Star Wars: Επεισόδιο 7 – Η Δύναμη Ξυπνάει
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
- Star Wars: The Force Awakens
- 2015
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Δράσης, Επιστημονικής Φαντασίας, Έπος, Περιπέτεια
- 24 Δεκεμβρίου 2015
Τρεις δεκαετίες από την καταστροφή της Αυτοκρατορίας, ο τελευταίος των Τζεντάι, ο Λουκ Σκάιγουοκερ, έχει εξαφανιστεί. Η Πρώτη Τάξη, διάδοχοι της Αυτοκρατορίας, αναζητούν τον Λουκ στους γαλαξίες, ενώ το ίδιο πράττει και η πλευρά των επαναστατών, τα παρακλάδια της Νέας Δημοκρατίας, υπό την ηγεσία της στρατηγού Λία Οργκάνα. Ο Πόε Ντάμερον, ο καλύτερος πιλότος της αντίστασης, αποστέλνεται να βρει έναν χάρτη που δείχνει το πού είναι ο Λουκ, από ένα χωριό στον πλανήτη Τζάκου, αλλά συλλαμβάνεται από τους αυτοκρατορικούς…
Σκηνοθεσία:
J.J. Abrams
Κύριοι Ρόλοι:
Daisy Ridley … Rey
John Boyega … Finn
Harrison Ford … Han Solo
Carrie Fisher … στρατηγός Leia Organa
Adam Driver … Kylo Ren
Oscar Isaac … Poe Dameron
Lupita Nyong’o … Maz Kanata
Andy Serkis … Snoke
Domhnall Gleeson … στρατηγός Hux
Anthony Daniels … C-3PO
Peter Mayhew … Chewbacca
Max von Sydow … Lor San Tekka
Mark Hamill … Luke Skywalker
Gwendoline Christie … λοχαγός Phasma
Simon Pegg … Unkar Plutt
Warwick Davis … Wollivan
Ken Leung … ναύαρχος Statura
Iko Uwais … Razoo Quin-Fee
Tim Rose … ναύαρχος Ackbar
Ewan McGregor … Obi-Wan Kenobi (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Lawrence Kasdan, J.J. Abrams, Michael Arndt
Παραγωγή: J.J. Abrams, Bryan Burk, Kathleen Kennedy
Μουσική: John Williams
Φωτογραφία: Dan Mindel
Μοντάζ: Maryann Brandon, Mary Jo Markey
Σκηνικά: Rick Carter, Darren Gilford
Κοστούμια: Michael Kaplan
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Star Wars: Episode VII – The Force Awakens
- Ελληνικός Τίτλος: Star Wars: Επεισόδιο 7 – Η Δύναμη Ξυπνάει
- Εναλλακτικός Τίτλος: Star Wars: The Force Awakens
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει
Άμεσοι Σύνδεσμοι
Σεναριακή Πηγή
- Χαρακτήρες franchise: Star Wars του George Lucas.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ μουσικής, μοντάζ, ειδικών εφέ, ήχου και ηχητικών εφέ.
- Βραβείο Bafta ειδικών εφέ. Υποψήφιο για μουσική, σκηνικά και ήχο.
Παραλειπόμενα
- Έβδομο μέρος της επικής σειράς, το τέταρτο σε κανονική χρονολογική σειρά, και πρώτο από μια νέα τρίτη τριλογία.
- Για πρώτη φορά, τη Lucasfilm συνοδεύει στην παραγωγή η Walt Disney Pictures (η οποία αγόρασε την εταιρία του George Lucas τον Οκτώβριο του 2012), που έχει και όλα τα δικαιώματα διανομής.
- Πρώτο της εποποιίας που δεν έχει τη συμμετοχή του δημιουργού της, George Lucas. Για την ακρίβεια, ο Lucas διετέλεσε εδώ ως σύμβουλος παραγωγής, αλλά κι αυτό μόνο στα αρχικά στάδια. Σε συνέντευξη του το 2015, ο Lucas εξέφρασε παράπονα προς την Disney, λέγοντας ότι εκείνοι δεν τον ήθελα στο σχέδιο. Παρόλα αυτά, αργότερα δήλωσε πως του άρεσε η ταινία.
- Η κεντρική απόφαση ήταν να μην παρθούν υπόψη όλα τα παράγωγα της εποποιίας, όπως βίντεο-παιχνίδια, κόμικς, τηλεοπτικές σειρές κτλ, και να ληφθούν τα πράγματα όπως τα άφησε το τρίτο/έκτο μέρος του 1983.
- Ο σεναριογράφος Michael Arndt παρέδωσε το πρώτο στόρι σύμφωνα με τις επιταγές μιας παρατημένης από τον ίδιο τον George Lucas τριλογίας.
- Η εκ νέου συμμετοχή των Carrie Fisher, Harrison Ford και Mark Hamill είχε διαρρεύσει από το 2012 από τον Lucas, αλλά επίσημα ανακοινώθηκε την επόμενη χρονιά.
- Πριν επιλεγεί ο J.J. Abrams (μετά από προτροπή του Steven Spielberg), ακούστηκαν για την “καυτή καρέκλα” οι: Brad Bird, David Fincher, Jon Favreau, Matthew Vaughn, Steven Spielberg, Guillermo del Toro, Peter Jackson, Christopher Nolan, Ben Affleck, Joss Whedon, Neill Blomkamp, Rian Johnson και James Cameron.
- Για τον ρόλο που κατέληξε στον Adam Driver, κεντρικοί συνυποψήφιοι ήταν ο Michael Fassbender κι ο Hugo Weaving.
- Για διάφορους ρόλους, ακούστηκαν τα ονόματα των: Chloe Grace Moretz, Saoirse Ronan, Zac Efron, Miles Teller, Michael B. Jordan, Alex Pettyfer, Sullivan Stapleton, Jack O’Connell, Chiwetel Ejiofor, Benedict Cumberbatch και Gary Oldman.
- Η Daisy Ridley βρίσκονταν σε απόγνωση σε σχέση με την καριέρα της όταν και πήρε τον ρόλο μέσω τηλεφώνου από τον J.J. Abrams. Ήταν σε ένα σημείο που ανάμεσα στις τηλεοπτικές δουλειές που έκλεινε, εργάζονταν ως μπαργούμαν για να συντηρείται. Ανάμεσα στις “αντίπαλες” της στις οντισιόν ήταν και οι Eiza Gonzalez, Elizabeth Olsen και Jessica Henwick.
- Αναλαμβάνοντας και πάλι τον κεντρικό όγκο των εφέ μιας ταινίας Star Wars, η Industrial Light & Magic βρήκε την ευκαιρία με αυτή την παραγωγή να εγκαινιάσει το παράρτημα της στο Λονδίνο.
- Τα κεντρικά γυρίσματα έλαβαν χώρα στα στούντιο Pinewood Studios του Λονδίνου, ενώ κάποια ακόμα έγιναν σε Άμπου Ντάμπι, Ιρλανδία και Ισλανδία.
- Το φιλμ που χρησιμοποιήθηκε κυρίως ήταν το 35 mm (Kodak 5219), και για κάποιες σκηνές το 65 mm IMAX.
- Η ταινία βγήκε και τρισδιάστατη, μα δεν γυρίστηκε με το απλό 3D, αλλά μετατράπηκε σε stereoscopic 3D μετά τα γυρίσματα.
- Ο Daniel Craig είναι ένας από τους stormtroopers.
- Frank Oz και Alec Guinness ακούγονται μέσω αρχειακού υλικού ως Γιόντα και Κενόμπι. Ο Oz ηχογράφησε νέο διάλογο, αλλά προτιμήθηκε κομμάτι από το Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται.
- Η Disney Publishing Worldwide και η Lucasfilm συνόδευσαν την έξοδο της ταινίας με πάνω από 20 βιβλία και κόμικς. Μια κόμικ εκδοχή της ταινίας κυκλοφόρησε κι από τη Marvel Comics.
- Πρώτο της σειράς που δεν είχε δικό του αυτόνομο βίντεο-γκέιμ. Αντί αυτού, κυκλοφόρησαν αρκετά που είτε δανείζονται το ντεκόρ της ταινίας, είτε σκηνές και χαρακτήρες.
- Το φιλμ έκανε πρεμιέρα σχεδόν σε όλο τον πλανήτη κατά τα μέσα του Δεκεμβρίου. Η απόφαση του έλληνα διανομέα να το κυκλοφορήσει εδώ μία εβδομάδα αργότερα (για χάρη του εγχώριου Ένας Άλλος Κόσμος), ξεσήκωσε έναν μικρό σάλο εκ μέρους των ελλήνων φαν.
- Σπάζοντας πολλά επιμέρους ρεκόρ, το μπάτζετ των 306 εκατομμυρίων δολαρίων επέφερε κέρδη των 2 δις και 68 εκατομμυρίων δολαρίων. Ήταν φυσικά στην κορυφή της ετήσιας λίστας.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Στην παράδοση της σειράς, ο John Williams επέστρεψε με ένα σάουντρακ άνω των δύο ωρών.
- Κεντρικό μουσικό θέμα είναι το Rey’s Theme, που δεν άργησε να φτάσει τα 10 εκατομμύρια χτυπήματα στο YouTube.
- Το άλμπουμ έφτασε ως το νούμερο 5 των ΗΠΑ και το 25 της Μεγάλης Βρετανίας.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 19/12/2015
Τρεις δεκαετίες από την καταστροφή της Αυτοκρατορίας, ο τελευταίος των Τζεντάι, Λουκ Σκάιγουοκερ, έχει εξαφανιστεί. Η Πρώτη Τάξη, διάδοχοι της Αυτοκρατορίας, αναζητούν τον Λουκ στους γαλαξίες, ενώ το ίδιο πράττει και η πλευρά των επαναστατών. Ο καλύτερος πιλότος της αντίστασης αποστέλλεται σε ένα χωριό στον πλανήτη Τζάκου, να βρει έναν χάρτη που δείχνει το πού είναι ο Λουκ, αλλά συλλαμβάνεται από τους αυτοκρατορικούς…
Μετά τα στιλιστικά, πολύ τεχνικά και πολύπλοκα, αλλά κάπως άψυχα πρίκουελ, ευτυχώς οι συντελεστές επέστρεψαν στο πνεύμα της πρώτης τριλογίας, υπό την αιγίδα πλέον της Disney, τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Τζ. Τζ. Έιμπραμς και τη συμμετοχή του Λόρενς Κάσνταν πάλι στο σενάριο. Δεν ξέρω αν είναι θέμα βιώματος του χρόνου που κύλησε από το 1977 μέχρι τώρα, αλλά τουλάχιστον κάποιοι παλιοί συγκινηθήκαμε. Προσωπικά, παρότι δεν είμαι «τέτοιος τύπος», μετά βίας συγκράτησα κάποιες στιγμές τα δάκρυά μου. Αυτή η μυθολογία του Λούκας, ενός διαρκούς πολέμου της Μαύρης Πλευράς ενάντια στη (λευκή) Δύναμη, παρά τη μανιχαϊστική και παραμυθένια της διάσταση, γράφτηκε βαθιά στις καρδιές μας κι αυτό έγινε συνειδητό βλέποντας ξανά τον Χάρισον Φορντ ως Χαν Σόλο, την Κάρι Φίσερ ως στρατηγό-πριγκίπισσα Λέια, τον Μαρκ Χάμιλ ως Λουκ Σκάιγουοκερ. Βέβαια, αυτή η συγκίνηση δεν θα ήταν δυνατή, αν το νέο φιλμ δεν διέθετε και πάλι αυτή τη θερμότητα των χαρακτήρων με τους οποίους ερχόμαστε να συμπάσχουμε. Δυο φρέσκοι βρετανοί ηθοποιοί, η Ντέιζι Ρίντλεϊ (η Ρέι) και ο άφρο Τζον Μπογιέγκα (ο Φιν), έρχονται σε πρώτο πλάνο να αποτελέσουν τα δυο νέα παιδιά που θα σφυρηλατηθούν στον αγώνα, με τη Ρέι να φαίνεται ότι διαθέτει μεγάλη συγκέντρωση μιντικλόριαν στο σώμα της (άρα υποψήφια Τζεντάι), ενώ η αναπτυσσόμενη ρομαντική (και διαφυλετική) έλξη μεταξύ τους ολοκληρώνει τη σύζευξη υπέρ της ζωής. Από την άλλη μεριά, έχουμε μια επανάληψη του μοτίβου Νταρθ Βέιντερ/Άνακιν, αφού μια ισχυρή μαύρη οντότητα έχει πάρει με το μέρος της Αυτοκρατορίας τον γιο του Σόλο και της Λέια, τον Ρεν.
Όπως και στην πρώτη τριλογία, η περιπέτεια που παρακολουθούμε είναι ξεκάθαρη, απλή και γνώριμη. Οι καταδιώξεις, οι ατμοσφαιρικοί διάλογοι, μέχρι και ένα διαγαλαξιακό μπαρ που θα γίνει θέατρο δραματικών εξελίξεων. Δεν υπάρχουν πρωτοτυπίες. Υπάρχει αναδόμηση του βασικού προτύπου. Αλλά πόσο εξαιρετική! Το μεγαλύτερο ατού στο σενάριο είναι το διαρκές χιούμορ που όπως και στο Kingsman: Η Μυστική Υπηρεσία (2014), αντί να αποδομεί-παρωδεί, θερμαίνει, δίνει ψυχή. Υπήρχαν στιγμές (βοηθούσε άκρως δραματουργικά κι η παρουσία του ντρόιντ ΒΒ-8) που ένοιωθα πως βλέπω ταινία της Pixar. Από την άλλη, δεν παραλείπεται η συντήρηση, σε μικρές καίριες δόσεις εδώ κι εκεί, του στοχασμού πάνω στη φύση του καλού και του κακού. Κατ` ουσίαν, ο μεγάλος δραματικός ήρωας είναι ο Ρεν που μέσα του παλεύουν οι δυο πλευρές, κι εδώ θα παρατηρούσα ότι το σενάριο και η σκηνοθεσία έπρεπε να συμπυκνώσουν πάνω του περισσότερο ειδικό βάρος. Ύστερα πάλι, στην τελική σκηνή μάχης μεταξύ της Ρέι και του Ρεν (σύμπτωση ομοηχίας;), κάποια στιγμή το πρόσωπο της Ρέι γαληνεύει, γιατί η Δύναμη θέλει εσωτερική αταραξία, όπως δίδαξε κάποτε ο Γιόντα στον Λουκ κι όπως κατάλαβε κι ο Νίο όταν μπήκε στο νόημα του Μάτριξ. Θα μπορούσε να υπάρξει μια αντίρρηση σχετικά με μια δραματική συνάντηση του πατέρα Σόλο με τον γιο Ρεν. Ότι ήταν δραματουργικά βιαστική, ότι ήταν μια συνάντηση που δεν διέθετε προηγούμενη επαρκή κλιμάκωση. Όμως, αν σκεφτεί κανείς πως πρόκειται για το πρώτο μέρος μιας νέας τριλογίας, ο ρόλος της σκηνής είναι να αποτελέσει μαγιά για τα περαιτέρω.
Όσο για τον ρυθμό και την αφήγηση, μιλάμε για δεξιοτεχνία ολκής. Τα 135 λεπτά περνάνε σαν μία ώρα και παρά τη διαρκή εξέλιξη, δεν κουράζουν.
Βαθμολογία: