Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, ο αγαπημένος θεσμός της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, επιστρέφει στις αίθουσες της Ταινιοθήκης από τις 26 Μαΐου έως και τις 15 Ιουνίου φιλοδοξώντας να αναδείξει ό, τι πιο φρέσκο και ρηξικέλευθο συμβαίνει στον παγκόσμιο κινηματογράφο -χθες και σήμερα.

Το 12ο ΦΠΚΑ θα είναι υβριδικό: θα διεξαχθεί ταυτόχρονα στις δύο χειμερινές αίθουσες της Ταινιοθήκης και στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς τηρώντας το υγειονομικό πρωτόκολλο, ενώ επιλεγμένα προγράμματα του θα παρουσιαστούν και online στη διεύθυνση  online.tainiothiki.gr.

Σήμερα η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Μαρία Κομνηνού,  σας δίνει μια πρώτη γεύση από τα αφιερώματα του φετινού, εξαιρετικά πλούσιου προγράμματος, που πλαισιώνουν το καθιερωμένο Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα (με ταινίες από τα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ), αλλά και την αγαπημένη ενότητα «Αποκατεστημένες και υπέροχες».

*ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΤΖΟΡΤΖ ΣΤΙΒΕΝΣ

Ο Τζορτζ Στίβενς (1904-1975) άφησε το ανεξίτηλο αποτύπωμά του στην χρυσή εποχή του Χόλυγουντ. Υπήρξε 5 φορές υποψήφιος για Όσκαρ Σκηνοθεσίας το οποίο κέρδισε για τις ταινίες Μια θέση στον ήλιο (A Place In The Sun) το 1951 και Ο Γίγας (Giant) το 1956. Από τη δεκαετία του ’40 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70 υπέγραψε μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του Χόλυγουντ (από τη Γυναίκα της Χρονιάς μέχρι την Ανθρώπινη Δικαιοσύνη) με τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής : από τον Κάρι Γκραντ και τον Τζέιμς Ντιν μέχρι την Κάθριν Χέπμπορν και την Ελίζαμπεθ Τέιλορ.

O Τζορτζ Στίβενς κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου βρέθηκε στο μέτωπο  και με την κάμερα του κατάφερε να τραβήξει το μοναδικό έγχρωμο φιλμ του πολέμου (από την πλευρά των Συμμάχων). Εμφάνισε το έγχρωμο 16άρι φιλμ όταν επέστρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά για πολλά χρόνια αυτό παρέμεινε άγνωστο, μέχρι που ο γιος του, Τζορτζ Στίβενς Τζούνιορ, που είναι επίσης σκηνοθέτης, αποφάσισε να κάνει ένα ντοκιμαντέρ για τον πατέρα του και το ανακάλυψε στην αποθήκη. Ο Στίβενς γύρισε συνολικά 14 κουτιά φιλμ και έγινε ο πρώτος που μας έδωσε μια έγχρωμη άποψη της ιστορικής απόβασης των συμμαχικών δυνάμεων στην Νορμανδία και, μεταξύ άλλων, συγκλονιστικές εικόνες από την απελευθέρωση των κρατουμένων του στρατοπέδου συγκέντρωσης Νταχάου, τον Απρίλιο του 1945.

*ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΓΙΟΝΑΣ ΜΕΚΑΣ

Ο Γιόνας Μέκας (1922-2019) από τη Λιθουανία, θεωρείται ο νονός του αμερικανικού αβάν-γκαρντ κινηματογράφου. Υπηρέτησε τον ανεξάρτητο πειραματικό κινηματογράφο από όλα τα πόστα (υπήρξε σκηνοθέτης, φωτογράφος, μοντέρ, ηθοποιός αλλά και ποιητής και συγγραφέας), ενώ ήταν ο διευθυντής του Anthology Film Archives, ενός από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά αρχεία του κόσμου, με σημαντική δράση στην διάσωση και προβολή της φιλμικής κληρονομιάς.

Συνεργάτης του Άντι Γουόρχολ, του Τζον Λένον αλλά και του Σαλβαδόρ Νταλί,  ο Γιόνας Μέκας, που έφυγε από κοντά μας το 2019, αδιαφορούσε για την συμβατική πλοκή και τους συμβατικούς χαρακτήρες και πειραματιζόταν διαρκώς με τα νέα μέσα και τις σύγχρονες τεχνολογίες.

*ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΜΠΑΜΠΕΤ ΜΑΝΓΚΟΛΤ

Η Mπαμπέτ Μανγκόλτ είναι γαλλίδα φωτογράφος, καλλιτέχνις και σκηνοθέτις, που ζει και εργάζεται στις ΗΠΑ από το 1970. Φίλη του Γιόνας Μέκας, ξεκίνησε ως διευθύντρια φωτογραφίας σε πειραματικά φιλμ, με πιο γνωστά αυτά της Σαντάλ Ακερμάν (Ζαν Ντιλμάν) και της Ιβόν Ράινερ (Ζωές των περφόρμερς). Σκηνοθέτησε επίσης σημαντικά πειραματικά ντοκιμαντέρ για την πρωτοποριακή καλλιτεχνική σκηνή του σύγχρονου χορού, της περφόρμανς και του θεάτρου της Νέας Υόρκης, για την ίδια την πράξη του κοιτάγματος στην κινηματογραφική δημιουργία και για το αμερικανικό τοπίο.

Το 12ο ΦΠΚΑ έχει προσκαλέσει τη σημαντική κινηματογραφίστρια στην Αθήνα για να παρουσιάσει στο κοινό μια επιλογή από το πολυδιάστατο καλλιτεχνικό της έργο.

*ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΓΙΑ ΤΑ 10 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΘΟΔΩΡΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος τιμά τον σπουδαίο έλληνα δημιουργό Θόδωρο Αγγελόπουλο (1935-2012), με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 10 χρόνων από τον αιφνίδιο θάνατο του στα γυρίσματα της ταινίας του  Η άλλη θάλασσα.

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει μερικά από τα αριστουργήματα του ποιητή των εικόνων στη μεγάλη οθόνη -ακριβώς όπως αρμόζει στο μεγάλο έργο του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ...

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.