Ζώντας σε ένα διαμέρισμα του Λονδίνου, ο 80χρονος Άντονι αντιστέκεται στη φροντίδα που του παρέχει η κόρη του, η Αν. Αυτή σκοπεύει να φύγει και να ζήσει στο Παρίσι, ή τουλάχιστον είναι ο Άντονι που επιμένει να το λέει. Τώρα βρέθηκε μια νέα γυναίκα να τον βοηθάει, και το όνομα της είναι Λόρα. Αλλά το μυαλό του γηραιού άντρα ολοένα κι απομακρύνεται, και είναι θέμα χρόνου που και ο ίδιος θα αρχίσει να αμφισβητεί αυτά που λέει ή βλέπει.

Σκηνοθεσία:

Florian Zeller

Κύριοι Ρόλοι:

Anthony Hopkins … Anthony

Olivia Colman … Anne

Mark Gatiss … ο άντρας

Olivia Williams … η γυναίκα

Imogen Poots … Laura

Rufus Sewell … Paul

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Christopher Hampton, Florian Zeller

Παραγωγή: Philippe Carcassonne, Simon Friend, Jean-Louis Livi, David Parfitt

Μουσική: Ludovico Einaudi

Φωτογραφία: Ben Smithard

Μοντάζ: Γιώργος Λαμπρινός

Σκηνικά: Peter Francis

Κοστούμια: Anna Robbins

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Father
  • Ελληνικός Τίτλος: Ο Πατέρας

Σεναριακή Πηγή

  • Θεατρικό: Le Pere του Florian Zeller.

Κύριες Διακρίσεις

  • Όσκαρ πρώτου αντρικού ρόλου (Anthony Hopkins) και διασκευασμένου σεναρίου. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, δεύτερο γυναικείο ρόλο (Olivia Colman), μοντάζ και σκηνικά.
  • Υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας (δράμα), πρώτου αντρικού ρόλου (Anthony Hopkins) σε δράμα, δεύτερου γυναικείου ρόλου (Olivia Colman) και σεναρίου.
  • Βραβείο Bafta πρώτου αντρικού ρόλου (Anthony Hopkins) και σεναρίου. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία, καλύτερη βρετανική ταινία, μοντάζ και σκηνικά.
  • Βραβείο κοινού στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπάστιαν.
  • Βραβείο καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας στα Goya.
  • Βραβείο αντρικής ερμηνείας (Anthony Hopkins) και σεναρίου στα Ευρωπαϊκά Βραβεία. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία και σκηνοθεσία.

Παραλειπόμενα

  • Ο σκηνοθέτης επιθυμούσε ειδικά τον Anthony Hopkins για τον πρώτο ρόλο. Έτσι, του έστειλε το σενάριο το 2017 και περίμενε. Μέχρι να λάβει τη θετική απάντηση, δεν έκανε καμία κίνηση προσέγγισης άλλου ηθοποιού. Έπειτα δήλωσε ότι αν δεν είχε πει το ναι ο οσκαρικός ηθοποιός, θα έκανε την ταινία στη Γαλλία.
  • Γνωστός ήδη από το 2012 μέσω του συγκεκριμένου θεατρικού, ο Florian Zeller κάνει εδώ το κινηματογραφικό του ντεμπούτο στη σκηνοθεσία.
  • Κερδίζοντας το Όσκαρ σε ηλικία 83ών ετών, ο Anthony Hopkins έγινε ο γηραιότερος ηθοποιός που κέρδισε ποτέ σε ερμηνευτική κατηγορία, παίρνοντας το ρεκόρ από τον Christopher Plummer (ήταν 82 όταν το πήρε), ο οποίος κι έφυγε από τη ζωή μόλις τρεις μήνες πριν τη νίκη του Hopkins.
  • Έκανε πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2020 στο φεστιβάλ του Sundance, αλλά έπρεπε να περιμένει σχεδόν έναν χρόνο για να πάρει διανομή, λόγω της υγειονομικής κρίσης.

Κριτικός: Δημήτρης Μπαμπούλης

Έκδοση Κειμένου: 30/3/2021

Ένας ηλικιωμένος άνδρας αρνείται τη βοήθεια της κόρης του, και έχει συνεχώς υποψίες ότι όλοι συνωμοτούν εναντίον του. Ουσιαστικά, βρίσκεται σε μια μάχη με τον εαυτό του και το μυαλό του, καθώς δυσκολεύεται να θυμηθεί, και όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω του δείχνουν να αλλάζουν με ταχύ ρυθμό.

Ο γνωστός και βραβευμένος συγγραφέας βιβλίων και θεατρικών έργων, Florian Zeller, κάνει το κινηματογραφικό του ντεμπούτο σαν σκηνοθέτης  με τον Πατέρα, ο οποίος αποτελεί μεταφορά της ομώνυμης επιτυχημένης θεατρικής του παράστασης. Η υπόθεση της ταινίας αφορά έναν ηλικιωμένο άνδρα που έχει άνοια και προσπαθεί να παλέψει με την απώλεια της μνήμης του αλλά και τις αντίληψης του για την πραγματικότητα. Η εικόνα των προσώπων που τον περιβάλλουν, του σπιτιού του, του παρελθόντος και του παρόντος του δεν είναι στέρεη πλέον στο μυαλό του, και ο ίδιος πασχίζει να αποδείξει ότι έχει πλήρη διαύγεια, ωστόσο η συμπεριφορά του τον προδίδει. Για να πετύχει ο Zeller τη μεταφορά αυτή, αφηγείται την ιστορία αποκλειστικά από την οπτική του πατέρα, εκτός από πολύ σπάνιες περιπτώσεις. Φυσικά, για να βγει το αποτέλεσμα όπως το θέλει, χρειαζόταν έναν πρωταγωνιστή βετεράνο και με πολύ καλές ερμηνείες στην πλάτη του.

Ο Anthony Hopkins όχι μόνο είναι η ιδανική επιλογή, αλλά πετυχαίνει μία από τις καλύτερες ερμηνείες στην καριέρα του, μεταφέροντας στην ολότητα του κάθε είδους συναίσθημα που επιδιώκει να μεταδώσει στον θεατή. Από το πρώτο λεπτό της ταινίας μέχρι και το τελευταίο, η πολυεπίπεδη ερμηνεία του δεν σου αφήνει περιθώρια να πάρεις τα μάτια σου από την οθόνη. Όλη η προσέγγιση του χαρακτήρα, από την υπερηφάνεια και το αίσθημα της ανωτερότητας, τις μικρές εύθυμες εκλάμψεις του, μέχρι τη σύγχυση και τελικά το «ξέσπασμα» του κουρασμένου από το ίδιο του το μυαλό πατέρα μαγνητίζει το βλέμμα και τα συναισθήματα του θεατή. Σε αυτό φυσικά συμβάλλει και η ερμηνεία της ταλαντούχας κι επίσης έμπειρης Olivia Coleman, στον ρόλο της υποστηρικτικής κι ανήσυχης κόρης, που «δένει» εξαιρετικά με τον Hopkins, συνθέτοντας μια ερμηνευτική χημεία που χαρίζει ρεαλιστικές σκηνές πατέρα-κόρης.

Η ιστορία, όπως προαναφέρθηκε, ξετυλίγεται μέσα από τα μάτια του πατέρα, και αυτό είναι το μέσο που μας μεταφέρει τη σύγχυση που βιώνει ο πρωταγωνιστής, το οποίο λειτουργεί εξαιρετικά και πετυχαίνει τον σκοπό του. Ωστόσο, η σύνδεση μεταξύ των σκηνών, δηλαδή η αποχώρηση και η επιστροφή του πατέρα σε χώρους, ως μέσο εναλλαγής σκηνών,  σε αρκετές στιγμές σπάει τον ρυθμό της ταινίας, καθώς κάνει την αφήγηση κάπως θεατρική, χωρίς συνεχή ροή, αλλά χωρισμένη σε πράξεις. Γενικά, ο ρυθμός της ταινίας είναι αρκετά αργός και προσφέρει αρκετό χρόνο στους ηθοποιούς και κυρίως στον Hopkins να αναπτύξει τον χαρακτήρα του και να συνδέσει τον θεατή συναισθηματικά με αυτόν. Επίσης, το περιεχόμενο της ταινίας αγγίζει ένα θέμα ιδιαίτερο, όπως είναι αυτό της άνοιας, και από την οπτική του πάσχοντα, αλλά εκτός αυτού βλέπουμε ένα άτομο σε μια τόσο δυσμενή θέση που όχι μόνο παλεύει να διατηρήσει τη μνήμη του που τον εγκαταλείπει, αλλά αποσπάται κι από την πραγματικότητα, εξαφανίζεται σιγά σιγά από την έλλογη καθημερινότητα του και κατευθύνεται σε έναν δρόμο που δεν μπορεί να διαχειριστεί. Σε αυτό το σημείο ακριβώς είναι και η κορύφωση της ταινίας, που αφήνει τον θεατή με ένα αίσθημα πικρίας και πολλές σκέψεις.

Σίγουρα ο Πατέρας αποτελεί ένα επιτυχημένο ντεμπούτο για τον Florian Zeller. Η αφήγηση που επιλέγει ο δημιουργός είναι εύστοχη και καταφέρνει να μεταφέρει την ψυχοσύνθεση ενός ατόμου που πάσχει από άνοια. Το αποκορύφωμα της ταινίας είναι η ερμηνεία του Anthony Hopkins, όπου σου μεταφέρει πλήρως τη σύγχυση την οποία βιώνει ο χαρακτήρας που υποδύεται και την προσπάθεια που καταβάλει να συμβαδίσει με την πραγματικότητα, και είναι ο κύριος παράγοντας που κάνει την οπτική του σκηνοθέτη να λειτουργήσει με τέτοιον τρόπο στον θεατή, χωρίς να αναπτύσσει επαρκώς κανέναν από τους υπόλοιπους χαρακτήρες. Τέλος,  στο σύνολο της η ταινία αποτελεί μία εμπειρία, ένα ταξίδι στην απώλεια της μνήμης, τη σύγχυση που μπορεί να προκαλέσει σε ένα άτομο ένα τέτοιο γεγονός, και γενικά ένα ταξίδι που σου διεγείρει τις υπαρξιακές σου ανησυχίες.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

22 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

1 Σχόλια

  1. Ανώνυμος 24 Δεκεμβρίου 2023

    καλη (?, proper people in proper clothes properly behaving in proper flats) θεατρικη παρασταση, αλλα οχι ταινια cinema <- cinématographe, η γραφη της κινησης