
Αμήν.
- Amen.
- 2002
- Γαλλία
- Αγγλικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Γερμανικά
- Βιογραφία, Δραματική, Δραματικό Θρίλερ, Εποχής, Θρησκευτική, Ιστορική, Πολεμικό Δράμα, Πολιτική, Πολιτικό Θρίλερ
- 06 Δεκεμβρίου 2002
Ένας αξιωματικός των Ες-Ες έχει αντιληφθεί με τρόμο τη γενοκτονία που διαπράττεται κατά του εβραϊκού πληθυσμού στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Στην προσπάθειά του να αναδείξει το θέμα, στρέφεται ως πιστός καθολικός στη Γερμανική εκκλησία αλλά και στο Βατικανό, με βλέψεις για τον ίδιο τον πάπα. Γρήγορα όμως θα συνειδητοποιήσει πως η εκκλησία έχει συμφέροντα να αποσιωπηθεί η υπόθεση, βάζοντας τελικά τη δική του ζωή αλλά και της οικογένειάς του σε κίνδυνο.
Σκηνοθεσία:
Κώστας Γαβράς
Κύριοι Ρόλοι:
Ulrich Tukur … Kurt Gerstein
Mathieu Kassovitz … Riccardo Fontana
Ulrich Muhe … ο γιατρός
Michel Duchaussoy … ο καρδινάλιος
Ion Caramitru … κόμης Fontana
Marcel Iures … πάπας Pius XII
Friedrich von Thun … Ludwig Gerstein
Antje Schmidt … Elfriede Gerstein
Hanns Zischler … Ernst-Robert Grawitz
Sebastian Koch … Rudolf Hoss
Angus MacInnes … Tittman
Richard Durden … πρέσβης Taylor
Monica Bleibtreu … Κα Hinze
Justus von Dohnanyi … βαρόνος Von Otter
Susanne Lothar … Alexandra Baltz
Marina Berti … η πριγκίπισσα
Michael Mendl … μονσινιόρ Hudal
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Κώστας Γαβράς, Jean-Claude Grumberg
Παραγωγή: Andrei Boncea
Μουσική: Armand Amar
Φωτογραφία: Patrick Blossier
Μοντάζ: Yannick Kergoat
Σκηνικά: Ari Hantke
Κοστούμια: Edith Vesperini
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Amen.
- Ελληνικός Τίτλος: Αμήν.
Σεναριακή Πηγή
- Θεατρικό: Der Stellvertreter. Ein Christliches Trauerspiel του Rolf Hochhuth.
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου.
- Υποψήφιο για αντρική ερμηνεία (Ulrich Tukur) στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.
- Βραβείο σεναρίου στα Cesar. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, πρώτο αντρικό ρόλο (Mathieu Kassovitz), μουσική, φωτογραφία και ήχο.
Παραλειπόμενα
- Βασίζεται σε θεατρικό του Rolf Hochhuth από το 1963, το οποίο αναμιγνύει αληθινά πρόσωπα, όπως του Kurt Gerstein, και γεγονότα που δικαιώθηκαν για την ακρίβεια τους μεταγενέστερα. Το θεατρικό είχε δεχτεί έντονη επίθεση από την καθολική έδρα αλλά και εβραϊκούς κύκλους ως προς την απεικόνιση του πάπα Πίου του 12ου, ενώ προκάλεσε ακόμα και διπλωματικές εντάσεις. Πλέον θεωρείται κλασικό για το γερμανικό μεταπολεμικό θέατρο.
- Το Βατικανό δεν επέτρεψε να γίνουν γυρίσματα στο έδαφος του, και αντικαταστάθηκε για το φιλμ από το παλάτι της ρουμανικής βουλής. Κάποια από τα εξωτερικά του πλάνα είναι σε παλάτι της Μογκοσοάια, έξω από το Βουκουρέστι.
- Έσχατος κινηματογραφικός ρόλος για τη Marina Berti.
- Ο Rolf Hochhuth βρέθηκε στην πρεμιέρα της ταινίας στο Βερολίνο, και τη στήριξε.