Η Συγκάλυψη
- Marco Effekten
- The Marco Effect
- 2021
- Δανία
- Δανικά, Ρομά
- Αστυνομική, Θρίλερ, Μυστηρίου, Νουάρ
- 22 Σεπτεμβρίου 2022
Όταν ο 14χρονος Μάρκο συλλαμβάνεται για κλοπή διαβατηρίου ενός αγνοούμενου δημόσιου υπαλλήλου, ο ιδιόρρυθμος αστυνόμος Καρλ Μορκ και η ομάδα του προσπαθούν να βρουν την άκρη σε μια υπόθεση με πολλά ύποπτα στοιχεία. Ο δημόσιος υπάλληλος κατηγορήθηκε για παιδεραστία λίγο πριν εξαφανιστεί και η υπόθεσή του έκλεισε ασυνήθιστα γρήγορα. Ο μόνος που θα μπορούσε να ρίξει φως στην υπόθεση, είναι ο βαριά τραυματισμένος Μάρκο.
Σκηνοθεσία:
Martin Zandvliet
Κύριοι Ρόλοι:
Ulrich Thomsen … Carl Morck
Zaki Youssef … Assad
Sofie Torp … Rose
Anders Matthesen … Teis Snap
Lubos Olah … Marco
Henrik Noel Olesen … Marcus Jacobsen
Thomas W. Gabrielsson … Hardy
Lisa Carlehed … Mona
Caspar Phillipson … Rene Eriksen
Shanti Roney … Thor Samuelsson
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Anders Frithiof August, Thomas Porsager
Παραγωγή: Mikael Chr. Rieks
Μουσική: Sune Martin
Φωτογραφία: Aske Foss
Μοντάζ: Mette Lybaek, Per K. Kirkegaard, Per Sandholt
Σκηνικά: Gitte Malling
Κοστούμια: Sussie Bjornvad
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: Marco Effekten
- Ελληνικός Τίτλος: Η Συγκάλυψη
- Διεθνής Τίτλος: The Marco Effect
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Kvinden i Buret (2013)
- Fasandraeberne (2014)
- Flaskepost fra P (2016)
- Journal 64 (2018)
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: Marco Effekten του Jussi Adler-Olsen.
Παραλειπόμενα
- Πέμπτο κινηματογραφικό σενάριο της συγγραφικής σειράς Department Q. Σε αυτήν υπάρχουν 3 επιπλέον βιβλία.
- Πρώτη ταινία της σειράς δίχως το κεντρικό καστ των προηγούμενων, χωρίς όμως να αλλάζουν οι κεντρικοί χαρακτήρες. Γι’ αυτό και κάποιοι το αναφέρουν ως reboot.
- Εξολοκλήρου γυρισμένο στην Τσεχία.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Ο Martin Hoberg Hedegaard, γνωστότερος ως Saveus, ερμηνεύει για την ταινία το Traitors.
Κριτικός: Φίλιππος Χατζίκος
Έκδοση Κειμένου: 22/9/2022
Όταν η εμφάνιση ενός ανήλικου Ρομά στα σύνορα επαναφέρει στο προσκήνιο μια υπόθεση παιδικής πορνογραφίας που δεν κατάφερε να διαλευκάνει, ο έμπειρος πλην εμφανώς καταβεβλημένος ψυχικά αστυνόμος Καρλ Μορκ αναγκάζεται να επιστρέψει στη δράση. Το «The Marco Effect» είναι η νέα μεταφορά έργου της υπερδημοφιλούς σκανδιναβικής αστυνομικής λογοτεχνίας και συγκεκριμένα η πέμπτη κατά σειρά διασκευή μυθιστορήματος του Γιούσι Άντλερ-Όλσεν, αυτή τη φορά με τον Ούλριχ Τόμσεν στον ρόλο του σκληροτράχηλου πρωταγωνιστή.
Το νέο κεφάλαιο αυτής της λογοτεχνικής και κινηματογραφικής saga, με ανανεωμένο το καστ, έχει θυμώσει τους φανατικούς οπαδούς του είδους, οι οποίοι διαβάζουν πλείστες ανορθογραφίες σε αυτή την προσπάθεια ανανέωσης˙ οι υπόλοιποι, πάντως, θα διακρίνουν πολλές από τις γνώριμες συμβάσεις του υπο-είδους. Ψυχρό τοπίο, υπομονετική σκηνοθεσία που επενδύει πολλά στην απόκοσμη σαγήνη των μακρινών πλάνων, και μετρημένες, εύστοχες, ερμηνείες είναι ό,τι σημαντικότερο έχει να επιδείξει η ταινία του Μάρτιν Ζάντβιλετ, ο οποίος διαδέχεται στη σκηνοθετική καρέκλα σημαντικά ονόματα του σκανδιναβικού σινεμά, όπως οι Κρίστοφερ Μπόε και Χανς Πέτερ Μόλαντ.
Δυστυχώς, το σενάριο αδυνατεί να υποστηρίξει την ιστορία που αφηγείται ο Ζάντβιλετ, υπό την έννοια ότι οι συνεχείς τροπές και τα σημαντικά γεγονότα δεν λαμβάνουν χώρα με τρόπο που μπορεί να συναρπάσει το κοινό. Αυτό που ξεκινάει σαν μια σταδιακή καταβύθιση σε έναν κόσμο διαφθοράς και αδιανόητης αδικίας, καταλήγει σε μια διαρκή εναλλαγή συμβάντων που μαρτυρούν την αγωνία του δημιουργού να ισορροπήσει ανάμεσα στους πυλώνες της ιστορίας του, καθένας εκ των οποίων φαντάζει ριγμένος στην τελική μοιρασιά. Το αφηγηματικό υλικό, απλωμένο κατάλληλα στον φιλμικό χρόνο, διαθέτει αναμφίβολα το αναγκαίο δραματικό βάρος, ωστόσο η διαχείρισή του μετατρέπει την αστυνομική έρευνα σε αδιάφορη διαδικασία. Οι ανατροπές είναι εμφανώς προβλέψιμες, ενώ από ένα σημείο και μετά φαντάζουν σχηματικές.
Το τελικό αποτέλεσμα αφήνει την αίσθηση ότι πιθανότατα θα ανέπνεε περισσότερο στο χαρτί, αφού οι εγγενείς κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις της ιστορίας δεν καταφέρνουν να περιβάλλουν αποτελεσματικά το μυστήριο όσο αυτό ξετυλίγεται. Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι η «Συγκάλυψη» δεν θα βρει το κοινό της. Μπορεί να είναι εντέλει μια άνευρη μεταφορά που δεν κατορθώνει να γλυτώσει από κοινοτοπίες, αλλά τα βασικά τα έχει: προσωπικούς δαίμονες, πολιτική συνωμοσία, διεφθαρμένα αδιέξοδα, ενταγμένα στο πλαίσιο μιας δωρικής κινηματογράφησης που δεν παλεύει να εντυπωσιάσει. Στο πλαίσιο όμως των δυνατοτήτων που αναδύονται από την ιστορία, τελικά παράγει λιγότερη κινηματογραφική αξία από την προσδοκώμενη.
Βαθμολογία: