Μαίρη, η Βασίλισσα της Σκοτίας
- Mary Queen of Scots
- 2018
- Μ. Βρετανία
- Αγγλικά
- Βιογραφία, Δραματική, Εποχής, Ιστορική
- 24 Ιανουαρίου 2019
Η νεαρή Μαίρη, στην ηλικία των 15 ετών, παντρεύτηκε για να κληρονομήσει τον θρόνο της καθολικής Γαλλίας. Στα 18 της όμως έμεινε χήρα και αψήφησε τις πιέσεις να ξαναπαντρευτεί. Αντ’ αυτού, επέστρεψε στη μητρική της Σκοτία για να διεκδικήσει τον θρόνο που της ανήκε δικαιωματικά. Στο μεταξύ, η Σκοτία και η Αγγλία βρίσκονται κάτω από την εξουσία της επιβλητικής Ελισάβετ Ι. Οι προτεστάντες έχουν ξανά τον έλεγχο και ο ετεροθαλής αδελφός της Μαίρη κινεί τα νήματα ερήμην της. Οι δυνάμεις εξουσίας στη Σκοτία θεωρούν ότι μια γυναίκα στον θρόνο είναι μια πράξη ενάντια στη φύση και το θέλημα του Θεού.
Σκηνοθεσία:
Josie Rourke
Κύριοι Ρόλοι:
Saoirse Ronan … βασίλισσα Mary Stuart
Margot Robbie … βασίλισσα Elizabeth I
Jack Lowden … λόρδος Henry Darnley
Joe Alwyn … Robert Dudley
David Tennant … John Knox
Guy Pearce … William Cecil
Gemma Chan … Elizabeth Hardwick
Martin Compston … λόρδος Bothwell
Ian Hart … λόρδος Maitland
Brendan Coyle … κόμης Matthew Stewart
Maria Dragus … Mary Fleming
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Beau Willimon
Παραγωγή: Tim Bevan, Eric Fellner, Debra Hayward
Μουσική: Max Richter
Φωτογραφία: John Mathieson
Μοντάζ: Chris Dickens
Σκηνικά: James Merifield
Κοστούμια: Alexandra Byrne
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Mary Queen of Scots
- Ελληνικός Τίτλος: Μαίρη, η Βασίλισσα της Σκοτίας
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Μαρία Στιούαρτ, Βασίλισσα της Σκωτίας (1971)
- Μαίρη: Η Βασίλισσα του Βορρά (2013)
Σεναριακή Πηγή
- Βιβλίο: Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart του John Guy.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ κοστουμιών και μακιγιάζ/κομμώσεων.
- Υποψήφιο για Bafta δεύτερου γυναικείου ρόλου (Margot Robbie), κοστουμιών και μακιγιάζ/κομμώσεων.
Παραλειπόμενα
- Η παραγωγή ξεκίνησε την περιπέτεια της το 2007, οπότε και προορίζονταν να έχει πρωταγωνίστρια τη Scarlett Johansson, κι ένα μπάτζετ κοντά στα 30 εκατομμύρια δολάρια. Όταν όμως η διάσημη ηθοποιός αποχώρησε, το σχέδιο πάγωσε. Κι ενώ το 2012 ήρθε στο φως το όνομα της Saoirse Ronan, χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2017 για να δοθεί το πράσινο φως.
- Αρχικά, η Susanne Bier είχε προσεγγισθεί να το σκηνοθετήσει.
Κριτικός: Σπύρος Δούκας
Έκδοση Κειμένου: 24/1/2019
Η ιστορία της Μαίρη Στιούαρτ, βασίλισσας της Σκοτίας κατά τον 15ο αιώνα, έχει λάβει αρκετές κινηματογραφικές μεταφορές στο παρελθόν. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον ιστορικό πρόσωπο, που θανατώθηκε άδικα και κατασυκοφαντήθηκε εξαιτίας της ανδροκρατούμενης κοινωνίας της εποχής. Μεγάλο μέρος του ενδιαφέροντος οφείλεται και στον ανταγωνισμό με την ξαδέρφη της, βασίλισσα Ελισάβετ της Αγγλίας, από την οποία διεκδίκησε τον θρόνο.
Το συγκεκριμένο πορτρέτο, που αποτελεί την πρώτη σκηνοθετική δουλειά της Josie Rourke, πέφτει ελαφρώς στην παγίδα της εξιστόρησης γεγονότων, δίνοντας το κυρίαρχο βάρος στις συνθήκες του ιστορικού πλαισίου και της πλούσιας αναπαράστασης της εποχής. Προβάλλοντας, λοιπόν, τα γεγονότα σε πρώτο πλάνο, η αποτύπωση της Μαίρη Στιούαρτ ως κινηματογραφικός χαρακτήρας επιτυγχάνεται κατά κύριο λόγο μέσα από την δράση, τις αποφάσεις της και τον ρόλο που διαδραματίζει υπό τις εκάστοτε συνθήκες. Αυτά, σε συνδυασμό με την εξαιρετική ερμηνεία της Saoirse Ronan, που προσδίδει εξέχοντα δυναμισμό και ενέργεια στον χαρακτήρα της, συνθέτουν τελικά ένα αποτέλεσμα επαρκώς λειτουργικό, αλλά και ελαφρώς άνισο.
Η αφήγηση αρχικά φαντάζει κουραστική, αλλά καθώς οι δυναμικές των χαρακτήρων εξελίσσονται, η θέαση αποκτά αυξανόμενα μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Όμως, το σενάριο παρουσιάζει μια έλλειψη σαφούς εστίασης σε έναν βαθμό, καθώς αναλώνεται σε μικρότερες υποπλοκές και γεγονότα που δεν προσδίδουν κάτι ουσιαστικό στο βιογραφικό στοιχείο. Θα μπορούσε ο αντίστοιχος φιλμικός χρόνος να είχε αξιοποιηθεί σε ένα περισσότερο δομημένο χτίσιμο της γυναικείας δυναμικής μεταξύ Μαίρη Στιούαρτ και Ελισάβετ. Βέβαια, η ίδια η φύση της σχέσης τους που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς και οι δυνατές ερμηνείες, μοιάζουν τελικά επαρκείς για να διασωθεί η κατάσταση.
Πρόκειται για ένα έργο σαφώς προσεγμένο στα τεχνικά του μέρη που παρακολουθείται ευχάριστα ως ταινία εποχής, με τις δύο πρωταγωνίστριες Ronan και Robbie, να προσδίδουν σημαντική βαρύτητα στους ρόλους τους, επισκιάζοντας κάποιες σεναριακές αστοχίες.
Βαθμολογία: