Στην απομόνωση της χειμερινής Ισλανδίας, ένα ζευγάρι αγροτών, που προσπαθεί να συνέλθει από μια προσωπική τραγωδία, βρίσκει παράδοξη παρηγοριά στο απρόσμενο δώρο της φύσης που θεωρεί ότι του παρουσιάζεται με τη μορφή ενός μυστηριώδους νεογέννητου. Όμως, η φύση δεν φαίνεται να συνηγορεί υπέρ αυτής της αλλόκοτης μορφής κηδεμονίας…

Σκηνοθεσία:

Valdimar Johannsson

Κύριοι Ρόλοι:

Noomi Rapace … Maria

Hilmir Snaer Gudnason … Ingvar

Bjorn Hlynur Haraldsson … Petur

Ingvar Sigurdsson … πλάσμα

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Sjon, Valdimar Johannsson

Παραγωγή: Piodor Gustafsson, Hronn Kristinsdottir, Sara Nassim, Jan Naszewski, Erik Rydell, Klaudia Smieja

Μουσική: Thorarinn Gudnason

Φωτογραφία: Eli Arenson

Μοντάζ: Agnieszka Glinska

Σκηνικά: Snorri Freyr Hilmarsson

Κοστούμια: Margret Einarsdottir

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Dyrid
  • Ελληνικός Τίτλος: Αμνός
  • Διεθνής Τίτλος: Lamb

Κύριες Διακρίσεις

  • Βραβείο πρωτοτυπίας για το τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του φεστιβάλ Κανών.
  • Βραβείο ειδικών εφέ στα Ευρωπαϊκά Βραβεία. Υποψήφιο για ευρωπαϊκή αποκάλυψη.
  • Επίσημη πρόταση της Ισλανδίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ. Έφτασε ως τις 15 επιλαχούσες.

Παραλειπόμενα

  • Πρωτόλεια σκηνοθετική δουλειά για τον Valdimar Johannsson, μετά από μία μικρού μήκους πίσω στο 2008.
  • Παρότι η Noomi Rapace μεγάλωσε στην Ισλανδία, αυτή είναι η πρώτη της ταινία στην οποία μιλάει ισλανδικά.
  • Ο Bela Tarr συμμετείχε ενεργά στην παραγωγή.

Κριτικός: Λήδα-Ειρήνη Αδάμου

Έκδοση Κειμένου: 2/10/2021

Ουδένας μας μπορεί, παρακολουθώντας το ντεμπούτο του Valdimar Johannsson ονόματι Lamb, να μην έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του το φιλμ Η Μάγισσα του Robert Eggers. Και ο συνειρμός μας αυτός θα είναι μάλιστα ιδιαίτερα επιτυχημένος, όταν αντιληφθούμε πως το σενάριο της προκείμενης ταινίας συνυπογράφει ο ισλανδός νοβελίστας Sjon, συνεργάτης του Eggers στην επερχόμενη ταινία του, Τhe Northman! Πέραν όμως των όποιων σεναριακών ομοιοτήτων με το φιλμ του Eggers, η σκηνοθεσία του Johannsson ξεκινά και με αφετηρία τον ίδιο κανόνα ζωής, «το παράλογο». Σ’ αυτό το σημείο θα μπορούσαμε άνετα να ισχυριστούμε πως ο Johannsson πάει να μιμηθεί τον Eggers, αν δεν γνωρίζαμε βέβαια και άλλες (πέραν δηλαδή της Μάγισσας) προηγούμενες παραγωγές του στούντιο ανεξάρτητου σινεμά Α24, το οποίο και βρίσκεται πίσω από το προκείμενο σκηνοθετικό εγχείρημα του Johannsson. Όπως παραδείγματος χάριν το Η Διαδοχή του Ari Aster, που συνιστά άλλη μία παρόμοιας θεματολογίας δημιουργία.

Συνεπώς και σύμφωνα με τα παραπάνω, το φιλμ Lamb δεν συνιστά παρά ένα «οργανωμένο έγκλημα» μιας εν συνόλω παραγωγής, της οποίας το πλαίσιο επικεντρώνεται στον «καλλιτεχνικό παροξυσμό» τόσο του σκηνοθέτη όσο και των σεναριογράφων της. Όντας επίσης όλα στημένα αναλόγως, σ’ ό,τι αφορά πάντα τον τρόπο που χαρακτηρίζει τις ταινίες του είδους (όπου, όπως προείπαμε, ο παραλογισμός είναι ο κανόνας), δεν ενδιαφέρει κανέναν και τίποτα να καλύψει τα οιαδήποτε σεναριακά κενά. Επιπροσθέτως, η αυθεντική one-woman-show ερμηνεία της πρωταγωνίστριας Noomi Rapace αλλά και το ίδιο το κεντρικό νόημα της ταινίας, που συνιστά μια κάποια πάλη φυσικού-μεταφυσικού, όχι μόνο εμπλουτίζουν κι αυτά τον όλο παραλογισμό του πράγματος αλλά προσδίδουν στο Lamb και μια ολόφρεσκη θεματολογία, δομώντας ένα νέο δίπολο που καθιστά άλλες all-time-classic διαμάχες (π.χ. καλού-κακού) τόσο μα τόσο παρωχημένες…

Είναι λοιπόν όλα αυτά τα άνωθεν χαρακτηριστικά του φιλμ, που πέραν του ότι του χαρίζουν μια περίοπτη θέση στο πάνθεον του παραλογισμού (“absurdity”), το καθιερώνουν επίσης ως επίδοξο cult-classic, το οποίο δεν προκάλεσε μονάχα την έκπληξη στο φετινό φεστιβάλ των Κανών, κερδίζοντας μάλιστα το βραβείο Πρωτοτυπίας, αλλά δεν πέρασε επίσης απαρατήρητο κι από τις δικές μας Νύχτες Πρεμιέρας, όντας κομμάτι του Διεθνούς Διαγωνιστικού του για τη Χρυσή Αθηνά.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

12 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

5 Σχόλια

  1. Jim portosin 15 Απριλίου 2022

    Για τα σκουπίδια

  2. Takis 6 Ιανουαρίου 2022

    Έχετε κάνει λάθος στο όνομα του σκηνοθέτη της καλύτερης ταινίας τρόμου του 20ου αιώνα...

    1. Σταύρος Γανωτής 6 Ιανουαρίου 2022

      Διορθώθηκε! Σκέψου ότι εγώ που είμαι συνυπεύθυνος για το λάθος (ως επιμελητής του κειμένου), είμαι και φαν του Eggers... Χίλια ευχαριστώ προς εσένα που μας το υπέδειξες, και χίλια συγνώμη στον δημιουργό που τον "τσεκουρώσαμε"!

  3. Ανώνυμος 21 Δεκεμβρίου 2021

    Υπερεκτιμημένη, αν και είχε καλά στοιχεία.