Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Συντροφιά του Δαχτυλιδιού
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
- 2001
- ΗΠΑ
- Αγγλικά
- Έπος, Περιπέτεια, Φαντασίας
- 19 Δεκεμβρίου 2001
Ο νεαρός Φρόντο, κάτοικος της Μέσης Γης, με τη βοήθεια τριών χόμπιτ φίλων του, τον μάγο Γκάνταλφ και μιας ομάδας πολεμιστών, που απαρτίζουν τη Συντροφιά του Δαχτυλιδιού, ξεκινά ένα επικό ταξίδι για να καταστρέψει ένα μαγικό δαχτυλίδι, πηγή δύναμης του Κακού. Καθοδόν, όμως, είναι πολλοί αυτοί που αγωνίζονται για να το αποκτήσουν, και με κάθε μέσο.
Σκηνοθεσία:
Peter Jackson
Κύριοι Ρόλοι:
Elijah Wood … Frodo Baggins
Ian McKellen … Gandalf
Sean Astin … Samwise Gamgee
Viggo Mortensen … Aragorn
Billy Boyd … Peregrin Took
Dominic Monaghan … Meriadoc Brandybuck
John Rhys-Davies … Gimli
Orlando Bloom … Legolas Greenleaf
Sean Bean … Boromir
Ian Holm … Bilbo Baggins
Liv Tyler … Arwen Undomiel
Hugo Weaving … Elrond
Cate Blanchett … Galadriel
Christopher Lee … Saruman
Sala Baker … Sauron
Andy Serkis … Gollum
Marton Csokas … Celeborn
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson
Παραγωγή: Peter Jackson, Barrie M. Osborne, Tim Sanders, Fran Walsh
Μουσική: Howard Shore
Φωτογραφία: Andrew Lesnie
Μοντάζ: John Gilbert
Σκηνικά: Grant Major
Κοστούμια: Ngila Dickson, Richard Taylor
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Συντροφιά του Δαχτυλιδιού
- Εναλλακτικός Τίτλος: The Fellowship of the Ring
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών (1978)
- Μέση Γη: η πλήρης λίστα ταινιών
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: The Fellowship of the Ring του J.R.R. Tolkien.
Κύριες Διακρίσεις
- Όσκαρ μουσικής, φωτογραφίας, ειδικών εφέ και μακιγιάζ. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, δεύτερο αντρικό ρόλο (Ian McKellen), διασκευασμένο σενάριο, μοντάζ, σκηνικά, κοστούμια, ήχο και τραγούδι (May It Be).
- Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα), σκηνοθεσίας, μουσικής και τραγουδιού (May It Be).
- Βραβείο Bafta καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, ειδικών εφέ και μακιγιάζ/κομμώσεων. Υποψήφιο για δεύτερο αντρικό ρόλο (Ian McKellen), σενάριο, μουσική, φωτογραφία, μοντάζ, σκηνικά, κοστούμια και ήχο.
Παραλειπόμενα
- Πριν από τον Jackson, ο John Boorman, ο Stanley Kubrick, αλλά και οι Beatles ήταν ανάμεσα σε αυτούς που έκαναν κάποιο βήμα να οπτικοποιήσουν ζωντανά την τριλογία. Η μόνη πραγματοποιημένη κινηματογραφική δουλειά ήταν το Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών (1978) του Ralph Bakshi, αλλά ήταν σε κινούμενα σχέδια.
- Ο Peter Jackson άρχισε να δουλεύει πάνω στα storyboard το 1997, ενώ έδωσε εντολή στη Weta Workshop να αρχίζει να επεξεργάζεται τη Μέση Γη. Το 1999, φτιάχτηκαν 19.000 κοστούμια για το 40 τοις εκατό του καστ και των κομπάρσων. Τον Οκτώβριο του 1999 ξεκίνησαν τα γυρίσματα σε διάφορες περιοχές της Νέας Ζηλανδίας, κι εντός 16 μηνών, είχε γυριστεί ολόκληρη η τριλογία. Οι 274 ημέρες των γυρισμάτων ισοφάρισαν ως ρεκόρ αυτές τoυ Αποκάλυψη Τώρα.
- Ο Christopher Lee διάβαζε κάθε χρόνο την τριλογία του J.R.R. Tolkien, από τη χρονιά που πρωτοεκδόθηκε (1954). Ήταν κι ο μόνος από το επιτελείο που είχε συναντήσει από κοντά τον συγγραφέα.
- Ο Viggo Mortensen έκανε όλες τις κασκάντες του μόνο τους, ενώ σχεδόν όλες τις έκανε κι ο Orlando Bloom που έσπασε κατά τα γυρίσματα ένα του πλευρό. Ο δε Sean Astin πήρε 13μιση κιλά για να μπορέσει να παίξει.
- Αρχικός Άραγκορν ήταν ο Stuart Townsend, αλλά ο σκηνοθέτης συνειδητοποίησε πως χρειάζονταν ένας μεγαλύτερος σε ηλικία ηθοποιός. Οντισιόν πέρασε κι ο Vin Diesel, ενώ ο Nicolas Cage απέρριψε εξαρχής τον ρόλο λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων.
- Σε κάποιο σημείο, προσφέρθηκε στον Sean Connery ο ρόλος του Γκάνταλφ. Εκείνος όμως αρνήθηκε, λέγοντας ότι δεν καταλάβαινε το στόρι. Ο ίδιος ρόλος προσφέρθηκε και στον Patrick Stewart, που όμως δήλωσε ότι δεν του άρεσε το σενάριο. Υποψήφιοι ήταν και οι Sam Neill, Christopher Plummer και Bernard Hill.
- Ο Σερ Ian Holm, που παίζει εδώ τον Μπίλμπο, ήταν η φωνή του Φρόντο στη ραδιοφωνική εκδοχή της σειράς το 1981, για το BBC Radio.
- Ο David Bowie εξέφρασε τη θέληση να παίξει τον Έλροντ, αλλά ο Jackson θεώρησε ότι θα ήταν άβολο να ερμηνεύσει τον χαρακτήρα ένας διάσημος αστέρας.
- Ο Jake Gyllenhaal πέρασε από οντισιόν για τον ρόλο του Φρόντο.
- Ο Liam Neeson απέρριψε τον ρόλο του Μπόρομιρ. Ενδιαφέρον για τον συγκεκριμένο ρόλο είχε δείξει ο Bruce Willis, φαν των βιβλίων.
- Warwick Davis, Timothy Spall, Bill Bailey και Robert Trebor περάσαν δοκιμαστικό για τον ρόλο του Γκίμλι. Υποψήφιος ήταν και ο Billy Connolly.
- Ενδιαφέρον να παίξει την Άργουεν είχε επιδείξει η Helena Bonham Carter.
- Η λατρεμένη από κριτικούς και κοινό ταινία έβγαλε από τα ταμεία 871,5 εκατομμύρια δολάρια. Το κόστος της ήταν στα 93.
Μουσικά Παραλειπόμενα
- Αρχικός συνθέτης ήταν ο James Horner, αλλά αποχώρησε για άλλη δουλειά.
- Το συνηθισμένο είναι ότι ένας συνθέτης χρειάζεται 6 με 8 εβδομάδες για να κάνει τη μουσική μιας ταινίας. Ο Howard Shore παρέμεινε προσηλωμένος στη συγκεκριμένη δουλειά επί 2 χρόνια.
- Η Enya συνέθεσε κι ερμήνευσε δύο ορίτζιναλ τραγούδια για το φιλμ. Το Aniron, και το May It Be που ακούγεται στους τίτλους τέλους. Επιπροσθέτως, ο Howard Shore συνέθεσε το In Dreams, που ερμηνεύεται από τον Edward Ross.
Κριτικός: Σταύρος Γανωτής
Έκδοση Κειμένου: 5/1/2009
Από την εποχή του Πολέμου των Άστρων, ο κινηματογραφικός πλανήτης αναζητούσε αυτό που του έμελλε να βρει στην τριλογία του Άρχοντα. Το υπερθέαμα του Peter Jackson -ένα στοίχημα ζωής για τον ίδιο- αναπαράγει με τη βοήθεια της υψηλότερης τεχνολογίας ένα από τα κλασικότερα μυθιστορήματα του φανταστικού, γραμμένο πενήντα περίπου χρόνια πριν, από τον J.R. Tolkien. Πρόκειται για ένα ολοκληρωτικά νέο κόσμο, αποτελούμενο από κάθε λογής κατοίκους ανά είδος, με τη δική του ιστορία-μυθολογία. Σε αυτό το πρώτο μέρος, ο σκηνοθέτης καταφέρνει να μας εισάγει σε αυτό το «σύμπαν» με τη δύναμη της εικόνας κι ενός καλοδουλεμένου προσαρμοσμένου σεναρίου που διαισθάνεται τα μέρη του βιβλίου που πρέπει να τροποποιηθούν για να γίνει κατανοητό στη νέα γενιά θαυμαστών του.
Πέρα από τα λειτουργικά ειδικά εφέ, μεγάλη δουλειά γίνεται σε όλους τους επιμέρους τομείς (σκηνικά, μακιγιάζ, φωτογραφία, κ.τ.λ.), με μια μικρή ένσταση στο μουσικό σκορ του Howard Shore που μοιάζει ξανακουσμένο κι επαναλαμβανόμενο, ακόμα κι αν το βασικό μοτίβο συμπληρώνει όμορφα την εικόνα. Στην ψυχή του έργου συμβάλει κι ένα πολύ καλό επιτελείο ηθοποιών -έτοιμο να αναδείξει νέους σταρ- και η ηρωική θεματολογία που ξέρει να αναδεικνύει την έννοια του ηρωισμού σε έναν κόσμο που τα άκρα του καλού και του κακού είναι διακριτά, αλλά και τα ενδιάμεσα παίζουν τον καθοριστικό τους ρόλο.
Κερδίζοντας τελικά ένα από τα δυσκολότερα καλλιτεχνικά στοιχήματα, ο σκηνοθέτης, χωρίς να αποφεύγει τελείως κάποια επιμέρους λάθη -όπως η εξάντληση της αργής κίνησης, η λάθος οπτική όταν το δαχτυλίδι είναι στο δάχτυλο του ήρωα ή ακόμα η ελάχιστη ευκαιρία που μας δίνει για να θαυμάσουμε τον καδραρισμένο διάκοσμο-, συνάντησε μαζική ανταπόκριση από το κοινό, στα όρια πολλές φορές της λατρείας. Το απότομο τέλος του πρώτου μέρους δεν πλάθει καμία αυτοτέλεια, αφού τίποτα δεν έχει τελειώσει, αλλά αντιθέτως μόλις ξεκίνησε το πρώτο μεγάλο παραμύθι της νέας χιλιετίας!
Βαθμολογία: