![](https://www.filmy.gr/wp-content/uploads/2019/12/The-Double-2013.jpg)
Ο Σωσίας
- The Double
- 2013
- Μ. Βρετανία
- Αγγλικά
- Δραμεντί, Επιστημονικής Φαντασίας, Θρίλερ, Μαύρη Κωμωδία, Μυστηρίου, Νουάρ
- 15 Μαΐου 2014
Ο Σάιμον είναι ένας δειλός άνθρωπος: παρακολουθείται στη δουλειά του, περιφρονείται από τη μητέρα του κι αγνοείται τελείως από τη γυναίκα των ονείρων του. Το χειρότερο είναι πως αισθάνεται ανίσχυρος να τα αλλάξει όλα αυτά. Οι ισορροπίες συνταράσσονται όταν έρχεται ένας νέος συνάδελφος, ο Τζέιμς. Ο Τζέιμς είναι σωσίας εμφανισιακά του Σάιμον, αλλά εντελώς αντίθετος χαρακτήρας: με αυτοπεποίθηση, χαρισματικός και καταφερτζής με τις γυναίκες. Προς τρομακτική έκπληξη του Σάιμον, ο Τζέιμς καταλαμβάνει σιγά-σιγά τη ζωή του.
Σκηνοθεσία:
Richard Ayoade
Κύριοι Ρόλοι:
Jesse Eisenberg … Simon James/James Simon
Mia Wasikowska … Hannah
Wallace Shawn … Κος Papadopoulos
Noah Taylor … Harris
Yasmin Paige … Melanie Papadopoulos
Cathy Moriarty … Kiki
Phyllis Somerville … Κα James
James Fox … ο συνταγματάρχης
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Richard Ayoade, Avi Korine
Στόρι: Avi Korine
Παραγωγή: Amina Dasmal, Robin C. Fox
Μουσική: Andrew Hewitt
Φωτογραφία: Erik Wilson
Μοντάζ: Chris Dickens, Nick Fenton
Σκηνικά: David Crank
Κοστούμια: Jacqueline Durran
Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
- Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.
Τίτλοι
Αυθεντικός Τίτλος: The Double
Ελληνικός Τίτλος: Ο Σωσίας
Άμεσοι Σύνδεσμοι
Ο Σωσίας (1968)
Σεναριακή Πηγή
- Νουβέλα: Dvoynik του Fyodor Dostoevsky.
Παραλειπόμενα
- Πρώτος ο Bernardo Bertolucci είχε διασκευάσει την κλασική νουβέλα του Dostoevsky, με το φιλμ Ο Σωσίας (Partner.). Το 1996, ο Roman Polanski βρέθηκε πολύ κοντά σε μια νέα διασκευή, έχοντας έτοιμο το καστ: John Travolta, Isabelle Adjani, John Goodman και Jean Reno. Οι διαφωνίες του Travolta με τον πολωνό σκηνοθέτη έθεσαν τέλος στο σχέδιο.
- Sally Hawkins, Chris O’Dowd, Paddy Considine, Gemma Chan και Rade Serbedzija κάνουν σύντομα περάσματα.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Το πιανιστικό μοτίβο που ακούγεται συχνά μέσα στην ταινία προέρχεται από το τραγούδι Der Doppelganger του Franz Schubert. Οι στίχοι του κομματιού παραπέμπουν στην πλοκή.
Εξωτερικοί Σύνδεσμοι
Κριτικός: Γιώργος Δαβίτος
Έκδοση Κειμένου: 9/5/2014
Ο βρετανικός κωμικός ηθοποιός Richard Ayoade τράβηξε την προσοχή της κινηματογραφικής βιομηχανίας το 2010 με το ντεμπούτο του, «Υποβρύχιο», μια έξυπνη προσαρμογή του μυθιστορήματος του Joe Dunthorne με το ίδιο όνομα. Σχεδόν τρία χρόνια μετά επιστρέφει με το «Ο Σωσίας», μια ταινία βασισμένη πάλι σε λογοτεχνική πηγή, αυτή τη φορά όμως από τον ρώσο συγγραφέα Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι και τη δυστοπική νουβέλα του. Μεταφέροντας την ιστορία του Ντοστογιέφσκι από τα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα στη Ρωσία σε μια εναλλακτική εκδοχή της μεταπολεμικής Αμερικής, ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Richard Ayoade έχει δημιουργήσει μια θαυμάσια ψυχολογική μαύρη κωμωδία μεν, με δυο-τρία προβληματάκια δε.
Εμφανέστατα επηρεασμένη από το έργο άλλων σκηνοθετών, η ταινία του Ayoade είναι από εκείνες που διαθέτουν εξαιρετικές επιμέρους στιγμές και όχι ένα συνεκτικό σύνολο. Σεναριακά μοιάζει παγιδευμένη ανάμεσα σε μια μάζα ιδεών που ποτέ δεν σταθεροποιείται σε μια πραγματικά ικανοποιητική κινηματογραφική ροή. Είναι μια ταινία για την απομόνωση; Την παράνοια; Την αυτοκαταστροφή; Την έννοια του εαυτού; Τις πιέσεις της κοινωνίας; Όλα αυτά τα υπαινίσσεται, αλλά ποτέ δεν εμβαθύνει σε κάποιο συνολικά στην περιπλοκή πλοκή του.
Στην προσπάθεια του να καλύψει τα όποια σεναριακά θέματα, ο Ayoade διαπρέπει στη σκηνοθεσία. Χρησιμοποιώντας εκλεκτικές μεθόδους για να τραβήξει την προσοχή του κοινού, καταφέρνει να δημιουργήσει μια απτή αίσθηση απειλής και μια σκοτεινών αποχρώσεων ατμόσφαιρα. Κάθε πλαίσιο πνίγεται σε μια τεχνητή μαυρίλα, σκληρά μέταλλα και ξεπερασμένα τεχνολογικά αμαλγάματα χρησιμοποιούνται ως φαινομενικά υψηλής τεχνολογίας συστήματα γραφείου.
Καταφέρνει και κατασκευάζει έναν σουρεαλιστικό, συναισθηματικό κόσμο, απόλυτα συνυφασμένο με τον τίτλο του έργου. Μια πραγματική απόλαυση για τα μάτια και τα αυτιά. Φυσικά, το όλο εγχείρημα ανεβάζει και το ερμηνευτικό κομμάτι του έργου. Έχοντας τον δύσκολο ρόλο της ερμηνείας δύο εκδοχών του ίδιου χαρακτήρα, ο Eisenberg είναι εντυπωσιακός αποδίδοντας λεπτομερέστατα, συναισθηματικά, αλλά και κινησιολογικά τις διαφορές των δύο χαρακτήρων. Η Wasikowska, από την άλλη, έχοντας τον πιο σημαντικό υποστηρικτικό ρόλο, είναι εξίσου εξαιρετική υπενθυμίζοντας μας την ερμηνευτική της αξία. Και γενικά, ολόκληρο το υπέροχο καστ των μυστηριωδών χαρακτήρων προσθέτει στρώματα βάθους κι ανθρωπιάς σε μια ιστορία που απειλείται από το ίδιο της το σκοτάδι.
Στο δια ταύτα, όμως, είναι ο «Σωσίας» μια ταινία που απευθύνεται σε όλους; Όχι, φυσικά όχι. Αλλά ο ταυτόχρονα φουτουριστικός και vintage σχεδιασμός της παραγωγής, οι ερμηνείες και η σουρεαλιστική κι αλλοπαρμένη ατμόσφαιρα του είναι αρκετά για να διατηρήσουν το ενδιαφέρον σε μια ταινία που ποτέ δεν είναι σίγουρη για το τι θέλει να είναι, τι θέλει να πει ή το πώς θέλει να το πει.
Βαθμολογία: