11 Σεπτεμβρίου 2001. Η ημέρα που άλλαξε τον ρου της σύγχρονης ιστορίας των Ηνωμένων Πολιτειών -και κατ’ επέκταση του κόσμου ολόκληρου- όταν άραβες τρομοκράτες καταλαμβάνοντας αεροσκάφη των εσωτερικών αερογραμμών, τα έριξαν, σκορπώντας τον θάνατο, στους δίδυμους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης και στο Πεντάγωνο. Το πλήγμα για την υπερδύναμη βαρύτατο, τόσο σε ανθρώπινες ζωές όσο και σε κύρος. Την ίδια στιγμή όμως που τα σύμβολα της κυριαρχίας της Αμερικής γκρεμίζονται το ένα μετά το άλλο, σε μια άλλη πτήση των αερογραμμών της United που έχει καταληφθεί από εξτρεμιστές, μια μικρή ομάδα επιβατών γεμάτη θέληση για αντίσταση, δίνει τον δικό της ηρωικό αγώνα για την επιβίωση στα 30.000 πόδια.

Σκηνοθεσία:

Paul Greengrass

Κύριοι Ρόλοι:

Christian Clemenson … Thomas E. Burnett, Jr.

Cheyenne Jackson … Mark Bingham

David Alan Basche … Todd Beamer

Peter Hermann … Jeremy Glick

Corey Johnson … Louis J. Nacke, II

Richard Bekins … William Joseph Cashman

Michael J. Reynolds … Patrick Joseph Driscoll

Khalid Abdalla … Ziad Jarrah

Omar Berdouni … Ahmed Al Haznawi

David Rasche … Donald Freeman Greene

Olivia Thirlby … Nicole Carol Miller

Patrick St. Esprit … επισμηναγός Kevin Nasypany

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Paul Greengrass

Παραγωγή: Tim Bevan, Eric Fellner, Paul Greengrass, Lloyd Levin

Μουσική: John Powell

Φωτογραφία: Barry Ackroyd

Μοντάζ: Clare Douglas, Richard Pearson, Christopher Rouse

Σκηνικά: Dominic Watkins

Κοστούμια: Dinah Collin

 

  • Κυριότερη Προβολή στην Ελλάδα: Διανομή στις αίθουσες.
  • Παγκόσμια Κριτική Αποδοχή (Μ.Ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

Αυθεντικός Τίτλος: United 93

Ελληνικός Τίτλος: Πτήση 93

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Δίδυμοι Πύργοι (2006)

9/11 (2017)

Σεναριακή Πηγή

  • Επίσημη έκθεση: 9/11 Commission Report της 9/11 Commission.

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ σκηνοθεσίας και μοντάζ.
  • Βραβείο Bafta σκηνοθεσίας και μοντάζ. Υποψήφιο για καλύτερη βρετανική ταινία, σενάριο, φωτογραφία και ήχο.

Παραλειπόμενα

  • Το φιλμ ακολουθάει αληθινό χρόνο από τη στιγμή της απογείωσης, ενώ αποποιήθηκε ευθυνών για τη χρήση αρχειακών εικόνων από τα γεγονότα που έπρεπε να χρησιμοποιηθούν. Επίσης, πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με όλες τις οικογένειες των αληθινών επιβατών. Αρκετοί από αυτούς βρέθηκαν στην πρεμιέρα.
  • Κάποιοι από τους πραγματικούς επιβάτες της Πτήσης 93 “ερμηνεύουν” τους εαυτούς τους.
  • Ήταν η πρώτη χολιγουντιανή ταινία που αναφέρονταν άμεσα στα γεγονότα της 9/11.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 16/2/2009

Καμία άλλη ταινία δεν κοίταξε τόσο τραγικά κι εσωτερικά τα γεγονότα της διαβόητης 9/11 του 2001, αλλά όλες οι άλλες πήραν έστω και μισή θέση. Ο Πολ Γκρίνγκρας έχοντας την εμπειρία του «Bloody Sunday», κάνει πάλι ντοκιουντράμα παρά ταινία μυθοπλασίας. Ξέρει, εξαρχής, ότι το γεγονός από μόνο του εμπεριέχει όλη την ένταση και το σασπένς που ένα σενάριο δύσκολα θα του δώσει. Έτσι, αναπαριστά όσο μπορεί πιστότερα όλη την αγωνία και την αυθεντικότητα της κατάστασης, με όπλα μια γρήγορη κάμερα, ένα «τρελό» μοντάζ (αλλά και μονόπλανα) και μια άψογη εναλλαγή χώρων, από το αεροπλάνο στα κέντρα ελέγχου. Έξυπνη, για ρεαλιστικούς λόγους, η χρήση μη γνωστών ηθοποιών κι αληθινών πλάνων αρχείου. Και φυσικά, όταν μιλάμε για 40 χαμένες ζωές, η πολιτική έρχεται δεύτερη, και η ταινία του Γκρίνγκρας τις τιμάει με τον καλύτερο τρόπο.

Από την άλλη, στο «Bloody Sunday» είχε κι αυτή την πολιτική χροιά που εδώ την αποφεύγει ως «ο διάβολος το λιβάνι», χωρίς όπως προείπαμε να του δίνουμε άδικα. Αυτό όμως κάνει το έργο του πολύ πλαστικό και απλό ντοκουμέντο. Αποφεύγει έτσι να είναι ακόμα μία πατριωτική ταινία ημι-προπαγάνδας, αλλά χάνει από χαρακτήρα.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

24 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.