Όταν ένα επιθετικό και γεμάτο θυμό κορίτσι εγκαταλείπεται για άλλη μια φορά από τον σύντροφό της, συνειδητοποιεί ότι η σχέση της με τον πατέρα της είναι αυτή που δηλητηριάζει τη συμπεριφορά της, αποτρέποντας οποιονδήποτε προσπαθεί να την αγαπήσει. Με αυτή την αφορμή, αποφασίζει να ανασκαλέψει το παρελθόν του βασανισμένου από τη χούντα πατέρα της.

Σκηνοθεσία:

Παναγιώτης Πορτοκαλάκης

Κύριοι Ρόλοι:

Πηνελόπη Τσιλίκα … Μαρίνα

Γιώργος Κέντρος … Κωστής

Μαρία Κατσανδρή … Ρέα

Θέμης Πάνου … Σταύρου

Ανδρέας Κωνσταντίνου … Μιχάλης

Γιώργος Μπινιάρης … Ηλίας

Γιώργος Ζιόβας … αρχειοφύλακας

Κώστας Λάσκος … φύλακας μουσείου

Φοίβος Παπακώστας … Κωστής (νεαρός)

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Ηλίας Μαγκλίνης, Παναγιώτης Πορτοκαλάκης

Παραγωγή: Γιώργος Κυριάκος, Κώστας Λαμπρόπουλος

Φωτογραφία: Παναγιώτης Βασιλάκης

Μοντάζ: Ιωάννα Σπηλιοπούλου

Σκηνικά: Παναγιώτα Κοκκορού

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μη αρκούντα στοιχεία.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: Η Ανάκριση
  • Διεθνής Τίτλος: The Interrogation

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα: Η Ανάκριση του Ηλία Μαγκλίνη.

Κύριες Διακρίσεις

  • Βραβείο καλύτερης ελληνικής ταινίας και ΠΕΚΚ στο φεστιβάλ Πανοράματος.
  • Υποψήφιο για πρώτο γυναικείο ρόλο (Πηνελόπη Τσιλίκα) στα βραβεία Ίρις.

Παραλειπόμενα 

  • Επιστροφή μετά από 13 χρόνια του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη στην κινηματογραφική σκηνοθεσία.
  • Το φιλμ συμμετείχε και στο διεθνές φεστιβάλ της Μόσχας.

Κριτικός: Σταύρος Γανωτής

Έκδοση Κειμένου: 13/2/2023

Ο Παναγιώτης Πορτοκαλάκης επιστρέφει στις μεγάλες αίθουσες με μια ταινία που θέλεις να αγαπήσεις, αλλά επιμέρους δεν σου δίνει όλες αυτές τις βοήθειες ώστε να συμβεί κάτι τέτοιο.

Με υπερόπλο το δίδυμο Πηνελόπη Τσιλίκα-Γιώργος Κέντρος, χτίζει μια προσωπική κόντρα προσωπικοτήτων που τόσο ατομικά όσο και η χημεία τους έχει τον απαραίτητο ηλεκτρισμό που απαιτεί μια καλή ταινία. Ενώ όμως ο χαρακτήρας του πατέρα είναι δηλωμένα κλεισμένος ερμητικά σε μπαούλο, κάτι που αποδίδεται εξαίσια και λειτουργεί ορθά επί του σεναρίου, αυτός της κόρης αφήνει πολλά ερωτηματικά αντί για αυτές τις απαντήσεις που χρειάζονταν το κείμενο για να θεωρηθεί ολοκληρωμένο.

Μπολιάζοντας εντός της πλοκής μια αναζήτηση με δόση μυστηρίου που δεν προχωράει ούτε καν για τα προσχήματα, αλλά και μια στιγμιαία αλλά κρίσιμη ενότητα που πατάει πάνω στο θεατρικό Ο Θάνατος και η Παρθένα (αυτό που κάποτε είχε μεταφέρει ο Polanski στη μεγάλη οθόνη), αφήνει ανολοκλήρωτα όσα επιμέρους θέματα ανοίγει. Φυσικά και το φινάλε αυτόνομα κερδίζει τον θεατή ως μια έκρηξη χαρακτήρων με ουσία, αλλά αυτά που την επέφεραν μένουν αδικαιολογήτως στο σκοτάδι. Η κόρη είναι δικαιολογημένη για τις πράξεις της; Κι αν απλά είναι ένας «ψυχάκιας», πώς μπορεί να προσομοιωθεί ο θεατής μαζί του σε ένα ζήτημα που μοιάζει συμβολικά να αγγίζει όλους τους κάτοικους αυτού του τόπου;

Μπορεί η Πηνελόπη Τσιλίκα να φαντάζει ότι είναι μια ελληνική εκδοχή από την πρωταγωνίστρια της αστυνομικής σειράς Millennium, αλλά η ουσία της δεν έχει σχέση με ένα σενάριο που αποσκοπεί στην αγωνία και στην οπτική των πραγμάτων όπως εκεί. Κι ενώ η νεαρή ηθοποιός πετυχαίνει να εκπροσωπήσει την ελληνική εκδοχή της millennium γενιάς που δεν γνωρίζει τον τρόπο που λειτουργούσαν οι ιδεολογίες και τα πονήματα του παρελθόντος, μοιάζει να υστερεί μακράν στη σύγκριση, πετώντας στον κάδο τα προτερήματα που έχει αυτή η γενιά σε σχέση με τις παλιότερες. Τη συμπαθείς, αλλά μέσω της συμπόνιας για μια τύπου «κατάντια» της, στερώντας της την περηφάνια που παράλληλα θα έπρεπε να διεκδικεί (γιατί άραγε στο τελικό πλάνο δεν παίρνει την αγκαλιά της;).

Όλα όμως αυτά ίσως βρίσκονταν στο μυαλό του δημιουργού, αλλά δυστυχώς επί του σεναρίου είτε μοιάζουν με κομμένες σκηνές, είτε με υπονοούμενα που δεν παίρνουν τον χρόνο τους. Πατώντας γερά πάνω στον ρεαλισμό που έχει κάνει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά να αποκόβει τελείως τις ρίζες του από εκείνο το β’ κατηγορίας Χόλιγουντ-Μπόλιγουντ-Τσινετσιτά που μεσουράνησε κατά κύριο στις «χρυσές εποχές» (με αρκετές ευτυχώς εξαιρέσεις), το φιλμ σε αγγίζει παρόλες τις ατέλειες του, αλλά και το γεγονός ότι έχουμε άρτια χρήση των τεχνικών μιας κάμερας (κάθε σκηνή έχει τη σκηνοθετική ματιά που της πρέπει). Το πρόβλημα ξεκινάει ως προς αυτό στο ότι η μυθοπλασία σου δίνει εκείνα τα όπλα να κατευθύνεις εσύ τον ρεαλισμό ώστε να αποδώσει τα μέγιστα στη μαζική προβολή τους προς τρίτους (το κοινό δηλαδή), μια κι από μόνος του συνήθως δεν βγάζει απόλυτο νόημα. Πόσο μάλλον σε μια χώρα τέτοιων άκρων.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

9 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

2 Σχόλια

  1. Νίκος Βαρδάκης 17 Ιανουαρίου 2022

    Γιατί δίνετε ψεύτικες υποσχέσεις. Που θα δούμε την ταινία "Ανάκριση" τού Παναγιώτη Πορτοκαλάκη. Πουθενά γράφω εγώ.

    1. Σταύρος Γανωτής 17 Ιανουαρίου 2022

      Κύριε Βαρδάκη χαιρετώ, και συγχαρητήρια για τον ιστότοπο σας! Με όλη μου όμως την αγάπη, θεωρώ πως μπορείτε να καταλάβετε τις διαφορές ανάμεσα σε ένα νόμιμο και ένα παράνομο σάιτ. Το αν μπορείτε κάπου να δείτε την Ανάκριση και πού, είναι θέμα του κ. Πορτοκαλάκη και όχι του filmy... Στη δική μας την περίπτωση, εξαντλούμε τις δυνατότητες που δίνει η νόμιμη οδός, ώστε να βοηθήσουμε όσους παρακολουθούν σινεμά στο σπίτι. Στην άλλη πλευρά, κάποιοι κάνουν πλούσιες τις στοιχηματο-πλατφόρμες και παράλληλα φτηναίνουν την έννοια της τέχνης στα μάτια των νέων της αποδεκτών (φτωχαίνοντας παράλληλα κι αυτούς που δημιουργούν τέχνη). Ειδικά όμως πάνω στο θέμα των ελληνικών ταινιών, μακάρι οι ελληνικές πλατφόρμες να δανείζονταν ιδέες όμοιες με αυτών του εξωτερικού (με κάποια εφαρμογή), ώστε να έλυναν και τα δικά μας χέρια προς βοήθεια τους. Εμείς τις στηρίζουμε επίμονα και με τον πλέον "χειρωνακτικό" τρόπο-κόπο, αλλά είναι και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε. Ελπίζω να σας ικανοποίησα με την απάντηση μου, και υπόσχομαι πως το filmy θα είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμο να υποδεχτεί κάθε εξέλιξη ως προς αυτό το πεδίο.