Ενώ επισκέπτονταν τη Γη, μια ομάδα εξωγήινων ανακαλύπτεται κι ενοχλείται από μια ανθρώπινη ομάδα δράσης. Εξαιτίας της γρήγορης απογείωσής τους, ένας από τους εξωγήινους μένει πίσω. Ο μικρός επισκέπτης βρίσκεται ολομόναχος σε έναν πολύ περίεργο πλανήτη. Ευτυχώς γι’ αυτόν, γρήγορα βρίσκει έναν φίλο, τον 10χρονο Έλιοτ. Ενώ ο Ε.Τ. σταδιακά γνωρίζεται με τον αδερφό του Έλιοτ, τον Μάικλ, και την μικρούλα αδερφή του, Γκέρτι, η ομάδα δράσης ψάχνει μέρα και νύχτα τον πρώτο επισκέπτη από το διάστημα. Η επιθυμία του Ε.Τ. να επιστρέψει σπίτι του είναι πολύ μεγάλη, και αφού καταφέρει να επικοινωνήσει με τον Έλιοτ και τους άλλους, ο Ε.Τ. αρχίζει να κατασκευάζει μια αυτοσχέδια συσκευή ώστε να στείλει μήνυμα στους δικούς του και να έρθουν να τον πάρουν.

Σκηνοθεσία:

Steven Spielberg

Κύριοι Ρόλοι:

Henry Thomas … Elliott

Robert MacNaughton … Michael

Drew Barrymore … Gertie

Dee Wallace … Mary

Peter Coyote … Keys

Pat Welsh … E.T. (φωνή)

K.C. Martel … Greg

Sean Frye … Steve

C. Thomas Howell … Tyler

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Melissa Mathison

Παραγωγή: Kathleen Kennedy, Steven Spielberg

Μουσική: John Williams

Φωτογραφία: Allen Daviau

Μοντάζ: Carol Littleton

Σκηνικά: Jim Bissell

Κοστούμια: Deborah Lynn Scott

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: E.T. the Extra-Terrestrial

Ελληνικός Τίτλος: Ε.Τ. ο Εξωγήινος

Εναλλακτικός Τίτλος: E.T.

Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ε.Γ. ο Εξωγήινος [αυθεντικός]

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ μουσικής, ήχου, ειδικών εφέ και ηχητικών εφέ. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, αυθεντικό σενάριο, φωτογραφία και μοντάζ.
  • Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα) και μουσικής. Υποψήφιο για σκηνοθεσία, σενάριο και νέο πρωταγωνιστή (Henry Thomas).
  • Βραβείο Bafta μουσικής. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, νέο ηθοποιό (Henry Thomas), νέα ηθοποιό (Drew Barrymore), σενάριο, φωτογραφία, μοντάζ, σκηνικά, ήχο, ειδικά εφέ και μακιγιάζ.

Παραλειπόμενα

  • Το όλο σχέδιο έχει πηγή έναν φανταστικό φίλο όπου μικρός ο Spielberg δημιούργησε για να ξεπεράσει τον χωρισμό των γονιών του.
  • Το σενάριο γράφτηκε πάνω σε ένα στόρι επιστημονικής φαντασίας και τρόμου, το Night Skies, που ετοίμαζε ο Steven Spielberg με τον John Sayles.
  • Για να είναι πειστικότερο το καστ, τα γυρίσματα έγιναν με αυστηρή χρονολογική σειρά.
  • Ο Ε.Τ. σχεδιάστηκε από τον Carlo Rambaldi, που είχε κάνει και τους εξωγήινους στις Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου. Από τον πίνακα του, Women of Delta, πήρε τον μακρύ λαιμό. Ως έμπνευση για τα χαρακτηριστικά του πήρε από τα πρόσωπα των Carl Sandburg, Albert Einstein και Ernest Hemingway. Το κοστούμι φοριόνταν από τους νάνους Tamara De Treaux και Pat Bilon, αλλά και τον 12χρονο Matthew DeMeritt, που είχε γεννηθεί δίχως πόδια. Το κεφάλι ήταν φυσικά πάνω από τους ηθοποιούς, και έβλεπαν από το στήθος της κούκλας. η δε κίνηση των χεριών, γίνονταν μέσω της επαγγελματίας μίμου Caprice Roth. Το συνολικό κόστος του Ε.Τ. έφτασε στα 1,5 εκατομμύρια δολάρια.
  • Η Mars Incorporated αρνήθηκε να γίνει χρήση των M&M επί του φιλμ, αλλά εμφανίστηκε από μόνη της η εταιρία Hershey Company και έδωσε άμεσα άδεια για τη χρήση των δικών της Reese’s Pieces. Οι πωλήσεις του σοκολατένιων κουφέτων της είχαν αυξηθεί κατακόρυφα μετά την προβολή της ταινίας.
  • Ο Henry Thomas ήταν μια πρόταση του Jack Fisk, που είχε δουλέψει μαζί του στο Ο Ρακοσυλλέκτης (1981), κι ενώ ήδη είχαν περάσει από οντισιόν εκατοντάδες παιδιά. Η δική του οντισιόν με την ενδυμασία του Ιντιάνα Τζόουνς δεν είχε πάει καλά, αλλά έπειτα εντυπωσίασε σε μια σκηνή αυτοσχεδιασμού, όπου θυμήθηκε τον νεκρό του σκύλο.
  • Η Drew Barrymore εντυπωσίασε τον Spielberg με τη φαντασία της, παρουσιάζοντας στην οντισιόν μια δική της ιστορία ως επικεφαλής ροκ μπάντας.
  • Η Pat Welsh. που δάνεισε τη φωνή της στον Ε.Τ. κάπνιζε δύο πακέτα τσιγάρα την ημέρα, ώστε να πετύχει την κατάλληλη χροιά.
  • Ο Harrison Ford γύρισε μια σκηνή ως διευθυντής του σχολείου του Έλιοτ, αλλά αυτή έφυγε στο μοντάζ.
  • Ντεμπούτο για τον C. Thomas Howell.
  • Η Debra Winger, παρότι ήδη διάσημη, ήταν η προσωρινή φωνή του Ε.Τ., κι εμφανίζεται ως μασκαρεμένη σε ζόμπι στη σκηνή του Χάλογουιν.
  • Τα γυρίσματα έγιναν υπό τον τίτλο A Boy’s Life, και κράτησαν 61 ημέρες.
  • Ενώ το κόστος περιορίστηκε στα 10,5 εκατομμύρια δολάρια, οι εισπράξεις ήταν παραπάνω κι από το αισιόδοξα αναμενόμενο. Με κέρδη 792,2, ο Ε.Τ. ξεπέρασε σε εισπράξεις τον Πόλεμο των Άστρων, και μέχρι το 1993 και το Τζουράσικ Παρκ, έμεινε στην κορυφή ως η εμπορικότερη ταινίας όλων των εποχών. Χαρακτηριστικά, παρέμεινε στις αίθουσες επί έναν χρόνο, κρατώντας ακόμα το επιμέρους ρεκόρ.
  • Spielberg και Mathison είχαν ξεκινήσει να γράφουν το E.T. II: Nocturnal Fears, που θα ήταν το σίκουελ. Σε αυτό, ο Έλιοτ και οι φίλοι του θα απαγάγονταν από εξωγήινους, και θα αναζητούσαν τον φίλο τους για βοήθεια. Ο Spielberg όμως άλλαξε γνώμη, ώστε να μην κλαπεί η αγνότητα του ορίτζιναλ. Χαρακτηριστικά είπε: “Ο Ε.Τ. δεν θα ξανάρθει στον πλανήτη”.
  • Το 2002, διοργανώθηκε μεγάλη κινητοποίηση για τη Special Edition, με την επέτειο των 20 χρόνων. Πέρα από την πρόσθεση 5 λεπτών, έγιναν μικρές ψηφιακές αλλαγές (ειδικά στη σκηνή της καταδίωξης), ώστε η ταινία να γίνει πιο οικογενειακή.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Η μουσική που έγραψε ο John Williams για τη σκηνή καταδίωξης με τα ποδήλατα έκανε τέτοια εντύπωση στον Spielberg, που προσάρμοσε όλο το μοντάζ πάνω της.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 12/10/2019

Ποιος άραγε είπε ότι μια απλή οικογενειακή ταινία δεν μπορεί να φτάσει σε δημιουργικά ύψη; Ο αυτοκράτορας του είδους δείχνει τα δόντια του ως προς τη διαχείριση ενός σεναριακού υλικού, και με μικρές πινελιές μεταλλάσσει το απλοϊκό σε μοναδικό. Είναι απίστευτη η τόση αγάπη που περικλείει στη δουλειά του αυτή, σαν να ζούσε την κάθε στιγμή σαν βίωμα του. Η μία κλασική σκηνή διαδέχεται την επόμενη, και το οικογενειακό δράμα μπολιάζεται με χιούμορ, αγωνία, και έντονες δόσεις μελοδράματος από τα βάθη του αμερικανικού κινηματογράφου.

Ο Spielberg επεκτείνει την ευγενή ιδέα του (ή εμμονή του;) περί φιλικών εξωγήινων (σε μια εποχή που δεν είχε κοπάσει η όλη παραφιλολογία), προβάλλοντας παράλληλα και μικρά νοήματα με μεγάλη απήχηση: ο μικρός από το σύμπαν πιο εξελιγμένος από τον μεγαλόσωμο άνθρωπο, ο μικρός άνθρωπος πιο ανθρώπινος από τον ενήλικα, η αθωότητα πιο ορθή από την ωριμότητα. Μια μικρή επανάσταση σε μηνύματα που είχαν εμφανιστεί προηγούμενα επί Disney, αλλά εδώ είναι η ζωντανή τους απεικόνιση που τα διαδίδει ορθότερα.

Μια ταινία, που μέσω ενός μονοδιάστατου και με ελάχιστη δράση σεναρίου, χτυπάει διάνα στον τομέα της καρδιάς. Όλα καμωμένα συνωμοτικά για να μεταφέρουν την τρυφερότητα και την παιδικότητα μακρύτερα κι από τον ανήλικο κοινό, φτάνοντας να εκφράζει όλες τις ηλικίες. Ο ΕΤ δεν αποποιείται την ταυτότητα του εμπορικού σινεμά, μια κι όλα αυτά θα μπορούσαν να ιδωθούν ως ιδανική «συνταγή», αλλά είναι από τις στιγμές που θα έλεγε κανείς χαλάλι, ακόμα κι αν τον κλέβανε…

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

25 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.