Ο Γουίνφριντ δεν βλέπει πια συχνά την εργαζόμενη κόρη του, Ίνες. Δάσκαλος μουσικής που ξέμεινε από μαθητές, αποφασίζει να την αιφνιδιάσει με μια επίσκεψη όταν ο γέρος σκύλος του πεθαίνει. Αλλά είναι μια αμήχανη κίνηση, μια και η Ίνες είναι μια σοβαρή καριερίστα που εργάζεται ως στρατηγικός σύμβουλος σε μεγάλη εταιρία του Βουκουρεστίου. Η γεωγραφική αλλαγή στο τοπίο δεν τους βοηθάει καθόλου. Ο πλακατζής μπαμπάς συνεχίζει να κάνει φάρσες στην κόρη του και την ενοχλεί στη ρουτίνα της, γεμάτη από μακριά ραντεβού, μπαρ ξενοδοχείων και αναφορές.

Σκηνοθεσία:

Maren Ade

Κύριοι Ρόλοι:

Peter Simonischek … Winfried Conradi/Toni Erdmann

Sandra Huller … Ines Conradi

Ingrid Bisu … Anca

Lucy Russell … Steph

Michael Wittenborn … Henneberg

Thomas Loibl … Gerald

Trystan Putter … Tim

Hadewych Minis … Tatjana

Vlad Ivanov … Iliescu

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Maren Ade

Παραγωγή: Maren Ade, Jonas Dornbach, Janine Jackowski, Michel Merkt

Φωτογραφία: Patrick Orth

Μοντάζ: Heike Parplies

Σκηνικά: Silke Fischer

Κοστούμια: Gitti Fuchs

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Toni Erdmann
  • Ελληνικός Τίτλος: Toni Erdmann
  • Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Τόνι Έρντμαν [φεστιβάλ]

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας (Γερμανία).
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας.
  • Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών. Βραβείο FIPRESCI.
  • Καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, αντρική ερμηνεία (Peter Simonischek) και γυναικεία ερμηνεία (Sandra Huller) στα Ευρωπαϊκά Βραβεία.
  • Καλύτερη ταινία και ακόμα 5 βραβεία στα εθνικά βραβεία της Γερμανίας.
  • Βραβείο κοινού LUX του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου.

Παραλειπόμενα

  • Ο χαρακτήρας του Γουίνφριντ είναι ελαφριά βασισμένος στον πατέρα της δημιουργού, ο οποίος συνήθιζε να κάνει αστεία με ψεύτικα δόντια. Επηρεάστηκε όμως κι από το κωμικό άλτερ-έγκο του Andy Kaufman, τον Tony Clifton.
  • Η ιστορία τοποθετήθηκε στο Βουκουρέστι, όπου έγιναν και τα κεντρικά γυρίσματα, μια και ήταν πολλές οι γερμανικές εταιρίες που είχαν “εισβάλει” εκεί μετά την πρώτη του τοίχους του Βερολίνου.
  • Μέσα σε 56 μόλις ημέρες γυρισμάτων, η Maren Ade είχε συλλέξει 120 ώρες υλικού. Για το μοντάζ όμως χρειάστηκε έναν ολόκληρο χρόνο, κατά τον οποίο γέννησε το δεύτερο της παιδί.
  • Πρώτη γερμανική ταινία μετά από 10 χρόνια που έκανε πρεμιέρα στο διαγωνιστικό των Κανών. Παρόλα αυτά, η ταινία αρχικά είχε γίνει δεκτή στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα, κάτι που άλλαξε από τους διοργανωτές μόλις το προηγούμενο βράδυ της ανακοίνωσης των τμημάτων.
  • Πρώτη ταινία σκηνοθετημένη από γυναίκα που κέρδισε τον τίτλο της καλύτερης ταινίας στα Ευρωπαϊκά Βραβεία. Δεν ήταν όμως η πρώτη που κέρδισε το αντίστοιχο της σκηνοθεσίας, μια και προϋπήρχε το βραβείο στη Susanne Bier.
  • Η διεθνής ένωση κριτικών, γνωστότερη ως FIPRESCI, απέδωσε στην ταινία τον τίτλο της καλύτερης της χρονιάς, κάτι που έγινε για πρώτη φορά σε γυναίκα σκηνοθέτη.
  • Παρά τη διεθνή επιτυχία, την εκτενή διαφήμιση στα ΜΜΕ και τα διεθνή κέρδη των 11,7 εκατομμυρίων δολαρίων, στη Γερμανία το παρακολούθησαν μόλις 752 χιλιάδες θεατές, και ήταν 40ό στην ετήσια λίστα του εγχώριου box-office.
  • Το 2017, η Paramount Pictures είχε ανακοινώσει ένα αμερικανικό ριμέικ με τους Jack Nicholson και Kristen Wiig. Όταν όμως ο Nicholson και η παραγωγός Lena Dunham απέσυραν τη συμμετοχή τους, το σχέδιο μπήκε οριστικά στο συρτάρι.

Κριτικός: Νάνσυ Μιχαηλίδου

Έκδοση Κειμένου: 23/5/2016

Τρίτη μεγάλου μήκους ταινία για τη γερμανίδα Μάρεν Άντε, της οποίας το σκηνοθετικό ντεμπούτο Το Δάσος για τα Δέντρα (2003) έφυγε από το φεστιβάλ του Σάντανς με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, ενώ η δεύτερη ταινία της με τίτλο Όλοι οι Άλλοι (2009) απέσπασε την Αργυρή Άρκτο (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής) στην Μπερλινάλε καθώς και το βραβείο γυναικείας ερμηνείας. Για τα επόμενα χρόνια ασχολήθηκε με την παραγωγή, επιλέγοντας ταινίες ιδιαίτερου καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος όπως το Χαμένος Παράδεισος (Tabu) ή την τριλογία Arabian Nights, προκαλώντας μεγάλες προσδοκίες για την μετέπειτα καριέρα της. Φέτος διαγωνίζεται στις Κάννες με μια κομεντί, γύρω από τον Γουίνφριντ έναν πατέρα -στον ρόλο ο αυστριακός ηθοποιός Πίτερ Σιμόνισεκ – που αποφασίζει να αιφνιδιάσει την αποξενωμένη κόρη του, Ινές (την υποδύεται η Σάντρα Χούλερ), μια σοβαρή καριερίστα που εργάζεται ως στρατηγικός σύμβουλος σε μεγάλη εταιρία στο Βουκουρέστι, με μια απροειδοποίητη επίσκεψη. Το πρώτο κοινό τους 24ωρο αποδεικνύεται καταστροφικό, αλλά ο Γουίνφριντ δεν το βάζει κάτω. Αποφασίζει να μείνει στην πόλη και να «ξανασυστηθεί» στην κόρη του και το περιβάλλον της μέσα από έναν φανταστικό χαρακτήρα, αυτόν του «Τόνι Έρντμαν». Σκοπός του πλακατζή πατέρα είναι να τραβήξει την προσοχή της μονίμως απασχολημένης κόρης του, να τη βοηθήσει να αλλάξει τη στρεσογόνα ρουτίνα της και να διεκδικήσει μια θέση στην ζωή της.

Τα 162 λεπτά του φιλμ φαντάζουν απαγορευτικά, ωστόσο το Toni Erdmann είναι μια ταινία που κανείς δεν πρέπει να χάσει. Κι αν την πρώτη μία ώρα, αναρωτιέστε αν αξίζει τόσος ντόρος, το δεύτερο μισό θα έρθει για να σας επιβεβαιώσει για το αντίθετο. Μια γερμανική κωμωδία που πέρα από το γέλιο, ασκεί κριτική στις πολυεθνικές εταιρείες, όσον αφορά την αφοσίωση που απαιτούν από τους εργαζομένους και την εξουσία που διαθέτουν ώστε να κινούν σαν πιόνια τις μοίρες εκατοντάδων ανθρώπων, καθώς και στον στρεσογόνο τρόπο ζωής του σύγχρονου δυτικού ανθρώπου, έχοντας στο επίκεντρο μια απίθανη αλλά παράλληλα στοργική ιστορία ανάμεσα σε πατέρα και κόρη. Στιγμές ανθολογίας που προκαλούν γέλιο στους θεατές και αμηχανία στους κεντρικούς ήρωες, εναλλάσσονται με σκηνές που θίγουν σοβαρά ζητήματα, με απόλυτη ισορροπία και μεγάλη δεξιοτεχνία. Το πρωταγωνιστικό δίδυμο αποδεικνύεται υπέροχο και με έντονη χημεία. Η βραβευμένη στο φεστιβάλ του Βερολίνου για την ερμηνεία της στην ταινία Ρέκβιεμ, Σάντρα Χούλερ, φαντάζει ιδανική για τον ρόλο της ψυχρής καριερίστα Ινές και καταφέρνει να ξεχωρίσει χωρίς να κρυφτεί από τη σκιά του γίγαντα Πίτερ Σιμόνισεκ.

Μια feelgood κωμωδία από τη Γερμανία που αναβλύζει τρυφερότητα, ενώ παράλληλα μας καλεί να αναλογιστούμε τη ζωή που έχουμε δημιουργήσει, και αν χρειαστεί, να πραγματοποιήσουμε την προσωπική μας επανάσταση ώστε να διεκδικήσουμε το καλύτερο για εμάς. Α! Έχει και υπέροχο kinder έκπληξη λούτρινο δωράκι!

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

11 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *