Καθώς η Αμερική ζει τον αιματηρό εμφύλιο της, μια άλλη μάχη μαίνεται στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Έχοντας δει τον πατέρα του να δολοφονείται κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης συμμοριών, ο νεαρός Άμστερνταμ Βάλον φυγαδεύεται για τη δική του ασφάλεια. Μερικά χρόνια αργότερα, επιστρέφει εκεί στα περιβόητα Πέντε Σημεία της Νέας Υόρκης, μία από τις πιο επικίνδυνες περιοχές του κόσμου, λόγω των συμπλοκών ανάμεσα στους ντόπιους αγγλοσάξονες και τους ιρλανδούς και ιταλούς μετανάστες. Ο Άμστερνταμ γυρεύει πάνω απ’ όλα εκδίκηση για τον άδικο χαμό του πατέρα του, και για το σκοπό αυτό αναζητά τον κύριο υπεύθυνο. Πρόκειται για τον Γουίλιαμ Κάτινγκ, γνωστότερο με το παρατσούκλι “Μπιλ, ο Χασάπης”, που είναι ο απόλυτος κυρίαρχος των Πέντε Σημείων, καθώς έχει υπό τον έλεγχό του όλες τις συμμορίες της περιοχής.

Σκηνοθεσία:

Martin Scorsese

Κύριοι Ρόλοι:

Leonardo DiCaprio … Amsterdam Vallon

Daniel Day-Lewis … William ‘Bill the Butcher’ Cutting

Cameron Diaz … Jenny Everdeane

Jim Broadbent … William ‘Boss’ Tweed

John C. Reilly … Happy Jack Mulraney

Henry Thomas … Johnny Sirocco

Liam Neeson … ‘Priest’ Vallon

Brendan Gleeson … Walter ‘Monk’ McGinn

Gary Lewis … McGloin

Stephen Graham … Shang

Eddie Marsan … Killoran

Alec McCowen … αιδεσιμότατος Raleigh

David Hemmings … John F. Schermerhorn

Roger Ashton-Griffiths … P.T. Barnum

Michael Byrne … Horace Greeley

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Jay Cocks, Steven Zaillian, Kenneth Lonergan

Στόρι: Jay Cocks

Παραγωγή: Alberto Grimaldi, Harvey Weinstein

Μουσική: Howard Shore

Φωτογραφία: Michael Ballhaus

Μοντάζ: Thelma Schoonmaker

Σκηνικά: Dante Ferretti

Κοστούμια: Sandy Powell

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: Gangs of New York

Ελληνικός Τίτλος: Οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης

Σεναριακή Πηγή

  • Βιβλίο: The Gangs of New York: An Informal History of the Underworld του Herbert Asbury.

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρώτου αντρικού ρόλου (Daniel Day-Lewis), αυθεντικού σεναρίου, φωτογραφίας, μοντάζ, σκηνικών, κοστουμιών, ήχου και τραγουδιού (The Hands That Built America).
  • Χρυσή Σφαίρα σκηνοθεσίας και τραγουδιού (The Hands That Built America). Υποψήφιο για καλύτερη ταινία (δράμα), πρώτο αντρικό ρόλο (Daniel Day-Lewis) σε δράμα, και δεύτερο γυναικείο ρόλο (Cameron Diaz).
  • Βραβείο Bafta πρώτου αντρικού ρόλου (Daniel Day-Lewis). Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, μουσική, φωτογραφία, μοντάζ, σκηνικά, κοστούμια, ήχο, ειδικά εφέ και μακιγιάζ/κομμώσεις.

Παραλειπόμενα

  • Μεγαλωμένος στη Μικρή Ιταλία τη δεκαετία του 1950, ο Martin Scorsese παρατηρούσε ότι υπήρχαν σημεία παλιότερα από άλλα χρονικά. Έτσι, συνειδητοποίησε ότι δεν ήταν οι Ιταλοί οι πρώτοι κάτοικοι της περιοχής, κάτι που τον ενθουσίασε προς αναζήτηση. Τη δεκαετία του 1970, έπεσε πάνω στο βιβλίο The Gangs of New York: An Informal History of the Underworld (1927) και είδε τις προοπτικές για ένα έπος, αλλά φυσικά δεν μπορούσε ακόμα να βρει τους πόρους για κάτι τέτοιο. Το 1977, όμως, έγραψε ένα πρώτο προσχέδιο μαζί με τον Jay Cocks. Αυτό το προσωπικό του στοίχημα είδε το πράσινο φως όταν συναντήθηκε το 1999 με τον Harvey Weinstein, που τότε ήταν ένας εκ των προέδρων της Miramax Films.
  • Τα γυρίσματα έγιναν στο περίφημο στούντιο Cinecitta της Ρώμης, και κράτησαν σχεδόν έναν χρόνο.
  • Η ταινία ήταν έτοιμη να βγει μέσα στο 2001, αλλά η τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους καθυστέρησε την έξοδο. Ο λόγος ήταν ότι επειδή στο φιλμ παρουσιάζονταν μια άλλη άποψη πάνω στο χτίσιμο του Μεγάλου Μήλου, οι παραγωγοί φοβήθηκαν μήπως θεωρηθεί πρόκληση η άμεση των γεγονότων προβολή της.
  • Martin Scorsese και Leonardo DiCaprio δέχτηκαν να περικοπούν οι μισθοί τους, για να ρίξουν το μεγάλο μπάτζετ.
  • Από ατύχημα, ο Leonardo DiCaprio έσπασε τη μύτη του Daniel Day-Lewis πάνω στο γύρισμα μιας σκηνής, αλλά ο βρετανός ηθοποιός συνέχισε απτόητος να ερμηνεύει.
  • Η Sarah Michelle Gellar ήταν αρχικά η Τζένι. Έπειτα επιλέχτηκε η Sarah Polley από τον σκηνοθέτη, αλλά το στούντιο ήθελε μεγαλύτερο όνομα για τον ρόλο. Υποψήφιες για τον ίδιο ρόλο ήταν οι: Christina Applegate, Kate Beckinsale, Kirsten Dunst, Eliza Dushku, Heather Graham, Bryce Dallas Howard, Alyssa Milano, Natalie Portman Christina Ricci, Winona Ryder και Mena Suvari.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Οι U2 κλείνουν την ταινία με το The Hands That Built America, μια σύνθεση δικιά τους.
  • Ο Elmer Bernstein έγραψε μουσική για την ταινία, που απορρίφθηκε από τον δημιουργό.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 6/1/2009

Πέντε σημεία που παραπέμπουν στην πεντάλφα της κόλασης και συνοψίζουν ένα σχέδιο του Martin Scorsese ανοιχτό από τα μέσα του 1970, που έτυχε τελικά της καταλληλότερης εποχής προς υλοποίηση. Η Νέα Υόρκη μετά την 11/9/01 δέχεται μεγάλο πλήγμα στην υπερηφάνεια της, όταν της φανερώνεται ότι είναι «γεννημένη» μέσα σε κολυμπήθρα αίματος (μακριά από πατριωτισμούς) και μάλιστα αίματος από πολλές εθνότητες. Η ενός χρόνου καθυστέρηση που επιβλήθηκε στην ταινία μετά τα γεγονότα κρίνεται λογική, πάντα από πλευράς παραγωγής, κι όχι κοινής λογικής.

Ο Ιταλο-αμερικανός καταπιάνεται για πρώτη φορά με το ιστορικό έπος (πράγμα παράξενο, αφού στην εποχή της ακμής του ήταν σύνηθες) και σε γενικές γραμμές τα καταφέρνει. Η επιμελής αναπαράσταση της εποχής αγγίζει την τελειότητα, αφού για την κατασκευή τους -στα ιστορικά στούντιο της Τσινετσιτά- επικαλέστηκε ιστορικούς συμβούλους και ανέτρεξε σε εγχειρίδια της εποχής. Οι ερμηνείες συλλογικά και οι χαρακτήρες είναι ελκυστικοί, η αναγκαία βία περισσή και στιλιζαρισμένη, και αν ο σκηνοθέτης εμβάθυνε στους χαρακτήρες πιο «σκορτσεζικά» θα μιλούσαμε για αριστούργημα. Πολύ καλοί οι Daniel DayLewis (μοιάζει αρκετά επιτηδευμένος, αλλά διαμορφώνει κλίμα) και John C. Reilly, εκτός κλίματος το πρόσωπο, αλλά όχι η ερμηνεία, του Leonardo DiCaprio και κακή η μεταχείριση από την ακαδημία των Όσκαρ, αφού την πρότεινε για έντεκα κατηγορίες, χωρίς να τη βραβεύσει για καμία.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

16 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.