Ο Χάρι Πότερ και οι Κλήροι του Θανάτου, Μέρος 1ο
- Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1
- 2010
- Μ. Βρετανία
- Αγγλικά
- Έπος, Οικογενειακή, Περιπέτεια, Φαντασίας
- 18 Νοεμβρίου 2010
Οι δυνάμεις του Βόλντεμορτ γίνονται όλο και ισχυρότερες. Έχει πλέον αποκτήσει τον έλεγχο του συμβουλίου μαγείας και του Χόγκουαρτς. Ο Χάρι Πότερ, η Ερμιόνη κι ο Ρον θα εξαντλήσουν τις μικρές ελπίδες άμυνας και θα προσπαθήσουν να φέρουν την ελπίδα στον κόσμο των μάγων.
Σκηνοθεσία:
David Yates
Κύριοι Ρόλοι:
Daniel Radcliffe … Harry Potter
Rupert Grint … Ron Weasley
Emma Watson … Hermione Granger
Ralph Fiennes … λόρδος Voldemort
Alan Rickman … Severus Snape
Helena Bonham Carter … Bellatrix Lestrange
Robbie Coltrane … Rubeus Hagrid
Warwick Davis … Griphook
Michael Gambon … Albus Dumbledore
Tom Felton … Draco Malfoy
Brendan Gleeson … Alastor ‘Mad-Eye’ Moody
Richard Griffiths … Vernon Dursley
John Hurt … Garrick Ollivander
Rhys Ifans … Xenophilius Lovegood
Jason Isaacs … Lucius Malfoy
Bill Nighy … Rufus Scrimgeour
Fiona Shaw … Petunia Dursley
Timothy Spall … Peter ‘Wormtail’ Pettigrew
Imelda Staunton … Dolores Umbridge
David Thewlis … Remus Lupin
Julie Walters … Molly Weasle
Bonnie Wright … Ginny Weasley
Clemence Poesy … Fleur Delacour
Evanna Lynch … Luna Lovegood
Geraldine Somerville … Lily Potter
Helen McCrory … Narcissa Malfoy
Toby Jones … Dobby (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Steve Kloves
Παραγωγή: David Barron, David Heyman, J.K. Rowling
Μουσική: Alexandre Desplat
Φωτογραφία: Eduardo Serra
Μοντάζ: Mark Day
Σκηνικά: Stuart Craig
Κοστούμια: Jany Temime
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Χάρι Πότερ και οι Κλήροι του Θανάτου, Μέρος 1ο
Άμεσοι Σύνδεσμοι
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: Harry Potter and the Deathly Hallows της J.K. Rowling.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ σκηνικών και ειδικών εφέ.
- Υποψήφιο για Bafta ειδικών εφέ και μακιγιάζ/κομμώσεων.
Παραλειπόμενα
- Το έβδομο και τελευταίο βιβλίο της J.K. Rolling, με την τελική μονομαχία Χάρι Πότερ-Βόλντεμορτ, εκδόθηκε στις 21 Ιουλίου του 2007 και έσπασε κάθε ρεκόρ πωλήσεων. Όμως, δεν τελείωσε εδώ η σειρά, αφού κινηματογραφικά κόπηκε στα δύο (μετά από πρόταση του εκτελεστικού παραγωγού Lionel Wigram), με το δεύτερο να γυρίζεται ταυτόχρονα.
- Αρχικά προορίζονταν να βγει σε τρισδιάστατη μορφή, αλλά επειδή δεν προλάβαιναν τις ανακοινωμένες ημερομηνίες εξόδου, αναγκάστηκαν οι παραγωγοί να το βγάλουν σε 2D.
- M. Night Shyamalan και Guillermo del Toro είχαν θέσει τους εαυτούς τους διαθέσιμους για τη σκηνοθεσία του φινάλε του franchise.
- Ο χαρακτήρας του Jason Isaacs δεν ήταν από αυτούς που υπολογίζονταν να επιστρέψει για το φινάλε, έχοντας μπει φυλακή σε προηγούμενο μέρος. Αλλά ο ηθοποιός έφτασε να παρακαλέσει την J.K. Rowling να τον “αποφυλακίσει”.
- Ο Daniel Radcliffe μέτρησε περίπου 90 λήψεις για κάθε πλάνο της σκηνής με τους επτά Χάρι Πότερ.
- Ο σωσίας-κασκαντέρ του Radcliffe, ο David Holmes, έπεσε από μεγάλο ύψος στο έδαφος γυρίζοντας μια σκηνή με έκρηξη, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα τον σοβαρό του τραυματισμό στην πλάτη.
- Ο Stanislav Yanevski εμφανίζονταν στη σκηνή του γάμου, και περί αυτού υπάρχουν φωτογραφίες που τον δείχνουν να χορεύει με την Emma Watson. Ο ρόλος του όμως κόπηκε στο μοντάζ.
- Ο Rhys Ifans κάνει εδώ ντεμπούτο στη σειρά, παραδεχόμενος όμως ότι δεν είχε διαβάσει κανένα από τα βιβλία. Του άρεσε όμως η ιδέα να βρίσκεται ανάμεσα σε ένα τέτοιο καστ.
- Μοναδικό μέρος της σειράς όπου δεν βλέπουμε ούτε τη Maggie Smith, ούτε τον David Bradley.
- Πρώτο κρέντιτ παραγωγού για την J.K. Rowling.
- 48 ώρες πριν την πρεμιέρα στις ΗΠΑ, τα πρώτα 36 λεπτά της ταινίας έγιναν διαθέσιμα παράνομα στο ίντερνετ. Και παρότι οι ψίθυροι μιλούσαν για διαφημιστικό τρικ της Warner Bros., το στούντιο δεν είχε δημιουργήσει καν κάποιο screener DVD.
- Με 960,3 εκατομμύρια εισπράξεις παγκοσμίως θρόνιασε προσωρινά στη δέκατη θέση του παγκόσμιου box-office όλων των εποχών (τρίτο όμως τόσο για το franchise όσο και τη χρονιά). Το δε μπάτζετ των 250 εκ. δολαρίων ήταν κοινό με το δεύτερο μέρος.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Στην ταινία ακούγεται το τραγούδι O Children από τους Nick Cave and the Bad Seeds.
- Ο John Williams είχε εκφράσει τη θέληση να επιστρέψει στη σύνθεση των Χάρι Πότερ για τα δύο τελευταία κεφάλαια, αλλά δεν μπόρεσε να βολέψει τον προγραμματισμό του.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 12/11/2010
Η διακύμανση της ποιότητας των επεισοδίων του Χάρι Πότερ στο σινεμά θυμίζει τρικυμία πολλών μποφόρ. Από το χειρότερο μέρος πεταχτήκαμε «ανώμαλα» στο καλύτερο και δεν ξέρεις πια αν θέλεις να αγκαλιάσεις αυτό το παιδί ή να το πνίξεις! Η αρχή του τέλους για μια σειρά που σημαδεύει τη γενιά της ακολουθεί αυτή τη γενιά στην ενηλικίωση της και δεν είναι πλέον αυτό το παιδικό παραμύθι που αρέσει μονάχα στους άμεσους δικαιούχους της, τα παιδιά. Μαζί, ωρίμασε κι ο David Yates και τολμά να παρεμβάλει στιγμιότυπα που θα μπορούσες να πεις ότι είναι εκτός φιλοσοφίας Πότερ, όπως η αλά Michel Ocelot οπτικοποίηση ενός κρίσιμου για την ιστορία μύθου. Και ο Βόλντεμορτ δεν είναι πια ένας κλισέ κακός, αλλά ένας δυνάστης, ένα μικρό μάθημα κατά της τυραννίας για ηλικίες που δεν έχουν ακόμα εντρυφήσει σε αυτήν.
Πάνω από όλα, αυτό το μέρος ξεχωρίζει για την ολοκληρωμένη του εικόνα ως ταινία φαντασίας και δράσης. Αν και λογικά “φταίει” το ίδιο το βιβλίο, έχουμε καλή δράση, συνεχή αγωνία, ελάχιστη παύση στη ροή και μια απειλητική ατμόσφαιρα που παραπέμπει στο αγαπημένο μου, ως χθες, μέρος, το Αζκαμπάν. Δυστυχώς, ο Yates δεν είναι ο δημιουργός που θα έπαιρνε όλα αυτά και θα τα ανέβαζε σε δημιουργικά ουράνια, αλλά η ιστορία φαντάζει να είναι «αυτοκινούμενη» και δεν μπορεί να σε απογοητεύσει, άσχετα με το ποιος θα τη γύριζε. Και η παντελής απουσία του Χόγκουαρτς βοηθάει σε αυτό, σαν να τονίζει την ωρίμανση των ηρώων και της όλης κατάστασης. Να περιμένουμε κάτι ακόμα πιο δυναμικό για το απώτερο φινάλε; Δεν το γνωρίζω αυτό, όσο κι αν έχει μπει το νερό στ’ αυλάκι, αλλά σίγουρα είναι καιρός και οι εχθροί του μικρού μάγου να συμβιβαστούν με την ιδέα πως η σειρά θα αφήσει θετική αίσθηση με το πέρας της, ακόμα και με τα τόσα σκαμπανεβάσματα στην απόδοση…
Βαθμολογία:
Κριτικός: Σοφία Γουργουλιάνη
Έκδοση Κειμένου: 15/11/2010
O Χάρι Πότερ επιστρέφει εντελώς διαφορετικός από την τελευταία του εμφάνιση. Όχι, δεν μεγάλωσε, ούτε ομόρφυνε τόσο ώστε να έχει γίνει αγνώριστος. Μπορεί τα γυαλιά και το περίφημο σημάδι στο κεφάλι του να έμειναν στη θέση τους, άλλαξε όμως η ποιότητα της σειράς. Και άλλαξε σχεδόν δραματικά. Το προηγούμενο μέρος μπορεί να απογοήτευσε ακόμη και τους φανατικούς της ταινίας και των βιβλίων, αυτό όμως θα ικανοποιήσει ακόμη κι όσους ακούνε σκουπόξυλα και Χάρι Πότερ και βγάζουν σπυράκια.
Η ταινία ξέρει πώς να διαχειριστεί το θέμα της με τον καλύτερο τρόπο, με ένα σενάριο σχεδόν υπόδειγμα για το είδος της. Ακόμη κι αν δεν επιδίδεστε στην ανάγνωση των βιβλίων της Ρόουλινγκ, το σενάριο σας υπόσχεται πως δεν θα βαρεθείτε ούτε στιγμή και ταυτόχρονα δεν θα σας αφήσει να χάσετε ούτε ένα σημείο από την υπόθεση. Ξεχάστε τα Χάρι Πότερ όπου από τα πρώτα λεπτά αναρωτιόσασταν ποιος, πού, πότε και γιατί. Εδώ οι ρυθμοί είναι πιο αργοί κι ο χρόνος φτάνει και περισσεύει για να «χωνέψετε» τα όσα συμβαίνουν. Η δράση δεν είναι καταιγιστική, κι ως εκ τούτου ο σκηνοθέτης έχει χρόνο να επικεντρωθεί στους ήρωες του. Επιτέλους, μαθαίνουμε πως ο Χάρι εκτός από το να καβαλάει σκουπόξυλα και να κάνει ξόρκια, έχει και προσωπικότητα. Παράλληλα, όμως, η ταινία διατηρεί την ένταση σε υψηλά επίπεδα και την αγωνία του κοινού σχεδόν αμείωτη. Οι ερμηνείες είναι σταθερά ικανοποιητικές για το επίπεδο και τον σκοπό της ταινίας, και η σκηνοθεσία, αν και δεν τολμά ιδιαίτερα, μοιάζει βελτιωμένη παρουσιάζοντας μερικά ομολογουμένως όμορφα πλάνα, όχι τόσο «χαριποτερίστικα».
Το μοναδικό ελάττωμα της ταινίας είναι ότι δεν καταφέρνει να ξεφύγει από τον αόρατο πήχη που η σειρά έχει εδώ και χρόνια επιφυλάξει για τον εαυτό της. Τι θα πει αυτό; Θα πει απλώς ότι ο σκηνοθέτης δεν τολμάει να δώσει κάτι τρανταχτά διαφορετικό. Βέβαια, μοιάζει να έχει βρει τη μαγική φόρμουλα, και μας αφήνει με την προσδοκία να αναμένουμε ένα ακόμη καλύτερο φινάλε.
Βαθμολογία: