Κυριακάτικο Ξύπνημα
- Κυριακάτικο Ξύπνημα
- Windfall in Athens
- 1954
- Ελλάδα
- Ελληνικά
- Αισθηματική, Κομεντί
- 11 Ιανουαρίου 1954
Μια νέα κοπέλα, η Μίνα, πρωί Κυριακής, πηγαίνει για μπάνιο. Αλλά στην παραλία δυο πιτσιρικάδες της κλέβουν την τσάντα, στην οποία υπάρχει ένα λαχείο. Οι πιτσιρικάδες το πουλάνε στον Αλέξη, έναν φτωχό μουσικό. Στην κλήρωση το λαχείο κερδίζει τον πρώτο αριθμό. Η Μίνα, που θα θυμηθεί τι αριθμό είχε το λαχείο, προσπαθεί να διεκδικήσει τα χρήματα, τα οποία όμως θα πάνε στον Αλέξη, ο οποίος είναι κάτοχος του δελτίου. Νιώθει συμπάθεια για τη Μίνα και θέλει να της δώσει το ένα τρίτο από τα κέρδη. Εκείνη δεν δέχεται, θέλει όλο το ποσό. Θέλει να προσφύγει στη δικαιοσύνη, αλλά ο έρωτας θα την ενώσει με τον Αλέξη.
Σκηνοθεσία:
Μιχάλης Κακογιάννης
Κύριοι Ρόλοι:
Δημήτρης Χορν … Αλέξης Λορεντζάτος
Έλλη Λαμπέτη … Ασημίνα ‘Μίνα’ Λαμπρινού
Γεώργιος Παππάς … Παύλος Καραγιάννης
Τασσώ Καββαδία … Λίζα Καραγιάννη
Μαργαρίτα Παπαγεωργίου … Ειρήνη Λαμπρινού
Σαπφώ Νοταρά … Δις Καίτη
Χρυσούλα Πατεράκη … Κα Λαμπρινού
Γιώργος Ιορδανίδης … Στεφανής
Κική Πέρση … γραμματέας
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Μιχάλης Κακογιάννης
Παραγωγή: Βασίλης Λαμπίρης, Σωτήρης Μήλας
Μουσική: Ανδρέας Ανανγώστης
Φωτογραφία: Alevise Orfanelli
Μοντάζ: Albert Naguib
Σκηνικά: Γιάννης Τσαρούχης
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Κυριακάτικο Ξύπνημα
- Διεθνής Τίτλος: Windfall in Athens
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών.
Παραλειπόμενα
- Ήταν μια παράκληση του Χορν προς τον Μιχάλη Κακογιάννη, που δεν είχε ξανά σκηνοθετήσει στο σινεμά, να κάνει την ταινία ως διαφήμιση του θιάσου του που διατηρούσε με την Έλλη Λαμπέτη και τον Γιώργο Παππά. Επί αυτού, του ζήτησε και οι τρεις κεντρικοί ρόλοι να είναι ισοδύναμοι.
- Η εγχώρια κριτική της εποχής εγκωμίασε την ταινία, μιλώντας περί της έναρξης ενός νέου κύματος, της Αθηναϊκής Σχολής.
- Πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση για την Τασσώ Καββαδία. Πρώτη εμφάνιση και για την Μαργαρίτα Παπαγεωργίου, που έπαιξε σε ακόμα 5 -σημαντικές- ταινίες, αλλά και την Κική Πέρση και τη Χρυσούλα Πατεράκη (η μητέρα του ηθοποιού Ανδρέα Φιλιππίδη).
- Σε ρόλο περαστικού, κάνει τη μοναδική του εμφάνιση επί της μεγάλης οθόνης ο μεγάλος ζωγράφος και σκηνογράφος Γιάννης Τσαρούχης (εδώ υπογράφει τα σκηνικά).
- Τα εξωτερικά γυρίσματα έγιναν στην Αθήνα, αλλά αυτά σε εσωτερικούς χώρους είναι στο Κάιρο (στούντιο Naxas). Εκεί η Λαμπέτη αρρώστησε από αμοιβάδες, με αποτέλεσμα να χάνει συνεχώς βάρος, και ο Κακογιάννης να προσπαθεί να το καλύπτει από σκηνή σε σκηνή.
- Στα γυρίσματα αυτής της ταινίας γεννήθηκε η επτάχρονη θυελλώδης σχέση ανάμεσα στον Χορν και τη Λαμπέτη.
- Με 103.252 εισιτήρια, τερμάτισε στην πρώτη θέση της σαιζόν της (21 ελληνικές ταινίες).
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο Μάνος Χατζιδάκις έγραψε το τραγούδι Δυστυχισμένος, όπου ερμηνεύει ο Χορν.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 1/12/2015
Προσωπικά, θεωρώ πως με αυτή την ταινία ο ελληνικός κινηματογράφος είπε το μεγάλο «καλημέρα» στην ποιότητα. Στην εποχή του βιάστηκαν κάποιοι να το συμπεριλάβουν σε κάτι που ονόμασαν «Αθηναϊκή Σχολή», που δεν είχε μεν συνέχεια, αλλά πράγματι ήταν τόσο καινό που εξήρε δικαίως τον θαυμασμό. Ο Κακογιάννης πλάθει με καθάριους όρους τον όρο κομεντί, παρουσιάζει δράση μέσα στην κωμική του διάσταση, κι επιτέλους ένα ζευγάρι που χαίρεσαι να παρακολουθείς. Η Έλλη Λαμπέτη και ο Δημήτρης Χορν έχουν την απόλυτη χημεία και είναι διασκεδαστικότατοι στη μεταξύ τους κόντρα. Το σενάριο παραπέμπει στις βωβές αμερικανικές κομεντί, παρά στις ομιλούσες με Χέμπορν-Τρέισι, που κάποιος θα βιάζονταν να πει, κι εκεί μπαίνουν κάποια όρια στην ταινία. Παρότι μοντέρνα για τα τότε ελληνικά στάνταρ, εμμένει αρκετά ρετρό ο τρόπος αφήγησης της στο πέρασμα του χρόνου. Θα ήθελα να πιστεύω ότι την έχετε ήδη δει, αλλά αν δεν το έχετε κάνει, πάντα υπάρχει μια ευκαιρία.
Βαθμολογία: