Η νεαρή Ιζαμπέλα ανακαλύπτει μια μυστηριώδη οικογένεια, κι ερωτεύεται ένα από τα μέλη της, τον Έντουαρντ. Μια συγκλονιστική αποκάλυψη όμως την περιμένει: ο Έντουαρντ και η οικογένειά του είναι βρικόλακες, οι οποίοι έχουν επιλέξει έναν διαφορετικό τρόπο ζωής. Παραμένουν αθάνατοι, αλλά δεν πίνουν ανθρώπινο αίμα λόγω του ηθικού τους κώδικα, και μπορούν να κυκλοφορούν στον ήλιο. Η Ιζαμπέλα θα πρέπει να ρισκάρει τα πάντα για να είναι μαζί του, ενώ ο Έντουαρντ θα πρέπει να παλέψει με τη δίψα του για αίμα.
Σκηνοθεσία:
Catherine Hardwicke
Κύριοι Ρόλοι:
Kristen Stewart … Bella Swan
Robert Pattinson … Edward Cullen
Peter Facinelli … Δρ Carlisle Cullen
Elizabeth Reaser … Esme Cullen
Ashley Greene … Alice Cullen
Kellan Lutz … Emmett Cullen
Nikki Reed … Rosalie Hale
Jackson Rathbone … Jasper Hale
Billy Burke … Charlie Swan
Cam Gigandet … James Witherdale
Rachelle Lefevre … Victoria Sutherland
Edi Gathegi … Laurent Da Revin
Sarah Clarke … Renee Dwyer
Taylor Lautner … Jacob Black
Christian Serratos … Angela Weber
Anna Kendrick … Jessica Stanley
Justin Chon … Eric Yorkie
Gil Birmingham … Billy Black
Jose Zuniga … Κος Molina
Ned Bellamy … Waylon Forge
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Melissa Rosenberg
Παραγωγή: Wyck Godfrey, Greg Mooradian, Mark Morgan
Μουσική: Carter Burwell
Φωτογραφία: Elliot Davis
Μοντάζ: Nancy Richardson
Σκηνικά: Dan Bishop, Steve Saklad
Κοστούμια: Wendy Chuck
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Twilight
- Ελληνικός Τίτλος: Λυκόφως
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Νέα Σελήνη (2009)
- Έκλειψη (2010)
- Χαραυγή: Μέρος 1 (2011)
- Χαραυγή: Μέρος 2 (2012)
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: Twilight της Stephenie Meyer.
Παραλειπόμενα
- Το σχέδιο υπήρχε επί τρία χρόνια στην Paramount Pictures, μέσα στα οποία είχε γραφτεί μια διασκευή σεναρίου που διέφερε αισθητά σε σχέση με όσα έγραφε το μπεστ-σέλερ. Τότε τα δικαιώματα πήγαν στη Summit Entertainment, και γράφτηκε εκ νέου το σενάριο, πιο πιστό στο βιβλίο.
- Η Kristen Stewart βρίσκονταν σε γυρίσματα για το Ζωή σαν Λούνα Παρκ, όταν η Hardwicke την επισκέφθηκε. Της έκανε επιτόπου ένα ανεπίσημο screen-test, και άμεσα ήξερε ότι βρήκε την Μπέλα.
- Εκτός από τον τελικό νικητή, στους τέσσερις τελικούς επικρατέστερους για τον ρόλο του Έντουαρντ ήταν οι: Shiloh Fernandez, Jackson Rathbone και Ben Barnes. Από οντισιόν πέρασαν πάνω από πέντε χιλιάδες ηθοποιοί.
- Η συγγραφέας είχε προτείνει την Emily Browning με τον Henry Cavill για τους δύο κεντρικούς ρόλους.
- Το πρώτο δοκιμαστικό φιλί ανάμεσα σε Pattinson και Stewart δόθηκε πάνω στο κρεβάτι του σπιτιού της σκηνοθέτιδας.
- Γυρίστηκε μέσα σε 48 ημέρες.
- Η μόνη ταινία της σειράς που δεν είχε καμία υποψηφιότητα για Χρυσό Βατόμουρο.
- Με 37 εκατομμύρια δολάρια κόστος, το φιλμ έβγαλε 393,6, και ήταν έτσι μοιραίο να γυριστούν και τα επόμενα βιβλία της σειράς. Κυρίως όμως αγαπήθηκε πολύ από μερίδα του νεανικού κοινού, που αδιαφορούσε για τις μέτριες κριτικές, πυροδοτώντας τη μόδα των σύγχρονων young-adult (ένας όρος που υπήρχε για τη λογοτεχνία) ταινιών.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Εκτός από το άλμπουμ με το σκορ, βγήκε παράλληλα και με ένα με τα τραγούδια. Εκεί κεντρικό ρόλο συμβούλου είχε και η Meyer, κι από αυτήν προήλθαν οι συμμετοχές των Muse και Linkin Park, τους οποίους και άκουγε όταν έγραφε το βιβλίο. Το σάουντρακ αυτό έφτασε στην κορυφή των αμερικανικών chart (έγινε δύο φορές πλατινένιο). Το ίδιο συνέβη και στη χώρα μας.
- Πιο πετυχημένο κομμάτι του σάουντρακ αποδείχτηκε το Decode από τους Paramore. Σε σινγκλ κυκλοφόρησε έπειτα και το Go All the Way (Into the Twilight) από τον Perry Farrell.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 28/12/2008
Πρώτο δεδομένο: Ο μύθος του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας είναι τόσο απίστευτα διαχρονικός, που αγγίζει ακόμα και την ίμο γενιά. Δεύτερο δεδομένο: Τα βαμπίρ έχουν ανέκαθεν μια ερωτική διάσταση, αλλά ειδικά μετά τα Συνέντευξη με έναν Βρικόλακα και κατά Κόπολα Δράκουλα σημαίνουν περισσότερο «ερωτισμός» παρά «τρόμος». Γεννητούρι αυτών των δεδομένων η μυθιστορηματική τετραλογία της Στέφανι Μέγιερ, με αιχμή το πρώτο βιβλίο, το Λυκόφως…
Απόλυτα νεανικό, αλλά και κρυφοπαιδικό, αφού δεν πέφτει ούτε μία σταγόνα αίματος, ο τρόμος είναι πάντα υπαινικτικός και ο έρωτας δεν φτάνει ποτέ στο κρεβάτι. Η Κάθριν Χάρντγουικ φαίνεται υποχείρια της κατεύθυνσης που έχει δώσει η παραγωγός εταιρία και δεν τολμάει να δώσει μια πιο ψαγμένη διάσταση σε αυτό το γοτθικό, αλλά βιντεοκλιπίστικα ατμοσφαιρικό παραμύθι (ως προς αυτό, η σκηνοθέτις κάνει καλή δουλειά). Το μετριότατο σενάριο φανερώνει τις εν γένει αδυναμίες του βιβλίου, ενώ οι άχαρες ερμηνείες θυμίζουν ότι εδώ δεν έχουμε μια ταινία σύμβολο. Γιατί αυτό ήθελε πιότερο από όλα τα άλλα να είναι το Λυκόφως: μια ταινία σύμβολο για τη σύγχρονη γενιά-Χ, εντούτοις είναι ο απόγονος των αναγνωσμάτων κοριτσιών, μεταξύ 13-18. Δεν ξέρω αν η επίσημη ονομασία είναι «young-adult», αλλά ενώ το young το βλέπουμε, το άλλο ακόμα αναζητείται! Ερωτευτείτε, παρά ταύτα, ακόμα όμως και χωρίς αυτό…
Βαθμολογία: