
Λίμνη Φάλκον
- Falcon Lake
- 2022
- Καναδάς
- Γαλλικά, Αγγλικά
- Αισθηματική, Δραματική, Ερωτική, Μεταφυσικό Θρίλερ, Νεανική, Φαντασίας
- 04 Ιανουαρίου 2024
Ο 14χρονος γάλλος Μπαστιάν κι η οικογένειά του περνούν το καλοκαίρι στη λίμνη Φάλκον, στο Κεμπέκ, στο σπίτι μιας στενής τους φίλης. Η 16χρονη κόρη της, Κλοέ, εξωστρεφής και τολμηρή, γοητεύει τον Μπαστιάν, όμως μοιάζει να ενδιαφέρεται για μεγαλύτερα αγόρια προκαλώντας τη ζήλεια του. Σιγά-σιγά, ωστόσο, αρχίζει να του ανοίγεται και να τον μυεί στον κόσμο της: τον κόσμο της λίμνης που, όπως ισχυρίζεται, κρύβει μέσα της ένα φάντασμα. Για να κερδίσει την εύνοιά της, ο Μπαστιάν δέχεται να περάσει από διάφορες δοκιμασίες-προκλήσεις. Η Κλοέ επιδιώκει να εντυπωσιάσει το αγόρι, όχι μόνο με την ομορφιά και με την αυθάδειά της, αλλά και με την εκκεντρικότητα και τη μοναδικότητά της της. Νοιώθει πως δεν ανήκει πουθενά και τη συνεπαίρνουν οι τραγικές ιστορίες με φαντάσματα. Όλα αυτά την απομονώνουν εντείνοντας την ανομολόγητη μοναξιά της. Από την άλλη ο Μπαστάν, βρίσκεται στη γκρίζα ζώνη μεταξύ παιδικότητας και ενηλικίωσης. Σε αυτήν την μεταιχμιακή φάση, τα δύο παιδιά θα συναντηθούν και θα έρθουν κοντά.
Σκηνοθεσία:
Charlotte Le Bon
Κύριοι Ρόλοι:
Joseph Engel … Bastien
Sara Montpetit … Chloe
Monia Chokri … Violette
Arthur Igual … Romain
Karine Gonthier-Hyndman … Louise
Anthony Therrien … Oliver
Pierre-Luc Lafontaine … Stan
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Charlotte Le Bon
Παραγωγή: Sylvain Corbeil, Julien Deris, David Gauquie, Nancy Grant
Μουσική: Shida Shahabi
Φωτογραφία: Kristof Brandl
Μοντάζ: Julie Lena
Σκηνικά: Alex Hercule Desjardins
Κοστούμια: Gabrielle Lauzier
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Falcon Lake
- Ελληνικός Τίτλος: Λίμνη Φάλκον
Σεναριακή Πηγή
- Κόμικ: Une Soeur του Bastien Vives.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη στα Cesar.
- Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στα εθνικά βραβεία του Καναδά. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, πρώτο αντρικό ρόλο (Joseph Engel), δεύτερο γυναικείο ρόλο (Sara Montpetit) και σενάριο.
- Πρώτο βραβείο στο φεστιβάλ Βουκουρεστίου.
Παραλειπόμενα
- Σκηνοθετικό ντεμπούτο μεγάλου μήκους για την καναδή ηθοποιό και πρώην μοντέλο Charlotte Le Bon.
- Η ταινία γυρίστηκε υπό συνθήκες πανδημίας.
- Η παγκόσμια πρεμιέρα έγινε στο φεστιβάλ Κανών, στο τμήμα 15νθήμερο Σκηνοθετών.
Κριτικός: Φίλιππος Χατζίκος
Έκδοση Κειμένου: 5/1/2024
Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της ηθοποιού Σαρλότ Λε Μπον (γνώριμο πρόσωπο από ταινίες όπως το The Walk ή το πρόσφατο Fresh) δείχνει αρχικά να κινείται σε μια γνώριμη φόρμα, την οποία εμπλουτίζει μεθοδικά, χωρίς σπουδή και ένταση. Το χρυσοπράσινο φίλτρο που λούζει τις καλοκαιρινές αναζητήσεις των εφήβων κάνει τα πάντα να μοιάζουν βγαλμένα από όνειρο, επιβάλλοντας τους όρους μιας ταινίας ενηλικίωσης που ούτως ή άλλως προκύπτουν φυσικά από την ιστορία. Το δεκαεξάρι φιλμ δίνει στην ταινία μια μελαγχολική νοσταλγική αύρα που σαρώνει το αισθητικό της περιβάλλον, συντονίζοντας την αφήγηση με την υγρή ραστώνη του θέρους εντός της οποίας οι νεαροί πρωταγωνιστές πασχίζουν να γνωρίσουν τους εαυτούς τους. Ωστόσο, σχεδόν σε κάθε κάδρο αφήνεται λίγος χώρος για την αίσθηση του ανοίκειου, την υποψία του μυστικισμού, για μια πλούσια δηλαδή μεταφορά της κινηματογραφικής γλώσσας που συμπυκνώνει τη σταδιακή και αναπόδραστη απώλεια της παιδικότητας. Άλλωστε, υπάρχει κάτι το βαθιά αινιγματικό στο πρώτο ερωτικό σκίρτημα και ως τέτοιο, εν μέρει μη εξηγήσιμο, το προσεγγίζει η Λε Μπον.
Δεν είναι ότι η αισθητική του φιλμ κομίζει κάτι νέο στην κινηματογραφική κληρονομιά του coming-of-age τρόπου, χωρίς αυτό να αφαιρεί φυσικά κάτι από την αξία του. Την κομψή υπαινικτικότητα της κινηματογράφησής του την εντοπίσαμε πρόσφατα στο υπέροχο -επίσης πρωτόλειο- Aftersun, ενώ χώρος για το μεταφυσικό και τις νότες του μαγικού ρεαλισμού υπήρξε στα παρεμφερή Μικρή Μαμά, Sicilian Ghost Story, ή ακόμα και στο We the Animals. Βέβαια, η συγκεκριμένη ομάδα ταινιών είναι μεν υφολογικά ομοιογενής, ετερόκλητη όμως ως προς τα διακυβεύματα των ιστοριών. Αυτό είναι που καθιστά το Falcon Lake μία εξόχως καλοδεχούμενη προσθήκη στο σύγχρονο σινεμά της λυρικής ευαισθησίας∙ υποκρίνεται ότι αφηγείται μια απλή χαμηλόφωνη ιστορία των πρώτων δειλών βημάτων δύο εφήβων στον αχανή κόσμο της ερωτικής έλξης, αλλά διαθέτει άπλετο ελεύθερο πεδίο και για την έτερη συνειδητοποίηση που περιμένει τους δύο νεαρούς στο κατώφλι της ενηλικότητας και θα τους συντροφεύει εξίσου σε όλο τους τον βίο: τον φόβο του θανάτου.
Έτσι, οι ιστορίες που συνοδεύουν το μυστηριώδες μεγαλείο της λίμνης μετατρέπονται σε κάτι νέο, δεν προσφέρουν απλώς την πρώτη ύλη για τη δημιουργία των νέων τρομακτικών θρύλων που θα αφηγηθούν τα παιδιά τις νύχτες. Η ίδια η λίμνη άλλωστε καθορίζει δραματικά το φιλμ, λειτουργώντας ως κυρίαρχος παράγοντας της γοητευτικής αισθητικής του και ως πολύσημο σύμβολο της αφήγησης. Για κάποιους προσφέρει την ευκαιρία για ένα υδάτινο φλερτ στα ρηχά, ενώ για τον εσωστρεφή πρωταγωνιστή είναι μια συνεκδοχή για τον φόβο του αγνώστου. Η μία όχθη της είναι ασφαλής, η άλλη θρυλείται επικίνδυνη σαν υπόμνηση του θανάτου, από την πρώτη ο μικρός που φοβάται το νερό αγναντεύει τη δεύτερη, μαζεύοντας το κουράγιο για να κολυμπήσει στα βαθιά και να ριχτεί ολόψυχα απέναντι στις φοβίες και τα τραύματά του.
Η καναδή δημιουργός αντιπαραβάλλει διαρκώς τα γλυκά κάδρα του φυσικού τοπίου με υποφωτισμένες κλεφτές ματιές σε εικόνες που αιχμαλωτίζουν την πρώιμη σεξουαλική ένταση μεταξύ των δύο εφήβων και θέτει θαρραλέα ενώπιον της κάμερας τα σώματά τους που έλκονται. Με οικονομία στο διάλογο και μια καλλιέπεια που δεν κατακυριεύει την αφήγηση παραμένει πάντοτε κοντά στο αφηγηματικό της υποκείμενο, χαρίζοντας στην ταινία και μια έμφυλη ανάγνωση της εφηβικής σεξουαλικότητας, που αντιπαραθέτει υπομονετικά και ήσυχα τις λεπτές διαφοροποιήσεις που έχει η συνείδηση της έλξης στα δύο νεαρές ψυχές. Για το κοινό που θα συντονιστεί με τον ρυθμό και την αισθητική ιδιαιτερότητα του φιλμ, η θέαση κρύβει μια ευχάριστη έκπληξη που είναι βέβαια πως θα ωφελείται από κάθε επαναληπτική προβολή. Η Σαρλότ Λε Μπον μας συστήνεται εκ νέου ως μία από τις πλέον αξιοσημείωτες νέες φωνές στη διεθνή σκηνή.
Βαθμολογία: