
Η Αποπλάνηση
- The Beguiled
- 2017
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Γαλλικά
- Δραματική, Δραματικό Θρίλερ, Εποχής, Πολεμικό Δράμα
- 06 Ιουλίου 2017
Κατά τη διάρκεια του αμερικανικού εμφυλίου, ένας τραυματισμένος βόρειος στρατιώτης, ο Τζον ΜακΜπάρνεϊ, περιμαζεύεται στα πρόθυρα του θανάτου από μια νεαρή ενός οικοτροφείου θηλέων στον Νότο. Καταφέρνει να τον φέρει ως το κτήριο, όπου αρχικά όλες οι κοπέλες τρομάζουν στη θέα του. Καθώς αρχίζει να αναρρώνει, η μία μετά την άλλη παραδίνονται στη γοητεία του και η ατμόσφαιρα ξεχειλίζει από ζήλια και προδοσία.
Σκηνοθεσία:
Sofia Coppola
Κύριοι Ρόλοι:
Nicole Kidman … Δις Martha Farnsworth
Colin Farrell … δεκανέας John McBurney
Kirsten Dunst … Edwina Morrow
Elle Fanning … Alicia
Angourie Rice … Jane
Oona Laurence … Amy
Emma Howard … Emily
Addison Riecke … Marie
Wayne Pere … λοχαγός
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Sofia Coppola
Παραγωγή: Sofia Coppola, Youree Henley
Μουσική: Phoenix
Φωτογραφία: Philippe Le Sourd
Μοντάζ: Sarah Flack
Σκηνικά: Anne Ross
Κοστούμια: Stacey Battat
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Beguiled
- Ελληνικός Τίτλος: Η Αποπλάνηση
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Ο Προδότης (1971)
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: A Painted Devil του Thomas Cullinan.
- Σενάριο: Ο Προδότης των Albert Maltz, Irene Kamp.
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών. Βραβείο σκηνοθεσίας.
Παραλειπόμενα
- Το ίδιο μυθιστόρημα διασκευάστηκε πρώτα από τον Don Siegel το 1971 (Ο Προδότης), με τον Clint Eastwood στον πρώτο ρόλο.
- Η Coppola δήλωνε απέχθεια απέναντι στα ριμέικ, αλλά μετά από προτροπή της σχεδιάστριας Anne Rose, είδε την ταινία του 1971, και ενδιαφέρθηκε να πει την ιστορία από την οπτική των γυναικών.
- Ως έμπνευση, η δημιουργός πήρε σαν παράδειγμα το Όσα Παίρνει ο Άνεμος, υπό την έννοια μιας ιστορίας που ανήκει σε άλλη εποχή, αλλά είναι προσιτή στο σύγχρονο κοινό.
- Γυρισμένο σε φιλμ 35 mm.
- Τα εσωτερικά γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στο σπίτι της Jennifer Coolidge στη Νέα Ορλεάνη.
- Η Coppola έγινε η δεύτερη γυναίκα που κερδίζει το βραβείο σεναρίου στις Κάνες, και πρώτη από το 1961.
- Το μπάτζετ κρατήθηκε στα πολύ χαμηλά πλαίσια των 10 εκατομμυρίων δολαρίων. Αλλά και οι εισπράξεις ήταν αντίστοιχα χαμηλές, σταματώντας στα 27,4.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Η μουσική ανήκει στο ροκ γκρουπ Phoenix, του οποίου ο τραγουδιστής Thomas Mars είναι παντρεμένος με τη σκηνοθέτιδα.
Κριτικός: Δημήτρης Κωνσταντίνου-Hautecoeur
Έκδοση Κειμένου: 6/7/2017
Λογοτεχνική πρώτη ύλη του 1966 από τον Thomas Cullinan, μια πρώτη κινηματογραφική απόπειρα το 1971 από τον Don Siegel με τον Clint Eastwood στον βασικό ρόλο και τώρα αισίως φτάνουμε στη δεύτερη κινηματογραφική εκδοχή της ιστορίας, δια χειρός Sofia Coppola, σε μια θριαμβευτική επιστροφή μετά το άνοστο «Οι Ύποπτοι Φορούσαν Γόβες» της. Ας ξεκινήσουμε λέγοντας πως το φιλμ μοιάζει να αφορά περισσότερο τους μη γνώστες των προϋπαρχουσών εκδοχών, οι οποίοι θα μπούνε στην αίθουσα δίχως εκ των προτέρων σχηματισμένη άποψη για τους χαρακτήρες. Αντίστοιχα, θα προσφέρει μια σαφώς πιο ενδιαφέρουσα εμπειρία σε όσους δεν έχουν δει το τρέιλερ, το οποίο ως είθισται ανοίγει υπερβολικά πολλά από τα κρυμμένα χαρτιά του φιλμ.
Έχοντας πει αυτά, το φιλμ δεν αλλάζει τίποτα από το στόρι των προκατόχων του, μα το προσεγγίζει με ξεκάθαρα διαφορετική ματιά. Η Coppola επιλέγει να αγνοήσει τις πληροφορίες για το παρελθόν των ηρώων που αποκαλύπτονταν μέσω φλας-μπακ στο παλιό φιλμ, θεωρητικά αφαιρώντας, θα έλεγε κανείς, το σεναριακό τους βάθος, μα τελικά προσθέτοντας έτσι μεγαλύτερο σινεφιλικό ενδιαφέρον. Γιατί κατ` αυτόν τον τρόπο, οι χαρακτήρες παραμένουν μονίμως καθηλωτικά διφορούμενοι, με τα πραγματικά κίνητρά τους και το διαχωρισμό αλήθειας και ψέματος να μένουν αδιευκρίνιστα, αφημένα στη δική μας υποκειμενική αντίληψη. Άλλωστε, οι πιο ενδιαφέροντες χαρακτήρες είναι πάντα αυτοί στους οποίους δεν δίνεται σαφές πρόσημο, αυτοί οι οποίοι κινούνται σε γκρίζες περιοχές και πρέπει εμείς να αποφασίσουμε αν κλίνουν προς το άσπρο ή το μαύρο. Το σεναριακό βάθος των ηρώων της Coppola βασίζεται στην αφαίρεση, σε υπαινιγμούς που μας παροτρύνουν να το συμπληρώσουμε με βάση την κρίση μας. Αυτή η εκ μέρους μας αβεβαιότητα απέναντί τους μας καθιστά, αφενός, ενεργούς συμμετέχοντες στην παρακολούθηση του φιλμ και αφετέρου συμβάλλει στην αιωρούμενη αίσθηση μυστηρίου και, πιθανά, απροσδιόριστης απειλής που το διέπει. Αυτή η αφαιρετικότερη αφήγηση, επίσης, στα πλαίσια της οποίας οι γραμμές που ενώνουν τις σεναριακές τελείες συχνά προσπερνιούνται, έτσι ώστε να μπορούμε να τις τραβήξουμε μονάχα με τη φαντασία μας (πχ η ανάπτυξη της σχέσης Colin Farrell-Elle Fanning), συνεπάγεται την εστίαση όχι τόσο στην ιστορία καθαυτή, αλλά στη νοηματοδότησή της. Έτσι, η αφήγηση της Coppola (πολύ περισσότερο απ` αυτήν του Siegel) μας παίρνει απ` το χέρι σε έναν στοχασμό πάνω στις σχέσεις θηλυκού κι αρσενικού, τον πρωτογονισμό και την αυτοκαταστροφικότητα της σεξουαλικής έλξης και το παιχνίδι εξουσίας που την ακολουθεί.
Όλα αυτά κάτω από μια σαγηνευτική ατμόσφαιρα, σκοτεινή, ομιχλώδη και υπνωτιστική. Η πανέμορφη φωτογραφία του Philippe Le Sourd που χρησιμοποιεί μόνο το φως του ήλιου και των κεριών και η άριστη διεύθυνση παραγωγής με έμφαση στην ενδυματολογική λεπτομέρεια σιγοντάρουν ιδανικά το όραμα της Coppola, δημιουργώντας ένα πλήρως μαγνητιστικό αποτέλεσμα. Άψογο και το βασικό καστ, με τον Colin Farrell να διαφοροποιείται συνειδητά και εύστοχα από την εξαιρετική ορίτζιναλ ερμηνεία του Clint Eastwood, τη Nicole Kidman σε ρόλο που παίζει στα δάχτυλα (βλ. «Stoker»), τη 18χρονη Elle Fanning να συνεχίζει δυναμικά να αναδεικνύεται σε ανερχόμενο ταλέντο και, τέλος, την Kirsten Dunst σε μια από τις καλύτερες, συνταρακτικά εσωτερικές ερμηνείες της.
Το απρόβλεπτο αυτό δραματικό θρίλερ εποχής βρίσκει τη Sofia Coppola σε πλήρη ανάκτηση καλλιτεχνικής φόρμας, συνθέτοντας με δεξιοτεχνία ένα γοητευτικότατο κινηματογραφικό σύμπαν. Η αρχετυπική έλξη μεταξύ των δύο φύλλων εξερευνάται διεισδυτικά, με μια σκηνοθετική σιγουριά που κατορθώνει να ισορροπήσει την -εκ των έσω- απειλή με τη συναισθηματική αθωότητα μα και το χιούμορ. Το φιλμ διαθέτει αδυναμίες, μα η δημιουργική του αυτοπεποίθηση τις κάνει να φαντάζουν σχεδόν ασήμαντες μπροστά σε μια αξιομνημόνευτη κινηματογραφική εμπειρία που αξίζει να βιώσεις -ιδίως αν δεν είσαι εξοικειωμένος με τις προηγούμενες εκδοχές της ιστορίας (και με το τρέιλερ).
Βαθμολογία: