
Τζέισον Μπορν
- Jason Bourne
- 2016
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Ελληνικά, Γερμανικά, Ιαπωνικά
- Δράσης, Θρίλερ, Κατασκοπική, Περιπέτεια
- 01 Σεπτεμβρίου 2016
Εφτά χρόνια μετά την ανάκτηση της μνήμης του και την εξαφάνισή του, ο Τζέισον Μπορν ξαφνικά επιστρέφει σε μια εποχή που ο κόσμος είναι πιο ασταθής από ποτέ άλλοτε, για να αποκαλύψει την κρυμμένη αλήθεια για το παρελθόν του. Την ίδια στιγμή, ένα νέο πρόγραμμα δημιουργείται για να τον εντοπίσει και να τον εξουδετερώσει.
Σκηνοθεσία:
Paul Greengrass
Κύριοι Ρόλοι:
Matt Damon … Jason Bourne
Tommy Lee Jones … Robert Dewey
Alicia Vikander … Heather Lee
Vincent Cassel … Asset
Julia Stiles … Nicky Parsons
Riz Ahmed … Aaron Kalloor
Ato Essandoh … Craig Jeffers
Scott Shepherd … Edwin Russell
Bill Camp … Malcolm Smith
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Paul Greengrass, Christopher Rouse
Παραγωγή: Matt Damon, Gregory Goodman, Paul Greengrass, Frank Marshall, Ben Smith, Jeffrey M. Weiner
Μουσική: David Buckley, John Powell
Φωτογραφία: Barry Ackroyd
Μοντάζ: Christopher Rouse
Σκηνικά: Paul Kirby
Κοστούμια: Mark Bridges
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Jason Bourne
- Ελληνικός Τίτλος: Τζέισον Μπορν
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Χωρίς Ταυτότητα (2002)
- Στη Σκιά των Κατασκόπων (2004)
- Το Τελεσίγραφο του Μπορν (2007)
- Η Κληρονομιά του Μπορν (2012)
Σεναριακή Πηγή
- Σειρά μυθιστορημάτων (χαρακτήρες): The Bourne Trilogy του Robert Ludlum.
Παραλειπόμενα
- Πέμπτο της σειράς, αλλά σίκουελ του τρίτου μέρους.
- Το 2007, ο Matt Damon είχε δηλώσει πως δεν επιθυμεί να κάνει άλλο «Bourne», κάτι που ανακάλεσε το 2008. Αλλά το 2010, ο ίδιος αποκάλυψε πως ένα νέο μέρος είναι «τουλάχιστον πέντε χρόνια μακριά». Ακολούθησε το 2012 το Η Κληρονομιά του Μπορν (χωρίς τον Damon), κάτι σαν νέο κεφάλαιο, αλλά η Universal μπήκε σε σκέψεις μετά τις μέτριες κριτικές. Στις 15 Σεπτεμβρίου του 2014, ανακοινώθηκε αυτό το πέμπτο μέρος.
- Ο χαρακτήρας του Άαρον Κρος δεν υπάρχει καθόλου στην ταινία, τόσο επειδή ο σκηνοθέτης ήθελε να επικεντρωθεί στον Μπορν, όσο και επειδή ο Jeremy Renner δεν ήταν διαθέσιμος για να παίξει.
- Ο Viggo Mortensen έμεινε στις συνομιλίες για τον ρόλο του κεντρικού αντιπάλου του Μπορν.
- Η Alicia Vikander προτίμησε την εδώ εμφάνιση της από αυτή στο Assassin’s Creed.
- Άμεσα μετά την επιτυχημένη έξοδο στις αίθουσες (κέρδη 415,5 εκατομμύρια δολάρια, έναντι κόστους των 120), ο Frank Marshall δήλωσε ότι η Universal Pictures ευελπιστούσε σε ακόμα ένα σίκουελ. Παρότι όμως ο Matt Damon φανέρωσε αμφιβολία περί αυτού (θεωρώντας ότι το κοινό έχει τελειώσει με τον ήρωα), ο παραγωγός Ben Smith επιβεβαίωσε το 2019 πως θα υπάρξει, και θα κινείται στο ίδιο σύμπαν με την τηλεοπτική εκδοχή του ήρωα, το Treadstone.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Η ταινία κλείνει με το Extreme Ways (Jason Bourne), μία ακόμα εκδοχή του τραγουδιού του Moby.
Κριτικός: Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur
Έκδοση Κειμένου: 1/9/2016
Εννιά χρόνια μετά την τελευταία ταινία της τριλογίας, ο Jason Bourne, ένας από τους πιο δημοφιλείς και επιδραστικούς ήρωες δράσης της προηγούμενης δεκαετίας, επιστρέφει εκεί που τον άφησε το «Τελεσίγραφο». Σε εκείνο το σημείο, δηλαδή, όπου δεν υπάρχει κανένας λόγος συνέχισης της σειράς, παρά η ακόρεστη μανία των στούντιο να χτίζουν ατελείωτα franchises με κάθε ευκαιρία, αλλά ας μη συνεχίσουμε να επισημαίνουμε τα αυτονόητα. Νέες πληροφορίες για το παρελθόν του Bourne έρχονται στην επιφάνεια, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει ένα ακόμη κυνήγι γάτας και ποντικού μεταξύ του ακούραστου υπερκατασκόπου και των μυστικών υπηρεσιών, ακολουθώντας πιστά τη συνταγή των προηγούμενων ταινιών: Η Alicia Vikander είναι η υπεύθυνη της επιχείρησης εκδίωξης του Bourne, ο Tommy Lee Jones υψηλό στέλεχος της CIA στο οποίο εκείνη λογοδοτεί κι ο Vincent Cassel ο μυστικός εκτελεστής που αναλαμβάνει τις βρώμικες δουλειές, όλοι τους στο κατόπι του Bourne, που ξεφεύγει διαρκώς με αυτοκίνητα, μηχανάκια και παρκούρ.
Είναι σαφές πως το «Jason Bourne» δεν έχει κάτι καινούριο να προσφέρει στον θεατή ή και στο ίδιο το franchise του, καθώς αναμασά κατά γράμμα την επιτυχημένη συνταγή που έχουμε ήδη δει άλλες τρεις φορές. Εντός αυτού του πεδίου ασφαλείας, όμως, το φιλμ αναπαράγει στην εντέλεια ό,τι οφείλει. Οι καταδιώξεις και οι σκηνές δράσης είναι εκρηκτικές και ανεξάντλητες, πάντα με το γνωστό στυλ του Paul Greengrass (χειροκίνητη κάμερα και φρενήρες μοντάζ) που διαθέτει ακούραστη ενέργεια, αν και μπορεί εύκολα να φανεί αποπροσανατολιστικό -ίσως εξαρτάται από τον θεατή. Πάντως υπάρχουν εδώ ορισμένες αληθινά εντυπωσιακές σκηνές, ενώ η σεναριακή εξέλιξη είναι όσο καταιγιστική και ιντριγκαδόρικη θα ανέμενε κανείς. Το ρεαλιστικό ύφος ενός φιλμ που πατά και με τα δύο πόδια στην πραγματικότητα ενισχύεται επίσης από συνεχείς αναφορές σε γεγονότα της παγκόσμιας επικαιρότητας, από τον Edward Snowden μέχρι τις αντιμνημονιακές συγκεντρώσεις στο κέντρο της Αθήνας (!), στον… ρόλο της οποίας βλέπουμε την ισπανική Τενερίφη, αφού η ελληνική γραφειοκρατία παραμένει υπερβολικά απωθητική προς τις ξένες κινηματογραφικές παραγωγές. Σε αυτά τα πλαίσια, θέλοντας να υιοθετήσει έναν ουσιώδη κοινωνικό χαρακτήρα, το σενάριο αγγίζει το καίριο θέμα της μαζικής κυβερνητικής παρακολούθησης μέσω των social media, γεγονός που θα ήταν κάτι περισσότερο από ευπρόσδεκτο αν δεν είχε χρησιμοποιηθεί τόσο πολύ τελευταία ως εύκολη κοινωνικοπολιτική προέκταση των σύγχρονων χολιγουντιανών μπλοκμπάστερ.
Αν όμως υπάρχει εδώ κάτι που κάνει πραγματικά τη σειρά να μοιάζει κουρασμένη -παρά την ποιοτική συνέπεια που εξακολουθεί να αναδεικνύει στα πλαίσια του σινεμά δράσης- είναι το σημείο εκκίνησης της ιστορίας. Κινητήρια δύναμη του Bourne ήταν ανέκαθεν η ανάγκη του να ξεδιπλώσει το νήμα του ξεχασμένου παρελθόντος του. Εδώ πια, που δεν υπάρχουν άλλες ερωτήσεις για να απαντηθούν, το σενάριο του Paul Greengrass και του μοντέρ του, Christopher Rouse (για πρώτη φορά χωρίς καμία ανάμειξη του Tony Gilroy), βρίσκει την αφορμή της ύπαρξής του εφευρίσκοντας τις ερωτήσεις. Αυτές πλέον μοιάζουν με διαδικαστική υποχρέωση για την πυροδότηση της πλοκής, με τις απαντήσεις κατά συνέπεια να μας αφορούν ελάχιστα. Όσο καλοστημένη κι αν είναι λοιπόν ετούτη η κατασκοπική περιπέτεια, πώς να ενθουσιαστείς από το επανασερβίρισμα των γνώριμων ξαναζεσταμένων συστατικών, όταν δεν σε ενδιαφέρει καν ο λόγος για τον οποίο αυτό πραγματοποιείται;
Βαθμολογία: