Ένας επαγγελματίας δολοφόνος, ο Σνάιντερ, δέχεται τηλεφώνημα από τον Μέρτενς το πρωινό των γενεθλίων του. Έχει για αυτόν μια δουλειά που βιάζει, αλλά ο Σνάιντερ αρνείται επειδή έχει υποσχεθεί στη Λούσι, τη σύζυγο του, ότι θα τη βοηθήσει με το εορταστικό δείπνο. Ο Μέρτενς όμως επιμένει και αναγκάζει τον Σνάιντερ να βρεθούν στο γραφείο του. Εκεί μαθαίνει ότι ο στόχος είναι ο Ραμόν Μπαξ, ένας συγγραφέας που μένει μόνος σε απόμερο σπίτι. Μοιάζει με εύκολη δουλειά, έτσι ο Σνάιντερ την αποδέχεται. Ο 60χρονος Μπαξ βρίσκεται στο εξοχικό του και αναρρώνει από μια βραδιά γεμάτη ναρκωτικά και αλκοόλ. Όταν θυμάται ότι έρχεται σήμερα η κόρη του για επίσκεψη, ξεφορτώνεται την ερωμένη του. Πράγματι, η Φρανσέσκα, η κόρη, έρχεται, αλλά είναι δυσαρεστημένη και ο πατέρα της δεν ξέρει πώς να τη χειριστεί. Οι δυο τους τσακώνονται και ο Μπαξ το ρίχνει στη βότκα και τα χάπια. Με αυτά και με άλλα, μια εύκολη δουλειά αρχίζει να γίνεται πραγματικά δυσκολότερη από ό,τι φάνταζε για τον Σνάιντερ.

Σκηνοθεσία:

Alex van Warmerdam

Κύριοι Ρόλοι:

Tom Dewispelaere … Schneider

Alex van Warmerdam … Ramon Bax

Maria Kraakman … Francisca

Annet Malherbe … Gina

Gene Bervoets … Mertens

Eva van de Wijdeven … Nadine

Henri Garcin … Gerard

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Alex van Warmerdam

Παραγωγή: Marc van Warmerdam

Μουσική: Alex van Warmerdam

Φωτογραφία: Tom Erisman

Μοντάζ: Job ter Burg

Σκηνικά: Geert Paredis

Κοστούμια: Stine Gudmundsen-Holmgreen

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Φεστιβάλ.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Schneider vs. Bax

Ελληνικός Τίτλος: Σνάιντερ Εναντίον Μπαξ

Παραλειπόμενα

  • Αρχικός Μπαξ ήταν ο γερμανός Waldemar Kobus. Όμως, δεν έδειχνε ικανός να χειριστεί την ολλανδική γλώσσα ή τις τοπικές ιδιαιτερότητες που απαιτούσε ο ρόλος. Τότε ανάλαβε τον ρόλο ο ίδιος ο σκηνοθέτης, μετά από υπόδειξη της συζύγου του, Annet Malherbe.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σπύρος Δούκας

Έκδοση Κειμένου: 6/10/2015

Ο προβοκάτορας Άλεξ φαν Βάρμερνταμ ήταν πριν δύο χρόνια καλεσμένος στις Νύχτες Πρεμιέρας, όπου και παρουσίασε την προηγούμενη ταινία του, Borgman. Αυτή τη χρονιά επιστρέφει με μια crime μαύρη κωμωδία, πιο προσγειωμένη, αλλά εξίσου δυνατή ακολουθώντας πάντα πιστά το ιδιαίτερο καυστικό ύφος που ο ίδιος έχει αναπτύξει και που δύσκολα περιγράφεται λεκτικά.

Ο περίπου τριαντάχρονος Σνάιντερ έχει γενέθλια, ξυπνάει το πρωί, δέχεται τις οικογενειακές ευχές και αμέσως λαμβάνει τηλεφώνημα από το αφεντικό, που του αναθέτει μια κατεπείγουσα δουλειά. Να «καθαρίσει» τον Ραμόν Μπαξ. «Είναι δολοφόνος παιδιών», συμπληρώνει. Ο Μπαξ ζει μόνος του σε ένα εξοχικό σπίτι σε μια λίμνη, δίπλα σε κάτι καλαμιές και έχει θέμα κατάχρησης ουσιών. Το ίδιο αφεντικό τον παίρνει τηλέφωνο και του λέει πως ο Σνάιντερ θα έρθει στο σπίτι του και πως πρέπει οπωσδήποτε να τον σκοτώσει, γιατί «είναι δολοφόνος παιδιών». Στον ρόλο του Μπαξ, ο Άλεξ φαν Βάρμερνταμ αυτοπροσώπως.

Ο φαν Βάρμερνταμ πάντα κρατάει έναν ρόλο για τον εαυτό του. Διαμέσου αυτού, πετυχαίνει έναν εύστοχο αυτοσαρκασμό. Στην προκειμένη περίπτωση, έχουμε δύο εκτελεστές στους οποίους ανατίθεται να σκοτώσουν ο ένας τον άλλο, αλλά είναι δύο εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες. Ο Σνάιντερ είναι τυπικός, επαγγελματίας και αισιοδοξεί ότι μόλις τελειώσει θα γυρίσει σπίτι του για να δειπνήσει με την οικογένειά του και τους καλεσμένους για τα γενέθλιά του. Ο Μπαξ είναι ο ίδιος ένα μικρό ναυάγιο, ενώ από το σπίτι του θα περάσουν πολλοί διαφορετικοί χαρακτήρες, που με σατιρική διάθεση παρουσιάζονται ως «μικρά εμπόδια» που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει ώστε να καθαρίσει το οπτικό του πεδίο. Αρχικά πρέπει να διώξει την γκόμενα, αφού πρόκειται να δεχτεί επίσκεψη από την ελαφρώς ψυχικά διαταραγμένη ενήλικη κόρη του, ύστερα θα έρθει ο πατέρας του με την εγγονή του, αλλά και ο «προστάτης» της τσαντισμένης γκόμενάς του. Ο Σνάιντερ, από την πλευρά του, εκμεταλλεύεται μια γυναίκα (στην πραγματικότητα η σύζυγος του φαν Βάρμερνταμ, Ανέτ Μαλχέρμπε), η οποία προσπαθεί να ξεφύγει από τον επίσης (μάλλον) διαταγμένο άντρα της. Όλοι αυτοί είναι πιόνια στην σαρδόνια χιουμοριστική σκακιέρα του φαν Βάρμερνταμ, που με μια μισανθρωπική, θα λέγαμε, ματιά, κατακρίνει την κοντοθφαλμία και σατιρίζει την αιώνια ανθρώπινη σύγκρουση.

Κανείς δεν είναι πιο τέλειος από κανέναν, ούτε καν οι δύο βασικοί «παίκτες», αντίθετα φροντίζει οι ατέλειες όλων των χαρακτήρων να καταδίδονται με μια πικρή ειρωνεία. Ιδιαίτερα έντονος ο σαρκασμός προς το τέλος της ταινίας, όπου ο δημιουργός όλου του προβλήματος έχει φύγει «κατά λάθος» από τη μέση και είναι προφανές ότι η ανακωχή θα ήταν μια ωφέλιμη λύση για όλους, αλλά ο τελειομανής εκτελεστής θέλει και πάλι να γίνει η δουλειά σωστά ώστε να μην έχει παραπάνω τυχόν μπλεξίματα.

Η ταινία, αν και διαδραματίζεται σε ένα σύμπαν αρκετά μυστηριώδες, είναι σκηνοθετικά και φωτογραφικά τόσο όμορφα στημένη, αλλά και σεναριακά τόσο διαυγής που το ενδιαφέρον είναι από την αρχή μέχρι το τέλος κορυφωμένο. Ο φαν Βάρμερνταμ για ακόμα μία φορά κάνει ένα αρτιότατο έργο.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

12 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.