
Η κουρτίνα με τα σομόν τριαντάφυλλα ανοίγει αργά αργά, αποκαλύπτοντας το πολυθέαμα Cafe-Muller, μια παράσταση της Πίνα Μπάους. Ανάμεσα στους θεατές δυο άγνωστοι μεταξύ τους άνδρες κάθονται μαζί, ο Μπενίνιο, ένας νεαρός νοσοκόμος, και ο Μάρκο, ένας μεσήλικας συγγραφέας. Στη σκηνή δυο γυναίκες κινούνται νωχελικά υπό τους ήχους της μουσικής του Πέρσελ. Ο Μάρκο κλαίει. Ο Μπενίνιο τον παρατηρεί διακριτικά, θέλει να του μιλήσει, θέλει να του πει πόσο συγκινημένος είναι κι ο ίδιος από το θέαμα. Δεν τολμά όμως. Αρκετούς μήνες αργότερα, οι δυο άνδρες ξανασυναντιούνται σε μια κλινική. Ο Μπενίνιο περιθάλπει μια νεαρή χορεύτρια, την Αλίσια. Ο Μάρκο συμπαραστέκεται στην κοπέλα του, Λύδια, που τραυματίστηκε σε μια ταυρομαχία και έχει πέσει σε κώμα. Η γνωριμία τους θα γίνει άμεσα και χωρίς ενδοιασμούς, και μια στενή φιλία θα εκκολαφτεί μέσα στο μελαγχολικό περιβάλλον της κλινικής, τινάζοντας τις ζωές των τεσσάρων χαρακτήρων προς ένα αναπάντεχα συγκλίνον πεπρωμένο…
Σκηνοθεσία:
Pedro Almodovar
Κύριοι Ρόλοι:
Javier Camara … Benigno Martin
Dario Grandinetti … Marco Zuluaga
Leonor Watling … Alicia Roncero
Rosario Flores … Lydia Gonzalez
Mariola Fuentes … Rosa
Geraldine Chaplin … Katerina Bilova
Pina Bausch … Pina Bausch
Elena Anaya … Angela
Lola Duenas … Matilde
Chus Lampreave … νοσηλεύτρια
Paz Vega … Amparo
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Pedro Almodovar
Παραγωγή: Agustin Almodovar
Μουσική: Alberto Iglesias
Φωτογραφία: Javier Aguirresarobe
Μοντάζ: Jose Salcedo
Σκηνικά: Antxon Gomez
Κοστούμια: Sonia Grande
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Hable con Ella
- Ελληνικός Τίτλος: Μίλα της
- Διεθνής Τίτλος: Talk to Her
Κύριες Διακρίσεις
- Όσκαρ αυθεντικού σεναρίου. Υποψήφιο για σκηνοθεσία.
- Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας.
- Βραβείο Bafta σεναρίου και ξενόγλωσσης ταινίας.
- Βραβείο ευρωπαϊκής ταινίας στα Cesar.
- Βραβείο καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου στα Ευρωπαϊκά Βραβεία. Υποψήφιο για αντρική ερμηνεία (Javier Camara) και φωτογραφία.
- Βραβείο μουσικής στα Goya. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, πρώτο αντρικό ρόλο (Javier Camara), σενάριο, ήχο και ειδικά εφέ.
Παραλειπόμενα
- Ο χαρακτήρας του Μπενίνιο βασίστηκε στον Roberto Benigni, στενό φίλο και συνάδελφο του δημιουργού.
- Cecilia Roth και Marisa Paredes είναι γκεστ-σταρ στη σκηνή του τραγουδιού.
- Ο Almodovar πήρε άδεια από τους ιδιοκτήτες των ταύρων, ώστε όπως συμβαίνει και στην πραγματικότητα, να μπορούν να θανατωθούν κατά τα γυρίσματα. Μια οικολογική οργάνωση στη Μαδρίτη όμως διαμαρτηρήθηκε ανοιχτά, με τον σκηνοθέτη να απαντάει ότι απλά το έπρατταν για να πάρουν δημοσιότητα.
- Η ταινία πέτυχε εισπράξεις 64,8 εκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Το κλασικό Cucurrucucu Paloma ερμηνεύεται ζωντανά από τον Caetano Veloso.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 1/5/2003
Ακόμα ένα έργο τέχνης από τον μεγάλο ισπανό δημιουργό, που για πρώτη φορά επιλέγει το αρσενικό φύλο (και μάλιστα -κατά το ήμισυ- ετεροφυλόφιλο) για αφηγητή της ιστορίας του. Η παρουσία του άντρα παραδόξως συμβαδίζει με τη συγκίνηση, την αληθινή φιλία, αλλά και τη φαντασία (αριστουργηματική η σεκάνς της φαντασίωσης του Μπενίνιο που θυμίζει βωβή σουρεαλιστική ταινία), τον αλτρουισμό, την αυτοθυσία. Θα μπορούσε κανείς να πει πως ο Almodovar ένιωσε ότι χρωστούσε κάτι στον άντρα, αν και ο κινητήριος μοχλός (η μητέρα φύση) δεν παύει να είναι η γυναίκα, που ακόμα και σε κώμα έχει δύναμη ζωής και θανάτου πάνω στις καταστάσεις και τα συναισθήματα. Χωρίς την παροξυντική υπερρεαλιστικότητα παλαιοτέρων του ταινιών (λογική συνέχεια από την εποχή του Το Μυστικό μου Λουλούδι), με περισσή όμως τρυφερότητα, ένα άψογο καστ χαρακτήρων και ηθοποιών, μία ακόμα υψηλή σύνθεση του Alberto Iglesias και στο σύνολο μια δημιουργία γεμάτη συμβολισμούς που ευστοχεί στην ψυχή, όπως και το κλασικό τραγούδι Cucurrucucu Paloma που ερμηνεύεται ιδανικά σε μια σεκάνς, υπό την γκεστ-σταρ παρουσία των Cecilia Roth και Marisa Paredes.
Βαθμολογία:
γαμαθ;
gamath?