Σε μια πολυτελή παραθαλάσσια βίλα, μια άπορη νεαρή γυναίκα βρίσκει μια παράξενη οικογένεια: έναν άγνωστο και πολύ πλούσιο πατέρα, την ιδιόρρυθμη σύζυγό του, τη φιλόδοξη επιχειρηματία κόρη του, μια επαναστατημένη έφηβη και μια απειλητική υπηρέτρια. Κάποιος λέει ψέματα. Ανάμεσα σε υποψίες και ψέματα, το μυστήριο καλύπτει τα πάντα και το κακό εξαπλώνεται…

Σκηνοθεσία:

Sebastien Marnier

Κύριοι Ρόλοι:

Laure Calamy … Nathalie Cordier

Doria Tillier … George Dumontet

Dominique Blanc … Louise Dumontet

Jacques Weber … Serge Dumontet

Suzanne Clement … Stephane Marson

Celeste Brunnquell … Jeanne Patterson

Veronique Ruggia … Agnes

Naidra Ayadi … Samira

Clotilde Mollet … η σπιτονοικοκυρά

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Sebastien Marnier

Παραγωγή: Caroline Bonmarchand

Μουσική: Philippe Brault, Pierre Lapointe

Φωτογραφία: Romain Carcanade

Μοντάζ: Jean-Baptiste Beaudoin, Valentin Feron

Σκηνικά: Damien Rondeau

Κοστούμια: Marite Coutard

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: L’Origine du Mal
  • Ελληνικός Τίτλος: Η Ρίζα του Κακού
  • Διεθνής Τίτλος: The Origin of Evil

Παραλειπόμενα

  • Η παγκόσμια πρεμιέρα έγινε στο τμήμα Οριζόντων του φεστιβάλ Βενετίας, ενώ ακολούθησε άμεσα προβολή στο φεστιβάλ του Τορόντο.

Κριτικός: Φίλιππος Χατζίκος

Έκδοση Κειμένου: 20/7/2023

Η Στεφάν δουλεύει σε μια κονσερβοποιία και δυσκολεύεται να ορθοποδήσει οικονομικά. Παίρνει λοιπόν την παράτολμη απόφαση να επισκεφτεί τον γηραιό, βαθύπλουτο και αποξενωμένο πατέρα της στη νησιωτική έπαυλη όπου κατοικεί με την οικογένειά του και να διεκδικήσει τη θέση που της αναλογεί περιουσιακά και συναισθηματικά. Μόνο που η ιδιότροπη ομάδα των συγγενών της δεν την υποδέχεται ακριβώς με ανοιχτές αγκάλες. Και μετά ανατρέπονται όλα. Και μετά ανατρέπονται όλα εκ νέου.

Όσο τα πιόνια στήνονται στη σκακιέρα της αφήγησης του Σεμπαστιέν Μαρνιέ, η Ρίζα του Κακού είναι ένα διασκεδαστικό φιλμ που κρατά λεπτές τονικές ισορροπίες ανάμεσα στον (αυτο)σαρκασμό και το μυστήριο. Η Λορ Καλαμί ηγείται ενός αποτελεσματικού καστ, στην ατμόσφαιρα κυριαρχεί μια καλοδεχούμενη χαλαρότητα, ενώ οι συγγένειες του έργου με το σινεμά του Κλοντ Σαμπρόλ αλλά και τον κόσμο της Άγκαθα Κρίστι είναι ευπρόσδεκτες. Βέβαια, σταδιακά η ταινία αρχίζει να προσεγγίζει την όψη ενός Knives Out α λα γαλλικά, και εκεί είναι που το πράγμα παίρνει μια ασύλληπτη κατηφόρα. Οι ανατροπές της πλοκής είναι τόσο πολλές, τόσο ανυπολόγιστα βιαστικές και άγουρες, που η ταινία χάνει την πυξίδα της στην άβυσσο μιας τραγελαφικής και αποτυχημένης ειρωνείας. Η απόπειρα του Μαρνιέ να δημιουργήσει μια αφήγηση που τέμνει διάφορα κινηματογραφικά είδη ναυαγεί εμφατικά και αυτό που απομένει είναι ένα ασύνδετο και ασύνετο ετερογενές μείγμα.

Είναι σίγουρα φιλόδοξο το όλο εγχείρημα, και είναι βέβαιο ότι σε μια μερίδα του κοινού η φαρσοκωμική ελαφρότητα και οι παραπλανητικές τροπές του θα ασκήσουν μια κάποια καλοκαιρινή γοητεία, αλλά οι διαπιστώσεις του είναι σε σημεία τόσο παιδαριώδεις που δύσκολα μπορούν να παραγνωριστούν. Τα αντικρουόμενα κίνητρα των χαρακτήρων, τα οποία με άλλη διαχείριση θα μπορούσαν να γεννήσουν χρήσιμες δραματουργικά συγκρούσεις, απολήγουν σε ουρανοκατέβατες σκηνές camp αισθητικής και ατελέσφορης, αχρείαστης έντασης. Χάνεται έτσι και η πραγματικά καλή δουλειά που έχει γίνει στο σχεδιασμό της παραγωγής (ίδιον της γαλλικής κινηματογραφίας), βυθισμένη σε έναν ωκεανό από αλλόφρονες κραυγές που αξιώνουν να αφηγηθούν αλμοδοβαρικά μια ιστορία που ικετεύει για μια εντελώς διαφορετική διαχείριση.

Εντέλει, η συνωμοτική υποκρισία των αστών και η καταπίεση της ταξικής αδικίας διαπνέουν με τον πλέον απλουστευτικό τρόπο την ταινία, η οποία δεν λέει να ξεκολλήσει από μια προδήλως δυσλειτουργική φόρμουλα που ξοδεύει ενδιαφέρουσες θεματικές για ένα μονοδιάστατο και θορυβώδες αποτέλεσμα. Οι κινηματογραφικές αναφορές δίνουν και παίρνουν, από το Κάρι του Μπράιαν Ντε Πάλμα μέχρι το σαρδόνιο σύμπαν του Λουίς Μπουνιουέλ, αλλά εντέλει οι πλούσιες επικλήσεις λίγα πράγματα προσδίδουν στο σύνολο. Συνολικά, το φιλμ του Μαρνιέ δεν λειτουργεί σε κανένα από τα πιθανά πεδία που προσεγγίζει.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

10 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *