23ος αιώνας. Το U.S.S. Εντερπράιζ βρίσκεται σε εκπαιδευτικό ταξίδι, και ο ναύαρχος Τζέιμς Τ. Κερκ φαίνεται να έχει αποδεχτεί το γεγονός ότι αυτή η επιθεώρηση είναι και η τελευταία του αποστολή στο διάστημα. Ο Καν και οι συνεργοί του όμως έχουν άλλα σχέδια. Καταδικασμένοι από τον Κερκ σε εξορία σε έναν ερημικό πλανήτη πριν από πολλά χρόνια, επιστρέφουν ζητώντας εκδίκηση. Κλέβουν από έναν ερευνητικό σταθμό μια άκρως απόρρητη συσκευή, το Τζένεσις. κάνουν πειρατεία σε ένα διαστημόπλοιο και στήνουν μια θανάσιμη παγίδα στον παλιό τους εχθρό Κερκ, με το σύμπαν ολόκληρο να βρίσκεται σε κίνδυνο.

Σκηνοθεσία:

Nicholas Meyer

Κύριοι Ρόλοι:

William Shatner … κυβερνήτης James T. Kirk

Leonard Nimoy … Spock

Ricardo Montalban … Khan Noonien Singh

DeForest Kelley … Δρ Leonard ‘Bones’ McCoy

James Doohan … Montgomery ‘Scotty’ Scott

George Takei … Hikaru Sulu

Walter Koenig … Pavel Chekov

Nichelle Nichols … Nyota Uhura

Bibi Besch … Carol Marcus

Merritt Butrick … Δρ David Marcus

Paul Winfield … πλοίαρχος Clark Terrell

Kirstie Alley … Saavik

Ike Eisenmann … Peter Preston

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Jack B. Sowards

Στόρι: Harve Bennett, Jack B. Sowards

Παραγωγή: Robert Sallin

Μουσική: James Horner

Φωτογραφία: Gayne Rescher

Μοντάζ: William Paul Dornisch

Σκηνικά: Joseph R. Jennings

Κοστούμια: Robert Fletcher

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Star Trek II: The Wrath of Khan
  • Ελληνικός Τίτλος: Σταρ Τρεκ Νο 2: Η Οργή του Καν
  • Εναλλακτικός Τίτλος: Star Trek: The Wrath of Khan

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Σεναριακή Πηγή

  • Χαρακτήρες franchiseStar Trek του Gene Roddenberry.

Παραλειπόμενα

  • Αυτή και οι δύο επόμενες ταινίες της σειράς συνδέονται άμεσα θεματικά.
  • Λόγω της χαμηλής αποδοχής από την κριτική του πρώτου μέρους, ο παραγωγός Gene Roddenberry εξαναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη σειρά. Ήταν η πρώτη φορά που κομμάτι του σύμπαντος του Σταρ Τρεκ δεν είχε την πρωταρχική του συμμετοχή. Παρέμεινε όμως ως σύμβουλος παραγωγής.
  • Ο Nicholas Meyer έβαλε τις τελικές πινελιές στο σενάριο, δίχως να θέλει να αναφέρεται το όνομα του στους τίτλους.
  • Ο χαρακτήρας του Khan Noonien Singh είχε εμφανιστεί για πρώτη φορά στο επεισόδιο Space Seed το 1967. Και πάλι ερμηνευτής ήταν ο Ricardo Montalban.
  • Ο Leonard Nimoy αποδέχτηκε τη συμμετοχή του μονάχα με τη συμφωνία πως ο Σποκ θα συναντάει ένα “επικό τέλος της ζωής του”.
  • Αντίθετα με τη θέληση του Meyer, το φινάλε που αφορούσε τον θάνατο του Σποκ αλλάχτηκε μετά από αρνητικές αντιδράσεις σε δοκιμαστικές προβολές.
  • Κινηματογραφικό ντεμπούτο για την Kirstie Alley, στη μοναδική ταινία Σταρ Τρεκ που συμμετείχε. Ερμηνεύοντας μια Βάλκαν, είχε ενθουσιαστεί τόσο με τα μυτερά αυτιά, που όταν τελείωναν τα γυρίσματα, τα έπαιρνε μαζί της στο σπίτι.
  • Χρειάστηκαν να γίνουν αρκετά για να κρατηθεί χαμηλά το μπάτζετ. Ανάμεσα σε αυτά ήταν η χρήση σκηνικών και μινιατουρών από προηγούμενες δουλειές, κοστούμια από την πρώτη ταινία, αλλά και κάποια εφέ “κονσέρβα”.
  • Πρώτη ταινία στον κινηματογράφο που περιέχει ολόκληρη σκηνή ψηφιακά κατασκευασμένη.
  • Έσπασε παγκόσμιο ρεκόρ ανοίγματος πρώτης ημέρας κυκλοφορίας, αλλά παρόλα αυτά οι εισπράξεις ήταν χαμηλότερες από το πρώτο: 97 εκατομμύρια δολάρια. Ήταν όμως και κατά πολύ φτηνότερο, με κόστος 12 εκ. δολάρια.
  • Για τους περισσότερους φαν των Σταρ Τρεκ αυτή θεωρείται η καλύτερη ταινία της σειράς, αλλά και ο λόγος που ανανεώθηκε το ενδιαφέρον πάνω στο franchise.
  • Το 2002 κυκλοφόρησε ένα director’s cut στο Home Cinema, διάρκειας 116 λεπτών.

Κριτικός: Νίκος Ρέντζος

Έκδοση Κειμένου: 13/6/2016

Το 1982 ήταν μια σημαδιακή χρονιά για το Σταρ Τρεκ. Η πρώτη ταινία του franchise (1979) τα είχε πάει σχετικά καλά στα ταμεία, αλλά δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία, με αποτέλεσμα ναι μεν να δώσει η Paramount το πράσινο φως για τη δημιουργία ενός σίκουελ, αλλά αν δεν υπήρχε οφθαλμοφανής αναβάθμιση και η αποδοχή του κοινού ήταν το ίδιο χλιαρή, δύσκολα θα υπήρχε και τρίτο Σταρ Τρεκ. Χαράς ευαγγέλια λοιπόν για τους trekkies (ή trekkers, όπως προτιμούν οι ίδιοι οι φανατικοί φίλοι του Trek να λέγονται), καθώς το δεύτερο Σταρ Τρεκ παρέσυρε στο διάβα του τα πάντα, τοποθετώντας πολύ ψηλά τον πήχη για ό,τι έμελλε να ακολουθήσει.

Το παράξενο είναι ότι ενώ στο πρώτο Σταρ Τρεκ αποφασίστηκε να δοθεί η σκηνοθετική μπαγκέτα σε έναν έμπειρο σκηνοθέτη, εδώ αναλαμβάνει ένας άνθρωπος, ο οποίος είχε να επιδείξει μόνο μία σκηνοθετική δουλειά στο παρελθόν, αρκετά καλή ωστόσο (Ο Ταξιδιώτης που Γύρισε από το Αύριο). O κύριος, για τον οποίο γίνεται λόγος, είναι φυσικά ο Νίκολας Μάιερ, ο άνθρωπος που θα εμπλακεί στις τρεις καλύτερες ταινίες του αρχικού πληρώματος του Εντερπράιζ, ξεκινώντας από την Οργή του Καν και συνεχίζοντας με τα Σταρ Τρεκ Νο 4: Επιστροφή στο Παρόν (σενάριο) και Σταρ Τρεκ Νο 6: Ο Άγνωστος Κόσμος (σενάριο & σκηνοθεσία). Αυτό που κάνει ο Μάιερ στην Οργή του Καν είναι να βάλει στην πρώτη γραμμή μάχης τα δυνατά χαρτιά του Σταρ Τρεκ, τους χαρακτήρες του. Ο Μάιερ το ξέρει αυτό και τους χρησιμοποιεί κατάλληλα, δίνοντάς μας μερικές από τις πιο αξιομνημόνευτες κινηματογραφικές στιγμές του Τρεκ.

Ο Σάτνερ βρίσκεται στην καλύτερη στιγμή του ως Κερκ, κυρίως γιατί καλείται να είναι περισσότερο συναισθηματικός, με οργή («Καααααααααν!») και θλίψη να τον πλημμυρίζουν (προς το τέλος του φιλμ). Ο Νιμόι ως Σποκ παραμένει η πιο εμβληματική φιγούρα του Σταρ Τρεκ και μία από τις πιο χαρακτηριστικές περσόνες της ποπ κουλτούρας, κάτι που ο Μάιερ αξιοποιεί στο έπακρο, δίνοντάς του μια σκηνή σταθμό για το Τρεκ και την επιστημονική φαντασία (επειδή πολλοί μπορεί να μην έχετε παρακολουθήσει το φιλμ, δεν ασχολούμαι περαιτέρω, για να μην σας το spoil-άρω). Ο πάντα καυστικός Δρ ΜακΚόι, με τη μορφή του ΝτιΦόρεστ Κέλι, δίνει ρεσιτάλ ξανά με τις ατάκες του, ενώ οι Σκότι, Οχούρα, Σούλου και Τσέκοβ είναι πάντα σε δεύτερο πλάνο, αλλά εδώ είναι πολύ πιο ευδιάκριτοι, με τον Τσέκοβ να παίρνει λίγο παραπάνω χρόνο, ο οποίος απαιτείται από την υπόθεση (παρέμβαση: πόσο με εκνεύριζε πάντα ο Τσέκοβ… Είμαι ο μόνος; Πείτε μου. Τον θεωρώ τον πιο εκνευριστικό χαρακτήρα σε ολόκληρο το σύμπαν του Σταρ Τρεκ).

Ακόμα και τον μεγάλο εχθρό του Εντερπράιζ, ο Μάιερ θα τον ανασύρει από ένα επεισόδιο της ορίτζιναλ σειράς, με τίτλο Space Seed, επαναφέροντας τον ίδιο ηθοποιό να τον ενσαρκώσει. Ο Ρικάρντο Μονταλμπάν, λοιπόν, επιστρέφει στον ρόλο του Καν και ερμηνεύει τον καλύτερο κακό στην ιστορία του Τρεκ. Ογκώδης, έξυπνος, μορφωμένος, με αγάπη στον Σαίξπηρ και την κλασική λογοτεχνία, ο Καν έχει έναν σκοπό στη ζωή του: την εξόντωση του Κερκ.

Είναι φανερή η επιστροφή στις ρίζες για το Σταρ Τρεκ, με γνήσια, καθαρή επιστημονική φαντασία, αλλά και σασπένς, με μια κλασική ιστορία εκδίκησης, και φυσικά αυτό που έλειπε σε μεγάλο βαθμό από το πρώτο Σταρ Τρεκ: ενέργεια. Ο Μάιερ δίνει χώρο στα πρόσωπα και κερδίζει πόντους, ενώ όταν χρειάζεται χρησιμοποιεί και τα φέιζερ, με τα κατάλληλα πάντα ηχητικά εφέ, για να μην μείνει παραπονεμένος κανείς, αλλά δίνει ακόμα κι ένα παιχνίδι γάτας-ποντικού ανάμεσα σε δύο διαστημόπλοια!

Η Οργή του Καν είναι ιερή για τους trekkers. Κράτησε ζωντανό το franchise, του έδωσε νέα πνοή, φρεσκάροντας όσους συμμετείχαν μέχρι τότε σε αυτό και έστρωσε τον δρόμο για να ακολουθήσουν τα επόμενα Τρεκ, κάνοντας όμως το έργο τους λίγο πιο δύσκολο. Για να καταλάβετε πόσο σημαντικό είναι το συγκεκριμένο φιλμ για τους trekkers, δείτε τι συνέβη το 2013. Ο J.J. Abraams, με το Star Trek Into Darkness, επιχείρησε να πατήσει πάνω στην Οργή του Καν, με συνεχείς αναφορές στην ταινία του 1982, δίνοντας όμως στους trekkers την εντύπωση (εδώ συμφωνώ κι εγώ) ότι το κάνει χωρίς σεβασμό στο ορίτζιναλ. Αποτέλεσμα; Σε ψηφοφορία για την καλύτερη ταινία Σταρ Τρεκ, το Into Darkness πατώνει, ενώ η Οργή του Καν βρίσκεται στην κορυφή και δεν νομίζω ότι θα πέσει ποτέ από εκεί, τουλάχιστον στις συνειδήσεις των απανταχού φίλων του.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

37 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *