
Ο Άνθρωπος από το Λονδίνο
- A Londoni Férfi
- The Man from London
- 2007
- Ουγγαρία
- Γαλλικά, Αγγλικά
- Αστυνομική, Δραματική, Δραματικό Θρίλερ, Μυστηρίου, Νουάρ, Σινεφίλ
- 01 Νοεμβρίου 2007
Ο Μαλουάν είναι νυχτοφύλακας και ρυθμιστής των ράγων σε έναν σταθμό τρένου στη Βόρεια Γαλλία, ακριβώς δίπλα στο λιμάνι. Μια βραδιά, θα γίνει μάρτυρας μιας τραγικής σκηνής, όπου μετά από διαπληκτισμό, ένας άντρας θα βρεθεί στη θάλασσα μαζί με μια βαλίτσα. Ο Μαλουάν θα ανασύρει τη βαλίτσα, με απόλυτη μυστικότητα, και μέσα της θα βρει 60.000 λίρες. Όντας φτωχός κι έχοντας να ζήσει τη γυναίκα του και μια κόρη, θα κρατήσει τα λεφτά και θα συνεχίσει να συμπεριφέρεται κανονικά για να μην τραβήξει υποψίες. Τα πράγματα θα μπλεχτούν όταν στην πόλη καταφτάνει ένας αστυνομικός επιθεωρητής από την Αγγλία.
Σκηνοθεσία:
Bela Tarr
Agnes Hranitzky (βοηθητική)
Κύριοι Ρόλοι:
Miroslav Krobot … Maloin
Tilda Swinton … Camelia
Erika Bok … Henriette
Janos Derzsi … Brown
Agi Szirtes … Κα Brown
Istvan Lenart … Morrison
Gyula Pauer … Tapster
Mihaly Kormos … γείτονας
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Bela Tarr, Laszlo Krasznahorkai
Παραγωγή: Humbert Balsan, Christoph Hahnheiser, Paul Saadoun, Gabor Teni, Joachim von Vietinghoff
Μουσική: Mihaly Vig
Φωτογραφία: Fred Kelemen
Μοντάζ: Agnes Hranitzky
Σκηνικά: Jean-Pascal Chalard, Agnes Hranitzky, Laszlo Rajk
Κοστούμια: Janos Breckl
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: A Londoni Ferfi
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Άνθρωπος από το Λονδίνο
- Διεθνής Τίτλος: The Man from London
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- L’Homme de Londres (1943)
- Το Λιμάνι της Αμαρτίας (1947)
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: L’Homme de Londre του Georges Simenon.
Κύριες Διακρίσεις
- Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών.
Παραλειπόμενα
- Το ίδιο μυθιστόρημα του 1934 είχε γίνει για πρώτη φορά ταινία το 1943 στη Γαλλία (L’Homme de Londres), από τον Henri Decoin. Ακολούθησε στις ΗΠΑ το 1947 το Temptation Harbour (Το Λιμάνι της Αμαρτίας) από τον Lance Comfort.
- Τα προβλήματα της παραγωγής εκκίνησαν το 2005 με την αυτοκτονία του γάλλου παραγωγού Humbert Balsan, λίγες ημέρες πριν ξεκινήσουν τα προγραμματισμένα γυρίσματα. Μαζί κατάρρευσε και η χρηματοδότηση, με τους εναπομένοντες παραγωγούς να βρίσκουν χρήματα μόνο για 9 ημέρες γυρισμάτων σε πανάκριβα κορσικανά στούντιο. Ευτυχώς, άμεσα ανταποκρίθηκαν ευρωπαϊκοί οργανισμοί και εταιρίες, ανεβάζοντας το μπάτζετ (4,3 εκατομμύρια ευρώ). Τότε όμως αποκαλύφθηκε ότι στην αρχική συμφωνία όλα τα δικαιώματα είχαν μεταβιβαστεί σε γαλλική τράπεζα, και χρειάστηκε ένας ολόκληρος χρόνος για να έρθουν σε συμφωνία και να συνεχιστούν τα γυρίσματα.
- Ως πρώτη εικόνα μοιάζει το σκηνικό να τοποθετείται σε παρελθόντες χρόνους, αλλά υπάρχουν στοιχεία ολόγυρα που φανερώνουν ότι πρόκειται για σύγχρονο σκηνικό.
- Επιστρατεύτηκε έντονο ντουμπλάρισμα, που δέχτηκε αρνητική κριτική, για τον λόγο ότι ο χειριστής της κάμερας ακούγονταν να αγκομαχεί και να κλαίει.
- Πρώτη ταινία του Bela Tarr που συμπεριλήφθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Κανών. Ήταν επίσης η πρώτη του δίχως τη χρήση ουγγρικής γλώσσας, ή σκηνικό στην Ανατολική Ευρώπη.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 4/11/2007
Στην πρώτη σκηνή τίθενται τα ερωτήματα. Κάποιος παρακολουθεί, σαν εμάς τους θεατές, και δύο άντρες διαπληκτίζονται με θέα το σκοτεινό λιμάνι, με σημείο αιχμής μια βαλίτσα. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία κάνει εξπρεσιονιστικά κόλπα και το σκηνικό μοιάζει με μια πλούσια σε όγκο θεατρική σκηνή. Το νουάρ είναι εδώ και το φάντασμα των τελευταίων σκηνών του Τρίτου Ανθρώπου ατόφιο. Ο Tarr όμως δεν έχει μονάχα το νουάρ στο μυαλό του, αλλά αγαπάει τους προλετάριους ήρωες του και συμπάσχει στον αγώνα τους για επιβίωση. Το μυστήριο, έτσι κι αλλιώς, θα λυθεί μετά από κάποια ώρα, κι αυτό που μένει είναι η τελετή της εικόνας.
Για αυτές τις υπέροχες ασπρόμαυρες πινελιές επιστρατεύτηκε ο πολυβραβευμένος γερμανός διευθυντής φωτογραφίας Fred Kelemen. Σαν άψογη συνοδεία ο μόνιμος συνεργάτης του Tarr, Mihaly Vig, πλάθει μουσικά στρώματα κι ένα μελωδικότατο θέμα με ακορντεόν. Το σινεμά του Ούγγρου θα είναι οπτικά πάντα το ίδιο, ακόμα κι αν εδώ προσπαθεί να γίνει αφηγηματικό, μια σύνθεση από εικόνες και ήχους, ελάχιστους διαλόγους και αργές σκηνές που σκοπό έχουν να μπολιαστούν μέσα στο θεατή.
Ένας κινηματογράφος όμως όπως του Bela Tarr, που είναι αργός και εικονοκλαστικός, έχει ανάγκη τους συμβολισμούς και τα βαθιά νοήματα. Αντιθέτως, ο Ούγγρος κάνει εδώ την πλέον αφηγηματική του δουλειά και προσπαθεί να στηριχτεί εν πρώτοις στο κείμενο. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε υπέροχη ρεκλάμα και μικρή ουσία. Η ιστορία δεν είναι τόσο δυνατή και είναι ελάχιστα δαιδαλώδης για νουάρ, ώστε να έχει νόημα η τόσο αργή αφήγηση. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία, η μουσική και οι ήρεμες -με μικρές εκρήξεις- ερμηνείες είναι άψογες, αλλά ο Tarr πρέπει να κάνει ακόμα μερικά βήματα αν θέλει να στηριχτεί απόλυτα πάνω σε τέτοια στοιχεία. Αν νιώθετε πάντως ότι έχετε βαρεθεί τον κενό κινηματογράφο, δείτε αυτή τη ταινία και ξεχάστε το ρολόι σας, αφού θα σας πει ψέματα. Ο χρόνος στις ταινίες του Bela Tarr κυλάει διαφορετικά…
Βαθμολογία: