Όταν η Τσέλι συνάντησε τη Δήμητρα… στην Ταινιοθήκη
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, η Μαρία Κομνηνού, η Βάλερι Κοντάκου και η Εύα Στεφανή μας προσκαλούν σε μία ενδιαφέρουσα κινηματογραφική συνάντηση με τίτλο «Όταν η Τσέλι συνάντησε τη Δήμητρα» (When Chelly met Dimitra). Πρόκειται για μία διπλή προβολή, με τη μορφή ειδικής εκδήλωσης, των δύο ντοκιμαντέρ Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ. της Εύας Στεφανή και Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης της Βάλερι Κοντάκου, την Τρίτη 19/09 στις 20.00 στο θερινό κινηματογράφο Λαΐς, με ελεύθερη είσοδο. Παρούσες θα είναι οι δύο δημιουργοί , οι οποίες θα συνομιλήσουν μεταξύ τους και με το κοινό.
Η ταινία Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ. θα προβληθεί και τις επόμενες δύο Τρίτες του Σεπτεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε κοινό πρόγραμμα με την πειραματική ταινία της Εύας Στεφανή Ακρόπολις. Θα ακολουθήσει συζήτηση.
Οι δύο ταινίες έχουν πολλά κοινά: ένα τολμηρό θέμα, την πορνεία και την πορνογραφία, δύο γυναίκες, την εργαζόμενη στο χώρο του σεξ Δήμητρα και την παραγωγό και διανομέα πορνογραφικών ταινιών Τσέλι Γουίλσον, που με την προσωπικότητά τους μένουν αξέχαστες στον θεατή, αλλά και μια απρόσμενη σκηνοθετική ματιά, που δεν ενδιαφέρεται για μια ταινία της κλειδαρότρυπας, αλλά για την μεγαλύτερη εικόνα πίσω από τις δύο αυτές ιστορίες.
Θυμίζουμε πως η Λαΐς, που έδωσε το όνομά της στον θερινό κινηματογράφο της Ταινιοθήκης, εκτός των άλλων ήταν η πιο γνωστή εταίρα της Ελλάδας. Η συνάντηση με την Δήμητρα Κ., oπως μας επεσήμανε η Εύα Στεφανή, προμηνύεται λοιπόν για έναν ακόμα λόγο άκρως ενδιαφέρουσα.
Σύμφωνα με τη Μαρία Κομνηνού, πρόεδρο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και εμπνεύστρια της εκδήλωσης, «η Τσέλι Γουίλσον, Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης, υπήρξε μια γενναία Ελληνοεβραία που, βλέποντας το ολοκαύτωμα να έρχεται, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη κι άρχισε να στέλνει λεφτά στα παιδιά της. Το επιχειρηματικό της δαιμόνιο την οδήγησε στην απόκτηση αιθουσών όπου στην αρχή έδειχνε ελληνικές και άλλες ταινίες διανομής. Σιγά σιγά όμως στράφηκε στην προβολή ταινιών πορνό κι αργότερα και στην παραγωγή. Αυτή η γυναίκα ήταν μια πολύ αντιφατική προσωπικότητα, αφοσιωμένη στην οικογένειά της, λεσβία, πατριώτισσα και με πάθος για τον τζόγο. Όπως και η Δήμητρα Κ., είναι larger than life, πληθωρικές προσωπικότητες που μέσα από την ιστορία τους κατά κάποιον τρόπο βλέπουμε την ίδια την κοινωνία. Στις Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ. η Στεφανή, χρησιμοποιώντας την τεχνική του κινηματογράφου της παρατήρησης, συνομιλεί επί 12 χρόνια με την πρωταγωνίστρια της με την οποία τελικά δημιουργούν έναν ισχυρό φιλικό δεσμό. Ενώ στην περίπτωση της Τσέλι, που είχε πια πεθάνει, η Κοντάκου μίλησε με τα παιδιά και όσους από το περιβάλλον της ζουν, στη Ν.Υόρκη».
Και οι δύο ταινίες είχαν εξαιρετικά θερμή υποδοχή, τόσο από το κοινό όσο και από τους κριτικούς.
«Μέσα από την κάμερα της Στεφανή και της Κοντάκου,», παρατηρεί η Μαρία Κομνηνού, «ο κινηματογράφος της κλειδαρότρυπας, γίνεται μια ανατομία σημαντικών ιστορικών στιγμών: η κατοχή, η διαμόρφωση της προ Τζουλιάνι Νέας Υόρκης, η ο καπιταλισμός του φτωχού και του κατατρεγμένου -η ζωή της Τσέλι θα μπορούσε να είναι εν σπέρματι ένα σενάριο του Σκορσέζε. Η Δήμητρα Κ. πάλι, εκδιδόταν και υπήρξε πρόεδρος των εκδιδομένων γυναικών. Την βλέπουμε σε προσωπικές της στιγμές, να την παίρνει η μαμά της τηλέφωνο, να δίνει συνταγές, να συμβουλεύει τα κορίτσια και, σε βάθος χρόνου, να εξελίσσεται σε ένα είδος μητρικής φιγούρας και προστάτης άγγελος των εκδιδομένων γυναικών. Είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που περιμένεις. Είναι μια πορνογραφία με την χατζιδακική έννοια. Μέσα από τα σκοτάδια και τα μισοσκόταδα αναδεικνύεται ένας βαθύς ουμανισμός…»
Από την Ελλάδα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι τα πορνοσινεμά της Times Square τη δεκαετία του ‘70,
Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης αφηγείται την πολυτάραχη ζωή της Chelly Wilson, μιας χαρισματικής Ελληνοεβραίας που γλίτωσε τελευταία στιγμή από το Ολοκαύτωμα, για να χτίσει τη δική της αυτοκρατορία πάθους, επαναπροσδιορίζοντας τι πάει να πει ελληνική οικογένεια.
Η ταινία πιάνει την ιστορία της από την αρχή, από τα πρώτα της βήματα στον επιχειρηματικό κόσμο, μέχρι τα συνταρακτικά γεγονότα που την ανάγκασαν να εγκαταλείψει την Ευρώπη την παραμονή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Με φόντο τον εφιάλτη του Ναζισμού, την άνοδο του φεμινισμού και τη σεξουαλική απελευθέρωση, Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης ξεδιπλώνει μια άγνωστη σελίδα της πρόσφατης Ιστορίας, μέσα από τη ζωή μιας απίθανης γυναίκας που κατάφερε όχι μόνο να επιβιώσει αλλά και να ζήσει τη δική της, «ακατάλληλη»
εκδοχή του Αμερικανικού Ονείρου.
Σκηνοθεσία: Βάλερυ Κοντάκου
Σενάριο: Βάλερυ Κοντάκου, Δέσποινα Παυλάκη
Συν-σεναριογράφος: Χρήστος Αστερίου
Παραγωγή: Ed Barreveld, Βάλερυ Κοντάκου, Δέσποινα Παυλάκη
Executive Producers: Ed Barreveld, Βάλερυ Κοντάκου, Don Walters, Bondi Wilson Walters
Μοντάζ: Rob Ruzic
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Patrick McGowan, Martina Radwan
Πρωτότυπη Μουσική: Ken Myhr
Animation: Abhilasha Dewan
ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΣ Κ.
Η Δήμητρα είναι εργαζόμενη στο χώρο του σεξ και επί χρόνια πρόεδρος του σωματείου Ατόμων Εργαζόμενων στο Σεξ Ελλάδας. Αγαπάει τη δουλειά της και υπήρξε ιδιοκτήτρια σε ένα από τα παλαιότερα σπίτια της Αθήνας. Η ταινία σκιαγραφεί το πορτρέτο της Δήμητρας στη διάρκεια δώδεκα χρόνων. Ταυτόχρονα, η κάμερα καταγράφει όψεις της πόλης που αλλάζει, σημαδεμένη από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Γνωρίζοντας τη Δήμητρα ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα στερεότυπα μας για το σεξ, την γυναικεία επιθυμία, την ατομική ελευθερία, αλλά και τον τρόπο που μας αλλάζουν οι δοκιμασίες σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές.
Η ταινία απέσπασε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στα Βραβεία Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2022.
Με την Δήμητρα Κανελλοπούλου
Σενάριο, Σκηνοθεσία, Διεύθυνση Φωτογραφίας: Εύα Στεφανή
Μοντάζ: Γιώργος Κραβαρίτης
Ήχος/Μιξάζ: Κώστας Βαρυπομπιώτης
Μουσική Επιμέλεια: Αγγέλα Κόλλα
Παραγωγοί: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Αμάντα Λιβανού
Μια παραγωγή των Faliro House Productions Neda Film ΕΡΤ ΑΕ