Είκοσι χρόνια μετά τη δολοφονία του αδερφού του, Φρέντο, το 1979 βρίσκει τoν Μάικλ Κορλεόνε γερασμένο και αδύναμο. Με την κληρονομιά της αυτοκρατορίας του πατέρα του, Βίτο, και σε ηλικία πλέον 60 χρονών, ατενίζει το μέλλον με σκεπτικισμό. Η αίσθηση της αιώνιας ζωής μέσα από την παντοδυναμία του οργανωμένου εγκλήματος έχει χαθεί, και συνεπώς η εξασφάλιση ενός μέλλοντος για τα παιδιά του γίνεται το πρωταρχικό του μέλημα. Η περιουσία της οικογένειας έχει νομιμοποιηθεί, οι επιχειρήσεις πλέον δραστηριοποιούνται σε τομείς του χρηματιστηρίου και των τραπεζών, αποκομμένες από τον κόσμο της διαφθοράς. Ο ίδιος ο Μάικλ, όμως, δεν μπορεί να ξεπεράσει το παρελθόν. Οι ενοχές θα ραγίσουν τη συνοχή της οικογένειάς του, αναγκάζοντάς τον να αμφιταλαντεύεται ανάμεσα σε δύο αντιμαχόμενες νοοτροπίες: αυτή της αγαθής και ήπιας κόρης του, Μαίρη, την οποία προορίζει ως κληρονόμο της περιουσίας του, και του θερμόαιμου άντρα της και του γιου του, που βλέπουν τη βία ως το μόνο μέσο καταπολέμησης των εχθρών της οικογένειας.

Σκηνοθεσία:

Francis Ford Coppola

Κύριοι Ρόλοι:

Al Pacino … Michael Corleone

Andy Garcia … Vincent Mancini

Diane Keaton … Kay Adams Michelson

Talia Shire … Constanzia ‘Connie’ Corleone-Rizzi

Eli Wallach … Δον Altobello

Joe Mantegna … Joey Zasa

George Hamilton … B.J. Harrison

Bridget Fonda … Grace Hamilton

Sofia Coppola … Mary Corleone

Raf Vallone … καρδινάλιος Lamberto

Franc D’Ambrosio … Anthony Vito Corleone

Donal Donnelly … αρχιεπίσκοπος Gilday

Richard Bright … Al Neri

Helmut Berger … Frederick Keinszig

John Savage … πάτερ Andrew Hagen

Franco Citti … Calo

Al Martino … Johnny Fontane

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Mario Puzo, Francis Ford Coppola

Παραγωγή: Francis Ford Coppola

Μουσική: Carmine Coppola

Φωτογραφία: Gordon Willis

Μοντάζ: Lisa Fruchtman, Barry Malkin, Walter Murch

Σκηνικά: Dean Tavoularis

Κοστούμια: Milena Canonero

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Godfather: Part III
  • Ελληνικός Τίτλος: Ο Νονός 3
  • Εναλλακτικός Τίτλος: Mario Puzo’s The Godfather: Part III
  • Εναλλακτικός Τίτλος: The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone
  • Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ο Νονός: Μέρος 3
  • Εναλλακτικός Ελλ. Τίτλος: Ο Νονός του Μάριο Πούζο, Επίλογος: Ο Θάνατος του Μάικλ Κορλεόνε

Άμεσοι Σύνδεσμοι

Σεναριακή Πηγή

  • Μυθιστόρημα (χαρακτήρες): The Godfather του Mario Puzo.

Κύριες Διακρίσεις

  • Υποψήφιο για Όσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, δεύτερου αντρικού ρόλου (Andy Garcia), φωτογραφίας, μοντάζ, σκηνικών και τραγουδιού (Promise Me You’ll Remember).
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα), σκηνοθεσίας, πρώτου αντρικού ρόλου (Al Pacino) σε δράμα, δεύτερου αντρικού ρόλου (Andy Garcia), σεναρίου, μουσικής και τραγουδιού (Promise Me You’ll Remember).

Παραλειπόμενα

  • Πρώτο της τριλογίας με αυθεντικό σενάριο, που εμπλέκει -με τον δικό του τρόπο- αληθινά γεγονότα, όπως η δολοφονία του πάπα Ιωάννη Παύλου το 1978, και το παπικό τραπεζικό σκάνδαλο του 1981.
  • Coppola και Puzo ήθελαν ως τίτλο το The Death of Michael Corleone, αλλά η Paramount Pictures ούτε καν το συζητούσε.
  • Ο Coppola θεωρούσε ότι η σειρά αποτελούνταν από τις δύο πρώτες ταινίες, και αυτή ήταν απλά ο επίλογος.
  • Το 1979, ο Dean Riesner είχε γράψει ένα πρώτο δοκιμαστικό σενάριο, με κεντρικό ήρωα τον Άντονι, γιο του Μάικλ Κορλεόνε. Αυτός θα εργάζονταν για τη ΣΙΑ, και θα είχε ως αποστολή να δολοφονήσει έναν δικτάτορα της Κεντρικής Αμερικής. Μονάχα μία σκηνή επιβίωσε από το συγκεκριμένο κείμενο.
  • Παρότι υποψήφιο για 7, ήταν το πρώτο της σειράς που δεν πήρε κανένα Όσκαρ. Έγινε όμως η πρώτη τριλογία όπου και οι τρεις ταινίες ήταν υποψήφιες για καλύτερη ταινία, κάτι που επαναλήφθηκε με τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών.
  • Ο Robert Duvall συμφωνούσε να παίξει κι εδώ μονάχα να λάμβανε αμοιβή κοντινή με του Pacino. Με την αποχώρηση του, το σενάριο γράφτηκε εκ νέου με τον χαρακτήρα να έχει πεθάνει, και συμπεριλήφθηκε προς αντικατάσταση ένας νέος, αυτός που πήγε στον George Hamilton.
  • Ο Al Pacino αρνούνταν τα 5 εκατομμύρια δολάρια που του προσφέρονταν, και ήθελε 7 συν ποσοστό από τα κέρδη. Τότε ο Coppola τον απείλησε ότι θα γράψει από την αρχή το σενάριο, όπου θα ξεκινούσε με την κηδεία του Μάικλ Κορλεόνε, κάνοντας τον ηθοποιό να αποδεχτεί την αρχική πρόταση.
  • Ο Robert De Niro ήθελε να παίξει τον Βίνσεντ Μαντσίνι, αλλά ενώ ο Coppola μπήκε σε σκέψεις, εντέλει αποφάσισε αρνητικά.
  • Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, υποψήφιοι για τον ρόλο του Βίνσεντ ήταν οι: Alec Baldwin, Nicolas Cage, Tom Cruise, Matt Dillon, Val Kilmer, Charlie Sheen, Vincent Spano και Billy Zane.
  • Η Julia Roberts είχε πάρει αρχικά τον ρόλο της Μαίρη, αλλά αποχώρησε λόγω του Pretty Woman. Η Madonna δήλωνε ένθερμα διαθέσιμη, αλλά ο Coppola την έβρισκε πολύ μεγάλη. Αντίθετα, της προσφέρθηκε αυτός της Γκρέις Χάμιλτον, αλλά εκείνη ζήτησε πολλά χρήματα για τόσο μικρό ρόλο. Το μοντέλο και ηθοποιός Rebecca Schaeffer πέρασε από οντισιόν, πριν βρεθεί τραγικά δολοφονημένη. Η Winona Ryder πήρε τον ρόλο, αλλά έκανε πίσω την τελευταία στιγμή, λόγω υπερκόπωσης. Εντέλει, ο ρόλος πήγε στην κόρη του σκηνοθέτη, τη Sofia Coppola, που ως μωρό-κομπάρσος είχε εμφανιστεί και στα δύο πρώτα μέρη.
  • Ο ρόλος του Τζόι Ζάζα πέρασε από τον Mickey Rourke (δεν τον βρήκαν αρκετά Ιταλό), τον Dennis Farina, τον John Turturro και τον Sylvester Stallone που τον αρνήθηκε.
  • Το Βατικανό αρνήθηκε στο συνεργείο του φιλμ να περάσει τις πύλες του. Από σύμπτωση, κάποια εποχή η τράπεζα του Βατικανού ήταν ιδιοκτήτρια της Paramount Pictures.
  • Πρώτο και μοναδικό της τριλογίας που γυρίστηκε με κάμερες Super 35.
  • Το 2020, η ταινία παρουσιάστηκε με νέο μοντάζ και τίτλο (The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone) κατά την 30ή επέτειο της κυκλοφορίας της.

Μουσικά Παραλειπόμενα

  • Ο Harry Connick, Jr. ερμηνεύει το μόνο τραγούδι που γράφτηκε για την τριλογία, το Promise Me You’ll Remember.

Κριτικός: Γιώργος Ξανθάκης

Έκδοση Κειμένου: 22/7/2022

Νέα Υόρκη, 1979. Ο Michael Corleone (Al Pacino), πατριάρχης της φαμίλιας των Corleone, σχεδιάζει να απομακρυνθεί εντελώς από τον κόσμο του εγκλήματος. Έχει επενδύσει την περιουσία του σε νόμιμες δραστηριότητες, όπως τραπεζικές συναλλαγές ή ακίνητα, και αυξάνει τις δωρεές για αγαθοεργίες. Όμως, η μοίρα έχει άλλα σχέδια. Η προσπάθεια του για έλεγχο της εταιρείας ακινήτων Immobiliare εξαρτάται από την κρίσιμη παπική ψήφο, την οποία επιδιώκει να εξασφαλίσει με μια «προσφορά που δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί». Ωστόσο, οι ανταγωνιστές του αντιμετωπίζουν με καχυποψία αυτές τις κινήσεις, καθώς θεωρούν ότι θίγονται τα συμφέροντα τους. Θέλουν κι αυτοί μερίδιο από την Immobiliare για να ξεπλύνουν το βρώμικο χρήμα τους. Αλλά και στο εσωτερικό της οικογένειας, ο Michael νοιώθει απογοήτευση καθώς έχει χωρίσει με την σύζυγό του, Kate (Diane Keaton), κι έχει αποξενωθεί από τα παιδιά του. Ο γιος του, Anthony (Franc D’Ambrosio), του ανακοίνωσε την επιθυμία του να γίνει τραγουδιστής της όπερας και όχι δικηγόρος. Όσο για την κόρη του, Mary (Sofia Coppola), ερωτεύεται τον ξάδελφο της, Vincent (Andy Garcia), παράνομο γιο του Sonny. Ο Michael απαιτεί να τερματιστεί αυτή η σχέση. Καθώς πλησιάζουν τα 60ά γενέθλιά του, ο κυρίαρχος στόχος του είναι να προστατεύσει τα παιδιά του. Αν αποτύχει σε αυτό, θα έχει αποτύχει σε όλα…

Ο «Νονός ΙΙΙ», τελευταίο μέρος της τριλογίας του Coppola, δεν κέρδισε ποτέ την αναγνώριση των δύο πρώτων φιλμ. Ωστόσο είναι αναμφίβολα ένα αριστοτεχνικό coda ενός συνολικού έργου επικών διαστάσεων, συνολικά εννέα ωρών, που σε μεγάλο βαθμό εμπεριέχει όλη τη μαγεία της Έβδομης Τέχνης. Κατά κάποιον τρόπο αποτελεί τον επίλογο μιας συμφωνικής σουίτας χωρισμένης σε τρία μέρη, στον οποίο επανέρχονται και παραλλάσσονται τα μοτίβα του πρώτου μέρους.

Αρχικά ο Coppola θεωρούσε ότι ο κύκλος του «Νονού» έκλεισε με το δεύτερο μέρος. Ωστόσο η Paramount τον πίεζε αφόρητα θεωρώντας αυτό το franchise της αστείρευτα κερδοφόρο. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, ο σκηνοθέτης βρέθηκε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, οπότε και δέχτηκε να κάνει το τρίτο μέρος. Το αρχικό όραμα του ήταν μια μετριοπαθής μελέτη χαρακτήρων, με τίτλο «The Death of Michael Corleone», με τον ετοιμοθάνατο «Νονό» να έρχεται αντιμέτωπος με τα βαριά αμαρτήματα του. Όμως οι παραγωγοί επέμειναν και πέτυχαν η ταινία να καταλήξει ένα επιβλητικό γκανγκστερικό blockbuster.

Το σενάριο των Coppola και Puzo υφαίνεται γύρω από έναν ιστό από βυζαντινές ίντριγκες, ενώ στη μυθοπλασία ενσωματώνονται και δυο πραγματικά γεγονότα: το οικονομικό σκάνδαλο της Τράπεζας του Βατικανού, καθώς και ο μυστηριώδης θάνατος του Πάπα Ιωάννη Παύλου Α’. Παρά το γεγονός ότι η δομή της ταινίας ακολουθεί το μοτίβο των δυο προηγούμενων και σε κάποια σημεία ο ρυθμός χωλαίνει, διαθέτει λαμπρές λήψεις και αξέχαστες σεκάνς, όπως η επίθεση με ελικόπτερο στη συνάντηση των αφεντικών της μαφίας, η θεαματική δολοφονία στους δρόμους της «Μικρής Ιταλίας» από έναν ψεύτικο αστυνομικό, η εξομολόγηση του Michael ή το εντυπωσιακό φινάλε της όπερας που βυθίζει τις προσδοκίες του Michael σε μια κόλαση μαφιόζικης βίας.

Ο Pacino ενσαρκώνει ένα Michael άρρωστο, με κυρτωμένο σώμα, μια σκιά του αγέρωχου εαυτού του. Είναι ένας άντρας στοιχειωμένος από την αδελφοκτονία του Fredo και καταδικασμένος να παραμείνει αιώνια αιχμάλωτος των ανθρώπων του υποκόσμου. Οι πόλεμοι των φατριών ξεκινούν ξανά, η ζωή του απειλείται και πάλι από έναν προδότη που πρέπει να αποκαλύψει. Νιώθουμε τη βαθιά απογοήτευσή του όταν λέει: «Ακριβώς όταν νομίζω ότι είμαι έξω, με τραβούν πίσω».

Ο «Νονός III» είναι ένα συναρπαστικό φιλμ με σαφείς επιρροές από τον «Βασιλιά Ληρ» και την αρχαιοελληνική τραγωδία, που θέτει με ενάργεια το οδυνηρό ερώτημα: ποιο είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσει ένας άνθρωπος που έχει βάψει τα χέρια του με αίμα, για να απολυτρώσει την ψυχή του;

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

40 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *