
Ζωικό Βασίλειο
- Le Règne Animal
- The Animal Kingdom
- 2023
- Γαλλία
- Γαλλικά
- Δραματικό Θρίλερ, Επιστημονικής Φαντασίας, Μυστηρίου, Περιπέτεια, Τρόμου
- 30 Μαΐου 2024
Στο εγγύς μέλλον, ένα μυστηριώδες φαινόμενο χτυπά την ανθρωπότητα και ανεξήγητες μεταλλάξεις μεταμορφώνουν σταδιακά τμήματα του πληθυσμού σε υβρίδια ανθρώπου-ζώου. Τα πλάσματα, που θεωρούνται απειλή από πολλούς, στέλνονται σε εξειδικευμένο κέντρο σε μια προσπάθεια να σταματήσουν τις μεταλλάξεις τους από το να προχωρήσουν σε άλλο επίπεδο και να ελέγξουν τις φαινομενικές βίαιες τάσεις τους. Όταν μια συνοδεία που μεταφέρει υβρίδια σε μια νέα εγκατάσταση, συντρίβεται σε ένα δάσος, η παράνοια εξαπλώνεται στην τοπική κοινότητα καθώς τα επιζώντα πλάσματα σκορπίζονται στην άγρια φύση. Ο Φρανσουά, μαζί με τον 16χρονο γιο του, Εμίλ, ξεκινούν μια απεγνωσμένη αναζήτηση για τη σύζυγό του, Λένα, η οποία εξαφανίστηκε μετά το δυστύχημα. Καθώς ο Φρανσουά προσκολλάται στο παρελθόν της οικογένειας, χάνει σταδιακά τον έλεγχο του Εμίλ, ο οποίος έχει αρχίσει να παρατηρεί μεταλλάξεις στο σώμα του, αφήνοντας τη μοίρα του όλο και πιο αβέβαιη.
Σκηνοθεσία:
Thomas Cailley
Κύριοι Ρόλοι:
Romain Duris … Francois Marindaze
Paul Kircher … Emile Marindaze
Adele Exarchopoulos … Julia Izquierdo
Tom Mercier … Fix
Billie Blain … Nina Moktari
Nathalie Richard … καθηγήτρια Valerie Beaudoin
Saadia Bentaieb … Naima
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Thomas Cailley, Pauline Munier
Στόρι: Pauline Munier
Παραγωγή: Pierre Guyard
Μουσική: Andrea Laszlo De Simone
Φωτογραφία: David Cailley
Μοντάζ: Lilian Corbeille
Σκηνικά: Julia Lemaire
Κοστούμια: Ariane Daurat
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Le Regne Animal
- Ελληνικός Τίτλος: Ζωικό Βασίλειο
- Διεθνής Τίτλος: The Animal Kingdom
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του φεστιβάλ Κανών.
- Βραβείο ειδικών εφέ στο φεστιβάλ του Σίτζες.
- Βραβείο μουσικής, φωτογραφίας, κοστουμιών, ήχου και ειδικών εφέ στα Cesar. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, πρώτο αντρικό ρόλο (Romain Duris), υποσχόμενο ηθοποιό (Paul Kircher), σενάριο, μοντάζ και σκηνικά.
Παραλειπόμενα
- Επιστροφή στην κινηματογραφική σκηνοθεσία για τον Thomas Cailley μετά από 9 χρόνια και το ντεμπούτο του, Έρωτας με την Πρώτη Μπουνιά.
- Η Pauline Munier συνέλαβε τη συγκεκριμένη ιδέα καθόσον ήταν ακόμα φοιτήτρια. Ο Cailley τη γνώρισε όταν συμμετείχε ως μέλος επιτροπής σε εργασίες μαθητών, και ήταν ο ίδιος που της πρότεινε να μετατρέψουν την ιδέα της μαζί σε σενάριο.
- Ο σκηνοθέτης εργάστηκε στο πλάι του καλλιτέχνη κόμικς Frederik Peeters και μαζί σχεδίασαν τα μισά άνθρωποι-μισά ζώα πλάσματα. Η όλη διαδικασία ξεκίνησε δύο χρόνια πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Έμπνευση για αυτά παρείχαν τα γλυπτά των Ron Mueck και Patricia Piccinini.
- Ο Cailley έκοψε δύο λεπτά από τον επίλογο μετά την πρεμιέρα της ταινίας στις Κάνες. Αυτό το σημείο όμως συμπεριλήφθηκε στην blu-ray εκδοχή.
Κριτικός: Πάρις Μνηματίδης
Έκδοση Κειμένου: 30/5/2024
Είναι το φιλμ του Thomas Cailley μια αλληγορία για όσα πέρασαν οι δυτικές κοινωνίες (γιατί αυτό είναι το πρίσμα μέσα από το οποίο φιλτράρονται τα γεγονότα) κατά τη διάρκεια των μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης της COVID-19; Μήπως μιλάει έμμεσα και για το πώς αντιμετωπίζει η Ευρώπη σε επίπεδο κοινωνιών και πολιτικών ηγεσιών τα μεταναστευτικά και προσφυγικά ρεύματα στην παρούσα συγκυρία; Παραπέμπουν ίσως κάποιες αναφορές και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά τα διεμφυλικά άτομα ακόμη και σ’ ένα θεωρητικά πιο ανεκτικό σήμερα;
Εσκεμμένα το σενάριο πατάει πάνω σε πολλές βάρκες, ενδεχομένως γιατί ήταν στις προθέσεις των Thomas Cailley και Pauline Munier να τοποθετηθούν πάνω σ’ έναν μεγάλο αριθμό ζητημάτων τα οποία συζητιούνται τώρα στη δημόσια σφαίρα. Οι αντιστοιχίες όμως κάποιων εκ των συνθηκών της ιστορίας με υπαρκτές καταστάσεις δεν είναι πάντα επεξεργασμένες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με αποτέλεσμα να ακούγονται μερικά «φάλτσα» όσον αφορά τα νοήματα. Και τελικά, ενώ αρθρώνονται κάποια επιχειρήματα, μένει η αίσθηση πως δεν εξάγεται κάποιο συνολικό συμπέρασμα για την ποικιλία των θεματικών που συμπεριλαμβάνονται στον σκελετό της πλοκής. Γι’ αυτό και τα πράγματα πάνε καλύτερα όταν γίνεται εστίαση στο «ψυχαγωγικό» και αγωνιώδες κομμάτι, έστω και αν δύσκολα θα μπορούσε κανείς να αποκαλέσει το φιλμ καθαρό μπλοκμπάστερ, ακόμη και με αυτά τα στοιχεία.
Παρότι στοχεύοντας πρωτίστως σε μια mainstream κατεύθυνση, το «Ζωικό Βασίλειο» κατορθώνει να χωρέσει και κάποιες πιο «ζόρικες» για το ευρύ κοινό επιρροές, από τον σωματικό τρόμο ενός Cronenberg μέχρι κάποιες ελαφριές πινελιές βίας με βάση το New French Extremity. Την περισσότερη ώρα πάντως προσπαθεί να κάνει τον θεατή να συνηθίσει μια εκτός ασφαλών συνταγών κεντρική ιδέα συνδυάζοντάς την με ένα προσγειωμένο οικογενειακό δράμα στον πυρήνα της δραματουργίας. Κατορθώνει να εκμαιεύσει στιγμές από το πρωταγωνιστικό του δίδυμο που εκπέμπουν μια αλήθεια, αν και η κατεύθυνση που τελικά επιλέγει για τη διαδρομή τους αφήνει κάποια ερωτήματα αναπάντητα με τρόπο που δεν ικανοποιεί. Στα θετικά μια πολύ έξυπνη εναρκτήρια σκηνή, που βάζει γρήγορα στο κλίμα χωρίς να πλατειάζει ή να φλυαρεί με πολλές εξηγήσεις, καθώς αυτές έρχονται σταδιακά στην πορεία.
Δύο εξαιρετικές ερμηνείες βοηθάνε στο να λειτουργήσει καλύτερα το όλο «πακέτο», τόσο ο Romain Duris που κατορθώνει να «παντρέψει» μια πιο μοντέρνα και μια πιο παραδοσιακή αντίληψη του πατρικού ρόλου, αποτυπώνοντας το μεταίχμιο της ταυτότητας στο οποίο βρίσκονται πολλοί από τους γονείς της αποκαλούμενης Γενιάς Χ, αλλά ακόμη περισσότερο ο Paul Kircher που μεταδίδει πολύ αποτελεσματικά το εφηβικό άγχος του χαρακτήρα του, και κυρίως τον φόβο που τον κυριεύει στην προσπάθεια να συμβιβαστεί με ραγδαίες αλλαγές σε ατομικό επίπεδο.
Ο απολογισμός είναι κάπως άνισος ομολογουμένως, ωστόσο δεν γίνεται να μην παραδεχθεί κάποιος πως πρόκειται για μια δημιουργία που παίρνει ρίσκα, ακόμη κι αν επίτηδες «κατεβάζει» ταχύτητες σε ορισμένα σημεία για να μην πετάξει εκτός τον πιο επιφυλακτικό συγκριτικά σινεφίλ. Ο παράγοντας της πρωτοτυπίας, όπως και το γεγονός ότι πρόκειται για μια από τις λίγες ευρωπαϊκές παραγωγές εκεί έξω (μη συμπεριλαμβάνοντας το Ηνωμένο Βασίλειο που αποτελεί μια ξεχωριστή κατηγορία διαχρονικά) που επιτυχημένα χτίζει από το μηδέν ένα μίνι σύμπαν επιστημονικής φαντασίας, συνεισφέρουν έτσι ώστε η θέαση να κυλάει με ενδιαφέρον.
Βαθμολογία: