1925. Ο συνταγματάρχης Πέρσι Φόουσετ μπαίνει στην αφιλόξενη περιοχή του Αμαζονίου για να βρει έναν αρχαίο πολιτισμό, ελπίζοντας ότι θα πετύχει μία από τις σημαντικότερες ανακαλύψεις στην ιστορία. Επί αιώνες, οι Ευρωπαίοι πίστευαν ότι σε αυτή την απέραντη ζούγκλα κρύβεται η μυθική πόλη των Ίνκας, το Ελ Ντοράντο. Χιλιάδες πέθαναν αναζητώντας την, κάνοντας τους επιστήμονες να θεωρούν τον Αμαζόνιο αληθινά εχθρικό προς τον άνθρωπο. Αλλά ο Φόουσετ, έχει ήδη περάσει χρόνια επιστημονικής έρευνας και μαζί με τον γιο του, βάλλονται να αποδείξουν ότι αυτό που καθόρισαν ως Πόλη του Ζ υπάρχει αληθινά.

Σκηνοθεσία:

James Gray

Κύριοι Ρόλοι:

Charlie Hunnam … Percy Fawcett

Robert Pattinson … Henry Costin

Edward Ashley … Arthur Manley

Sienna Miller … Nina Fawcett

Tom Holland … Jack Fawcett

Angus Macfadyen … James Murray

Clive Francis … Σερ John Scott Keltie

Ian McDiarmid … Σερ George Goldie

Franco Nero … βαρόνος De Gondoriz

Harry Melling … William Barclay

Murray Melvin … λόρδος James Bernard

Daniel Huttlestone … Brian Fawcett

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: James Gray

Παραγωγή: Dede Gardner, James Gray, Dale Armin Johnson, Anthony Katagas, Jeremy Kleiner

Μουσική: Christopher Spelman

Φωτογραφία: Darius Khondji

Μοντάζ: John Axelrad, Lee Haugen

Σκηνικά: Jean-Vincent Puzos

Κοστούμια: Sonia Grande

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Lost City of Z
  • Ελληνικός Τίτλος: Η Χαμένη Πόλη του Ζ

Σεναριακή Πηγή

  • Βιβλίο: The Lost City of Z: A Tale of Deadly Obsession in the Amazon του David Grann.

Παραλειπόμενα

  • Η ταινία βασίζεται σε αληθινή ιστορία, όπως όμως αυτή καταγράφεται σε βιβλίο του 2009. Ο συγγραφέας David Grann βασίζει τα λεγόμενα του μετά από έρευνες που έκανε στον τόπο δράσης του Φόουσετ, ο οποίος όμως χάθηκε για πάντα κάπου στον Αμαζόνιο. Μάλιστα, έχει αναφερθεί ότι και πολλοί που αναζήτησαν τα χνάρια του, έχουν επίσης εξαφανιστεί.
  • Ο James Gray ανέλαβε με μεγαλεπήβολους σκοπούς τη σκηνοθεσία, ζητώντας συμβουλές από τον Francis Ford Coppola για τα γυρίσματα που έκανε σε ζούγκλα το 1979, για το Αποκάλυψη Τώρα. Ο διάσημος σκηνοθέτης τού απάντησε με δύο μονάχα λέξεις: «μην πας». Και παρότι είχε αναλάβει την ταινία από το 2009, η παραγωγή πήρε μπρος 6 χρόνια αργότερα.
  • Η Paramount Pictures είχε έρθει το 2009 σε συμφωνία με την Plan B Entertainment ώστε να διαχειριστεί τη διανομή, αλλά η μεγάλη καθυστέρηση έφερε στο προσκήνιο τα Amazon Studios.
  • Ο δημιουργός επέλεξε να γυρίσει την ταινία με φιλμ 35mm για να έχει το καλύτερο αισθητικά αποτέλεσμα, κάτι που όμως αποδείχτηκε αδόκιμο όταν ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα στην κολομβιανή ζούγκλα, και έπρεπε να μεταφερθεί το φιλμ στο Λονδίνο (αυξάνοντας το κόστος κατά 750 χιλιάδες δολάρια). Κατά τα εκεί γυρίσματα, επίσης, Charlie Hunnam και Robert Pattinson έχασαν αμφότεροι από 10 έως 20 κιλά, τρεφόμενοι μόνο με τα απολύτως απαραίτητα. Ο ίδιος ο James Gray ήταν που τους μαγείρευε σχεδόν κάθε βράδυ μονάχα μακαρόνια.
  • Ο βασικός ρόλος πέρασε από δύο μεγάλα ονόματα πριν καταλήξει στον ανερχόμενο Charlie Hunnam. Πρώτο όνομα ήταν ο Brad Pitt, που έχει σημαντική συμμετοχή και στην παραγωγή. Επόμενο όνομα ήταν του Benedict Cumberbatch, ενώ σε αυτό το σημείο ήταν που είχε προστεθεί δίπλα του ο Robert Pattinson ως Κόστιν.
  • Ενώ κόστισε 30 εκατομμύρια δολάρια, τα ταμεία απέφεραν στο φιλμ μόνο 19,3.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 5/4/2018

Παρότι ο James Gray δεν είχε φανερώσει τάσεις προς τη συγκεκριμένη τεχνοτροπία, παραδίδει εδώ ένα έργο καθαρά ακαδημαϊκής μορφής. Ως έμπειρος δημιουργός, πετυχαίνει μια ολοκληρωμένη βιογραφία ενός ιστορικού προσώπου, με όλους αυτούς τους σταθμούς που αφορούν τη ζωή του και μπορεί να ενδιαφέρουν τα κοινά. Μα η ζωή του συνταγματάρχη Πέρσιβαλ Φόουσετ θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή για μια υπαρξιακή περιπέτεια, και να προβάλει-αναλύσει έναν χαρακτήρα με εσωτερικές συγκρούσεις κι εμμονές που θα έκαναν το ενδιαφέρον αληθινά σπουδαίο. Αλίμονο, ένα καλογυρισμένο ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τα έργα του Φόουσετ θα ήταν ισοδύναμα άξιο με την ταινία του Gray, κι ας μην είχε τη δυνατότητα παρέμβασης μυθοπλασίας.

Χαρακτηριστικά, τα τρία ταξίδια του ήρωα στον Αμαζόνιο είναι αυτά που επικεντρώνουν το ζουμί της ιστορίας, αλλά ο σκηνοθέτης επιλέγει να τα δει αποσπασματικά και συρρικνωμένα. Αναλώνεται αρκετά και στα πέρα αυτών των ταξιδιών, χωρίς να βοηθάει στην ψυχανάλυση του Φόουσετ, αλλά απλά στην πλήρη ανασκόπηση της ζωής του. Είναι αλήθεια ότι τις περισσότερες φορές η αλήθεια είναι πιο απλή από αυτήν που παρουσιάζει η τέχνη, κι ως προς αυτό έχει όλα τα δίκια της η προσέγγιση του Gray. Μα για αυτό υπάρχουν τα ντοκιμαντέρ. Η έβδομη τέχνη θέλει το παραπάνω από την απλότητα, θέλει λίγη φαντασία από μεριάς δημιουργού για να συμπληρώσει τα κενά.

Ούτε διδακτική θα έλεγε κανείς την ταινία. Αναφέρεται σε μια νοοτροπία άλλων χρόνων και κοινωνικών τάξεων, που επί του σήμερα ενδιαφέρει μονάχα τους ιστοριοδίφες. Καλό μάθημα ιστορίας για μαθητές, αλλά αν θυμηθεί κανείς το «Αγκίρε» θα κρίνει ακόμα αυστηρότερα τη δουλειά του Gray.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

14 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *