Μετά τον τραγικό θάνατο της εγκύου συζύγου του στον φονικό σεισμό στην Αϊτή πριν από 12 χρόνια, ο Βίκτορ Φίλντινγκ έχει μεγαλώσει μόνος του την κόρη τους, Άντζελα. Αλλά όταν η Άντζελα και η φίλη της, Κάθριν, εξαφανίζονται στο δάσος και επιστρέφουν τρεις μέρες μετά χωρίς καμία ανάμνηση τού τι συνέβη, ξεκινάει μια σειρά από αλυσιδωτά γεγονότα που θα αναγκάσουν τον Βίκτορ να αντιμετωπίσει το απόλυτο κακό, και μέσα στην απόγνωση και τον τρόμο του, να αναζητήσει το μοναδικό άτομο που έχει βιώσει κάτι αντίστοιχο: την Κρις ΜακΝιλ.

Σκηνοθεσία:

David Gordon Green

Κύριοι Ρόλοι:

Leslie Odom Jr. … Victor Fielding

Lidya Jewett … Angela Fielding

Olivia O’Neill … Katherine

Jennifer Nettles … Miranda

Norbert Leo Butz … Tony

Ann Dowd … Ann

Ellen Burstyn … Chris MacNeil

Linda Blair … Regan MacNeil

Raphael Sbarge … Don Revans

Okwui Okpokwasili … Δρ Beehibe

Antoni Corone … πάτερ Phillips

E.J. Bonilla … πάτερ Maddox

Danny McCarthy … Stuart

Κεντρικό Επιτελείο:

Σενάριο: Peter Sattler, David Gordon Green

Στόρι: Scott Teems, Danny McBride, David Gordon Green

Παραγωγή: Jason Blum, David Robinson, James G. Robinson

Μουσική: Amman Abbasi, David Wingo

Φωτογραφία: Michael Simmonds

Μοντάζ: Timothy Alverson

Σκηνικά: Brandon Tonner-Connolly

Κοστούμια: Lizz Wolf

Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Αρνητική.

Τίτλοι

  • Αυθεντικός Τίτλος: The Exorcist: Believer
  • Ελληνικός Τίτλος: Ο Εξορκιστής: Πιστός

Άμεσοι Σύνδεσμοι

  • Ο Εξορκιστής (1973)
  • Ο Αιρετικός: Εξορκιστής ΙΙ (1977)
  • Εξορκιστής 3 (1990)
  • Εξορκιστής: Η Αρχή του Κακού (2004)

Σεναριακή Πηγή

  • Χαρακτήρες franchise: The Exorcist του William Peter Blatty.

Παραλειπόμενα

  • Απευθείας σίκουελ της κλασικής ταινίας του 1973, και όχι reboot όπως αρχικά σχεδιάζονταν.
  • Η Morgan Creek Entertainment είχε δηλώσει πως δεν πρόκειται να υπάρξει ποτέ κάποιο ριμέικ του φιλμ του 1973, αλλά γενικά με την άδεια των δημιουργών όλων των παλιότερων τίτλων της, θα έδινε το πράσινο φως για περαιτέρω ανάπτυξη τους. Στην προκειμένη περίπτωση αυτό ήταν αδύνατο, μια και ο δημιουργός του Εξορκιστή, ο William Peter Blatty, έφυγε από τη ζωή το 2017, αν και μόνο για το πρώτο σίκουελ του 1977 δεν ήθελε να συσχετίζεται ο ίδιος.
  • Τη συνεργασία ανάμεσα σε Blumhouse Productions και Morgan Creek Entertainment έδεσε η Universal Pictures ως διανομέας, κι αυτή με τη σειρά της έκλεισε συμφωνία με το Peacock για τα streaming δικαιώματα.
  • Η Ellen Burstyn επιστρέφει στη σειρά 50 χρόνια από το φιλμ του 1973, και ενώ δεν είχε καμία άλλη ενδιάμεση συμμετοχή σε αυτήν. Αρχικά όμως δεν είχε δεχτεί ούτε εδώ, και χρειάστηκε να ακουστεί το διπλάσιο νούμερο στον μισθό της. Η Burstyn βέβαια χρησιμοποίησε αυτά τα χρήματα για να χρηματοδοτήσει χορηγία για νέους ηθοποιούς.
  • Πρώτος κινηματογραφικός ρόλος για τη νεαρή Olivia O’Neill.
  • Τα γυρίσματα διακόπηκαν για κάποιες ημέρες λόγω ασθένειας του Leslie Odom Jr., που όμως η φύση της δεν διευκρινίστηκε.
  • Η συμμετοχή της Linda Blair κρατήθηκε επισήμως μυστική μέχρι και την πρεμιέρα της ταινίας.
  • Από το 2021 έγινε γνωστό ότι ο David Gordon Green θα αναλάμβανε το πρώτο μέρος μιας νέας τριλογίας. Αργότερα ο Green θα δηλώσει πως θα είναι ο σκηνοθέτης ολόκληρης της τριλογίας, ακολουθώντας την ίδια πορεία με τα Halloween. Το δεύτερο κεφάλαιο έχει ήδη τίτλο (The Exorcist: Deceiver), και είναι προγραμματισμένο για το 2025.
  • Ούτε θετικά λόγω προσδοκιών ούτε όμως αρνητικά μπορούν να λογιστούν τα έσοδα των 136,8 εκατομμυρίων δολαρίων, έναντι ενός μπάτζετ των 30.

Κριτικός: Ορέστης Μαλτέζος

Έκδοση Κειμένου: 10/10/2023

Στο πρώτο πλάνο του “Πιστού” βλέπουμε δυο εξαγριωμένα σκυλιά να παλεύουν μεταξύ τους, μια εικόνα που επίσης εμφανίζεται μέσα στην εισαγωγή του “Εξορκιστή”. Ενώ εκεί τα σκυλιά έμοιαζαν να επηρεάζονται από τη θέα του αγάλματος του δαίμονα, εδώ πρόκειται απλώς για μια στιγμή καθημερινότητας. Η ταινία του David Gordon Green βρίθει από τέτοια αναγνωρίσιμα στιγμιότυπα χωρίς να τα εντάσσει σε πλαίσιο πλοκής αλλά σε επίπεδο αναπαραγωγής ατμόσφαιρας.

Σε αντίθεση με το “Halloween” του 2018 όπου δημιούργησε κάτι πρωτότυπο και δικό του, ο Green έχει μελετήσει ευλαβικά την ταινία του Friedkin και βάζει όλες του τις δυνάμεις ώστε να δημιουργήσει ένα σίκουελ περισσότερο πιστό στο πρωτότυπο ακόμα και αν το σκηνοθετούσε ο ίδιος ο Friedkin. Ταυτόχρονα, περικλείει την ταινία του από την αρχή μέχρι το φινάλε της με μια σειρά από ατοπήματα. Η προέλευσή τους δεν εντοπίζεται σε κάποια συγκεκριμένη επιλογή, αλλά σε μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα ότι αναμετριέται ευθέως με τη σκηνοθεσία του Friedkin και εύλογα χάνει την παρτίδα.

Το σενάριο έχει κάποια εντυπωσιακά ευρήματα στην ιστορία που κρατούν το όλο εγχείρημα ενδιαφέρον. Τα δαιμονισμένα κοριτσάκια εδώ είναι δύο. Το ένα είναι η κόρη ενός άθεου αφροαμερικανού και το άλλο η κόρη μιας οικογένειας φανατικών καθολικών. Σε αντίθεση με το σύνολο των αντίστοιχων ταινιών, η καθολική εκκλησία παρουσιάζεται ικανοποιητικά λειψή στο να αναγνωρίσει το πρόβλημα και να το αντιμετωπίσει. Η ταινία ρίχνει ιδιαίτερο βάρος στο να της αφαιρέσει την κυριότητα πάνω στο θέμα, με την προσέγγιση του εξορκισμού να γίνεται με τη σύμπραξη διαδικασιών του χούντου κατά την τελετή, ανάγοντάς το σε πνευματιστικό παρά θρησκειολογικό επίπεδο. Ο Green βρίσκει τρόπο να αξιοποιήσει κάθε υφολογικό και οπτικό στοιχείο του Friedkin, με τις ίδιες σκηνοθετικές τεχνικές ανά σημεία, χωρίς να το παρακάνει ή απλώς να μιμείται, δημιουργώντας τον ίδιο ρεαλιστικό κόσμο χωρίς τη μάστιγα της επιτηδευμένης ατμόσφαιρας τρόμου. Παίρνει τον χρόνο του στο αναγνωρίσιμο περιβάλλον, δημιουργώντας την επίμονη αίσθηση του αλλόκοτου προτού οδηγηθεί στην έξαρση της τρίτης πράξης.

Ο κύριος αντίπαλος του Green είναι ο χρόνος, δηλαδή τα 50 έτη που έχουν μεσολαβήσει από την κυκλοφορία του “Εξορκιστή”. Όταν φτάνει η ώρα του εξορκισμού, αυτός παρουσιάζεται με έναν αρκετά πεζό τρόπο χωρίς να παρεκκλίνει καθόλου από τους κανόνες του πρωτότυπου, επενδύοντας σε ένα στοιχείο σοκ που για τον θεατή πλέον δεν υπάρχει. Δεν υπονοώ ότι ο “Εξορκιστής” έχει χάσει τη δυναμική του σήμερα, απλώς εκεί που ο Friedkin συνδύαζε αριστοτεχνικά την βραδυφλεγή παρουσίαση των χαρακτήρων εξαργυρώνοντας το υπόβαθρό τους στη σκηνή του εξορκισμού, ο Green δημιουργεί περισσότερους χαρακτήρες από όσους αντέχει η ιστορία του. Από τη μια έτσι εμποτίζει τη ροή της ταινίας του με μια σειρά περιστατικών που κρατούν ψηλά την ένταση, ταυτόχρονα όμως τα στοιχεία που εισάγει ο εκάστοτε χαρακτήρας μένουν ανεπαρκώς ανεπτυγμένα και ανίκανα να δώσουν την απαιτούμενη βαρύτητα στο υπερφυσικό φινάλε. Το προσδοκώμενο μήνυμα της ένωσης μιας κατακερματισμένης πολυπολιτισμικής Αμερικής απέναντι στο κακό χάνεται ως απλή πρόφαση, και αντ’ αυτού ένας υποτυπώδης μονόλογος επιχειρεί να μας εξηγήσει το νόημα της ταινίας.

Ταυτόχρονα η ταινία προσπαθεί να παίξει με το στοιχείο της έκπληξης. Επικαλούμενη την αβεβαιότητα των χαρακτήρων για όσα αντιμετωπίζουν, η πλοκή αλλάζει μερικές κατευθύνσεις προτού οδηγηθεί στην κλιμάκωσή της. Και κάπου μέσα σε αυτόν τον λαβύρινθο χάνεται η παρουσία της Ellen Burstyn, από τη μια παρουσιάζοντάς την ως μια ειδικό του εξορκισμού και από την άλλη εκτοπίζοντάς την τελείως στο παρασκήνιο με μια ασαφή νοητική σχέση με τα τεκταινόμενα.

Η ταινία διαθέτει οπωσδήποτε μια προσωπικότητα και προσπαθεί να κινηθεί σε ένα υψηλό επίπεδο, επενδύοντας με προσήλωση στο κύρος της κληρονομιάς του Friedkin για να το καταφέρει. Οι ιδέες της διαθέτουν έμπνευση ακόμα και αν δεν απογειώνονται ποτέ, και η επιμελής προσπάθεια του Green να φανεί αντάξιος του “Εξορκιστή” θεωρητικά αρκεί για να κάνει τον θεατή να εστιάσει στα δυνατά της σημεία. Η πράξη είναι ένα διαφορετικό, υποκειμενικό ζήτημα.

Βαθμολογία:


Γκαλερι φωτογραφιων

19 φωτογραφίες

Μοιραστειτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

1 Σχόλια

  1. No More Sequels!!! 25 Σεπτεμβρίου 2023

    Sequel σε μία από τις καλύτερες και κλασσικότατες ταινίες τρόμου; Απλά ΕLEOC με αυτά τα αχρείαστα sequels επιτέλους. Πάντως με βάση το trailer δεν φαίνεται κάτι το σπουδαίο και μάλλον και εδώ το trailer θα είναι καλύτερο από την ταινία. Για τα sequels στο sequel απλά δεν σχολιάζω, γιατί θα πάνε χαμένα τα γραφόμενα μου...1/10 και για τρεις ταινίες συνολικά!