Ο Μισέλ, ένας μικροκακοποιός που καταζητείται για τον φόνο ενός αστυνομικού, ερωτεύεται παράφορα μια ατίθαση αμερικανίδα δημοσιογράφο, την Πατρίτσια. Εκείνη τον κρύβει, κι ένας έρωτας γεννιέται ανάμεσά τους. Θα καταφέρει να ξεφύγει από την αστυνομία που σιγά σιγά τον πλησιάζει, ώστε να πείσει την Πατρίτσια να τον ακολουθήσει στην Ιταλία;

Σκηνοθεσία:

Jean-Luc Godard

Κύριοι Ρόλοι:

Jean-Paul Belmondo … Michel Poiccard/Laszlo Kovacs

Jean Seberg … Patricia Franchini

Daniel Boulanger … επιθεωρητής Vital

Henri-Jacques Huet … Antonio Berrutti

Roger Hanin … Carl Zubart

Jean-Pierre Melville … Parvulesco

Jean-Luc Godard … το καρφί

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Jean-Luc Godard

Στόρι: Francois Truffaut, Claude Chabrol

Παραγωγή: Georges de Beauregard

Μουσική: Martial Solal

Φωτογραφία: Raoul Coutard

Μοντάζ: Cecile Decugis

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: A Bout de Souffle

Ελληνικός Τίτλος: Με Κομμένη την Ανάσα

Διεθνής Τίτλος: Breathless

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Χωρίς Ανάσα (1983)

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Bafta ξένης ηθοποιού (Jean Seberg).
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου. Βραβείο σκηνοθεσίας.

Παραλειπόμενα

  • Μαζί με τα 400 Χτυπήματα και το Χιροσίμα Αγάπη μου καθιέρωσαν τη Νουβέλ Βαγκ, που έμελλε να αλλάξει για πάντα το πρόσωπο της έβδομης τέχνης.
  • Ανάμεσα στους διάσημους που κάνουν μικρά περάσματα, είναι οι Philippe de Broca, Jean Douchet και Jacques Rivette.
  • Ο Francois Truffaut ήταν που διάβασε σε εφημερίδα για μια υπόθεση του 1952, όπου κάποιος Michel Portail έκλεψε μαζί με την αμερικανίδα φίλη του, Beverly Lynette, ένα αυτοκίνητο, ώστε να ταξιδέψουν στη Χάβρη για να δει την άρρωστη μητέρα του. Αντί να φτάσουν όμως, κατέληξε να σκοτώσει έναν αστυνομικό. Δούλεψε αυτό το στόρι μαζί με τον Claude Chabrol, αλλά το παράτησαν όταν κόλλησαν στη δομή του.
  • Εργαζόμενος τότε ως ανταποκριτής τύπου της 20th Century Fox, ο Godard συνάντησε τον παραγωγό Georges de Beauregard, κι εκείνος συμφώνησε να του δώσει την ευκαιρία να κάνει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του. Αφού εργάστηκε επί 6 εβδομάδες πάνω σε ένα άλλο σχέδιο, βαρέθηκε κι επέλεξε το συγκεκριμένο. Chabrol και Truffaut συμφώνησαν να του δώσουν το στόρι τους, και έστειλαν ένα γράμμα στον de Beauregard ότι θα έβαζαν τα ονόματα τους στα κρέντιτ εάν το σκηνοθετούσε ο Godard.
  • Ο Godard βάσισε τον κεντρικό χαρακτήρα του στον σεναριογράφο Paul Gegauff, που είχε τη φήμη γυναικά.
  • Ο Jean-Paul Belmondo είχε ήδη παίξει σε κάποιες ταινίες, αλλά δεν ήταν καθόλου γνωστός εκτός Γαλλίας. Έτσι, ο δημιουργός αναζήτησε ένα μεγαλύτερο όνομα για τον γυναικείο ρόλο, που θα δέχονταν όμως να παίξει σε ταινία χαμηλού προϋπολογισμού. Γνωρίζοντας τον Francois Moreuil, έκανε πρόταση στη σύζυγο του, Jean Seberg. Εκείνη συμφώνησε, αλλά το ένα/έκτο του μπάτζετ πήγε στον μισθό της, ενώ κι ο Moreuil πήρε έναν μικρό ρόλο.
  • Η ταινία έμεινε διάσημη και για την τεχνική των jump-cut, κάτι που ο σκηνοθέτης είδε σε μια συμπαραγωγή Γαλλίας-Ακτής Ελεφαντοστού, το Moi, un Noir (1958).
  • Ο Godard οραματίστηκε το φιλμ ως ντοκιμαντέρ, βάζοντας τον διευθυντή φωτογραφίας να έχει την κάμερα στο χέρι χωρίς τη χρήση τεχνητού φωτισμού. Η κάμερα ήταν η Ilford HP5, που άντεχε και σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού.
  • Η μοντέζ Decugis είχε πει ότι η ταινία πριν κάνει πρεμιέρα είχε τη φήμη της χειρότερης της χρονιάς.
  • Κατάφερε να τραβήξει στις αίθουσες της Γαλλίας πάνω από δύο εκατομμύρια θεατές.
  • Πάμπολλες οι μετέπειτα πολιτισμικές επιρροές, ενώ το 1983 έγινε ριμέικ στις ΗΠΑ με τους Richard Gere και Valerie Kaprisky.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σοφία Γουργουλιάνη

Έκδοση Κειμένου: 16/8/2011

Η απόλυτη «σημαία» της γαλλικής Νουβέλ Βαγκ. Κάπου εδώ άρχισαν όλα… Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με την ίσως χαρακτηριστικότερη ταινία του νέου γαλλικού κύματος. Ο Γκοντάρ μάς εισάγει στις βασικές έννοιες και την τεχνοτροπία αρκετών μεταγενέστερων δημιουργιών και δημιουργών. Η κάμερα κινείται αδιάκοπα, το μοντάζ είναι ίσως ένα από τα ομορφότερα όλων των εποχών, και το Παρίσι αναδεικνύεται σε πρωταγωνιστή με τα πολλά εξωτερικά γυρίσματα στους φαρδιούς δρόμους του. Το σενάριο είναι φαινομενικά απλοϊκό, προσφέρεται όμως για πολλές αναγνώσεις σε όσους έχουν εντρυφήσει στις αναζητήσεις των νέων της δεκαετίας του 1960. Ο υπαρξισμός, η αέναη αναζήτηση της ουσίας και η κυρίαρχη απαισιοδοξία στις ανθρώπινες σχέσεις είναι εδώ για όσους ξέρουν να τα δουν.

Τέλος, το Με Κομμένη την Ανάσα εισάγει το έκπληκτο κοινό της εποχής στους χαρακτηριστικούς ήρωες της Νουβέλ Βαγκ, άνθρωποι καθημερινοί που όμως δεν παύουν να εκπλήσσουν με τις αντιδράσεις και την αντισυμβατική συμπεριφορά τους. Η σχέση αιτίου-αιτιατού δεν κυριαρχεί στην αφηγηματική δομή και κατά συνέπεια ούτε και στην ανθρώπινη συμπεριφορά. Δεν πρόκειται για την καλύτερη ταινία της Νουβέλ Βαγκ, πρόκειται όμως για την απόλυτη σπουδή πάνω σε ένα ολόκληρο κινηματογραφικό ρεύμα που γέννησε απαράμιλλα αριστουργήματα.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

27 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.