Ο Πληροφοριοδότης
- The Departed
- 2006
- ΗΠΑ
- Αγγλικά, Καντονεζικά
- Αστυνομική, Γκανγκστερική, Δραματικό Θρίλερ, Θρίλερ
- 23 Νοεμβρίου 2006
O Ρίκι Κόρτιγκαν είναι ένας νεοσύλλεκτος μπάτσος που μεγάλωσε μέσα στο έγκλημα. Αυτό τον κάνει να είναι ο κατάλληλος πληροφοριοδότης της αστυνομίας για να παρακολουθήσει από τα μέσα τη μαφιόζικη οργάνωση του Φρανκ Κοστέλο. Πρέπει έτσι να κερδίσει την εμπιστοσύνη του Κοστέλο και να βοηθήσει τους ανωτέρους του να συλλάβουν τον αρχιμαφιόζο. Εν τω μεταξύ, ο αξιωματικός της ΕΜΕ, Κόλιν Σάλιβαν, έχει την εμπιστοσύνη όλων. Κανείς όμως δεν ξέρει ότι είναι ο πληροφοριοδότης του Κοστέλο.
Σκηνοθεσία:
Martin Scorsese
Κύριοι Ρόλοι:
Leonardo DiCaprio … Billy Costigan
Matt Damon … Colin Sullivan
Jack Nicholson … Frank Costello
Mark Wahlberg … Sean Dignam
Martin Sheen … Oliver Queenan
Ray Winstone … Arnold French
Vera Farmiga … Δρ Madolyn Madden
Alec Baldwin … George Ellerby
Anthony Anderson … Brown
Kevin Corrigan … Sean
James Badge Dale … Barrigan
David O’Hara … Patrick ‘Fitzy’ Fitzgibbons
Κεντρικό Επιτελείο:
Σενάριο: William Monahan
Παραγωγή: Brad Grey, Graham King, Gianni Nunnari, Brad Pitt
Μουσική: Howard Shore
Φωτογραφία: Michael Ballhaus
Μοντάζ: Thelma Schoonmaker
Σκηνικά: Kristi Zea
Κοστούμια: Sandy Powell
Διεθνής Κριτική (μ.ο.): Πολύ θετική.
Τίτλοι
- Αυθεντικός Τίτλος: The Departed
- Ελληνικός Τίτλος: Ο Πληροφοριοδότης
Άμεσοι Σύνδεσμοι
- Ο Άνθρωπος του Νόμου (2002)
Σεναριακή Πηγή
- Σενάριο: Ο Άνθρωπος του Νόμου των Alan Mak, Felix Chong.
Κύριες Διακρίσεις
- Όσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, διασκευασμένου σεναρίου και μοντάζ. Υποψήφιο για δεύτερο αντρικό ρόλο (Mark Wahlberg).
- Χρυσή Σφαίρα σκηνοθεσίας. Υποψήφιο για καλύτερη ταινία (δράμα), πρώτο αντρικό ρόλο (Leonardo DiCaprio) σε δράμα, δεύτερο αντρικό ρόλο (Jack Nicholson και Mark Wahlberg) και σενάριο.
- Υποψήφιο για Bafta καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρώτο αντρικό ρόλο (Leonardo DiCaprio), δεύτερο αντρικό ρόλο (Jack Nicholson), σενάριο και μοντάζ.
Παραλειπόμενα
- Παρότι ριμέικ της επιτυχίας από το Χονγκ Κονγκ του 2002, Ο Άνθρωπος του Νόμου, ο χαρακτήρας του Κόλιν Σάλιβαν βασίστηκε στον αληθινό πράκτορα John Connolly, κι αυτός του Κοστέλο στον γκάνγκστερ Whitey Bulger.
- Πρώτη νίκη στα Όσκαρ για τον Scorsese, μετά από 6 άσφαιρες υποψηφιότητες. Πολλοί ήταν αυτοί που είπαν ότι έπρεπε να το είχε ήδη κερδίσει από παλιότερα. Άλλοι, πάλι, έφτασαν να το εκλάβουν ως φόρο τιμής της Ακαδημίας προς τον ιταλο-αμερικανό δημιουργό.
- Ο Scorsese δεν είχε αντιληφθεί ότι το σενάριο που διάβαζε ήταν ριμέικ, μέχρι και που αποφάσισε να το αναλάβει.
- Μοναδικό ριμέικ που κέρδισε ποτέ το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.
- Ο Jack Nicholson απέρριψε αρχικά την πρόταση να παίξει, μέχρι που πείστηκε για το αντίθετο. Ο βασικός λόγος ήταν ότι είχε παίξει μαζεμένα σε κωμωδίες, και θεώρησε καλή ευκαιρία να ερμηνεύσει και πάλι κάποιον κακό.
- Αρχικός Κόλιν Σάλιβαν ήταν ο Brad Pitt. Επέλεξε όμως το Babel, παραμένοντας κι εδώ από τη θέση του παραγωγού.
- Πρώτη επιλογή για Ντίναμ ήταν ο Ray Liotta, αλλά είχε άλλες υποχρεώσεις. Το ίδιο συνέβη έπειτα και με τον Denis Leary, ενώ στα υπόψιν έμεινε ο Ethan Hawke.
- Για τον ρόλο του Κουίναν υποψήφιος ήταν ο Robert De Niro.
- Η ταινία συνδύασε τις καλές κριτικές και τα βραβεία με μια εξίσου καλή πορεία στα ταμία. Έβγαλε 291,5 εκατομμύρια δολάρια, κι ενώ κόστισε 90.
Κριτικός: Χάρης Καλογερόπουλος
Έκδοση Κειμένου: 10/2/2013
Κάνοντας αυτό το ριμέικ του κινεζικού -Χονγκ Κονγκ- «Internal Affairs» των Κονγκ Λάου-Γουάι και Άλαν Μακ, ο Μάρτιν Σκορσέζε ξεπερνά το πρώτο επίπεδο του θρίλερ, και μας δίνει ένα δυνατό δράμα χαρακτήρων. Εκμεταλλεύεται το θέμα της διπλής ταυτότητας για να μιλήσει για την ενοχή και τη δικαίωση-εξιλέωση. Οι δύο νέοι αστυνομικοί ήρωες δεν μπορούν να είναι ο εαυτός τους, και νοιώθουν διαρκώς κάτι να σκιάζει βαριά τη ζωή τους. Ό,τι σημαντικό συμβαίνει στις ψυχές τους, διαποτίζει τα πλάνα χωρίς να φαίνεται. Εκεί είναι η τέχνη του σκηνοθέτη και η ερμηνεία των Λεονάρντο ντι Κάπριο και Ματ Ντέιμον. Πολύ κατάλληλος στον ρόλο του μαφιόζου ο Τζακ Νίκολσον, και σε αυτόν του αστυνομικού διευθυντή ο Μάρτιν Σιν. Επιτέλους, δε, Όσκαρ καλύτερης ταινίας για τον Σκορσέζε, που σίγουρα θα έπρεπε να το είχε ήδη χαρεί για μεγαλύτερες του παραγωγές.
Βαθμολογία: