Στο Τέλος του Δρόμου
- The Place Beyond the Pines
- 2012
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Ισπανικά
- Αστυνομική, Δραματικό Θρίλερ, Νουάρ
- 11 Απριλίου 2013
Ο Λουκ είναι ένας μοτοσικλετιστής κασκαντέρ, που περιοδεύει με έναν θίασο από πόλη σε πόλη. Στο Σενέκταντι, στα βόρεια της Νέας Υόρκης, θα θελήσει να ξαναβρεί μια χαμένη του αγάπη, τη Ρομίνα. Εκεί θα ανακαλύψει ότι όσο έλειπε, απέκτησε έναν γιο, τον Τζέισον. Αποφασίζει να εγκαταλείψει τη ζωή στους δρόμους, και να βρει μια νέα δουλειά για να συντηρήσει την οικογένεια του. Ο νέος του εργοδότης βλέπει φιλοδοξία στον νέο του υπάλληλο, και τον εμπλέκει σε τραπεζικές ληστείες, κάτι που τον τοποθετεί υπό τη στενή επίβλεψη ενός αστυνομικού, του Έιβερι Κρος. Ο Έιβερι εργάζεται σε ένα διεφθαρμένο αστυνομικό τμήμα, δεχόμενος εντολές από τον Ντε Λούκα. Παλεύει να βρει ισορροπίες μεταξύ της επαγγελματικής και προσωπικής του ζωής, και να στηρίξει τη σύζυγο του και το μικρό τους παιδί. Η αντιπαράθεση των δύο αντρών θα αντηχήσει και στις επόμενες γενιές…
Σκηνοθεσία:
Derek Cianfrance
Κύριοι Ρόλοι:
Ryan Gosling … Luke Glanton
Bradley Cooper … Avery Cross
Eva Mendes … Romina Gutierrez
Dane DeHaan … Jason Glanton
Emory Cohen … AJ Cross
Ben Mendelsohn … Robin Van Der Hook
Rose Byrne … Jennifer Cross
Mahershala Ali … Kofi Kancam
Bruce Greenwood … Bill Killcullen
Ray Liotta … Peter Deluca
Harris Yulin … Al Cross
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Derek Cianfrance, Ben Coccio, Darius Marder
Στόρι: Derek Cianfrance, Ben Coccio
Παραγωγή: Sidney Kimmel, Alex Orlovsky, Jamie Patricof
Μουσική: Mike Patton
Φωτογραφία: Sean Bobbitt
Μοντάζ: Jim Helton, Ron Patane
Σκηνικά: Inbal Weinberg
Κοστούμια: Erin Benach
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Place Beyond the Pines
- Ελληνικός Τίτλος: Στο Τέλος του Δρόμου
Παραλειπόμενα
- Ο Cianfrance βάσισε το σενάριο πάνω σε προσωπικές του εμπειρίες ως πατέρας. Μεγάλο όμως ρόλο έπαιξε και η πρώτη επαφή του δημιουργού με το βωβό Ναπολέων του Abel Gance και η χρήση του ταυτόχρονου τριπλού πλάνου που πρωτοπαρουσιάζονταν εκεί.
- Για τον ρόλο της Τζένιφερ, υποψήφιες ήταν η Mary Elizabeth Winstead και η Ginnifer Goodwin. Τον ρόλο εντέλει κέρδισε η Greta Gerwig, αλλά αναγκάστηκε να αποχωρίσει λόγω του προγράμματος της.
- Ο Derek Cianfrance υποστήριξε ότι δεν θα έκανε καθόλου την ταινία, αν δεν δέχονταν να παίξει ο Bradley Cooper. Για την ακρίβεια, οδήγησε επί πέντε ώρες για να φτάσει στο Μόντρεαλ, ώστε να τον βρει και να τον πείσει. Από την άλλη, ο ρόλος του Λουκ γράφτηκε ειδικά για τον Gosling, με τον οποίο είχαν ξανά συνεργαστεί στο Blue Valentine.
- Η Eva Mendes ήρθε μετά από πρόταση του Gosling.
- Ο Gosling έμαθε να καβαλάει μηχανή ειδικά για τις σκηνές δράσης, και εκπαιδεύτηκε επί δύο μήνες από τον κασκαντέρ Rick Miller. Χρειάστηκε επίσης να πάρει 18 κιλά μυϊκού όγκου.
- Ο Sean Bobbitt προτιμήθηκε για τη φωτογραφία, λόγω της εμπειρίας του ως πολεμικός ανταποκριτής, κάτι που ορίζονταν επί της δουλειάς του στη χειρωνακτική χρήση της κάμερας και την προτίμηση σε φυσικό φωτισμό.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 5/4/2013
Μέρος πρώτο: ο Λουκ, κασκαντέρ που περιοδεύει με τσίρκο κάνοντας με μοτοσικλέτα τον «γύρο του θανάτου», φτάνοντας στην πόλη που ζει μια παλιά του αγάπη, την βρίσκει με μωρό δικό του, αλλά ζώντας με άλλον. Θέλοντας να αναλάβει την ευθύνη του παιδιού του, δέχεται την πρόταση ενός τύπου που έχει συνεργείο αυτοκινήτων, να κάνουν μαζί ληστείες τραπεζών. Παρακάτω, ο τύπος θεωρεί ότι έχουν εκτεθεί αρκετά και τα παρατάει, όχι όμως και ο Λουκ. Έτσι, σε μια νέα ληστεία βρίσκεται κυνηγημένος από έναν φρέσκο και φιλόδοξο αστυνομικό, τον Έιβερι, ο οποίος χωρίς την ψυχραιμία της πείρας, τον σκοτώνει.
Μέρος δεύτερο: ο Έιβερι, αποκρύπτοντας ότι τράβηξε πρώτος πιστόλι, γίνεται ήρωας στο τμήμα, αλλά παρακάτω, διεφθαρμένοι μπάτσοι τον εμπλέκουν στις βρωμοδουλειές τους. Εκείνος κάνει έναν έξυπνο κι όχι πολύ ηθικό ελιγμό και τελικά ανεβαίνει στην ιεραρχία.
Μέρος τρίτο: 15 χρόνια μετά, τα παιδιά τους γνωρίζονται στο ίδιο σχολείο. Ο γιος του Έιβερι, Εϊ Τζέι, είναι κωλόπαιδο που καταναλώνει ναρκωτικά (με τον πατέρα του να τον ξελασπώνει) και που προσπαθεί να παρασύρει τον πιο μετριοπαθή Τζέισον στον δρόμο του. Ο Τζέισον μαθαίνει για το παρελθόν του δικού του πατέρα και στριμώχνει τον Έιβερι.
Ο σκηνοθέτης του Blue Valentine, Ντέρεκ Τζιανφράνς, εφαρμόζει κι εδώ την αποσπασματικότητα στην αφήγηση, όμως δεν έχει να κάνει με ερωτικό δράμα δωματίου αλλά με μια σάγκα δύο γενεών, έχοντας να διαχειριστεί στοιχεία θρίλερ με ληστείες και κυνηγητά, διαφθορές, πολλά πρόσωπα και σχέσεις καθώς και το πέρασμα του χρόνου. Έτσι, ενώ η αποσπασματικότητα στην προηγούμενη ταινία βοηθούσε σε μια ψυχολογική βυθομέτρηση χωρίς αφηγηματικές συμβάσεις (σαν «σκηνές από ένα γάμο»), εδώ αναγκαστικά τον καλεί σε κάτι πολύ διαφορετικό. Τον καλεί σε κοινωνική μελέτη, αφού το σενάριο περνά εν τάχει, συνοπτικά τα συναισθηματικά δρώμενα. Αλλά χωρίς δραματικές εντάσεις πώς θα κάνεις μια τέτοια σάγκα; Ο Τζιανφράνς είχε μια ευκαιρία να παραδώσει ένα δραματοποιημένο δοκίμιο πάνω στην παγίδευση των ανθρώπων μέσα στα γρανάζια των αντιφατικών αναγκών. Και οι δυο ήρωες κινούνται σε μια γκρίζα ζώνη, θέλοντας μια θέση στον ήλιο έστω και με παρατυπίες. Όμως, κάτι θα πληρώσουν. Αυτό είναι αναπόφευκτο στην κοινωνία κι αυτό συνιστά πάντα την τραγωδία. Έπρεπε λοιπόν να επιμείνει στην μελέτη του συστήματος, της κοινωνικής μηχανής, «ψυχρά», αφήνοντας το δράμα να αναδυθεί απλά και μόνο από την ίδια την κατάσταση. Αν είχε σταματήσει την ιστορία του στο τέλος του δεύτερου μέρους, εμπλουτίζοντας το με κάποιες παραπάνω λεπτομέρειες, αν παράταγε το τρίτο, θα το είχε καταφέρει. Είχε ολοκληρώσει σχεδόν την ταινία του (όχι έπος) και δεν το κατάλαβε. Προχωρώντας στο «αμαρτίες γονέων…», όσο κι αν χειρίζεται με ψυχραιμία το υλικό του, παραστρατεί στο παλιό χολιγουντιανό μελόδραμα, χωρίς μελόδραμα. Και τελικά τι να το κάνεις αν δεν είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο;
Δεν είναι τυχαίο που το φιλμ δεν περπάτησε στην Αμερική. Δεν περπάτησε γιατί δεν έχει προσανατολισμό, παρά τη σκηνοθετική μαστοριά, παρά τα θρυλικά στοιχεία και παρά το άψογο καστ με τους Ράιαν Γκόσλινγκ, Μπράντλεϊ Κούπερ, σε δεύτερο ρόλο τον Ρέι Λιότα, τους δυο πιτσιρικάδες Ντέιν ΝτεΧάαν και Έμορι Κοέν, αλλά και την Εύα Μέντες που αποδίδει αυτό που της απαιτήθηκε. Εξαιρετικός και ο Μπεν Μέντελσον στον ρόλο του τύπου που έχει το γκαράζ. Παρόλα αυτά, είναι από κείνα τα φιλμ που έχει νόημα να τα δεις.
Βαθμολογία: