Η Έρικα Μπέιν είναι μια ραδιοφωνική παραγωγός, και περιμένει να έρθει η ημέρα του γάμου της με τον άνθρωπο που αγαπάει. Μια συνηθισμένη όμως νυχτερινή βόλτα του ζευγαριού στο πάρκο με τον σκύλο, θα έχει κατάληξη να τους επιτεθεί μια ομάδα από ανεγκέφαλους νεαρούς, οι οποίοι και θα χτυπήσουν μέχρι θανάτου αυτόν και την Έρικα, η οποία πέφτει σε κώμα. Όταν αυτή συνέρχεται τίποτα δεν είναι ίδιο και θα ξυπνήσει μέσα της η ανάγκη να πληρώσει με το ίδιο νόμισμα το κακό που τη βρήκε. Στην υπόθεση θα εμπλακεί και ο επιθεωρητής Μέρσερ, ο οποίος και θα γνωριστεί με την Έρικα, δίχως να γνωρίζει πως είναι στην πραγματικότητα η δολοφόνος που ψάχνει η αστυνομία.

Σκηνοθεσία:

Neil Jordan

Κύριοι Ρόλοι:

Jodie Foster … Erica Bain

Terrence Howard … ντετέκτιβ Sean Mercer

Naveen Andrews … David Kirmani

Nicky Katt … ντετέκτιβ Vitale

Mary Steenburgen … Carol

Zoe Kravitz … Chloe

Luis Da Silva Jr. … Lee

Jane Adams … Nicole

John Magaro … Ethan

Carmen Ejogo … Jackie

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Roderick Taylor, Bruce A. Taylor, Cynthia Mort

Στόρι: Roderick Taylor, Bruce A. Taylor

Παραγωγή: Susan Downey, Joel Silver

Μουσική: Dario Marianelli

Φωτογραφία: Philippe Rousselot

Μοντάζ: Tony Lawson

Σκηνικά: Kristi Zea

Κοστούμια: Catherine Marie Thomas

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Brave One
  • Ελληνικός Τίτλος: Εκτός Εαυτού

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα πρώτου γυναικείου ρόλου (Jodie Foster) σε δράμα.

Παραλειπόμενα

  • Για τον ρόλο της εδώ η Jodie Foster έβγαλε 15 εκατομμύρια δολάρια, τα περισσότερα που είχε βγάλει ποτέ από ταινία.
  • Στο σενάριο ο κεντρικός ρόλος αφορούσε μια ρεπόρτερ, αλλά η Foster τον άλλαξε πιστεύοντας ότι δεν ταίριαζε το επάγγελμα με το ύφος του φιλμ.
  • Portia de Rossi και Kate Beckinsale απέρριψαν τον ρόλο της Έρικα, ενώ από οντισιόν πέρασαν η Neve Campbell και η Josie Davis. Αρχικά όμως είχε δοθεί στη Nicole Kidman, που στη συνέχεια αποχώρησε.
  • Πρώτη φορά που ο Neil Jordan έκανε γυρίσματα στη Νέα Υόρκη.
  • Dr. Dre και 50 Cent παραλίγο να βρεθούν σε δεύτερους ρόλους.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 19/10/2007

Ο ιρλανδός σκηνοθέτης Neil Jordan επιστρέφει με την πιο αμερικανική του ταινία, και από ένστικτο περίμενα πως θα κάνει αυτό που δεν κάνει από το ’00 και μετά: μια μεγάλη ταινία. Η τόλμη χαρακτηρίζει τις καλύτερες από τις δουλειές του (Μόνα Λίζα, Το Παιχνίδι των Λυγμών, Το Τέλος μιας Σχέσης) και ακριβώς αυτό είναι που του λείπει τώρα.

Το Εκτός Εαυτού είναι καρδιά και ψυχή σκορσεζικό. Το σκηνικό είναι μια Νέα Υόρκη γεμάτη από δαίμονες αλλά και αγγέλους. Το τοπίο είναι η νύχτα και το σκοτάδι της, που κρύβουν τις πράξεις από τα καθαρά μάτια της ημέρας. Η ηρωίδα είναι μια ραδιοφωνική παραγωγός, σε στενή επαφή με τα λαϊκά στρώματα, κάτι παράλληλο με τον Ταξιτζή και τον νοσοκόμο στα Σταυροδρόμια της Ψυχής. Τα γεγονότα θα την κάνουν να βγει από το σώμα της, να γίνει ένας άλλος άνθρωπος, ένας άγγελος-εκδικητής στην «πιο ασφαλή πόλη του κόσμου», όπως η ίδια θα πει ειρωνικά. Το χέρι της θα οπλιστεί με ένα όπλο, έτοιμο να πυροβολήσει εν ψυχρώ, αυτούς που την έκαναν να φοβάται τους δρόμους που μεγάλωσε. Αλήθεια, υπάρχει κάτι χειρότερο από τον φόβο; Αυτό το αίσθημα που δεν θα σε βοηθήσει την κρίσιμη στιγμή, αλλά επιπροσθέτως σε κάνει ανήμπορο να απολαύσεις την αληθινή ζωή.

Η Jodie Foster κάνει πλέον σπάνια την εμφάνιση της στο πανί, αλλά όταν το αποφασίζει το κάνει με τον καλύτερο τρόπο. Φυσικά θα θυμάται την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση το 1976 στον Ταξιτζή, και θα της ήρθαν μνήμες από τον χαρακτήρα του DeNiro, αφού μοιάζει κάποιες στιγμές να θέλει να τον αντιγράψει. Δίπλα της ο συνεχώς ανερχόμενος Terrence Howard, που μετά την οσκαρική του υποψηφιότητα στο Hustle & Flow κάνει τη σημαντικότερη του εμφάνιση.

Πιο μαζεμένα, το θέμα της βύθισης του ήρωα στα σκοτάδια της ανθρώπινης ύπαρξης μάς έχει προσφέρει στο παρελθόν μεγάλες στιγμές. Ο Neil Jordan μέχρι τα μισά της ταινίας καταφέρνει να αποδώσει άψογα έναν σκορσεζικό εφιάλτη με ντοστογεφσκικές επιρροές, και να μας προετοιμάσει για την πρώτη μεγάλη ταινία της σεζόν. Όμως θα έρθει μια ανεξήγητη κοιλιά και μετά από αυτή μια μεταστροφή του ψυχολογικού δράματος σε αστυνομικό θρίλερ, προβλεπόμενης δυστυχώς κατάληξης. Όχι, δεν θα το κάνει αδιάφορο το φιλμ, απλά η έλλειψη τόλμης του σκηνοθέτη είναι ολοφάνερη, και μάλιστα σαν να κάνει τα ίδια λάθη που έκανε με τον χαρακτήρα του Brad Pitt στο Συνέντευξη με έναν Βρικόλακα. Η Jodie Foster είναι, από την άλλη, άψογη και ιδανική στον ρόλο του αγγέλου-εκδικητή, όπως και πολύ καλός είναι ο Terrence Howard, που θα μπορούσε να έχει ακόμη πιο ενεργό ρόλο στη ταινία. Το σκηνικό του καθαρτηρίου-Νέας Υόρκης είναι επιβλητικό και αλληλοεπιδρά με τις σκηνές βίας, όπως και η φωτογραφία του -πάντα καλού- Philippe Rousselot. Είναι μια ταινία που θα μπορούσε να σηκώσει συζητήσεις, και παρότι δεν γράφει ιστορία, σίγουρα δεν θα σας αφήσει αδιάφορους αν την επιλέξετε.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

20 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *