Μια πεισματική ομάδα ρεπόρτερ της εφημερίδας Boston Globe, επονομαζόμενοι ως «Spotlight», ξεκινούν μια χρονοβόρα έρευνα πάνω σε ένα από τα παλιότερα και πλέον έμπιστα ιδρύματα της πόλης. Η ομάδα έχει στα χέρια της ισχυρισμούς για καταχρήσεις και σεξουαλικά σκάνδαλα μέσα στην καθολική εκκλησία, και η έρευνα βγάζει σιγά-σιγά στο φως συγκαλύψεις από τα υψηλότερα κλιμάκια της θρησκευτικής, της νομικής και της πολιτικής εξουσίας.

Σκηνοθεσία:

Tom McCarthy

Κύριοι Ρόλοι:

Mark Ruffalo … Mike Rezendes

Michael Keaton … Walter ‘Robby’ Robinson

Rachel McAdams … Sacha Pfeiffer

Liev Schreiber … Marty Baron

John Slattery … Ben Bradlee Jr.

Brian d’Arcy James … Matt Carroll

Stanley Tucci … Mitchell Garabedian

Jamey Sheridan … Jim Sullivan

Billy Crudup … Eric Macleish

Richard Jenkins … Richard Sipe (φωνή)

Paul Guilfoyle … Pete Conley

Len Cariou … καρδινάλιος Bernard Law

Neal Huff … Phil Saviano

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Josh Singer, Tom McCarthy

Παραγωγή: Blye Pagon Faust, Steve Golin, Nicole Rocklin, Michael Sugar

Μουσική: Howard Shore

Φωτογραφία: Masanobu Takayanagi

Μοντάζ: Tom McArdle

Σκηνικά: Stephen H. Carter

Κοστούμια: Wendy Chuck

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Spotlight

Ελληνικός Τίτλος: Spotlight. Όλα στο Φως

Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Spotlight: Όλα στο Φως

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ καλύτερης ταινίας και αυθεντικού σεναρίου. Υποψήφιο για σκηνοθεσία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Mark Ruffalo), δεύτερο γυναικείο ρόλο (Rachel McAdams) και μοντάζ.
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα), σκηνοθεσίας και σεναρίου.
  • Βραβείο Bafta σεναρίου. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία και δεύτερο αντρικό ρόλο (Mark Ruffalo).
  • Καλύτερη ταινία στα βραβεία Independent Spirit.

Παραλειπόμενα

  • Βασίζεται σε αληθινά γεγονότα που ξέσπασαν το 2002. Τόσο ο Mark Ruffalo, όσο κι ο Michael Keaton απευθύνθηκαν στα αληθινά πρόσωπα που ερμηνεύουν για συμβουλές.
  • Πρώτη φορά με το Όγδοο Θαύμα (1952) που ο νικητής καλύτερης ταινίας στα Όσκαρ παίρνει συνολικά μόνο δύο βραβεία.
  • Η Margot Robbie απέρριψε τον ρόλο της Φάιφερ, ενώ υποψήφιες για αυτόν ήταν και οι: Amy Adams και Michelle Williams.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος

Έκδοση Κειμένου: 5/1/2016

Το 2001, ένας νέος διευθυντής στην Boston Globe αποφασίζει να αναθέσει σε ομάδα της εφημερίδας, τη Spotlight, το επόμενο μεγάλο θέμα. Να κάνει βαθιά έρευνα πάνω στο φαινόμενο της παιδεραστίας στους κόλπους της καθολικής εκκλησίας, κάτι που τελικά αποδείχτηκε τόσο εκτεταμένο όχι μόνο τοπικά, αλλά σε εθνική και εντέλει παγκόσμια κλίμακα, ώστε να ταρακουνήσει συθέμελα τον καθολικό θεσμό.

Όταν λίγο μετά το 1992 είχα δει τις δυο καναδέζικες τηλεοπτικές ταινίες The Boys of St. Vincent και The Boys of St. Vincent: 15 Years Later, είχα εντυπωσιαστεί από την τόλμη των Καναδών να παρουσιάσουν το θέμα μέσα από ένα καθολικό ορφανοτροφείο. Επρόκειτο βέβαια για δράμα, κλασσικό δράμα με κοινωνική ανάλυση και εξέλιξη χαρακτήρων. Οι πρωταγωνιστές είναι οι ιερείς και τα παιδιά. Στην παρούσα περίπτωση, της ταινίας του Τομ ΜακΚάρθι, έχουμε να κάνουμε με κάτι τελείως διαφορετικό, και πολύ κοντά στο ύφος του «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» του Πάκουλα -σχετικά με το σκάνδαλο Watergate. Παρακολουθούμε, δηλαδή, το δημοσιογραφικό χρονικό της σταδιακής έρευνας, της συγκέντρωσης στοιχείων, της επαφής με κόσμο που υπέστη κακοποίηση, με αδύναμες οργανώσεις που το παλεύανε χρόνια χωρίς αποτέλεσμα, όπως και με δικηγόρο που εκπροσώπησε ματαίως κάποτε μερικά θύματα κ.λπ. Η επαφή με την εκκλησία περιορίζεται σε μια διπλωματική κουβέντα μ` έναν επίσκοπο. Ωστόσο, η ισχυρή παρουσία της προκύπτει απ` τα συγκεντρούμενα στοιχεία, ιδιαίτερα απ` το γεγονός ότι επί δεκαετίες συγκάλυπτε, έκρυβε έγγραφα, ακόμη και κρατικά, έκανε μεταθέσεις στους παραβάτες ιερείς για να τους προστατεύει κ.λπ.

Το σενάριο προσέχει ώστε να μην αγιοποιήσει την εφημερίδα. Μας δείχνει ότι στο παρελθόν είχαν φέρει στοιχεία στην Globe που για διάφορους λόγους έπεσαν στο κενό. Άλλωστε, απ` την αρχή που ο νέος διευθυντής επέλεξε το θέμα, ο σκοπός δεν ήταν μόνο να ξεσκεπαστεί ένα σκάνδαλο, αλλά να σημειωθεί μια μεγάλη δημοσιογραφική επιτυχία, ένα mega-scoop.

Μια τέτοια αφήγηση θα μπορούσε να αφήσει κάπως αδιάφορο μέρος των θεατών, αν και το θέμα από μόνο του είναι καυτό, όμως είναι τόσο σοφά σκηνοθετημένη, δομημένη, που σε κρατάει. Αθόρυβα, χωρίς εξάρσεις (οι ηθοποιοί καλούνται να παίξουν όσο πιο απλά, φυσικά γίνεται), χωρίς ρητορείες, ο ΜακΚάρθι μαζί με τον σεναριογράφο Τζος Σίνγκερ χτίζουν υπομονετικά την εικόνα μιας δύναμης του Τύπου, που στην καθημερινότητα είναι ξεφύλλισμα αρχείων και χαμηλόφωνες συζητήσεις σε γραφεία και καφέ, μέχρι τη στιγμή που βγαίνει η σειρά από άρθρα που προκαλούν σεισμό. Είναι μια καλή δουλειά για σινεφίλ, λόγω αυτής της ρεαλιστικής προσέγγισης, που πιθανά θα αγγίξει και το ευρύ κοινό, τουλάχιστον στην Αμερική, λόγω του θέματος, ενώ είναι προτεινόμενο για κορυφαίες διακρίσεις στις Σφαίρες και αλλού.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

19 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.