Νέα Υόρκη, 1985. Η Αμερική έχει επιστρέψει νικήτρια από το Βιετνάμ, έχει πρόεδρο τον Ρίτσαρντ Νίξον και βρίσκεται στα πρόθυρα πυρηνικού πολέμου με τη Σοβιετική Ένωση. Όλοι οι παλιοί υπερήρωες έχουν δια νόμου αποσυρθεί, όταν όμως ένας από αυτούς δολοφονείται, ο μασκοφόρος ντετέκτιβ Ρόρσαχ πιστεύει ότι αυτή είναι η αρχή μιας τεράστιας, πολύ επικίνδυνης πλεκτάνης.
Σκηνοθεσία:
Zack Snyder
Κύριοι Ρόλοι:
Billy Crudup … Jon Osterman/Dr. Manhattan
Matthew Goode … Adrian Veidt/Ozymandias
Malin Akerman … Laurie Jupiter/Silk Spectre II
Patrick Wilson … Daniel ‘Dan’ Dreiberg/Nite Owl II
Carla Gugino … Sally Jupiter/Silk Spectre
Jackie Earle Haley … Walter Kovacs/Rorschach
Dan Payne … William Brady/Dollar Bill
Niall Matter … Byron Lewis/Mothman
Apollonia Vanova … Ursula Zandt/Silhouette
Stephen McHattie … Hollis Mason/Nite Owl
Matt Frewer … Edgar Jacobi/Moloch
Danny Woodburn … Big Figure
Rob LaBelle … Wally Weaver
Robert Wisden … πρόεδρος Richard Nixon
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: David Hayter, Alex Tse
Παραγωγή: Lawrence Gordon, Lloyd Levin, Deborah Snyder
Μουσική: Tyler Bates
Φωτογραφία: Larry Fong
Μοντάζ: William Hoy
Σκηνικά: Alex McDowell
Κοστούμια: Michael Wilkinson
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Watchmen
- Ελληνικός Τίτλος: Watchmen
Σεναριακή Πηγή
- Σειρά κόμικς: Watchmen των Dave Gibbons, Alan Moore.
Παραλειπόμενα
- Οι Watchmen εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στη μίνι σειρά κόμικ (12 τευχών) της DC Comics το 1986.
- Η διασκευή των Watchmen ξεκίνησε να σχεδιάζεται ήδη από το 1987. Πρώτα ασχολήθηκε με αυτόν η 20th Century Fox, πριν περάσει στα χέρια της Warner Bros. Στις αρχές των 2000 ήταν οι Universal Pictures, Revolution Studios και Paramount Pictures που έκαναν την προσπάθεια, πριν επιστρέψει το 2005 το σχέδιο οριστικά αυτή τη φορά στη Warner.
- Ο Terry Gilliam ήταν ο πρώτος που ανέλαβε να το σκηνοθετήσει, αλλά εγκατέλειψε ομολογώντας ότι το συγκεκριμένο κόμικ δεν μπορούσε να γίνει ταινία. David Hayter, Darren Aronofsky, Michael Bay και Paul Greengrass είχαν την ευκαιρία τους, αλλά έπεσαν θύματα των πολλών δυσκολιών της παραγωγής, κυριότερα ως προς το μπάτζετ της.
- Ο Snyder βασίστηκε και πάλι στα πολλά storyboard, που είχαν μοντέλο το ορίτζιναλ κόμικ, αλλά επέλεξε να μη γυριστεί ολόκληρη η ταινία σε πράσινες οθόνες, μα σε κανονικά σκηνικά.
- Kevin Costner, Christopher Walken και Richard Gere ήταν υποψήφιοι ανά καιρούς για τον Nite Owl II.
- Ο ρόλος της Λόρι πέρασε κι από τις: Hilary Swank, Natalie Portman, Rachel Weisz, Jennifer Connelly και Jessica Alba.
- Ο Tom Cruise είχε δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον ρόλο του Ozymandias, φτάνοντας να συναντηθεί και με τον Snyder.
- Για τον ρόλο της Σάλι, είχαν περάσει τα ονόματα των: Liv Tyler, Jamie Lee Curtis, Ann-Margret, Catherine Zeta-Jones και Sigourney Weaver.
- Στο φιλμ υπάρχουν 1.100 λήψεις οπτικών εφέ, από τις οποίες το ένα τέταρτο είναι ψηφιακές. 10 διαφορετικές εταιρίες ειδικών εφέ εμπλάκηκαν για τη δημιουργία τους.
- Ο Dave Gibbons, ο ένας εκ των δημιουργών των ηρώων, λειτούργησε ως σύμβουλος του Snyder, αλλά ο δεύτερος, ο Alan Moore, δήλωσε ότι δεν ήθελε καν να δει την ταινία.
- Υπάρχουν ακόμα δύο εκδοχές της ταινίας: το Director’s Cut (186 λεπτά) και το Ultimate Cut (215 λεπτά).
- Το φιλμ πόλωσε κριτικούς και φαν, και δεν είχε ιδιαίτερη επιτυχία στα ταμεία. Κόστισε 138 εκατομμύρια δολάρια, με τα έσοδα να φτάνουν στα 183,5. Τον μεγαλύτερο όγκο των εσόδων τον όφειλε στο πολύ δυνατό του άνοιγμα.
- Το 2019, η HBO έβγαλε μια ιδιαιτέρως πετυχημένη σειρά με τους Watchmen.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Η διασκευή του Desolation Row (Bob Dylan) από τους My Chemical Romance βγήκε και σε σινγκλ.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 9/3/2009
Είναι ερεθιστικό να συνειδητοποιείς ότι είδες την κορυφή ενός πάνθεον που συνεχώς ανανεώνεται. Ο Σκοτεινός Ιππότης ξεγυμνώνεται μαζί με κάθε άλλη ταινία που αφορά σούπερ-ήρωες, και το είδος χαίρει μιας νέας διάστασης. Το συμπαντικότερο που χαρίσει με τη σειρά του το Watchmen είναι… η ελπίδα! Το σινεμά έχει μέλλον ακόμα και ως μπλοκμπάστερ, ακόμα και από ανθρώπους σαν τον Zack Snyder, που με μεγάλη δυσκολία θα ονόμαζα δημιουργό. Μόνο αληθινό μειονέκτημα, για να ξεμπερδεύω μ’ αυτό, είναι πως η φιλοσοφία της ταινίας είναι άπλετη επιμέρους, αλλά δεν συγκλίνει σε ένα μεγάλο νόημα. Εκτός κι αν πιστέψουμε σε κάποιες θεωρίες συνωμοσίας…
Ο Snyder διασκευάζει κόμικ και δεν κατασκευάζει κόμικ, όπως έκανε με τους 300. Διατηρεί παραδοσιακό ύφος και το παντρεύει ευχάριστα με στιλιζαρισμένες σκηνές, που δεν υπάρχουν για να κλέψουν την παράσταση. Αναπτύσσει ισοδύναμα ήρωες, με τον καθένα να «πλέει» μέσα σε έναν παντελώς δικό του διάκοσμο. Επίσης, προς ανάπτυξη τους, καταργεί τη χρονική συνέχεια, με ένα στυλ που παραπέμπει σε διαφορετικά τεύχη για τον καθένα. Το σενάριο απλώνεται επικίνδυνα, και όμως πάντα βγάζει νόημα και δεν χάνει τη ροή του και τη συνέχεια του. Μας συστήνει έναν πρωτόφαντο πλανήτη ηρώων και καταστάσεων, χωρίς ποτέ να χάνει τη δύναμη του ως μονάδα. Το κάπως τετριμμένο φινάλε δεν απογοητεύει, γιατί μια ταινία φαντασίας τού σήμερα δεν μπορεί να έχει απαραίτητα τους στόχους που είχε ο Kubrick με το 2001 του. Υπάρχουν κι άλλες επιμέρους αρετές και μόνο ένας κίνδυνος: δεν θα ήθελα να δω ένα αποτυχημένο σίκουελ. Ειλικρινά, όχι σ’ αυτό εδώ…
Βαθμολογία: