Το υψηλότερο κτίριο του κόσμου που κάνει πάρτι εγκαινίων είναι μια κορυφαία μαρτυρία ευφυΐας και νεωτερισμού. Όταν όμως ξεσπά φωτιά, όλοι όσοι βρίσκονται μέσα στον ουρανοξύστη παγιδεύονται στους τελευταίους ορόφους. Ένας αρχιτέκτονας και ένας πυροσβέστης ρίχνονται στη φωτιά με θάρρος και αυτοθυσία, και κάνουν τα πάντα για να σώσουν τον κόσμο από την καταστροφική φωτιά.

Σκηνοθεσία:

John Guillermin

Κύριοι Ρόλοι:

Paul Newman … Doug Roberts

Steve McQueen … Michael O’Hallorhan

William Holden … James ‘Jim’ Duncan

Faye Dunaway … Susan Franklin

Richard Chamberlain … Roger Simmons

Susan Blakely … Patty Duncan Simmons

Fred Astaire … Harlee Claiborne

Jennifer Jones … Lisolette Mueller

O.J. Simpson … Harry Jernigan

Robert Vaughn … γερουσιαστής Gary Parker

Robert Wagner … Dan Bigelow

Susan Flannery … Lorrie

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Stirling Silliphant

Παραγωγή: Irwin Allen

Μουσική: John Williams

Φωτογραφία: Fred J. Koenekamp

Μοντάζ: Carl Kress, Harold F. Kress

Σκηνικά: William J. Creber

Κοστούμια: Paul Zastupnevich

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: The Towering Inferno

Ελληνικός Τίτλος: Ο Πύργος της Κολάσεως

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα: The Tower του Richard Martin Stern.
  • Μυθιστόρημα: The Glass Inferno των Thomas N. Scortia, Frank M. Robinson.

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ φωτογραφίας, μοντάζ και τραγουδιού (We May Never Love Like This Again). Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Fred Astaire), μουσική (δράμα), σκηνικά και ήχο.
  • Χρυσή Σφαίρα δεύτερου αντρικού ρόλου (Fred Astaire) και υποσχόμενης ηθοποιού (Susan Flannery). Υποψήφιο για δεύτερο γυναικείο ρόλο (Jennifer Jones), σενάριο και τραγούδι (We May Never Love Like This Again).
  • Βραβείο Bafta δεύτερου αντρικού ρόλου (Fred Astaire) και μουσικής. Υποψήφιο για φωτογραφία και σκηνικά.
  • Καλύτερη ξένη ταινία στα David di Donatello.

Παραλειπόμενα

  • Πρώτη συνεργασία των δύο μεγάλων χολιγουντιανών στούντιο 20th Century Fox και Warner Bros. Αυτό όμως ξεκίνησε μέσω κόντρας, αφού και οι δύο διεκδίκησαν τα δικαιώματα των δύο μυθιστορημάτων που διασκευάστηκαν, κερδίζοντας η κάθε μία από ένα. Κι επειδή οι δύο ταινίες θα είχαν κοινή θεματική, αποφάσισαν να τις “ενώσουν” σε μία.
  • Με ένα σχεδιαστικό τέχνασμα στην αφίσα, McQueen, Newman και William Holden πήραν μαζί τον πρώτο ρόλο αναφοράς, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά.
  • Παρόλη την τεράστια φήμη που τον συνοδεύει για τη μιούζικαλ-χορευτική του καριέρα, ο Fred Astaire πήρε εδώ στα 75 του τη μοναδική του οσκαρική υποψηφιότητα μακριά από το είδος ταινίας που τον ανέδειξε.
  • Οι αναφορές θέλουν τη Faye Dunaway να αργεί καθημερινά στα γυρίσματα, προκαλώντας την αναστάτωση των συναδέλφων της. Όλα μπήκαν σε μια σειρά, όταν ο William Holden την κόλλησε στον τοίχο και την απείλησε.
  • Ο ίδιος ο Steve McQueen έκανε την πολύ επικίνδυνη σκηνή με το ελικόπτερο και το ασανσέρ, κάτι που έβρισκε αντίθετο τον Irwin Allen. Αλλά κι ο Paul Newman αρνούνταν να χρησιμοποιεί κασκαντέρ σχεδόν στο σύνολο των σκηνών του.
  • Ο Paul Newman δήλωσε μετανιωμένος για τη συνεργασία του με τον Steve McQueen, που δεν ήταν διόλου ήπια. Ο Steve McQueen, με τη σειρά του, είχε αντιπροτείνει τους Clint Eastwood, Jack Nicholson και Robert Redford αντί του Newman για συμπρωταγωνιστή του.
  • Ήταν η πιο εμπορική ταινία της χρονιάς της, και μία από τις εμπορικότερες όλων των εποχών. Κόστισε 14 εκατομμύρια δολάρια, ενώ έβγαλε 139,7.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Η Maureen McGovern ερμηνεύει ζωντανά το οσκαρικό We May Never Love Like This Again, μια σύνθεση των Al Kasha, Joel Hirschhorn.
  • Ο Fred Astaire έκανε ό,τι μπορούσε για να γράψει αυτός το τραγούδι της ταινίας, κάτι όμως που οι παραγωγοί προέβλεπαν ως παλιομοδίτικο.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 14/9/2020

Μπορεί αυτή να είναι η ταινία που απογείωσε τις ταινίες καταστροφής στη δεκαετία που τις επέβαλε ως κινηματογραφικό υποείδος, αλλά αυτές οι ταινίες είχαν ένα κοινό, εκτός λίγων εξαιρέσεων: μέτρια σκηνοθεσία. Δεν αμφισβητείται όμως το γεγονός ότι δεν είναι διόλου περίεργο που φιγουράρει στις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες όλων των εποχών, μια και το θέαμα που παρείχε εκείνη την εποχή ήταν παραπάνω από χορταστικό και πρωτοποριακό.

Ο John Guillermin βρίσκονταν πίσω από αρκετές «ειδικές ακριβές αποστολές», κι εδώ είναι που έγραψε το όνομα του στην μπλοκμπαστερική ιστορία. Ήταν όμως κι ένας αδύναμος σκηνοθέτης, μια διαπίστωση που κατοχυρώνεται από το γεγονός ότι τα καλύτερα σημεία του φιλμ, αυτά της δράσης, σκηνοθετήθηκαν από τον παραγωγό Irwin Allen, που αναλάμβανε συχνά παρόμοιο ρόλο. Εκεί που ελέγχεται κυρίως ο λονδρέζος σκηνοθέτης είναι στο ότι δεν αποδεικνύει ικανότητα στην ανάπτυξη των χαρακτήρων, και στο σημείο που εντέλει δείχνει, πιο πολύ ζημία κάνει στον φιλμικό χρόνο παρά κάνει οικείους τους ήρωες. Περισσότερα μαθήματα παίρνει από το Διεθνές Αεροδρόμιο που έπαιρνε τον δρόμο της παράλληλης σαπουνόπερας, παρά την Περιπέτεια του Ποσειδώνα  που τα έχτιζε όλα επί της δράσης. Έτσι, ενώ ο Paul Newman κι ο Steve McQueen μάς χορταίνουν χωρίς να χρειάζεται να μαθαίνουμε τόσα για αυτούς, το εξίσου διάσημο δεύτερο καστ εμμένει σε ρόλο σκιερό και εν είδει πλουμιστού ντεκόρ.

Περνώντας βέβαια στην περιπέτεια, δικαιολογείς κάθε δολάριο που δαπανήθηκε από την 20th Century Fox και τη Warner Bros. Καλά χτισμένες σκηνές αγωνίας, ρεαλιστικά πλάνα εκρήξεων και καταστροφής, και πέρα από κάποια ατοπήματα λογικής, το ανθρώπινο στοιχείο και η εικόνα του εμβληματικού ουρανοξύστη υπερβαίνουν των εφέ. Παράλληλα, μια κριτική για τα σύγχρονα θαύματα της ανθρωπότητας, και κατά πόσο η ασφάλεια συμβαδίζει με την κερδοσκοπία.

Το τελικό ισοζύγιο μάλλον κρίνεται θετικό, και αντέχει στον χρόνο αφού οι απόγονοι του είδους δεν έχουν υπερβεί εκείνη τη χρυσή εποχή του, παρά την είσοδο στο κόλπο των ψηφιακών ευκολιών-θαυμάτων. Κρίμα όμως που ως παραγωγός ο Irwin Allen δεν εμπιστεύτηκε το μεγαλεπήβολο αυτό σχέδιο του σε κάποιο νεανικότερο χέρι, από αυτά που άλλαζαν την αμερικανική κινηματογραφία τη συγκεκριμένη δεκαετία.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

26 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.