Η εταιρεία «Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.» μισθώνει ηθοποιούς που υποδύονται και αναπληρώνουν συγγενείς, φίλους ή αγαπημένα πρόσωπα για λογαριασμό των πελατών της, ώστε να εξασφαλίζεται αυτό ακριβώς που δηλώνει η επωνυμία της: η οικογενειακή ευτυχία. Οι υπάλληλοι της εταιρείας συμπαρίστανται στους πελάτες αναλαμβάνοντας ρόλους σε πάρτι, γάμους, κηδείες ακόμη και σε ιδιαίτερα προσωπικές στιγμές.

Σκηνοθεσία:

Werner Herzog

Κύριοι Ρόλοι:

Ishii Yuichi … Ishii

Mahiro Tanimoto … Mahiro

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Werner Herzog

Παραγωγή: Roc Morin

Μουσική: Ernst Reijseger

Φωτογραφία: Werner Herzog

Μοντάζ: Sean Scannell

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Family Romance, LLC
  • Ελληνικός Τίτλος: Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

Παραλειπόμενα

  • Ο Yuichi Ishii, που πρωταγωνιστεί στην ταινία, δεν είναι ηθοποιός . Στην πραγματική του ζωή εργάζεται υποδυόμενος συγγενείς, φίλους ή αγαπημένα πρόσωπα κατά παραγγελία.
  • Συνολικά, ο Werner Herzog γύρισε 300 με 350 λεπτά υλικού.

Κριτικός: Σπύρος Δούκας

Έκδοση Κειμένου: 23/10/2019

Η ενοικίαση οικογενειακών μελών (Rental Family Service) είναι υπαρκτό φαινόμενο στην Ιαπωνία εδώ και 30 περίπου χρόνια. Μπορεί κανείς, δηλαδή, να προσλάβει υπαλλήλους-ηθοποιούς που υποδύονται τον ρόλο ενός εκλιπόντος ατόμου.

Ο ακούραστος Werner Herzog, γοητευμένος από την ιδιόρρυθμη χώρα, γυρίζει ένα μυθοπλαστικό ψευδοντοκιμαντέρ με αυτό το φαινόμενο ως επίκεντρο, προκειμένου, ως ξένος παρατηρητής, να διερευνήσει την τρέχουσα κοινωνική πραγματικότητα, αλλά και την άμεση σχέση της με την παράδοση. Σαν το παιδί που ανακαλύπτει έναν νέο κόσμο, στέκεται εξίσου στο παράξενο και στο όμορφο, με έκπληξη όσο και σεβασμό, πιάνοντας άριστα τον ιαπωνικό παλμό.

Η ταινία δεν είναι καθαρό ντοκιμαντέρ, μα μοιάζει πολύ για τέτοιο. Κι αυτό γιατί ο ευφυέστατος Herzog έχει για πρωταγωνιστή τον Yuichi Ishii, τον πραγματικό ιδιοκτήτη της πραγματικής εταιρείας «Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.», ο οποίος ερμηνεύει μια εκδοχή του εαυτού του, βάσει του σεναρίου του Herzog, το οποίο είναι εξολοκλήρου εμπνευσμένο από την πραγματικότητα. Το ίδιο ισχύει και για τους υπόλοιπους χαρακτήρες. Έχει, δηλαδή, χρησιμοποιήσει καθημερινούς ανθρώπους που ερμηνεύουν στην ταινία του, ως ηθοποιοί, τους ρόλους που υποδύονται στα πλαίσια της καθημερινότητάς τους. Αυτή η σχεδόν πειραματική meta προσέγγιση που θολώνει τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας, ηθοποιού και ρόλου, αποδίδει με αφοπλιστική ακρίβεια την ουσία όσων στοχεύει να διερευνήσει.

Ο Ιάπωνας είναι καταδικασμένος να υποδύεται, αλλά ταυτόχρονα ευτυχής για αυτό. Βάσει κοινωνικών επιταγών, μαθαίνει εγγενώς να διαχωρίζει τον εσωτερικό από τον εξωτερικό του κόσμο, και να προσαρμόζει αναλόγως τη συμπεριφορά του. Αυτό όμως που σε εμάς φαίνεται ανήκουστο, είναι ότι δεν το κάνει καταναγκαστικά. Είναι κάτι αβίαστο, απόλυτα πηγαίο. Κατά μια έννοια θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ιαπωνική κοινωνία γεννάει και θρέφει μόνο ηθοποιούς. Κάπως έτσι κι ο Yuichi εκλαμβάνει ως αναγκαίο κοινωνικό λειτούργημα την αντικατάσταση ανθρώπων, προκειμένου να συμπληρώσει μια οικογένεια, βοηθώντας τους συνανθρώπους του να αισθανθούν καλύτερα. Αυτή είναι και η ουσία της παράδοσης και της τελετουργίας στην αντίληψη του Ιάπωνα: ότι είναι προτιμότερο να υποκριθούμε στους άλλους, ή ακόμα και στον εαυτό μας, από το να διαταράξουμε τη γαλήνη και την ισορροπία του συνόλου.

Το τίμημα, φυσικά, σε αυτή την τόσο βαθιά ριζωμένη νοοτροπία, είναι η αποκοπή από την ανθρώπινη σύνδεση. Ο Yuichi μπορεί να έχει δεκάδες συζύγους και κόρες προκειμένου να υπηρετήσει το συλλογικό συμφέρον, όμως σε τίποτα από αυτά δεν έχει επενδύσει ψυχικά. Είναι πράγματι όλα εικονικά. Εντέλει, ακόμα και ο ίδιος. Γι’ αυτό και τον τρομάζει η αντανάκλασή του στο ρομποτικό ψάρι.

Εδώ έχουμε, λοιπόν, ακόμα μια ιδιαίτερη προσθήκη στην τεράστια φιλμογραφία ενός αεικίνητου δημιουργού, χωρίς μεγάλες φιλοδοξίες αυτή τη φορά (προβλήθηκε εκτός συναγωνισμού στις Κάνες), που παρά τη μικρή της εμβέλεια αγγίζει με τρόπο αξιοζήλευτο την καρδιά της μακρινής, αλλά και αγαπημένης αυτής χώρας.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

11 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *