Τώρα που ο έγχρωμος Κρις και η φίλη του, η λευκή Ρόουζ, έφτασαν στο σημείο των ραντεβού όπου επιβάλλεται μια γνωριμία με τους γονείς, αυτή τον προσκαλεί για ένα σαββατοκύριακο με τους δικούς της, τη Μίσι και τον Ντιν. Αρχικά, ο Κρις εκλαμβάνει τη φιλική τους συμπεριφορά ως μια νευρική προσπάθεια να αντιμετωπίσουν τη διαφυλετική σχέση της κόρης τους, αλλά καθώς το σαββατοκύριακο προχωράει, μια σειρά από ολοένα και πιο πολλές ανακαλύψεις που τον διαταράσσουν, τον οδηγούν σε μια αλήθεια που δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί.

Σκηνοθεσία:

Jordan Peele

Κύριοι Ρόλοι:

Daniel Kaluuya … Chris Washington

Allison Williams … Rose Armitage

Catherine Keener … Missy Armitage

Bradley Whitford … Dean Armitage

Caleb Landry Jones … Jeremy Armitage

Stephen Root … Jim Hudson

Lakeith Stanfield … Andre Logan King

Lil Rel Howery … Rod Williams

Erika Alexander … ντετέκτιβ Latoya

Marcus Henderson … Walter

Betty Gabriel … Georgina

Richard Herd … Roman Armitage

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Jordan Peele

Παραγωγή: Jason Blum, Edward H. Hamm Jr., Sean McKittrick, Jordan Peele

Μουσική: Michael Abels

Φωτογραφία: Toby Oliver

Μοντάζ: Gregory Plotkin

Σκηνικά: Rusty Smith

Κοστούμια: Nadine Haders

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Get Out
  • Ελληνικός Τίτλος: Τρέξε!

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ αυθεντικού σεναρίου. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία και πρώτο αντρικό ρόλο (Daniel Kaluuya).
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (κωμωδία/μιούζικαλ) και πρώτου αντρικού ρόλου (Daniel Kaluuya) στην ίδια κατηγορία.
  • Υποψήφιο για Bafta πρώτου αντρικού ρόλου (Daniel Kaluuya) και σεναρίου.
  • Καλύτερη ταινία στα βραβεία Independent Spirit.

Παραλειπόμενα

  • Σκηνοθετικό “καλημέρα” για τον Jordan Peele. Ήταν ήδη ενεργός ως ηθοποιός και κωμικός σεναριογράφος.
  • Ο Jordan Peele άντλησε έμπνευση από το Οι Γυναίκες του Στέπφορντ (1975), για την οποία είχε πει ότι ήταν μια ταινία τρόμου αλλά με σατιρικό υπονοούμενο.
  • Ο Daniel Kaluuya κέρδισε τον ρόλο του μέσω του επεισοδίου Fifteen Million Merits της σειράς Black Mirror.
  • Ο δημιουργός έκανε πρόταση στην Tiffany Haddish να δοκιμαστεί για κάποιον ρόλο, αλλά εκείνη αρνήθηκε.
  • Τα γυρίσματα -στην Αλαμπάμα- κράτησαν μόλις 23 ημέρες.
  • Υπήρχε άλλο φινάλε στην αρχική εκδοχή (πιο σκοτεινό), αλλά μετά από τις πειραματικές προβολές, αυτό αλλάχτηκε. Στο DVD και το Blu-ray παραθέτονται και άλλα εναλλακτικά φινάλε.
  • Με προϋπολογισμό μόλις 4,5 εκατομμύρια δολάρια, το φιλμ έβγαλε 255,4. Αυτό έκανε την ταινία τη δέκατη πιο επικερδή της χρονιάς, κι ενώ ήταν ανεξάρτητη παραγωγή (με τη Universal Pictures να αγοράζει τα δικαιώματα διανομής).

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Για το σάουντρακ ο σκηνοθέτης επέμενε ότι ήθελε μονάχα μαύρες φωνές. Ακούγονται από σουαχίλι φράσεις μέχρι μπλουζ.

Κριτικός: Σπύρος Δούκας

Έκδοση Κειμένου: 16/3/2017

Ο Κρις είναι έγχρωμος και η Ρόουζ λευκή. Είναι μαζί εδώ και πέντε μήνες, κι έρχεται επιτέλους η ώρα ο Κρις να γνωρίσει τους γονείς της. Ένα σαββατοκύριακο, λοιπόν, τους καλούν στο πατρικό της σπίτι-έπαυλη, για να γίνει η γνωριμία. Κάπου εκεί αρχίζουν τα ευτράπελα, καθώς οι φαινομενική προοδευτικοί γονείς της Ρόουζ συμπεριφέρονται όλο και πιο περίεργα, ενώ οι έγχρωμοι υπηρέτες τους μοιάζουν ναρκωμένοι.

Ο πρωτοεμφανιζόμενος σαν σκηνοθέτης Jordan Peele υλοποιεί μια ιδιοφυή σεναριακή σύλληψη, που συνδυάζει πανέξυπνα την κοινωνική σάτιρα με τον τρόμο. Πατώντας πάνω στους κανόνες του είδους, τους οποίους φροντίζει παράλληλα να τιμήσει σχεδόν τελετουργικά, κουμπώνει επάνω τους με δοκιμιακή ακρίβεια μια σαρκαστική αλληγορία για τον λανθάνοντα ρατσισμό στη σύγχρονη κοινωνία. Όλα τα μικρά, ανεπαίσθητα συμπεριφορικά στοιχεία που προέρχονται από ασυνείδητες εγκεφαλικές λειτουργίες, που δύσκολα γίνονται αντιληπτά και μπορούν να ελεγχθούν, αλλά εμμέσως βρίσκουν τον δρόμο τους προς την επιφάνεια, υπάρχουν κι αναλύονται διεξοδικά, τόσο από το σενάριο, όσο και από τις αξιοπρόσεκτες ερμηνείες. Εδώ, όμως, είναι και αυτά που δίνουν τροφή στην creepy αισθητική που θα καλλιεργήσει το αίσθημα του τρόμου. Πρόκειται για ένα άμεσα υπαρκτό κοινωνικό ζήτημα που μετασχηματίζεται άψογα στο horror είδος, ακριβώς επειδή είναι τρομακτικό. Και αυτός ο τρόμος, ειδικά για τα δεδομένα της Αμερικής (πρόκειται για καθαρά αμερικανικό πόνημα) έγκειται στο ότι οι ρίζες του προβλήματος βρίσκονται σε τέτοιο βάθος, που είναι πραγματικά αδύνατο να κοπούν.

Κι όμως, σε πραγματικό επίπεδο, οι άνθρωποι στο «Τρέξε» δεν είναι κακοί. Είναι ακριβώς στο επίπεδο του μέσου προοδευτικού Αμερικάνου εν έτει 2017. Είναι οι άνθρωποι που θα ψήφιζαν τον Ομπάμα και τρίτη φορά εάν είχαν τη δυνατότητα (και μόνο επειδή δεν την είχαν, εξέλεξαν τελικά τον Τραμπ). Είναι οι άνθρωποι που προασπίζονται μεγαλοφώνως την ισότητα και που, σε μια έρευνα, συνειδητά θα απαντούσαν πως δε θα είχαν κανένα πρόβλημα το παιδί τους να πάει με έγχρωμο.

Εντούτοις, ο Peele πηγαίνει τα πράγματα πιο πέρα. Εφόσον πρέπει να τιμήσει το είδος που υπηρετεί με μια πλοκή όπου αυτοί οι άνθρωποι έχουν τη θέση των αντιηρώων, εξετάζει με σατιρική υπερβολή το δυστοπικό ενδεχόμενο τού να γίνουν και πραγματιστικά «κακοί». Έτσι, καταλήγει να μιλάει για μια κοινωνία όπου «το μαύρο είναι στη μόδα», και υποστηρίζονται τα δικαιώματά του αποκλειστικά για πολιτικούς σκοπούς και ως μέσο χειραγώγησης. Το λευκό, όμως, είναι διαχρονικά ανώτερο, και άρα ο συντηρητισμός είναι μοιραίο να κυριαρχήσει. Παλιότερα, η δουλεία ήταν κοινότυπη, μα επήλθαν επαναστάσεις και τελικά αποδείχτηκε περαστική. Σήμερα, όμως, η τεχνολογία προσφέρει δυνατότητες για νέες μορφές υποδούλωσης, μα κυρίως δουλεύει προς την κατεύθυνση της αυτόματης καταστολής οποιασδήποτε μορφής επανάστασης και προσπάθειας ανατροπής της. Η μελλοντική επαναφορά της δουλείας είναι ένα τρομακτικό και πραγματικό ενδεχόμενο. Έτσι, ο σαρκασμός του όλου εγχειρήματος έγκειται στο ότι η λευκή φυλή θα είναι για πάντα αρεία, οπότε ποιος ο λόγος να προσπαθεί να το κρύψει;

Συνεπώς, κι εσύ έγχρωμε φίλε δεν μπορείς να κάνεις κάτι. Έχε επίγνωση της κατάστασης, φέρσου έξυπνα κι απλά, Τρέξε! Και μόλις τελειώσει η τραγωδία, άκου τον κολλητό σου που θα σου πει «στα `λεγα εγώ». Δυστυχώς είχε δίκιο.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

14 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.