
Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας
- American History X
- 1998
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Αστυνομική, Δραματική, Δραματικό Θρίλερ, Πολιτική
- 18 Δεκεμβρίου 1998
O 16χρόνος Ντάνι γράφει μια ιδιότυπη εργασία για το μάθημα της ιστορίας με θέμα τις περιστάσεις που οδήγησαν στη φυλακή τον μεγαλύτερο αδερφό του, Ντέρεκ. Μέσα από το κείμενο της εργασίας και αλλεπάλληλα φλας-μπακ σε ασπρόμαυρο πληροφορούμαστε τα γεγονότα που καθόρισαν τη συμπεριφορά του τελευταίου. Η δολοφονία του πατέρα του τον ωθεί σε μια φιλοσοφία μίσους, στην οποία διοχετεύει την αδιαμφισβήτητη ευφυία του. Μετατρέπεται σε αρχηγό ενός τοπικού κινήματος νεοναζί, για να βρεθεί στη συνέχεια στη φυλακή για διπλή ανθρωποκτονία. Πλήρως αναμορφωμένος πλέον, προσπαθεί να σώσει τον αδερφό του ο οποίος τον λάτρευε σαν είδωλο από τη βία και τον φανατισμό που πρέσβευε.
Σκηνοθεσία:
Tony Kaye
Κύριοι Ρόλοι:
Edward Norton … Derek Vinyard
Edward Furlong … Danny Vinyard
Beverly D’Angelo … Doris Vinyard
Jennifer Lien … Davina Vinyard
Ethan Suplee … Seth Ryan
Fairuza Balk … Stacey
Avery Brooks … Δρ Bob Sweeney
Elliott Gould … Murray
Stacy Keach … Cameron Alexander
William Russ … Dennis Vinyard
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: David McKenna
Παραγωγή: John Morrissey
Μουσική: Anne Dudley
Φωτογραφία: Tony Kaye
Μοντάζ: Gerald B. Greenberg, Alan Heim
Σκηνικά: Jon Gary Steele
Κοστούμια: Doug Hall
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: American History X
- Ελληνικός Τίτλος: Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας
Κύριες Διακρίσεις
- Υποψήφιο για Όσκαρ πρώτου αντρικού ρόλου (Edward Norton).
Παραλειπόμενα
- Ο McKenna βάσισε το σενάριο του σε προσωπικές του εμπειρίες από τα νεανικά του χρόνια στο Σαν Ντιέγκο. Η New Line Cinema εντυπωσιάστηκε από τη γραφή του και το αγόρασαν αμέσως.
- Ντεμπούτο στον κινηματογράφο για τον βρετανό Tony Kaye, μετά από μια σειρά μουσικών βίντεο. Πριν την πρεμιέρα, αυτός και το στούντιο ήρθαν σε έντονη φιλονικία πάνω στο τελικό μοντάζ, με την εκδοχή που βγήκε στις αίθουσες να είναι μεγαλύτερη από την επιθυμητή του σκηνοθέτη (ο οποίος το είχε κόψει στα 95 λεπτά), και για την οποία πρώτο ρόλο είχε ο Edward Norton. Αυτό οδήγησε τον Kaye στην απόφαση να αποκηρύξει την ταινία (προσπάθησε να βγάλει και το όνομα του από τους τίτλους), κάτι που επηρέασε αρνητικά την καριέρα του.
- Ο ρόλος του Ντέρεκ προσφέρθηκε στον Joaquin Phoenix, αλλά αυτός τον απέρριψε.
- Μετά από αρκετά άτυχα καλέσματα για κάστινγκ, η Valerie McCaffrey, η υπεύθυνη για το κάστινγκ, πρότεινε τον Edward Norton. Ο Kaye αρχικά ήταν αρνητικός, αφού έβλεπε ότι ο νεαρός ηθοποιός υπολείπονταν “ειδικού βάρους και παρουσίας”. Το πάθος όμως του Norton για τον ρόλο τον οδήγησε να αποδεχτεί τα μισά χρήματα από όσα συνηθίζονταν για έναν πρωταγωνιστή.
- Δεν κατάφερε σχεδόν τίποτα στα ταμεία, αλλά έμελλε να γίνει άμεσα cult, και να προβάλλεται ακόμα και για εκπαιδευτικούς λόγους.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 6/6/2011
Αν και αμερικανική παραγωγή, το φιλμ μυρίζει Αγγλία και δεν είναι τυχαίο που ο σκηνοθέτης Τόνι Κέιν είναι Άγγλος. Τι μπορεί να ωθήσει παιδιά της εργατικής τάξης σήμερα να στραφούν στον ρατσισμό; Το σενάριο που έγραψε ο Ντέιβιντ ΜακΚένα εντοπίζει την ανεργία, τα οικονομικά προβλήματα και δεν έχει άδικο. Κάποια στιγμή τα «καλά παιδιά» μιλάνε για το πώς οι μαύροι παίρνουν τις δουλειές για λόγους πολιτικής ορθότητας και οι λευκοί ξεμένουν. Ο ίδιος πατέρας των δυο παιδιών της ιστορίας σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια ληστείας μαύρων. Όταν οι άνθρωποι στριμώχνονται επιστρέφουν στην κουλτούρα της αντιπαλότητας μεταξύ των υποομάδων της κοινωνίας. Από την άλλη μεριά, το σενάριο τεντώνει τις καταστάσεις με μια ευκολία ώστε να δημιουργηθούν εντάσεις, χωρίς πολύ στοχασμό. Κατά έναν τρόπο, παλεύει ανάμεσα στο ρεαλισμό και τη μυθολογία ενός παλιού καλού Χόλιγουντ. Αν το φιλμ «έγραψε» στις σελίδας της κινηματογραφικής ιστορίας είναι για το συνολικό ύφος της κινηματογραφίας, και γιατί ο Έντουραντ Νόρτον προσφέρει μια καθηλωτική ερμηνεία ως Ντέρεκ (σαν σύγχρονος Μάρλον Μπράντο), ένας νέος έξυπνος και εν μέρει βαθυστόχαστος, που περνά από το έγκλημα στην αναζήτηση της λύτρωσης.
Βαθμολογία: