Ο Όντιν ζει μόνος του με την κόρη του, Ρουν. Καθώς ερευνά κάποιους παλιούς φόνους που έχουν διαπραχθεί δεκαετίες πριν σε ένα κέντρο θεραπείας εφήβων, αρχίζει να υποπτεύεται πως κάποια παράξενα μυστικά που αποκαλύπτει σχετίζονται με τη μυστηριώδη αυτοκτονία της πρώην συζύγου του, αλλά και με την παράξενη συμπεριφορά της έφηβης κόρης του.
Σκηνοθεσία:
Erlingur Thoroddsen
Κύριοι Ρόλοι:
Johannes Haukur Johannesson … Odinn Hafsteinsson
Olof Halla Johannesdottir … Run Odinsdottir
Elin Hall … Aldis Anna Agotudottir
Selma Bjornsdottir … Lilja Saevarsdottir
Sara Dogg Asgeirsdottir … Dilja Davidsdottir
Halldora Geirhardsdottir … Amma Disa
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Erlingur Thoroddsen
Παραγωγή: Heather Millard, Sigurjon Sighvatsson
Μουσική: Einar Sv. Tryggvason
Φωτογραφία: Brecht Goyvaerts
Μοντάζ: Linda Jildmalm
Σκηνικά: Drifa Freyju-Armannsdottir
Κοστούμια: Helga Ros Hannam
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Kuldi
- Ελληνικός Τίτλος: Cold
- Διεθνής Τίτλος: Cold
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: Kuldi της Yrsa Sigurdardottir.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για πρώτο γυναικείο ρόλοι (Elin Hall), δεύτερο γυναικείο ρόλο (Halldora Geirhardsdottir και Selma Bjornsdottir), σενάριο, κοστούμια και μακιγιάζ στα Edda, τα εθνικά βραβεία της Ισλανδίας.
Παραλειπόμενα
- Πρωτόλεια ταινία για τη νεαρή συμπρωταγωνίστρια Olof Halla Johannesdottir.
Κριτικός: Φίλιππος Χατζίκος
Έκδοση Κειμένου: 29/8/2024
Η ταινία του Έρλινγκουρ Θόροντσεν αποπειράται να ιχνηλατήσει το διαγενεακό τραύμα, το πένθος και τον εθισμό στη συσκευασία ενός παγωμένου νουάρ εντός του απόκοσμου ισλανδικού τοπίου. Η ιστορία κινείται σε δύο χρονικά επίπεδα, που τέμνονται σε όλο και περισσότερα σημεία όσο εκτυλίσσεται η πλοκή. Στο αφηγηματικό παρόν, ένας κοινωνικός λειτουργός καλείται να διαχειριστεί την αυτοκτονία της πρώην συζύγου και μητέρας της κόρης του, η οποία με τη σειρά της δείχνει να δυσκολεύεται εύλογα να σηκώσει το βάρος της απώλειας. Μια νέα υπόθεση τον μεταφέρει σε ένα σωφρονιστικό ίδρυμα για ανηλίκους, κλειστό για δεκαετίες, όπου το 1984 είχαν βρει τον θάνατο δύο νεαροί τρόφιμοι. Σύντομα όσο και απρόσμενα, η έρευνα για τα κακώς κείμενα του προβληματικού ιδρύματος αρχίζει να ρίχνει φως στις συνθήκες της δικής του τραγωδίας.
Ξεκινώντας από τις αρετές του έργου, θα λέγαμε πως η σύνδεση των δύο επιπέδων της ιστορίας γίνεται αποτελεσματικά μέσω του μοντάζ που εναλλάσσει τα χρονικά σημεία ευρηματικά. Ακόμα, η ατμόσφαιρα του φιλμ, σε ένα πρώτο επίπεδο τουλάχιστον, είναι αρκούντως θελκτική, πατώντας βέβαια σε ασφαλή μονοπάτια. Απόκοσμα κατάλευκα τοπία και σκυθρωπά πρόσωπα συνοδεύουν την έντρομη περιδίνηση γύρω από την πένθιμη συνθήκη. Το κακό όμως ξεκινά από ορισμένες συζητήσιμες (στην καλύτερη περίπτωση) αισθητικές επιλογές που δίνουν μια αύρα φτηνού τρόμου φαντασμάτων και δυστυχώς δεν εξαντλείται εκεί.
Προσεγγίζοντας με τους όρους του αστυνομικού μυστηρίου το υπερφυσικό αίνιγμα ως παραβολή της ψυχικής διαταραχής, ο Θόροντσεν μπερδεύεται ανάμεσα σε δύο διαδρομές. Οι λεπτομέρειες της ιστορίας (σε παρόν και παρελθόν) παραμένουν νεφελώδεις και η ασάφεια αυτή μειώνει αισθητά την εμπλοκή του θεατή με τα τεκταινόμενα, καθώς ορισμένα στοιχειώδη ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Εάν πάλι κανείς προσπεράσει καλή τη πίστει τα ιλιγγιώδη κενά, το πιθανότερο είναι να αντιδράσει στο κραυγαλέο κυνικό τουίστ του τέλους.
Οι πολυάριθμοι οπαδοί του λογοτεχνικού και κινηματογραφικού nordic-noir θα βρουν σε αυτή τη διασκευή του ομώνυμου best-seller της Ίρσα Σιγκουρδαρντόντιρ τα απολύτως απαραίτητα ώστε να διατηρηθεί το ενδιαφέρον τους. Για τους υπόλοιπους όμως, η ανομοιογένεια του τελικού αποτελέσματος θα είναι μάλλον δύσκολο να παραμεριστεί.
Βαθμολογία: