Άνθρωπος από Ατσάλι
- Man of Steel
- 2013
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Δράσης, Επιστημονικής Φαντασίας, Έπος, Περιπέτεια, Υπερήρωες
- 20 Ιουνίου 2013
Ένα μικρό αγόρι ανακαλύπτει ότι έχει υπερφυσικές δυνάμεις και ότι δεν προέρχεται από τη Γη. Ως νεαρός, θα ξεκινήσει μια εντυπωσιακή περιπέτεια, αναζητώντας τις ρίζες του και την αποστολή του σ’ αυτό τον κόσμο. Αν όμως, θέλει να σώσει τον κόσμο από τον αφανισμό και να αποτελέσει το σύμβολο της ελπίδας για την ανθρωπότητα, θα πρέπει να αφήσει τον ήρωα που κρύβει μέσα του να λάμψει.
Σκηνοθεσία:
Zack Snyder
Κύριοι Ρόλοι:
Henry Cavill … Kal-El/Clark Kent/Superman
Amy Adams … Lois Lane
Michael Shannon … στρατηγός Zod
Kevin Costner … Jonathan Kent
Diane Lane … Martha Kent
Laurence Fishburne … Perry White
Antje Traue … Faora-Ul
Christopher Meloni … συνταγματάρχης Nathan Hardy
Ayelet Zurer … Lara Lor-Van
Russell Crowe … Jor-El
Harry Lennix … αντιστράτηγος Calvin Swanwick
Richard Schiff … Δρ Emil Hamilton
Michael Kelly … Steve Lombard
Carla Gugino … Kelor (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: David S. Goyer
Στόρι: David S. Goyer, Christopher Nolan
Παραγωγή: Christopher Nolan, Charles Roven, Deborah Snyder, Emma Thomas
Μουσική: Hans Zimmer
Φωτογραφία: Amir Mokri
Μοντάζ: David Brenner
Σκηνικά: Alex McDowell
Κοστούμια: James Acheson, Michael Wilkinson
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Man of Steel
- Ελληνικός Τίτλος: Άνθρωπος από Ατσάλι
Άμεσοι Σύνδεσμοι
Σεναριακή Πηγή
- Σειρά κόμικς (χαρακτήρες): Superman των Jerry Siegel, Joe Shuster.
Παραλειπόμενα
- Δεν είναι σίκουελ, αλλά επανέναρξη (reboot) της ιστορίας του σούπερ-ήρωα. Είναι και το πρώτο κεφάλαιο του DC Extended Universe.
- Το 2008, η Warner Bros. αναζήτησε ιδέες για το πώς θα μπορούσε να κάνει μια πετυχημένη επανεκκίνηση στη σειρά του Σούπερμαν μέσα από καλλιτέχνες κόμικς, σεναριογράφους και σκηνοθέτες. Η πιο δυναμική από αυτές ήρθε από τον Mark Millar, που σε συνεργασία με τον Matthew Vaughn σχεδίασαν μια 8ωρη τριλογία στα πρότυπα του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, με το κάθε κεφάλαιο να βγαίνει ανά έτος. Για τον κεντρικό ρόλο προόριζαν τον Charlie Cox. Δεν πέρασαν δύο μήνες, και η Warner Bros. αποφάσισε το reboot της σειράς, θεωρώντας ότι είτε το 2010 είτε το 2011 θα είχαν την πρώτη ταινία στις αίθουσες. Κι ενώ ο McG δήλωνε διαθέσιμος να ασχοληθεί εκ νέου με τον υπερήρωα (μετά από Superman: Flyby που δεν έγινε ποτέ ταινία), η οικογένεια του Jerry Siegel πήρε μέσω δικαστηρίου πίσω το 50% των δικαιωμάτων επί όσων αφορούσαν τις καταβολές του Σούπερμαν και του περίφημου πρώτου τεύχους των Action Comics. Όλο αυτό όμως απλά απαγόρευσε στη Warner να βγάλει μια ταινία Σούπερμαν μέχρι και το 2011, ενώ δεν προϋπόθετε να πλήρωναν για όσα είχαν ήδη προηγηθεί επί της οθόνης.
- Ο David S. Goyer είχε βάλει στο “κόλπο” τον Christopher Nolan ήδη από την εποχή των πρώτων συζητήσεων πάνω στη δημιουργία του τρίτου Μπάτμαν του 2012, με βάση το πώς θα λειτουργούσε ο ήρωας σε ένα μοντέρνο πλαίσιο. Ο Nolan εντυπωσιάστηκε με τις ιδέες του και τις έθεσε στο στούντιο, που με τη σειρά του τους προσέλαβε να κάνουν κάτι ανάλογο με τον Σκοτεινό Ιππότη. Ήδη από τους πρώτους σχεδιασμούς είχε τεθεί το πλαίσιο ενός παρατεταμένου σύμπαντος για τους ήρωες της DC.
- Όλα ήταν έτοιμα ως σχέδιο, αλλά έλειπε ο κατάλληλος σκηνοθέτης. Πριν οριστικοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2010 το όνομα του Zack Snyder, παρέλασαν -με τη σειρά- αυτά των: Guillermo del Toro (είχε άλλα σχέδια), Robert Zemeckis, Ben Affleck, Darren Aronofsky, Duncan Jones, Jonathan Liebesman, Matt Reeves και Tony Scott.
- Ο Snyder είχε αρχικά επιβεβαιώσει την αναφορά του Booster Gold επί του σεναρίου, μαζί με αυτήν του Μπάτμαν, ως βασικούς ήρωες του επερχόμενου DC Universe.
- Ο Jay Oliva ανέλαβε τον σχεδιασμό των σκηνών δράσης, στην πρώτη του δουλειά που δεν αφορούσε κινούμενα σχέδια, έχοντας κατά νου τα άνιμε Dragon Ball Z και Birdy the Mighty.
- Για τον ρόλο του Σούπερμαν, υποψήφιοι ήταν οι: Matthew Goode, James Holzier, Armie Hammer, Matt Bomer, Joe Manganiello, Zac Efron, Dwayne Johnson, Sam Worthington, Patrick Wilson Robert Pattinson, Colin O`Donoghue, Jon Hamm Brandon Routh και Tom Welling.
- Για τον ρόλο της Λόις Λέιν: Natalie Portman, Charlotte Riley, Anne Hathaway, Dianna Agron, Kristen Stewart, Malin Akerman, Rachel McAdams, Mary Elizabeth Winstead, Kristen Bell, Lake Bell, Olivia Wilde, Mila Kunis και Jessica Biel.
- Για τον ρόλο της Μάρθα Κεντ: Julianne Moore, Lisa Rinna, Jodie Foster, Sela Ward και Elisabeth Shue.
- Για τον ρόλο του Τζόναθαν Κεντ: Dennis Quaid, Bruce Greenwood, Michael Biehn και Kurt Russell.
- Οι Warner Bros. και DC Comics απέκτησαν τα δικαιώματα του ιστότοπου manofsteel.com, ώστε να γίνει αυτός ο επίσημος για το reboot του υπερήρωα. Μέσα από αυτόν, μεταξύ άλλων, ανακοινώθηκαν τα νέα παιχνίδια της Mattel και της Lego, με την ταινία να αποφέρει κέρδη μέσω των προϊόντων της που έφταναν τα 160 εκατομμύρια δολάρια. Πλησιάζοντας όμως προς την πρεμιέρα, το manofsteel.com αντικαταστάθηκε από έναν “διαστημικό ραδιοπομπό” που εξέπεμπε το κωδικοποιημένο σήμα “δεν είσαι μόνος”. Ακολούθως, μέρα με την ημέρα αποκαλύπτονταν το σύμβολο του κακού της ταινίας, του στρατηγού Ζοντ, και έπειτα γίνονταν γνωστό το μήνυμα του που καλούσε τη Γη να του παραδώσει τον Καλ-Ελ, αλλιώς θα έπρεπε να υποστεί τις συνέπειες. Γενικά, η εκστρατεία της Warner Bros. βασίστηκε πάνω σε χριστιανικά μοτίβα, έχοντας μισθώσει περί αυτού τη χριστιανική φίρμα Grace Hill Media.
- Η ταινία βγήκε και τρισδιάστατη.
- Με 225 εκατομμύρια δολάρια κόστος, έβγαλε από τα ταμεία 668. Ήταν η 9η εμπορικότερη ταινία της χρονιάς. αλλά και εισπρακτικά η κορυφαία ατομικά για τον Σούπερμαν (αν και το ορότζιναλ φιλμ του 1978 είχε περισσότερα εισιτήρια). Τα νούμερα όμως φαινόντουσαν ότι θα πάνε κατά πολύ υψηλότερα με βάση τις προπωλήσεις και τις δύο πρώτες βδομάδες κυκλοφορίας, κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε, αφού ακολούθησε απότομη πτώση.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Για να μην υπάρχει κανένας σύνδεσμος με παλιότερα Σούπερμαν, αποφασίστηκε να μη χρησιμοποιηθεί καθόλου το εικονικό Superman March του John Williams. Νέο κεντρικό θέμα ήταν το An Ideal of Hope, που κυκλοφόρησε και online για την προώθηση.
Κριτικός: Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur
Έκδοση Κειμένου: 20/6/2013
Υπήρχαν πολλοί λόγοι για να τρέφει κανείς υψηλές προσδοκίες για το reboot του κλασικότερου σούπερ-ήρωα όλων των εποχών. Το απογοητευτικό (αλλά και αρκετά παρεξηγημένο) «Superman Returns» θα έπρεπε να έχει κάνει τους δημιουργούς να επιδιώκουν ένα σαφώς ανώτερο αποτέλεσμα, η επιτυχία της τριλογίας του «Σκοτεινού Ιππότη» έχει αποδείξει στη Warner Bros, πως η ιδανική συνταγή της σύγχρονης σουπερηρωικής περιπέτειας χαρακτηρίζεται από ωριμότητα και ρεαλισμό, ενώ η ανάμειξη του Christopher Nolan στην παραγωγή και το σενάριο μόνο θετικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να φέρει. Τα εξαιρετικά trailer, τέλος, της ταινίας, υπόσχονταν ένα blockbuster με λιγάκι πιο ανθρωποκεντρική ματιά και έμφαση στις ανθρώπινες διαστάσεις των ηρώων του.
Αν λοιπόν εύλογα περιμένατε το πιο πολυαναμενόμενο blockbuster της χρονιάς να αποδειχθεί μία από τις καλύτερες super-hero movies (τουλάχιστον) των τελευταίων χρόνων, δυστυχώς θα απογοητευτείτε οικτρά. Ας αναιρέσουμε μία-μία τις άνωθεν προσδοκίες…
Ο «Άνθρωπος από ατσάλι» δεν αγγίζει όχι μόνο τις δύο πρώτες ταινίες με τον Christopher Reeve, αλλά ούτε καν το ήδη κατώτερο των προσδοκιών «Returns». Η μόνη του επιρροή από το σύμπαν του «Σκοτεινού Ιππότη» και κατ’ επέκταση από τον Christopher Nolan έγκειται αποκλειστικά στον ανάλογο χειρισμό του πάντα ποιοτικά συνεπούς score του Hans Zimmer, του οποίου όμως ο συνδυασμός με το θορυβώδες υπερθέαμα, όπως και στο «The Dark Knight Rises», το αναγάγει τελικά μάλλον σε σκέτη «βαβούρα». Τέλος, η ελπίδα για την ανάπτυξη των χαρακτήρων βουλιάζει κάτω από την πραγματικά εντυπωσιακή έλλειψή της…
Αν παραξενεύεστε που ο σεναριογράφος του «Batman begins» David S. Goyer βρίσκεται πίσω από μια τόσο επιδερμική προσέγγιση του μύθου, θυμηθείτε ότι μιλάμε για τον ίδιο άνθρωπο που έγραψε και την τριλογία «Blade». Και αν ο Zack Snyder φαντάζει αρχικά μια ιδανική επιλογή, χάρη στο αδιαμφισβήτητο ταλέντο του στη δημιουργία εκθαμβωτικών εικόνων και σκηνών δράσης (χωρίς κανένα slow motion αυτή τη φορά), τελικά αποδεικνύεται πως αυτή η εμμονή στον οπτικό εντυπωσιασμό και την τεχνική αρτιότητα έρχεται μάλλον σε βάρος της αφήγησης, η οποία είναι ούτως ή άλλως κατακερματισμένη από την «αντισυμβατική», μη γραμμική εξιστόρηση της παιδικής ηλικίας του ήρωα μέσω flash-back.
Ομολογουμένως βέβαια, μέχρι τα μισά της διάρκειάς του, το φιλμ δεν σε κάνει να αγανακτείς, παρά τα εμφανή ελαττώματά του. Υπάρχουν άφθονοι λόγοι για να θαυμάσεις το οπτικό του κομμάτι (η πρώτη πτήση του Σούπερμαν είναι ενθουσιαστική) και οι επιλογές των ηθοποιών είναι ιδιαίτερα εύστοχες, αν και αυτό αφορά περισσότερο τις φυσιογνωμίες παρά τις ερμηνείες τους, μιας και δεν παρέχονται αρκετές ευκαιρίες ώστε να αποδείξουν κάτι σε αυτόν τον τομέα. Ο Henry Cavill πάντως ταιριάζει τέλεια στην σουπερηρωική στολή του.
Ο «Άνθρωπος από ατσάλι» γίνεται όμως σχεδόν ανυπόφορος στο δεύτερο μισό του, όπου τα πάντα (ακόμα και η ίδια η super-hero ταινία) θυσιάζονται ανηλεώς στο βωμό της εκκωφαντικής, υπερβολικά εφετζίδικης και τελικά απόλυτα βαρετής ταινίας καταστροφής, η οποία διαθέτει ως δεύτερο πρωταγωνιστή τον… αμερικανικό στρατό.
Προσθέτοντας ως κερασάκι στην τούρτα ένα από τα χειρότερα love story που έχει δει ποτέ το είδος (!), ο νέος Σούπερμαν, παρά τις προσπάθειές του να μετριάσει την αφέλεια που αναπόφευκτα τον ακολουθεί, αποδεικνύεται πολύ πιο προσβλητικός από τις αθώα αφελείς πρωτότυπες ταινίες. Το ομολογεί, εντέλει, και ο ίδιος ο ήρωας λίγο πριν πέσουν οι τίτλοι τέλους: «Είμαι μέχρι το κόκκαλο Αμερικάνος»…
Βαθμολογία: