
Γκάτακα
- Gattaca
- 1997
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Εσπεράντο
- Δραματικό Θρίλερ, Επιστημονικής Φαντασίας, Νουάρ
- 24 Ιουλίου 1998
Σ’ ένα μακρινό μέλλον όπου η γέννηση του κάθε ανθρώπου βασίζεται σ’ ένα προμελετημένο συνδυασμό γονιδίων, ένας φυσιολογικός νεαρός, ο Βίνσεντ, θεωρείται «ατελής» επειδή η σύλληψή του δεν έγινε στο εργαστήριο, αλλά ήταν αποτέλεσμα έρωτα. Ο Βίνσεντ, ωστόσο, είναι αποφασισμένος να γίνει αστροναύτης.
Σκηνοθεσία:
Andrew Niccol
Κύριοι Ρόλοι:
Ethan Hawke … Vincent Freeman
Uma Thurman … Irene Cassini
Jude Law … Jerome Eugene Morrow
Loren Dean … Anton Freeman
Gore Vidal … διευθυντής Josef
Xander Berkeley … Δρ Lamar
Jayne Brook … Marie Freeman
Elias Koteas … Antonio Freeman
Alan Arkin … ντετέκτιβ Hugo
Ernest Borgnine … Caesar
Tony Shalhoub … German
Mason Gamble … Vincent Freeman (νεαρός)
William Lee Scott … Anton Freeman (νεαρός)
Maya Rudolph … η μαία
Ken Marino … τεχνικός
Dean Norris … αστυνομικός
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Andrew Niccol
Παραγωγή: Danny DeVito, Michael Shamberg, Stacey Sher
Μουσική: Michael Nyman
Φωτογραφία: Slawomir Idziak
Μοντάζ: Lisa Zeno Churgin
Σκηνικά: Jan Roelfs
Κοστούμια: Colleen Atwood
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Gattaca
- Ελληνικός Τίτλος: Γκάτακα
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Gattaca
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ σκηνικών.
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα μουσικής.
- Καλύτερη ταινία στο φεστιβάλ του Σίτζες.
Παραλειπόμενα
- Ντεμπούτο στο σενάριο και τη σκηνοθεσία για τον Andrew Niccol.
- Ο τίτλος είναι παράγωγο των γραμμάτων G, A, T και C, τις τέσσερις βάσεις του DNA. Παρόλα αυτά, η παραγωγή ξεκίνησε τιτλοφορημένη The Eighth Day, ως μια άμεση αναφορά στη Βίβλο. Αλλά το 1997 εμφανίστηκε η ομότιτλη βελγική ταινία του Jaco Van Dormael, και οι παραγωγοί επέλεξαν να αλλαχτεί.
- Μία από τις ελάχιστες ταινίες στις οποίες ακούγεται η γλώσσα Εσπεράντο (η διεθνής διάλεκτος), ακόμα κι αν γεννήθηκε κατά τα τέλη του 19ου αιώνα.
- Το φιλμ γυρίστηκε σε Super 35mm φορμά, με τον διευθυντή φωτογραφίας Slawomir Idziak να δίνει ξεχωριστή βάση στον χρωματισμό.
- Uma Thurman και Ethan Hawke σύναψαν δεσμό κατά τα γυρίσματα και το 1998 οδηγήθηκαν σε γάμο. Το 2005 όμως χώρισαν.
- Ο Johnny Depp απέρριψε τον ρόλο του Μόροου όντας αφοσιωμένος στο δικό του, Ο Γενναίος.
- Ο Andrew Niccol είχε αναφερθεί για την ταινία του In Time του 2011 ως “μπάσταρδο παιδί του Γκάτακα”.
- Σύμφωνα με ψηφοφορία εργαζόμενων της NASA, αυτή είναι η πλέον ακριβής επιστημονικά ταινία στην κινηματογραφική ιστορία.
- Εδώ έκανε το ντεμπούτο της η Maya Rudolph.
- Μπορεί η ταινία να απέκτησε άμεσα και έμμεσα πολλούς θαυμαστές, αλλά στα ταμεία ήταν μια σκέτη καταστροφή. Με μπάτζετ 36 εκατομμύρια δολάρια, εισέπραξε 12,5.
- Από το 2009 η Sony Pictures Television είχε ανακοινώσει μια τηλεοπτική διασκευή, αλλά το 2023 αναφέρθηκε ότι αυτή εγκαταλείφθηκε οριστικά.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 13/6/2010
Ο νεοζηλανδός σεναριογράφος («The Truman Show», «The Terminal») και σκηνοθέτης Άντριου Νίκολ με το «Gattaca» έχει προσφέρει μια από τις πιο ουσιαστικές, έξυπνες και γοητευτικές ταινίες πάνω στην επιστημονική φαντασία με θέμα τον ρατσισμό που γεννάει η γενετική-ευγονική με τη μορφή της μισαλλοδοξίας.
Η κοινωνική κριτική γίνεται, όπως ταιριάζει σε ένα σοβαρό έργο, εμμέσως, προκύπτοντας από το δράμα χαρακτήρων με τον Ίθαν Χοκ (προ πάντων) να κεντά βοηθούντος και του Τζουντ Λο. Ο ήρωας τολμά να αψηφήσει τη γενετικά ταξική κοινωνία στην οποία ζει και να διεκδικήσει στόχους που τρομάζουν ακόμη και τους καλύτερους. Ωστόσο, η παλιά ανθρωπιά, η ψυχή που είναι χαοτικό φαινόμενο και όχι αποτέλεσμα μιας DNA πολυπαραγοντικής εξίσωσης, πάλλει ως κρυφή παρουσία σε αυτή την κοινωνία του μέλλοντος, σε πολλούς ανθρώπους -στο κονσέρτο όλοι χειροκροτούν έναν πιανίστα που είναι βιολογικά υπανάπτυκτος, η τέχνη ως αποτέλεσμα της ψυχής δεν παράγεται από εκμάθηση μιας δεξιοτεχνίας.
Μοναδικά αποδομένη ψυχρή, «μεταλλική» ατμόσφαιρα μέσα στην οποία οι επιθυμίες θροΐζουν ανεπαίσθητα, αφηγηματική λεπτομέρεια, έξοχα αποδομένες όλες οι διαπροσωπικές σχέσεις όπως η αντιπαλότητα των δυο αδελφών, η συνεργασία του ήρωα με τον σακάτη που δανείζει τα εξέχοντα γονίδιά του, και το ρομάντζο του με την Ούμα Θέρμαν, η οποία παρεμπιπτόντως αποδίδει και αυτή θαυμάσια γιατί ο συγκεκριμένος κοινωνικός ευνουχισμός στη συμπεριφορά τής ταιριάζει γάντι.
Βαθμολογία: