Ο Φρανκ, ένας περιπλανώμενος τυχοδιώκτης αποφασίζει να κάνει μια στάση σε ένα πανδοχείο. Το αφεντικό τού προσφέρει δουλειά και αυτός αμφιταλαντεύεται, μέχρι που βλέπει μια όμορφη και σέξι σερβιτόρα, την Κόρα. Σύντομα μαθαίνει ότι αυτή η όμορφη σερβιτόρα δεν είναι άλλη από τη γυναίκα του πανδοχέα. Έτσι ο Φρανκ αποφασίζει να την κατακτήσει, και αφού ξεσπάει το πάθος ανάμεσα τους, αποφασίζουν να βγάλουν από τη μέση τον απατημένο σύζυγο. Τα σχέδιά τους όμως παίρνουν άλλη τροπή…

Σκηνοθεσία:

Tay Garnett

Κύριοι Ρόλοι:

Lana Turner … Cora Smith

John Garfield … Frank Chambers

Cecil Kellaway … Nick Smith

Hume Cronyn … Arthur Keats

Leon Ames … Kyle Sackett

Audrey Totter … Madge Gorland

Alan Reed … Ezra Liam Kennedy

Jeff York … Blair

Morris Ankrum … δικαστής Dudly Parkman

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Harry Ruskin, Niven Busch

Παραγωγή: Carey Wilson

Μουσική: George Bassman

Φωτογραφία: Sidney Wagner

Μοντάζ: George White

Σκηνικά: Randall Duell, Cedric Gibbons

Κοστούμια: Irene

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Postman Always Rings Twice
  • Ελληνικός Τίτλος: Η Μοίρα Δεν Ξεχνά [αυθεντικός]
  • Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ο Ταχυδρόμος Χτυπάει Πάντα 2 Φορές! [επανέκδοσης]
  • Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ο Ταχυδρόμος Χτυπάει Πάντα Δύο Φορές

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Σεναριακή Πηγή

  • ΜυθιστόρημαThe Postman Always Rings Twice του James M. Cain.

Παραλειπόμενα

  • Μπορεί το μυθιστόρημα να είχε εκδοθεί μόλις 12 χρόνια πριν, αλλά ήδη είχαν προλάβει να εμφανιστούν μία γαλλική (από τον Pierre Chenal) και μία ιταλική (από τον Luchino Visconti) εκδοχή. Θα ακολουθήσουν ακόμα 3 άμεσες μεταφορές (με διασημότερη αυτή του Bob Rafelson) αλλά και αρκετές έμμεσες. Αυτή πάντως ήταν η πρώτη νόμιμη, μια και είχε αγορασμένα τα δικαιώματα της μεταφοράς, αλλά και πρώτη από τις δύο που έφερε τον τίτλο του βιβλίου.
  • Πριν καν κυκλοφορήσει το μυθιστόρημα, ο Merian C. Cooper της RKO κατάθεσε μια σύνοψη της πλοκής στην επιτροπή αξιολόγησης με την προοπτική να αγοράσει τα δικαιώματα για ταινία. Από εκεί όμως του είπαν ρητά πως το θέμα δεν ήταν κατάλληλο υλικό για ταινία, μια και η απάτη και ο φόνος ήταν στην κορυφή των απαγορεύσεων του διαβόητου κώδικά Χέιζ. Μόλις όμως βγήκε το βιβλίο στα ράφια, τόσο η Columbia Pictures όσο και η Warner Bros. έδειξαν ενδιαφέρον, με τη δεύτερη να κάνει γρήγορα πίσω για τον αυτονόητο φόβο. Ήταν τελικά η Metro-Goldwyn-Mayer που τόλμησε να το αγοράσει, αλλά μέχρι το 1944 δεν έκαναν καμία κίνηση, μια και ο κώδικας σκλήραινε αντί να μαλακώνει. Το θάρρος το πήραν με την επιτυχημένη έξοδο στις αίθουσες του Με Διπλή Ταυτότητα (Double Indemnity) που πέτυχε να σπάσει μια σειρά από ταμπού της λογοκρισίας.
  • Ο Joel McCrea απέρριψε τον ρόλο του Φρανκ, ενώ και ο Gregory Peck ήταν ανάμεσα στους υποψήφιους. Τελικά επιλέχτηκε ο John Garfield, που ήρθε ως “δάνειο” από τη Warner Bros. (ο Cecil Kellaway ήταν αντίστοιχο δάνειο από τα Paramount Studios). Το πρώτο όμως που σχολίασε η Turner μαθαίνοντας ότι ο Garfield πήρε τον ρόλο ήταν: “Δεν μπορούσαν τουλάχιστον να βρουν κάποιον εμφανίσιμο;” Παρόλα αυτά, οι δύο ηθοποιοί σύναψαν σύντομο δεσμό κατά τα γυρίσματα, αν και γρήγορα συνειδητοποίησαν ότι η ερωτική χημεία μεταξύ τους λειτουργούσε μόνο στην οθόνη. Οι δυο τους παρέμειναν καλοί φίλοι και μετά την παραγωγή αυτή.
  • Μετά από επιμονή του Tay Garnett, ο μεγάλος όγκος των γυρισμάτων έγινε σε φυσικά τοπία αντί για στούντιο, κάτι το σπάνιο τότε, ειδικά για την MGM.
  • Ο James M. Cain εντυπωσιάστηκε τόσο με την εμφάνιση της Lana Turner, που της αφιέρωσε ειδική έκδοση του βιβλίου με εκείνη στο εξώφυλλο.
  • Η ταινία είχε αρκετά θετικές κριτικές, ένα κέρδος που αντιστοιχούσε σε 1μιση εκατομμύρια δολάρια, αλλά ο Louis B. Mayer, το μεγάλο αφεντικό της MGM, τη μίσησε, όντας λάτρης των ηθικών και οικογενειακών ταινιών. Με το πέρασμα των χρόνων, η κριτική της φήμη ανέβηκε ακόμα υψηλότερα.

Κριτικός: Γιώργος Ξανθάκης

Έκδοση Κειμένου: 1/1/2024

Οι ιστορίες αγάπης και εγκλήματος διαχρονικά αποτελούσαν πηγές έμπνευσης για τις κλασικές τραγωδίες από τον Αισχύλο έως τον Shakespeare. Μια τέτοια ιστορία αφηγείται και το δημοφιλές αλλά αμφιλεγόμενο μυθιστόρημα του James M. Cain «Ο ταχυδρόμος κτυπά πάντα δυο φορές», το οποίο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1934 φέρνοντας έναν συγκλονιστικά ρεαλιστικό τόνο στην αστυνομική λογοτεχνία. Η επακόλουθη τετραπλή μεταφορά του στον κινηματογράφο διεύρυνε ακόμη περισσότερο την πολιτισμική του επιδραστικότητα. Την αρχή έκανε ο Pierre Chenal στα 1939, με το «Le Dernier Tournant», ένα γαλλικό νουάρ με εκτεταμένες νυχτερινές σκηνές και φωτισμούς chiaroscuro. Ακολούθησε στα 1942 ο μεγάλος Luchino Visconti με την πρώτη του ταινία, το «Ossessione», ένα νεορεαλιστικό νουάρ που διαδραματίζεται στην κοιλάδα του Πάδου. Τρίτη και καλύτερη απόπειρα προσαρμογής είναι το ομώνυμο -γυρισμένο το 1946- ερωτικά φορτισμένο μελόδραμα του αμερικανού Tay Garnett. Το 1981 κυκλοφόρησε μια ακόμη ομώνυμη εκδοχή, σε σκηνοθεσία Bob Raffelson, με πρωταγωνιστές τους Jack Nicholson και Jessica Lang, η οποία μνημονεύεται κυρίως για τις ρεαλιστικές σεξουαλικές της σκηνές. Η ταινία του Garnet υπερτερεί από όλες τις άλλες στην αφηγηματική συνοχή και αυθεντικότητα, και μεταφέρει με μεγαλύτερη επιτυχία τον συνδυασμό σεξουαλικότητας, βίας και μοιρολατρίας του μυθιστορήματος.

Ο Garnett («One Way Passage, 1932») μαζί με τους Wellman, Walsh και Fleming αποτελούν μια ομάδα ξεχασμένων σκηνοθετών του Χόλιγουντ, των οποίων η φιλμογραφία παραμένει ελάχιστα γνωστή και μελετημένη. Παρόλο που έχει δουλέψει σχεδόν σε όλα τα είδη, προέρχεται από τη βωβή κωμωδία και ποτέ δεν έκρυβε την έφεση του στη χιουμοριστική προσέγγιση, ακόμη και για θέματα που ήταν a priori δραματικά. Το σενάριο των Harry Ruskin και Niven Busch δεν δίνει καμία ένδειξη εάν διαδραματίζεται το 1934, το 1946 ή οποιαδήποτε άλλη χρονιά. Ο κεντρικός ήρωας Frank Chambers (John Garfield) είναι ένας περιπλανώμενος άνεργος που περιοδεύει στα βάθη της Καλιφόρνια και η τροχιά του τον οδηγεί σε ένα εστιατόριο που ζητά τεχνίτη. Ο Frank αποδέχεται την πρόταση του ηλικιωμένου ιδιοκτήτη, Nick Smith (Cecil Kalloway), να πάρει τη δουλειά, μόλις γνωρίζει την ξανθιά σεξοβόμβα σύζυγο του, Cora (Lana Turner). Από τη στιγμή που συναντιούνται, ο Frank και η Cora καταλαμβάνονται από μια έντονη λαχτάρα ο ένας για τον άλλον, και μετά από την αρχική δυσπιστία, ξεσπά ανάμεσα τους ένα ακατάσχετο ερωτικό πάθος. Όταν μάλιστα, λίγο καιρό αργότερα, ο Nick ανακοινώνει την απόφαση του να πουλήσει το εστιατόριο και να μετακομίσει στο πατρικό του σπίτι για να νοσηλεύσει την ανάπηρη αδερφή του, η Cora τρομοκρατείται από αυτό το ζοφερό μέλλον. Προσπαθεί να πείσει τον Frank να τη βοηθήσει να σκοτώσουν τον άντρα της και να αναλάβουν οι δυο τους το εστιατόριο μετατρέποντας το σε μοδάτο μπαρ. Ωστόσο η Ειμαρμένη θα έχει τον τελευταίο λόγο…

Αν και το είδος του φιλμ νουάρ εμφανίστηκε στην Αμερική το 1941 και οι ρίζες του εκτείνονται της δεκαετίας του 1920, η μεγάλη έκρηξη του συνέβη μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πόλεμου, ως απότοκο της μεταπολεμικής ανησυχίας και μιας σειράς κοινωνιολογικών πιέσεων. Ένα πλήθος βετεράνων επέστρεφε μετά από χρόνια απουσίας, πλημμυρίζοντας την αγορά εργασίας, με τις γυναίκες -που στα χρόνια του πολέμου αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά του αμερικανικού εργατικού δυναμικού- να μη θέλουν να παραχωρήσουν την αυτοδυναμία και την επαγγελματική ελευθερία τους. Εν τω μεταξύ, η βία του πολέμου και η συστηματική δολοφονία εκατομμυρίων αθώων από το ναζιστικό καθεστώς είχαν οδηγήσει τον κόσμο γενικότερα σε έναν νέο κυνισμό και αποτροπιασμό για τη σκληρότητα που μπορούσε να επιδείξει το ανθρώπινο γένος. Και όταν όλες αυτές τις παρορμήσεις αναμείχθηκαν, εκφράστηκαν κινηματογραφικά σε ένα κύκλο μηδενιστικών θρίλερ, στα οποία απελπισμένοι, αξιολύπητοι άντρες που θα έκαναν τα πάντα για να βρουν μια θέση στον ήλιο διασταυρώνονται με επικίνδυνες και σεξουαλικά επιθετικές γυναίκες. Έτσι αυξήθηκε η επίδραση του το φιλμ νουάρ, ως ένα κινηματογραφικό είδος που περιέγραφε έναν κόσμο που διαλύθηκε και ανασυγκολλήθηκε, αλλά με λάθος τρόπο.

Η πινακίδα «Man wanted» έξω από το εστιατόριο είναι το πρώτο οπτικό στοιχείο που μεταφέρει ένα σεξουαλικό διπλό νόημα και εισάγει την ατμόσφαιρα πάθους και ερωτικής έντασης. Όσο για την πρώτη συνάντηση των μετέπειτα εραστών, αποτελεί σκηνή ανθολογίας. Ένα σωληνάριο κραγιόν κυλάει στο πάτωμα τραβώντας την προσοχή του Frank που ψήνει ένα χάμπουργκερ. Ακολουθούμε το βλέμμα του (μέσω της κάμερας) και μας αποκαλύπτεται η συναρπαστική οπτασία της Cora καθώς στέκεται ποζάροντας με γυμνή μέση, λευκή στολή με κοντό σορτς και τουρμπάνι. Ο Frank σκύβει για να πάρει το κραγιόν και μετά ξεκινά ανάμεσα τους ένα παιχνίδι εξουσίας. Ενώ η Cora περιμένει να της το επιστρέψει, εκείνος παραμένει στη θέση του, κρατώντας το στην παλάμη του, αναγκάζοντάς τη να έρθει κοντά του. Αφού το πάρει το απλώνει αισθησιακά στα χείλη της, με ένα βλέμμα γεμάτο υποσχέσεις. Ο δεσμός της αμοιβαίας ερωτικής επιθυμίας έχει ήδη εδραιωθεί, ενώ το χάμπουργκερ καίγεται. Αυτή είναι μια ενθυλάκωση ολόκληρης της μελλοντικής σχέσης τους με ένα σύνολο στυλιζαρισμένων χειρονομιών και κινήσεων, με τους ιστούς δύναμης και ελέγχου να έχουν ήδη αρχίσει να σχηματοποιούνται. Σε μια επόμενη σκηνή, με την προτροπή του αφελούς Nick, o Frank χορεύει με την Cora μια αισθησιακή ρούμπα, με τη συνοδεία της μουσικής του τζουκ-μποξ. Η ατμόσφαιρα είναι τόσο ερωτικά φορτισμένη με τη Cora να θερμαίνεται σαρκικά τόσο πολύ, που τραβάει το βύσμα του τζουκ-μποξ από τον τοίχο. Αμέσως μετά οι εν δυνάμει εραστές θα σβήσουν τη φωτιά που τους κατακαίει στα σκοτεινά και φουρτουνιασμένα νερά του Ειρηνικού, που έρχονται να συμβολίσουν τον κίνδυνο που περιβάλλει το πάθος τους.

Η Lana Turner είναι απροκάλυπτα αισθησιακή στην εμβληματική της ερμηνεία ως femme fatale, με εξωτερική εμφάνιση αψεγάδιαστου αγγέλου, ντυμένη σχεδόν πάντα στα λευκά, που κρύβει την εσωτερική της διαφθορά -ικανή να παραμερίσει κάθε ηθικό ενδοιασμό για να πάρει αυτό που θέλει. Η γήινη αντίστιξη στη σαγηνευτική θηλυκότητα της Turner είναι ο Garfield, ένας συνηθισμένος «drifter» που τυφλώνεται από την ομορφιά της, πρόθυμος να κάνει τα πάντα για να την αποκτήσει. Μαζί, αποτελούν το αρχετυπικό νουάρ ζευγάρι, άρρηκτα δεμένοι από τη πρώτη κιόλας διασταύρωση των πυρακτωμένων βλεμμάτων τους. Αν και μεσολαβούν περίοδοι αμφιβολίας, καχυποψίας και απιστίας, όταν τελικά συνειδητοποιήσουν ότι αγαπούν ο ένας τον άλλον είναι πολύ αργά.

Ο «Ταχυδρόμος…» είναι ένα masterclass στο νουάρ, στο οποίο περιλαμβάνονται όλα τα τυπικά στοιχεία του: λαγνεία, εξαπάτηση, καχυποψία, εκβιασμός, σεξ, εξουσία, δολοφονία. Η σκηνοθετική γραφή του Garnett απεικονίζει τη ζοφερή πλευρά της ανθρώπινης κατάστασης, τις επιθυμίες και τις επιλογές των χαρακτήρων που τελικά οδηγούν στην πτώση τους. Ανατρέπει την παραδοσιακή ηθική και αμφισβητεί τις έννοιες της δικαιοσύνης και της λύτρωσης, αποτελώντας έναν διαλογισμό για τη μοίρα και για το εάν τα ανθρώπινα όντα μπορούν να έχουν κάποια επιρροή σε αυτήν. Όσο για τη σημασία του τίτλου, προφανώς αναφέρεται στη  δικαιοσύνη, που παρότι έχασε την παράδοσή της σε πρώτο χρόνο, παραδίδει το αμείλικτο μήνυμα της σε δεύτερο.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

24 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *