Glass Onion: Στα Μαχαίρια
- Glass Onion: A Knives Out Mystery
- 2022
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Θρίλερ, Μαύρη Κωμωδία, Μυστηρίου
Ο ατρόμητος ντετέκτιβ Μπενουά Μπλαν βρίσκεται σε μια πολυτελή έπαυλη σε ένα ελληνικό νησί, αλλά το πώς και το γιατί βρέθηκε εκεί είναι ένας από τους πολλούς γρίφους. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο Μπλαν συναντά μια χαρακτηριστικά ετερόκλητη παρέα φίλων που έλαβαν την πρόσκληση του δισεκατομμυριούχου Μάιλς Μπρον για την ετήσια συνάντησή τους. Στη λίστα των καλεσμένων συγκαταλέγονται ο πρώην συνεταίρος του Μάιλς, Άντι Μπραντ, η τρέχουσα κυβερνήτρια του Κονέκτικατ, Κλερ Ντεμπέλα, ο ιδιοφυής επιστήμονας Λάιονελ Τουσέν, η σχεδιάστρια μόδας και πρώην μοντέλο, Μπέρντι Τζέι, με την επιμελή βοηθό της, Πεγκ, και ο influencer Ντιουκ Κόντι με τη φιλενάδα του, Ουίσκι.
Σκηνοθεσία:
Rian Johnson
Κύριοι Ρόλοι:
Daniel Craig … ντετέκτιβ Benoit Blanc
Edward Norton … Miles Bron
Janelle Monae … Cassandra ‘Andi’ Brand
Kathryn Hahn … Claire Debella
Leslie Odom Jr. … Lionel Toussaint
Jessica Henwick … Peg
Madelyn Cline … Whiskey
Kate Hudson … Birdie Jay
Dave Bautista … Duke Cody
Ethan Hawke … ο μπάτλερ
Dallas Roberts … Devon Debella
Jackie Hoffman … Ma
Hugh Grant … Phillip
Stephen Sondheim … Stephen Sondheim
Natasha Lyonne … Natasha Lyonne
Kareem Abdul-Jabbar … Kareem Abdul-Jabbar
Serena Williams … Serena Williams
Yo-Yo Ma … Yo-Yo Ma
Angela Lansbury … Angela Lansbury
Joseph Gordon-Levitt … το ρολόι (φωνή)
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Rian Johnson
Παραγωγή: Ram Bergman, Rian Johnson
Μουσική: Nathan Johnson
Φωτογραφία: Steve Yedlin
Μοντάζ: Bob Ducsay
Σκηνικά: Rick Heinrichs
Κοστούμια: Jenny Eagan
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Glass Onion: A Knives Out Mystery
- Ελληνικός Τίτλος: Glass Onion: Στα Μαχαίρια
- Εναλλακτικός Τίτλος: Glass Onion
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Στα Μαχαίρια (2019)
- Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery (2025)
Σεναριακή Πηγή
- Σενάριο (χαρακτήρας): Στα Μαχαίρια του Rian Johnson.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου.
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (κωμωδίας/μιούζικαλ) και πρώτου αντρικού ρόλου (Daniel Craig) σε κωμωδία/μιούζικαλ.
- Δεύτερο βραβείο κοινού στο φεστιβάλ του Τορόντο.
Παραλειπόμενα
- Ο Rian Johnson είχε εξαρχής την ελπίδα να δημιουργηθεί franchise, και το είχε φανερώσει ήδη από την εποχή της προώθησης του πρώτου μέρους. Η Lionsgate δεν άργησε, από τις αρχές του 2020, να δώσει το πράσινο φως, μια και το ορίτζιναλ συνάντησε μεγάλη εμπορική επιτυχία.
- Johnson, Craig, και ο παραγωγός Ram Bergman έγιναν πλουσιότεροι από τις δύο ταινίες κατά 100 εκατομμύρια δολάρια συνολικά, ένα ποσό που σχολιάστηκε ως αδιανόητο.
- Ο σκηνοθέτης σκέφτονταν να βάλει τον Μπλαν να μιλάει με διαφορετική προφορά ανά ταινία, κάτι όμως που εγκατέλειψε ως ιδέα.
- Ο τίτλος Glass Onion προήλθε από το ομώνυμο τραγούδι των Beatles από το The White Album. Ακούγεται και στους τίτλους τέλους.
- Η Kathryn Hahn πήρε τον ρόλο ερχόμενη επανειλημμένα σε επικοινωνία με τον σκηνοθέτη μέσω της εφαρμογής Zoom.
- Η Kaley Cuoco πέρασε από οντισιόν για την Μπέρντι.
- Τα κεντρικά γυρίσματα έγιναν στη χώρα μας. Αρχικά έλαβαν χώρα στις Σπέτσες, ενώ συνεχίστηκαν στο Πόρτο Χέλι, σε υπερπολυτελή βίλα των Aman Resorts. Ο Rian Johnson δήλωσε πως ενώ γύριζε την ταινία ταυτόχρονα έκανε και διακοπές.
- Πρώτη ταινία για τον Daniel Craig δίχως πλέον επίσημα να είναι ο ερμηνευτής του Τζέιμς Μποντ.
- Στο πρώτο μέρος ο Joseph Gordon-Levitt ήταν η φωνή του ντετέκτιβ Hardrock. Εδώ επιστρέφει ως φωνητικό καστ, αλλά για τον ήχο του ρολογιού του Μάιλς.
- Το κάμεο της Angela Lansbury έμελλε να είναι και η τελευταία κινηματογραφική της εμφάνιση. Σε κάμεο εμφανίζεται και ο διάσημος συνθέτης και στιχουργός Stephen Sondheim, που επίσης έφυγε από τη ζωή πριν την πρεμιέρα του φιλμ.
- Το Netflix έσπευσε να εξασφαλίσει την αποκλειστική διανομή πληρώνοντας το υπερβολικά υψηλό ποσό των 469 χιλιάδων δολαρίων (νικώντας τις Amazon και Apple). Έτσι, μετά τη φεστιβαλική του πορεία και τη μόλις μία βδομάδα επιλεγμένη διανομή σε αίθουσες, καταλήγει στη γνωστή πλατφόρμα.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 25/12/2022
Ίσως τα κάτωθεν συμπεράσματα να ήταν εξαρχής στον νου του Rian Johnson, όταν έχτιζε έναν ομολογουμένως χρησιμότατο νέο χαρακτήρα για τον ψυχαγωγικό κινηματογράφο (ίσως, πάλι, όχι). Ο Μπενουά Μπλανς πράγματι έπρεπε να «γεννηθεί», ως μια κατεξοχήν επί της οθόνης αναβίωση ενός επιμέρους ύφους-είδους που όταν ως σήμερα δεν περνούσε πρώτα από σελίδες βιβλίου (μην κρυβόμαστε, μιλάμε για την Agatha Christie και μόνο), σπάνια είχε αυτό τον συνδυασμό ελαφρότητας και ποιότητας. «Μελετώντας» όμως το δεύτερο αυτό κεφάλαιο μιας -όπως όλα δείχνουν- μακράς σειράς περιπετειών για τον Μπλανς, δύο τινά βρίσκονται στο εν κατακλείδι…
Το πρώτο αφορά το ότι ουσιαστικά και κυριολεκτικά… δεν έχουμε whodunit. Για την ακρίβεια, όλα συνηγορούν μεν στην κατηγοριοποίηση του φιλμ ως τέτοιο, αλλά ποτέ δεν θα δοθεί η ευκαιρία στον θεατή να «παίξει» κι αυτός. Από το άπλωμα ήδη του μυστηρίου ως και τη σχετικά απότομη επίλυση του, έχουμε καθαρή ταινία twist, όπως όλες αυτές που μεσουρανούν εντός αυτής της χιλιετίας. Ναι, είναι πολύ έξυπνα δοσμένο, αλλά και ξαφνιάζει με την σπιρτάδα που έχει δομηθεί επί του σεναρίου, μα μια «προδοσία» θα τη νιώσετε κι εσείς. Φυσικά όμως και δεν υπήρχε κάποιο συμβόλαιο ανάμεσα σε θεατή και δημιουργό περί του τι ακριβώς θα δούμε, άρα είναι λίγοι οι πόντοι που κόβονται ως προς αυτό.
Το δεύτερο, που δεν αφορά την ποιότητα του φιλμ αλλά την αθανασία του ήρωα, είναι η αποκλειστική του διανομή μέσω του Netflix. Δεν θα αναφερθώ στα περί συνολικής ποιότητας των ταινιών της εν λόγω πλατφόρμας (κάτι που και παλαιότερα έχω πει ότι θεωρώ άστοχο ως συζήτηση, λες και τις σκηνοθετεί όλες ο ίδιος), αλλά στο ότι υπό αυτή την ιντερνετική συνθήκη είναι δύσκολο και «άχρωμο» το χτίσιμο ενός νέου κινηματογραφικού μύθου. Τέσσερα είναι τα στοιχεία σε κάθε μα κάθε ταινία, πριν μετά από χρόνια κριθεί οριστικά και ως προς τη διαχρονικότητα της αξίας της: κριτικές, αποδοχή κοινού, βραβεία και ταμεία. Το Netflix λοιπόν μας στερεί εξολοκλήρου το τέταρτο στοιχείο από αυτά, που είναι όμως το πλέον σημαντικό ως προς τη μυθολογία μιας ψυχαγωγικής συγκεκριμένα ταινίας (οι αντίστοιχες «αυστηρώς ποιοτικές» δεν το έχουν ιδιαίτερη ανάγκη). Η μη επαφή με τη μεγάλη αίθουσα αφήνει «αμέτρητο» εκείνο το κρίσιμο νούμερο σε εκατομμύρια δολάρια, που όμως είχε επιτακτική ανάγκη ένας, πχ, Τζέιμς Μποντ ή ένας Πόλεμος των Άστρων για να πάρει την άμεση σφραγίδα της επιτυχίας. Αυτό γεννάει αυτόματα μια μείωσης της δυναμικής του φιλμ, που επιφέρει ζημιά στη φίρμα με το όνομα Μπενουά Μπλανς…
Επιστρέφοντας στα περί ποιότητας, πράγματι η ταινία είναι καλογραμμένη, έχει ιδανικό καστ, σκηνικά (κυρίως) και κοστούμια που θα μπορούσαν να επιφέρουν Όσκαρ ακόμα κι αν δεν έχουμε ταινία εποχής, ενώ το τοπίο μάς θυμίζει ότι κάποιες από τις ομορφότερες μερίδες Ελλάδας δεν ανήκουν στους Έλληνες!.. Η δομή και το χαλαρό χιούμορ επίσης είναι στημένα έξυπνα ως προς το να σε κρατήσουν σταθερά επί της οθόνης, αλλά και να σε κάνουν να πιείς μονορούφι τα άνω των δύο ωρών λεπτά διάρκειας. Πλάι όμως στην ένσταση περί έλλειψης μυστηρίου σε ταινία μυστηρίου, θα προσθέσουμε και το «μα ακόμα και η ύπαρξη του φακέλου αρκούσε», κάτι που θα πρέπει να το κρατήσετε για το φινάλε της ταινίας, μια και για την ώρα αποτελεί spoiler.
Μαζί με όλα αυτά, υπάρχει ένα φοβερό σχόλιο περί πλουτοκρατίας, το οποίο επεκτείνεται σε διάφορα σημεία ανά την ταινία, με κυριότερο την επεξήγηση του «γυάλινου κρεμμυδιού» (μπορείτε να το παραφράσετε και ως «ο βασιλιάς είναι γυμνός»). Δίνει και τη μεγάλη απάντηση περί αξιοκρατίας στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα, την οποία σχεδόν όλοι φοβούνται να ξεστομίσουν (στην προκειμένη: «ο κύριος Μπρον είναι πανίβλακας»…).
Ακόμα όμως κι αν αρκετά εδώ μέσα αξίζουν τον χαρακτηρισμό του «φοβερού και τρομερού», θα νιώστε ότι χρειάζεται να δούμε περισσότερα από τον κύριο Μπλανς ώστε να τον κρίνουμε συνολικά, μια και αυτόνομα ούτε η πρώτη του ταινία αλλά ούτε κι αυτή μένουν αξέχαστες. Στο πρώτο είχαμε ντετεκτιβική ουσία δίχως όγκο, κι εδώ μπουχτίσαμε από όγκο αλλά χάσαμε όσα αγαπήσαμε από το πρώτο! Και το ότι ζητάμε περισσότερα από αυτόν πρέπει να θεωρείται αυτονόητο, μια και οι τελευταίες απόπειρες του Kenneth Branagh με τον Πουαρό απέδειξαν με τον εγκυρότερο τρόπο ότι το είδος ήθελε όχι ανανέωση, αλλά αναγέννηση.
Βαθμολογία: