Αθήνα, Φεβρουάριος 1981. Μια παρέα ανθρώπων μαθαίνουν στο ελληνικό κοινό ότι τα κόμικς δεν είναι μόνο για παιδιά, έχοντας για μοναδικό κίνητρο την αγάπη για την ένατη τέχνη. Αυτή είναι η ιστορία της Βαβέλ, του θρυλικού περιοδικού κόμικς (και όχι μόνο), και των διεθνών φεστιβάλ που διοργάνωνε.

Σκηνοθεσία:

Μελέτης Μοίρας

Κύριοι Ρόλοι:

Αντώνης Τσιοτσιόπουλος … αφηγητής (φωνή)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Μελέτης Μοίρας

Παραγωγή: Μελέτης Μοίρας

Μουσική: Βασίλης Μαντζούκης

Φωτογραφία: Γιάννης Καπερνάρος, Κώστας Καπερνάρος, Χρήστος Τόλης, Εύη Τσάδαρη

Μοντάζ: Μιχάλης Καλλίγερης

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Βαβέλ – Από τη Σιωπή στην Έκρηξη
  • Διεθνής Τίτλος: Babel – From Silence to the Explosion
  • Εναλλακτικός Τίτλος: Βαβέλ – From Silence to the Explosion

Κύριες Διακρίσεις

  • Βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στο West Side Mountains Doc Fest.
  • Βραβείο ήχου στο φεστιβάλ Χαλκίδας.

Παραλειπόμενα

  • Πρώτο μεγάλου μήκους φιλμ για τον Μελέτη Μοίρα.
  • Ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος ακούγεται σε αφήγηση αποσπασμάτων από το βιβλίο «Η Τελική Λήθη/ Δε Φάιναλ Θολούθιον» του Κωστάκη Ανάν.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 17/11/2021

Ξεκινώντας να παρακολουθώ το ντοκιμαντέρ του Μελέτη Μοίρα, αντιλήφθηκα άμεσα πως έχουμε καλύψει όλα όσα αφορούν μια δουλειά που φέρει τα εχέγγυα για να χαρακτηριστεί κινηματογραφική. Προχωρώντας όμως παρακάτω, ανακάλυψα κάτι αληθινά σημαντικότερο. Κι αυτό με παρέπεμψε στη νεανική ηλικία, και την έκπληξη που είχα νιώσει τότε ανοίγοντας το πρώτο μου τεύχος της Βαβέλ…

Όσο κι αν θαυμάζει κανείς την ευρεσιτεχνία των πλάνων του Μοίρα, δεν μπορεί σιγά-σιγά παρά να προσπερνάει αυτή τη διαπίστωση, και να περνάει στο προκείμενο. Κι αυτό είναι ένα άνοιγμα συνομιλίας τού σήμερα με το χθες, ως μια παράλληλη δόση νοσταλγίας που επιβάλλεται να αισθανθούν και οι σύγχρονοι νέοι ως βασικό τους έλλειμα, και η νοητή ανταλλαγή σκέψεων σε σχέση με το πού βαδίζουμε ως κάτοικοι αυτής της χώρας. Ως παράδειγμα μόνο αξίζει να αναλογιστεί κανείς αν σε 30 χρόνια ακούγεται νοσταλγικά η τραπ ή το tik-tok, ή κάποιοι τότε θα ανατρέχουν μόνο σε καθημερινές αναμνήσεις, μια και η τέχνη που μεγάλωσαν δεν τους αγγίζει πλέον τις εσωτερικές χορδές…

Το μυστικό για αυτά έγκειται στο ότι έχουμε ανθρώπους που δικαιολογούν εκείνα που έθεσαν τότε τη Βαβέλ ως μια επαναστατική καλλιτεχνική κίνηση για τα ελληνικά δεδομένα, μια και η άποψη τους είναι φρέσκια μέχρι σήμερα, και διατηρεί έναν νεανικό αέρα, έτσι όπως επιβάλλεται να σκέφτεται ένας νέος που επιθυμεί η γενιά του να κάνει καλύτερα τα πράγματα. Αυτό δεν είναι ένα «τράβηγμα αυτιού», όπως εύκολα θα μπορούσε να εκληφθεί, μια και η μόνη γενιά που δεν ελέγχει απόλυτα ποτέ τα προϊόντα που απευθύνονται σε αυτήν, είναι αυτή που στο τώρα περνάει από το σχολείο στον δρόμο. Και τα ονομάζουμε «προϊόντα», πρώτον επειδή έχουν ανάλογη τιμολόγηση-τίμημα, και δεύτερον επειδή συνηθίζεται τα περισσότερα από αυτά να έχουν κατασκευαστεί (το ρήμα ταιριάζει δυστυχώς ακόμα και στην τέχνη) από ανθρώπους αρκετά μεγαλύτερης ηλικίας που βλέπουν τον νέο ως πελάτη τους.

Για να μην ξεφεύγουμε όμως από κάτι που έτσι κι αλλιώς -για να δικαιολογηθώ κι εγώ- επιφέρει συνομιλία και όχι απομόνωση σκέψης, έχουμε ένα ντοκιμαντέρ που απευθύνεται άμεσα στη νεανική ψυχή του σημερινού μεσήλικα, και αυτή του ανθρώπου που κουβαλάει βιβλία στην τσάντα, είτε σχολείου είτε σχολής. Και για να βρούμε το «χρυσό ψεγάδι» στο φιλμ, μένει να παραπονεθούμε για τη μικρή του διάρκεια, που όσο χορταστικό κι αν είναι ως υλικό, σε αφήνει από νωρίς μακριά του. Λείπουν σίγουρα ακόμα περισσότερα αποσπάσματα ατόφιου βαβελικού χιούμορ.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

5 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *