Ο Κύριος & το Όπλο
- The Old Man & the Gun
- The Old Man and the Gun
- 2018
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Αστυνομική, Βιογραφία, Δραμεντί
- 04 Οκτωβρίου 2018
Αυτή είναι η ιστορία του Φόρεστ Τάκερ, από την τολμηρή απόδρασή του από τη φυλακή του Σαν Κουέντιν στην ηλικία των 70 ετών, μέχρι τις άνευ προηγουμένου ληστείες που έκαναν την αστυνομία να σαστίσει και μάγεψαν τον υπόλοιπο κόσμο. Μπλεγμένοι στην καταδίωξη του Φόρεστ Τάκερ βρίσκονται ο ντετέκτιβ Τζον Χαντ, που γοητεύεται από την αφοσίωσή του στην τέχνη του, και μια γυναίκα που τον αγαπά παρά το επάγγελμα που έχει επιλέξει.
Σκηνοθεσία:
David Lowery
Κύριοι Ρόλοι:
Robert Redford … Forrest Tucker
Casey Affleck … John Hunt
Sissy Spacek … Jewel
Danny Glover … Teddy Green
Tika Sumpter … Maureen Hunt
Tom Waits … Waller
Elisabeth Moss … Dorothy
Isiah Whitlock Jr. … ντετέκτιβ Gene Dentler
Keith Carradine … αστυνόμος Calder
John David Washington … αστυνόμος Kelley
Gene Jones … Κος Owens
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: David Lowery
Παραγωγή: Toby Halbrooks, Bill Holderman, James M. Johnston, Anthony Mastromauro, Dawn Ostroff, Robert Redford, Jeremy Steckler, James D. Stern
Μουσική: Daniel Hart
Φωτογραφία: Joe Anderson
Μοντάζ: Lisa Zeno Churgin
Σκηνικά: Scott Kuzio
Κοστούμια: Annell Brodeur
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Old Man & the Gun
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Κύριος & το Όπλο
- Εναλλακτικός Τίτλος: The Old Man and the Gun
- Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ο Κύριος και το Όπλο
Σεναριακή Πηγή
- Άρθρο: The Old Man and the Gun του David Grann.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα πρώτου αντρικού ρόλου (Robert Redford) σε κωμωδία/μιούζικαλ.
Παραλειπόμενα
- Η ταινία είναι “σχεδόν” -όπως ομολογεί και στους τίτλους- βασισμένη στην αληθινή ιστορία της θαυμαστής απόδρασης του Φόρεστ Τάκερ από το Σαν Κουέντιν στην ηλικία των 70 ετών. Η ιστορία αναδείχτηκε από το ομότιτλο άρθρο του David Grann το 2003 στο περιοδικό The New Yorker, πριν ο ίδιος το συμπεριλάβει στη συλλογή άρθρων του με τίτλο The Devil and Sherlock Holmes (2010).
- Ήταν ο Robert Redford που είχε διαβάσει το άρθρο το 2003 και έπεισε τον David Lowery να το αναλάβει σκηνοθετικά. Εκείνος προσπάθησε αρχικά να το πάρει σοβαρά καταγράφοντας τα αληθινά γεγονότα, αλλά σε κάποιο σημείο ένιωσε πως έπρεπε να ακολουθήσει εκείνη τη γραμμή που θα ταίριαζε περισσότερο στον συγκεκριμένο ηθοποιό, και θα ήταν αυτή η ταινία που θα ήθελε να παρακολουθήσει και ο ίδιος ο Forrest Tucker.
- Τον Νοέμβριο του 2016, ο Robert Redford απέρριψε τη φήμη που τον ήθελε να παραιτείται από την ηθοποιία μετά τη συγκεκριμένη ταινία. Όμως, τον Αύγουστο του 2018 επιβεβαίωσε εντέλει τις φήμες, προσθέτοντας αργότερα ότι ήθελε η τελευταία του δουλειά να έχει πλάκα. Η μικρή του συμμετοχή στο Εκδικητές: Η Τελευταία Πράξη είχε γυριστεί πριν από αυτή την ταινία.
- Η σκηνοθέτις Augustine Frizzell έχει τον πολύ μικρό ρόλο της Σάντι, κάτι διόλου τυχαίο, μια και πρόκειται για τη σύζυγο του David Lowery.
- Η ταινία γυρίστηκε με Super 16 mm φιλμ.
Κριτικός: Σπύρος Δούκας
Έκδοση Κειμένου: 4/10/2018
Ο Φόρεστ Τάκερ (Robert Redford) είναι ένας ηλικιωμένος ληστής, που έχει αποδράσει από τη φυλακή 16 φορές. Κατά την επόμενη ληστεία τράπεζας τυγχάνει να βρίσκεται στο ταμείο ο αστυνόμος Τζον Χαντ (Casey Affleck), που γοητεύεται από τον Τάκερ και την “τέχνη” του και αποφασίζει να τον βρει και να τον συλλάβει, ενώ μια γυναίκα που εκτρέφει άλογα (Sissy Spacek) τον ερωτεύεται.
Πρόκειται μάλλον για την τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση του Robert Redford, σε έναν ρόλο που, κατά κάποιο τρόπο, συνοψίζει ολόκληρη την καριέρα του. Ο Φόρεστ Τάκερ είναι ένας ληστής χαρούμενος, με στυλ, που δεν ληστεύει για να τα κονομήσει, αλλά για να ζήσει. Δεν έχει βλάψει ποτέ κανέναν και δε θέλει το κακό κανενός. Έχει ένα όπλο που δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ. Είναι ο τρόπος του να ζει. Βλέπει τη ζωή σαν ένα παιχνίδι που υπερβαίνει την ηθική. Η ωριμότητα είναι κάτι ευτελές, μη σοβαρό, και όσο πιο έντονα παίζεται το παιχνίδι, τόσο πιο αυθεντική και αληθινή γίνεται η ζωή. Το παιχνίδι είναι ουσιαστικά ένας ρόλος, και η ζωή μια κινηματογραφική ταινία.
Υφολογικά έχουμε ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά στην καθαρότερη μορφή του. Όμως, θα έλεγε κανείς ότι δεν υπάρχει καταλληλότερος σκηνοθέτης γι’ αυτή την (αρκετά) αληθινή ιστορία, από τον David Lowery (“A Ghost Story”). Διαθέτει μια ματιά εξαιρετικά ζεστή και ανθρώπινη, ενώ ξέρει να πυκνώνει την ουσία αποτυπώνοντάς την μινιμαλιστικά. Έχουμε αναφορές στο γουέστερν, στην κλασική περιπέτεια, αλλά κυρίως, έχουμε σινεμά που κατά βάθος γνωρίζει ότι είναι σινεμά και αναφέρεται έμμεσα στον εαυτό του, ενώ παράλληλα πατάει στον ρεαλισμό και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, πράγμα που του προσδίδει μια έντονα σινεφιλική υπόσταση. Έχουμε μια συσχέτιση του αμερικανικού τρόπου ζωής με τον κλασικό κινηματογράφο που γεννήθηκε εκεί.
Θα λέγαμε επίσης πως υπάρχουν ομοιότητες με την οπτική του Martin McDonagh, σε μια αμερικανοποιημένη, λιγότερο οξεία εκδοχή της. Ανθρώπινοι χαρακτήρες χωρίς πρόσημο, που συγκρούονται επειδή το απαιτεί η υπόσταση των ρόλων τους, ενώ κατά τα άλλα σέβεται και κατανοεί ο ένας τον άλλο. Οι “Τρεις Πινακίδες”, μόνο από την φωτεινή τους πλευρά.
Βαθμολογία: