Οι Γέφυρες του Μάντισον
- The Bridges of Madison County
- 1995
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Αισθηματική, Δραματική, Εποχής
- 20 Οκτωβρίου 1995
Η νοικοκυρά Φραντσέσκα Τζόνσον πεθαίνει αφήνοντας στα παιδιά της τρία ημερολόγια. Το περιεχόμενό τους δεν είναι άλλο από την περιγραφή μιας τετραήμερης εξωσυζυγικής σχέσης τη δεκαετία του 1960, που εξελίχθηκε σε μεγάλο έρωτα. Μια σχέση ανάμεσα σε εκείνην και τον φωτογράφο Ρόμπερτ Κίνκεντ.
Σκηνοθεσία:
Clint Eastwood
Κύριοι Ρόλοι:
Meryl Streep … Francesca Johnson
Clint Eastwood … Robert Kincaid
Annie Corley … Carolyn Johnson
Victor Slezak … Michael Johnson
Jim Haynie … Richard Johnson
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Richard LaGravenese
Παραγωγή: Clint Eastwood, Kathleen Kennedy
Μουσική: Lennie Niehaus
Φωτογραφία: Jack N. Green
Μοντάζ: Joel Cox
Σκηνικά: Jeannine Oppewall
Κοστούμια: Colleen Kelsall
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Bridges of Madison County
- Ελληνικός Τίτλος: Οι Γέφυρες του Μάντισον
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: The Bridges of Madison County του Robert James Waller.
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου (Meryl Streep).
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα) και πρώτου γυναικείου ρόλου (Meryl Streep) σε δράμα.
Παραλειπόμενα
- Η Amblin Entertainment του Steven Spielberg αγόρασε τα δικαιώματα του μπεστ-σέλερ το 1991, έναν χρόνο πριν αυτό κυκλοφορήσει. Η αγορά στοίχησε στην εταιρία 25 χιλιάδες δολάρια, κι όταν έφτασε να γίνει η ταινία, το βιβλίο είχε ήδη πουλήσει 9,5 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.
- Ο Spielberg ζήτησε αρχικά από τον Sydney Pollack να το αναλάβει, αλλά ενώ εκείνος προσέλαβε σεναριογράφο, τον Kurt Luedtke, στη συνέχεια έκανε πίσω. Το κείμενο μετά δέχτηκε νέα επεξεργασία από τον Ronald Bass, που όμως δεν ικανοποίησε τον Spielberg και την Kathleen Kennedy. Η τρίτη εκδοχή από τον Richard LaGravenese ήταν αυτή που έκανε τον Eastwood να θέλει να το αναλάβει και σκηνοθετικά, κι ενώ ήδη είχε καπαρώσει τον πρώτο ρόλο. Την ίδια όμως επιθυμία εξέφρασε ταυτόχρονα κι ο Spielberg, που σκόπευε να το σκηνοθετήσει μετά το Η Λίστα του Σίντλερ. Όταν αποφάσισε να κάνει πίσω, έδωσε μια ευκαιρία στον Bruce Beresford, που με τη σειρά του πρόσφερε μέσω του Alfred Uhry και μια τέταρτη εκδοχή του σεναρίου. Αυτή όμως δεν ικανοποίησε κανέναν από την παραγωγή, και ο δρόμος είχε ανοίξει για τον Eastwood και το σενάριο του LaGravenese.
- Ο συγγραφέας ήθελε την Isabella Rossellini ως Φραντσέσκα, και είχε τεθεί πρώτη σε μια λίστα που συμπεριλάμβανε τις Anjelica Huston, Jessica Lange, Mary McDonnell, Cher και Susan Sarandon. Η Meryl Streep ήταν όμως ο αρχική επιλογή του Eastwood, αφήνοντας τον Spielberg με παράπονα.
- Γυρίστηκε μέσα σε 42 ημέρες, 10 λιγότερες από τις προγραμματισμένες.
- Μόνο και μόνο για τη φράση “Or should we just fuck on the linoleum one last time?” που λέγεται χαριτολογώντας, η επιτροπή αξιολόγησης έκρινε την ταινία ως R. Μετά όμως από έφεση του Eastwood, το φιλμ βγήκε ως PG-13.
- Από τις μεγάλες εμπορικές επιτυχίες για τον Eastwood ως σκηνοθέτη, μια κι έβγαλε 182 εκατομμύρια δολάρια, έναντι ενός κόστους των 22.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 8/4/2012
Το διάσημο βιβλίο του Ρόμπερτ Τζέιμς Γουόλερ στηρίζει την αξία του όχι στη γραφή, αλλά στην ιστορία που αναπτύσσει. Πολύ περισσότερο, ο Κλιντ Ίστγουντ ως σκηνοθέτης, παραμερίζοντας κάποιες υπερβολές του βιβλίου, καταφέρνει να δώσει και ωραία γραφή, αυτή τη φορά κινηματογραφική, γραφή λεπτή με ντελικάτους χειρισμούς. Είναι η περίπτωση μιας γυναίκας που διαθέτει μια έμφυτη καλλιέργεια που δεν αντιστοιχεί στη μέτρια ζωή που της πρόσφερε ο κατά τα άλλα εντάξει σύζυγος της και ενός φωτογράφου με ανάλογη ιδιοσυγκρασία. Εκείνο που κάνει τους ίδιους υπέροχους, την ιστορία τους συγκινητική κι εμάς να ταυτιζόμαστε μαζί τους είναι ότι δεν «την κοπανάνε» για να ζήσουνε μαζί. Αν το έκαναν, θα ήταν κοινοί θνητοί. Δεν είναι τόσο ο σεβασμός στις υποχρεώσεις. Είναι ότι το ιδανικό είναι καταδικασμένο να είναι ιδεατό. Συγκλονιστική η λεπτομέρεια στο τέλος του φιλμ με το χερούλι της πόρτας του αυτοκινήτου. Ίστγουντ και Μέριλ Στριπ δίνουν ερμηνευτικό ρεσιτάλ.
Βαθμολογία: