Ο Δικηγόρος του Διαβόλου
- The Devil's Advocate
- 1997
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Μανδαρινικά
- Δραματικό Θρίλερ, Θρίλερ, Μεταφυσικό Θρίλερ, Μυστηρίου, Φαντασίας
- 06 Μαρτίου 1998
Ο Κέβιν Λόμαξ, νεαρός φιλόδοξος και ανερχόμενος δικηγόρος, διαπρέπει σε μικρή κοινωνία της αμερικάνικης επαρχίας. Η ραγδαία εξέλιξή του σε σύντομο χρονικό διάστημα μαγνητίζει “δεινοσαυρική” δικηγορική εταιρία της Νέας Υόρκης, όπου όμως η επιτυχία και τα παρεπόμενα οφέλη της δεν συμβαδίζουν πάντα με ηθικές επιλογές. Γι’ αυτό και πολύ σύντομα, ο Λόμαξ θα βρεθεί σε δίλημμα με τον ίδιο του τον εαυτό και τον τρόπο ζωής που θέλει να ακολουθήσει, υπό την καθοδήγηση του αινιγματικού αφεντικού του, Τζον Μίλτον.
Σκηνοθεσία:
Taylor Hackford
Κύριοι Ρόλοι:
Keanu Reeves … Kevin Lomax
Al Pacino … John Milton
Charlize Theron … Mary Ann Lomax
Jeffrey Jones … Eddie Barzoon
Connie Nielsen … Christabella Andreoli
Judith Ivey … Alice Lomax
Craig T. Nelson … Alexander Cullen
Tamara Tunie … Jackie Heath
Ruben Santiago-Hudson … Leamon Heath
Debra Monk … Pam Garrety
Delroy Lindo … Phillipe Moyez
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: Jonathan Lemkin, Tony Gilroy
Παραγωγή: Anne Kopelson, Arnold Kopelson, Arnon Milchan
Μουσική: James Newton Howard
Φωτογραφία: Andrzej Bartkowiak
Μοντάζ: Mark Warner
Σκηνικά: Bruno Rubeo
Κοστούμια: Judianna Makovsky
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Μέτρια.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Devil’s Advocate
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Δικηγόρος του Διαβόλου
Σεναριακή Πηγή
- Μυθιστόρημα: The Devil’s Advocate του Andrew Neiderman.
Παραλειπόμενα
- Το όνομα του John Milton προήλθε από τον συγγραφέα του επικού ποιήματος Paradise Lost, του 17ου αιώνα. Το έπος αυτό περιγράφει τη βιβλική πρώτη του ανθρώπου μετά τον πειρασμό από τον σατανά, αλλά αντίθετα με την πλοκή της ταινίας, σκοπός του ήταν να εξορκίσει το κακό.
- Το μυθιστόρημα του Andrew Neiderman εκδόθηκε το 1990, με τον συγγραφέα να πιστεύει ότι θα μπορούσε να γίνει και ταινία. Έτσι, προσέγγισε τη Warner Bros. Η εταιρία ήταν αρχικά σκεπτική, αλλά μετά την περίφημη δίκη του O.J. Simpson, τα δικαστήρια είχαν γίνει της μόδας. Η Warner τότε προσέλαβε τον Taylor Hackford, και ξεκίνησε να γράφεται το σενάριο. Πολλά από τα στοιχεία του τελευταίου πάρθηκαν ως επιρροή από το Μωρό της Ρόζμαρι και τον μύθο του Φάουστ, παρά υπήρχαν στο βιβλίο.
- Πριν οριστικοποιηθεί η παραγωγή, ο Joel Schumacher ήταν που έκανε μια προσπάθεια να κάνει την ταινία, με τον Brad Pitt στον ρόλο του νεαρού δικηγόρου. Επειδή όμως δεν μπορούσε να βρεθεί ηθοποιός για τον σατανά, το σχέδιο κατέρρευσε.
- Αρχικά, το σχέδιο μιλούσε για μια πιο εμπορική εκδοχή του μυθιστορήματος, με άφθονα ειδικά εφέ. Αυτό άλλαξε μετά την πενταπλή άρνηση του Al Pacino να πάρει τον ρόλο. Ακόμα όμως κι όταν βρήκε ένα σενάριο που εντέλει ενέκρινε, ένιωθε ότι δεν ήταν ο κατάλληλος, και αντιπρότεινε τους Sean Connery, Robert Redford, πριν πει το οριστικό ναι.
- Kevin Spacey και Richard Gere ήταν στα υπόψιν για τον ρόλο του Μίλτον.
- Τα γυρίσματα καθυστέρησαν, με τον αρχικό διευθυντή φωτογραφίας και τον βοηθό σκηνοθέτη να απολύονται, αλλά και με φήμες να λένε ότι ο Pacino έβρισκε τον Hackford φαντασμένο και θορυβώδη. Οι φήμες όμως διαψεύσθηκαν από αμφότερους.
- Το 1997, η ταινία μπήκε στο στόχαστρο της δίκης Hart v. Warner Bros. Αυτή αφορούσε την ομοιότητα ενός γλυπτού του Frederick Hart, που βρίσκονταν σε επισκοπική καθεδρική εκκλησία στην Ουάσιγκτον, με τις ανθρώπινες μορφές στον τοίχο του διαμερίσματος του Μίλτον. Ο συμβιβασμός που επήλθε ανάγκασε τη Warner Bros να μοντάρει εκ νέου τη φλέγουσα σκηνή για τη χρήση μελλοντικών προβολών και για το Home Cinema.
- Πρώτη αμερικανική ταινία για την Connie Nielsen, που πήρε τον ρόλο μόλις έναν μήνα αφού αφίχθη στις ΗΠΑ.
- Με μπάτζετ 57 εκατομμύρια δολάρια, το φιλμ ευτύχισε να εισπράξει 152,9.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 11/3/2012
Πάνω στο κλασικό θέμα που αναπαράγεται από τον Φάουστ μέχρι τον άντρα της Ρόζμαρι, ο Τέιλορ Χάκφορντ μεταφέρει στην οθόνη το βιβλίο του Άντριου Νάιντερμαν, με σκηνοθετική δεξιοτεχνία και μια πολύ ζυγιασμένη κλιμάκωση του στόρι, παίζοντας υπαινικτικά με τη σημειολογία του μεταφυσικού θρίλερ -υπάρχουν στιγμιαίες σφήνες που σε σοκάρουν. Από την άλλη, η ακατάσχετη ρητορική του σεναρίου δίνει αφορμή στον Αλ Πατσίνο να κάνει το γνωστό του καλό, αλλά κουραστικό ρεσιτάλ του «ξερόλα». Και το φινάλε πνίγεται μέσα σε ένα εντυπωσιακό μεν εικαστικά, αλλά ενοχλητικά μεταφυσικό μπαρόκ που «φωνάζει» καταστρέφοντας την ατμόσφαιρα που αρχικά δημιουργείται, ενώ αναλώνεται σε μελοδραματικά ηθικά ψευδοπροβλήματα. Η Σαρλίζ Θερόν συναγωνίζεται τη Μία Φάροου («Το Μωρό της Ρόζμαρι»), ενώ ο Κιάνου Ριβς συμμετέχει «σωστά» με τη γνωστή «ρομποτική» του ερμηνεία. Έτσι ή αλλιώς, αξίζει να το δεις.
Βαθμολογία: