars: The Rise of Skywalker
- 2019
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Δράσης, Επιστημονικής Φαντασίας, Έπος, Περιπέτεια
- 18 Δεκεμβρίου 2019
Έναν χρόνο μετά την πρώτη ανοιχτή σύγκρουση με τον στόλο του Πρώτου Τάγματος, τα απομεινάρια της Αντίστασης αντιμετωπίζουν τον μεγάλο τους εχθρό εκ νέου, κι ενώ έχουν να μαχηθούν κι εσωτερικά με το παρελθόν τους. Την ίδια ώρα, μια αρχαία διαμάχη ανάμεσα στους Τζεντάι και τους Σιθ πλησιάζει στο ζενίθ της. Όλα τελειώνουν οριστικά εδώ.
Σκηνοθεσία:
J.J. Abrams
Κύριοι Ρόλοι:
Daisy Ridley … Rey
Adam Driver … Kylo Ren
John Boyega … Finn
Oscar Isaac … Poe Dameron
Mark Hamill … Luke Skywalker
Carrie Fisher … Leia Organa (αρχείο)
Anthony Daniels … C-3PO
Naomi Ackie … Jannah
Domhnall Gleeson … στρατηγός Hux
Billy Dee Williams … Lando Calrissian
Ian McDiarmid … Palpatine/Darth Sidious
Richard E. Grant … στρατηγός Pryde
Lupita Nyong’o … Maz Kanata
Keri Russell … Zorii Bliss
Joonas Suotamo … Chewbacca
Kelly Marie Tran … Rose Tico
Dominic Monaghan … Beaumont Kin
Jimmy Vee … R2-D2
Billie Lourd … υπολοχαγός Connix
Greg Grunberg … Temmin ‘Snap’ Wexley
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: J.J. Abrams, Chris Terrio
Στόρι: Derek Connolly, Colin Trevorrow, Chris Terrio, J.J. Abrams
Παραγωγή: J.J. Abrams, Kathleen Kennedy, Michelle Rejwan
Μουσική: John Williams
Φωτογραφία: Dan Mindel
Μοντάζ: Maryann Brandon, Stefan Grube
Σκηνικά: Rick Carter, Kevin Jenkins
Κοστούμια: Michael Kaplan
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker
- Ελληνικός Τίτλος: Star Wars: Skywalker – Η Άνοδος
- Εναλλακτικός Τίτλος: Star Wars: The Rise of Skywalker
Άμεσοι Σύνδεσμοι
Σεναριακή Πηγή
- Χαρακτήρες franchise: Star Wars του George Lucas.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ μουσικής, ειδικών εφέ και ηχητικών εφέ.
- Υποψήφιο για Bafta μουσικής, ήχου και ειδικών εφέ.
Παραλειπόμενα
- Εδώ τελειώνει η σίκουελ τριλογία, αλλά κυρίως η Skywalker Saga, που ξεκίνησε το 1977, αλλά και χρονολογικά το 1999 με την πρίκουελ τριλογία.
- Η παρουσία της μεγάλης εκλιπούσας Carrie Fisher καλύπτεται με ψηφιακή τεχνολογία, με αρχειακό υλικό βγαλμένο από εικόνες που δεν είχαν χρησιμοποιηθεί από τις δύο προηγούμενες ταινίες.
- Το Φεβρουάριο του 2016, το μεγαλοστέλεχος της Disney, Bob Iger, ανακοίνωσε ότι ξεκινάει το στάδιο της προπαρασκευής. Τον Απρίλιο του 2017, η Disney μίλησε για κυκλοφορία στις 24 Μαΐου του 2019. Τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου, ο Colin Trevorrow αποχώρησε από τη σκηνοθεσία λόγω δημιουργικών διαφορών. Οι αναφορές μίλησαν για διαταραχή της σχέσης του με την παραγωγό Kathleen Kennedy, μετά τη συνεχόμενη αποτυχία να παραδοθεί ένα ικανοποιητικό στόρι. Οι φήμες έφεραν στο προσκήνιο του όνομα του Rian Johnson (του Τελευταίου Τζεντάι), αλλά σχεδόν άμεσα ανακοινώθηκε ο J.J. Abrams, και η τελική ημερομηνία εξόδου τον Δεκέμβρη του 2019. Ο δε τίτλος εμφανίστηκε κατά την ημέρα εορτασμού του Star Wars στο Σικάγο, τον Απρίλη του 2019 (μαζί και η συμμετοχή του Ian McDiarmid).
- Ο Matt Smith είχε ακουστεί για άγνωστο ρόλο, αλλά ο ίδιος έπειτα το διέψευσε.
- Τα γυρίσματα ξεκίνησαν, παραδοσιακά, στα Pinewood Studios του Λονδίνου, και επεκτάθηκαν σε ΗΠΑ και Ιορδανία. Η αρχή ήταν κατά την πρώτη Αυγούστου του 2018, και τέλος στις 15 Φεβρουαρίου του 2019. Σεπτέμβρη και μέσα Οκτώβρη του 2019 έγιναν και κάποια συμπληρωματικά.
- Η ασφάλεια κατά τα γυρίσματα ήταν τόσο σφιχτή, που ο Mark Hamill δήλωσε ότι ήταν σαν να είσαι στη ΣΙΑ.
- Μια εκδοτική καμπάνια με τίτλο Journey to Star Wars: The Rise of Skywalker ανακοινώθηκε τον Μάιο του 2019. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ένα βιβλίο με τίτλο Resistance Reborn, που μιλάει για γεγονότα ανάμεσα στο δεύτερο και τρίτο μέρος της τελικής τριλογίας.
- Ο Billy Dee Williams επιστρέφει στη σειρά ως Λάντο μετά από δική του μεγάλη πίεση προς τους παραγωγούς. Η τελευταία φορά που τον ερμήνευσε ήταν πριν 36 χρόνια, κάτι που συνιστά επιμέρους ρεκόρ.
- Ο J.J. Abrams έγινε ο δεύτερος στο franchise που σκηνοθετεί πάνω από μία ταινία, μετά φυσικά από τον George Lucas.
- Η ταινία βγήκε και τρισδιάστατη.
- Παρότι ήταν η λιγότερη πετυχημένη εμπορικά της σύγχρονης τριλογίας, η ταινία έφτασε σε κέρδη τα 1,078 δισεκατομμύρια δολάρια. Το κόστος, από την άλλη, άγγιξε τα 275, και έγινε μαζί με το Solo: A Star Wars Story η ακριβότερη του franchise.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο John Williams δήλωσε πως αυτή είναι η τελευταία συμμετοχή του σε ό,τι αφορά τον Πόλεμο των Άστρων. Συνολικά έγραψε για την ταινία αυτή 135 λεπτά μουσικής.
Κριτικός: Πάρις Μνηματίδης
Έκδοση Κειμένου: 18/12/2019
Όσο μπορεί να εκτιμηθεί το ότι το «Star Wars: Οι Τελευταίοι Jedi» πήρε κάποιες πρωτοβουλίες και δεν έπαιξε με 100% ασφαλή τρόπο, άλλο τόσο είναι φανερό ότι αρκετά από τα ρίσκα που πήρε δεν του βγήκαν, κάτι που αντικατοπτρίζεται στο πως δυο χρόνια μετά την κυκλοφορία του εξακολουθεί να διχάζει τους φαν της σειράς. Η ευθύνη αποδόθηκε στον ολοκληρωτικό έλεγχο του Rian Johnson επάνω στο όλο εγχείρημα, άρα η επαναφορά του J.J. Abrams στο σκηνοθετικό τιμόνι λόγω του θετικού ιστορικού με το «Η Δύναμη Ξυπνάει» (για το οποίο έχει αρχίσει πάντως ένα κύμα αναθεώρησης προς τα κάτω) είναι μια λογικοφανής επιλογή.
Ίσως το κλείσιμο αυτό να μπορούσε να είναι πιο θεαματικό (αν και η κορύφωση είναι αρκούντως χορταστική), πιο ευρηματικό ή πιο πρωτότυπο σε σύλληψη. Σίγουρα όμως αποτελεί σε γενικές γραμμές έναν ικανοποιητικό επίλογο, προσεκτικά φτιαγμένο έτσι ώστε να ευχαριστήσει την πλειοψηφία του κοινού. Καταφέρνει να «δέσει» εκκρεμότητες κι ερωτήματα που προέκυψαν από τα προηγούμενα φιλμ της νέας τριλογίας, να εξελίξει ουσιαστικά την πλειοψηφία των χαρακτήρων και να προσφέρει μια απαραίτητη για τους φίλους του συγκεκριμένου σύμπαντος μυρωδιά νοσταλγίας από το παρελθόν της σειράς. Πρόκειται για μια ταινία που πρωτίστως θέλει απλά να σεβαστεί τη βάση των φίλων του franchise, όχι να εκπληρώσει με ανώριμο σκεπτικό τα απωθημένα που μπορεί να είχε μερίδα τους για την πορεία που θα έπρεπε να πάρει αυτό.
Το δεύτερο μέρος του τρίπτυχου είχε κατά κάποιον τρόπο μια αυτονομία σε σχέση με τα φιλμ που προηγήθηκαν, από την άποψη ότι ναι μεν υπήρχαν σκηνές που έκλειναν το μάτι στα παλιά, αλλά το σύνολο σαν να προσπαθούσε να κάνει κάτι που δεν είχε ξαναγίνει, που δεν στηριζόταν σε κάτι προγενέστερο. Εδώ ο Abrams σαν να προσπαθεί να καλύψει αυτό το χαμένο έδαφος και να γυρίσει κάτι που να αποτελεί ταυτόχρονα «Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται» και «Η Επιστροφή των Τζεντάι» για μια νέα γενιά, συμπυκνώνοντας σκοτάδι κι ενθουσιασμό. Υπερφιλόδοξος στόχος, τον οποίον δεν καλύπτει ποιοτικά λόγω μικρότερης έμπνευσης κι έλλειψης τόλμης, κυρίως σεναριακά. Ωστόσο και συγκινήσεις υπάρχουν, και σημαντικοί κύκλοι κλείνουν, και μπαίνουν και βάσεις για μια ενδεχόμενη μελλοντική επιστροφή στο συγκεκριμένο σύμπαν. Σε επίπεδο ανάπτυξης ηρώων, ό,τι φαινόταν πως έμενε κενό στις προηγούμενες ταινίες, εδώ συμπληρώνεται και πλάθει κάτι ολοκληρωμένο, με τρόπο που «κολλάει» και σε ό,τι είχε προϋπάρξει. Σε οπτικό επίπεδο δε, ο Abrams αποδεικνύει για άλλη μία φορά ότι έχει διδαχθεί ενδελεχώς από την παλιά τριλογία, φροντίζοντας ταυτόχρονα να γεμίσει τις εικόνες που καταγράφει με τη δική του σκηνοθετική ταυτότητα.
Ο γενικότερος απολογισμός για την τριπλέτα αυτών των νέων κεφαλαίων για τη δημοφιλή διαγαλαξιακή σάγκα; Αν και αποφεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό οι πιο σημαντικές επιπολαιότητες των πρίκουελ, τα οποία ωστόσο είχαν και μια πιο δύσκολη αποστολή να επιτελέσουν, το τελικό αποτέλεσμα αν και είναι ένα όμορφο συμπλήρωμα στον όλο μύθο, δεν αγγίζει τη φρεσκάδα και το μεγαλείο των τριών πρώτων φιλμ που τον δόμησαν, αν και το «Η Δύναμη Ξυπνάει» ήταν ένα πραγματικά εξαιρετικό ξεκίνημα. Ο πιο καλογραμμένος χαρακτήρας υπήρξε αυτός του Kylo Ren, που υπηρετήθηκε σταθερά από συνέχεια σε συνέχεια από τον Adam Driver, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο και πολύ ενδιαφέρον είδος «ευάλωτου» κακού, και ο οποίος εδώ αποτελεί το πραγματικό «βαρύ πυροβολικό» της δραματουργίας παρά τη σεναριακή εστίαση στη Rey.
Προσφέροντας καλογυρισμένη δράση και φροντίζοντας να κλείσει ομαλά ένα μεγάλο ταξίδι, το «Star Wars: Skywalker Η Άνοδος» στέκεται άνετα ως καλής ποιότητας αποδραστική ψυχαγωγία και ως ένα τρυφερά νοσταλγικό σημείο συνάντησης διαφορετικών γενιών που ανατράφηκαν με τις εικόνες και τις λέξεις του παραμυθένιου κράματος ανατολικών και δυτικών μύθων του George Lucas. Όσοι πάλι, για τους δικούς τους λόγους, δεν συμπάθησαν ποτέ τους νέους ήρωες και κόσμους που εισήχθηκαν με τις καινούριες ταινίες, δεν θα βρουν κάποιο «πάτημα» για να αλλάξουν γνώμη ούτε εδώ, αλλά αυτό αποτελεί διαφορετική υπόθεση…
Βαθμολογία: